PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : "مايكروسافت" سي ساله در رقابت با شركتهاي جوان به نفس نفس افتاده‌است



arkadas
12-10-2005, 01:05
از: كيوان باقري
شركت مايكروسافت در آستانه ‪ ۳۰‬سالگي خود دچار كندي در روند توليدات و مشكلات درون سازماني شده و گسترش بيش از حد ابعاد مسئولان اين شركت را براي مديريت مناسب كل مجموعه و رقابت با شركتهاي جوان و نوآور به زحمت انداخته است.

كارشناسان عقيده دارند تمامي شركتهاي تجاري با رشد فعاليتها و تعداد كارمندان خود دچار مشكلات مديريتي مي‌شوند و هم‌اكنون اين مشكل گريبان‌گير بزرگترين توليدكننده نرم‌افزار در جهان شده‌است.

مديريت ده‌ها هزار كارمند نيازمند يك ساختار حقوقي قدرتمند است اما چنين ساختارهايي سبب محدود شدت و آسيب ديدن موقعيت كارمنداني مي‌شود كه قبل از رشد بيش از حد ابعاد شركت، داراي آزادي عمل بسيار بيشتري بوده‌اند.

شركت "مايكروسافت" در آستانه ‪ ۳۰‬سالگي خود اعلام كرده‌است كه براي مديريت بهتر و كنترل ابعاد و محصولات، فعاليتهاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري خود را در سه شاخه مختلف با مديريتهاي مجزا سازماندهي خواهد كرد.

طبق اعلام مايكروسافت، اين شركت در يك شاخه مجزا فعاليت خود را روي سيستم‌عامل "ويندوز" و سايت و خدمات اينترنتي "ام اس ان" متمركز مي‌كند، شاخه مجزاي دوم را به بسته نرم‌افزاري "آفيس" و نرم‌افزارهاي تجاري ديگر خود تخصيص مي‌دهد و در شاخه سوم كنسول بازي‌هاي رايانه‌اي "ايكس باكس" و ساير تجهيزات سخت‌افزاري خود را سازماندهي خواهد كرد.

گزارشهاي منتشر شده حاكي است نخستين شاخه ذكر شده به عنوان مهمترين زيرمجموعه مايكروسافت، با مديريت مشترك دو تن از مديران قديمي اين شركت به نامهاي "جيم آلكين" و "كوين جانسون" اداره خواهد شد و زيرمجموعه دوم كه به توليد نرم‌افزارهاي تجاري مي‌پردازد، زيرنظر "جف ريكس" به فعاليت خود ادامعه خواهد داد و مديريت زير مجموعه سوم كه شامل دستگاه "ايكس باكس" مي‌شود در اختيار "رابي بچ" خواهد بود.

به گفته كارشناسان، هم‌اكنون سيستم‌عامل "ويندوز" مايكروسافت از سوي سيستم عامل داراي كدباز "لينوكس" تهديد شده و موتور جستجوي "ام اس ان" اين شركت در رقابت تنگاتنگ با موتور جستجوي گوگل است، از طرف ديگر در زمينه نرم‌افزارهاي تجاري نيز شركت بزرگ "اوراكل" محصولات مايكروسافت را تهديد مي‌كند و در واقع شركت مايكروسافت با مجزا كردن فعاليتهاي خود در موارد فوق، براي افزايش توان رقابتي خود با رقبايي نظير "گوگل" و "اوراكل" و مديريت بهتر كل مجموعه، وارد عمل شده است.

كارشناسان عقيده دارند در حالي كه شركت مايكروسافت در بسياري از زمينه‌ها از جمله ارائه خدمات ايميل رايگان مبدع و نوآور بوده‌است، اما هم‌اكنون در همان زمينه‌هايي كه نخستين بار خود آنها را ارائه كرده از رقبايي نظير "گوگل" و "ياهو" عقب مانده‌است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهند مشكلات سازماني در شركت مايكروسافت سبب كندي كار و قرارگرفتن فرصتهاي تجاري فراوان در اختيار رقباي جوان اين شركت شده و در حالي كه شركتهايي نظير "گوگل" و "ياهو" از همه لحاظ در حال پيشرفت هستند، سهام شركت مايكروسافت سالهاست كه با بهاي تقريبا ثابتي در بازار بورس خريد و فروش مي‌شود.

مسئولان مايكروسافت اميدوارند با سازماندهي جديد اين شركت و نزديك شدن به زمان انتشار آخرين نگارش سيستم‌عامل همه‌گير "ويندوز" با نام "ويستا" و همچنين با آغاز همكاري‌ها با شركتهاي صاحب نام نظير "اي او ال"، اين شركت از حالت ركود فعلي خارج شده و باردگير شادابي خود را بازيابد.

هم‌اكنون بيش از ‪ ۶۰‬هزار نفر در نقاط مختلف جهان زير نظر شركت مايكروسافت فعاليت مي‌كنند.