PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : آنتي ويروس سوفوس ‪ ۱۲۳۳‬ويروس جديد را شناسايي كرد



Mohammad
10-10-2005, 17:09
آنتي ويروس سوفوس در ماه سپتامبر ‪ ۱۲۳۳‬ويروس جديد را شناسايي كرد.

هم اكنون تعداد كل ويروسهايي كه سوفوس شناسايي مي‌كند به ‪ ۱۱۰۴۵۷‬عدد مي رسد.

مركز تحقيقات لابراتوارهاي ‪ Sophos Antivirus‬ده ويروس برتر ماه سپتامبر سال ‪ ۲۰۰۵‬كه بيشترين تهديدات را متوجه سازمانها و شبكه‌ها كرده‌اند معرفي كرد.

اين گزارش كه توسط شبكه جهاني متخصصان امنيتي آنتي ويروس سوفوس ‪ Sophoslabs‬تهيه شده است همچنان كرم اينترنتي ‪ Netsky‬را كه توسط ‪ Sven Jaschan‬نوجوان آلماني نوشته شده ،حتي با گذشت بيش از ‪ ۱۹‬ماه از زمان شناسايي ،به عنوان ويروس برتر ماه سپتامبر معرفي مي‌كند.

سوفوس اعلام كرده است كه ميانگين طول عمر ده ويروس برتر ،هشت ماه مي باشد كه مويد اين مطلب است كه هنوز هم بسياري از كاربران در نصب و به روز رساني نرم افزارهاي آنتي ويروس خود كوتاهي مي‌كنند.

بر اساس اين گزارش شيوع كرم اينترنتي ‪ Netsky-P‬براي دومين ماه پياپي افزايش داشته و از ‪ ۱۴/۷‬درصد به ‪ ۱۸/۶‬درصد رسيده است.

همچنين گزارشها از افزايش گسترش ويروسهاي ‪ Zafi-D‬و ‪ Netsky-D‬خبر مي دهند.

با توجه به افزايش تهديدات اينترنتي كه در راستاي كسب درآمدهاي مالي انجام مي‌شود سوفوس كاهش قابل ملاحظه‌اي را در حملات مربوط به ارسال ايميل در حجم وسيع مشاهده مي‌كند كه اين امر به ويروسهاي ايميلي كه پيچيده‌تر هستند اجازه مي‌دهد تا همچنان در ليست ده ويروس برتر جايگاه خود را حفظ كنند.

سوفوس اولين فايل شناسايي ويروس ‪ Netsky-P‬را در ‪ ۲۲‬مارس ‪ ۲۰۰۴‬ارايه داد.نسخه‌هاي مختلف كرم اينترنتي ‪ Mytob‬كه براي اولين بار در ماه مارس ‪ ۲۰۰۵‬شناسايي شد همچنان در حدود نيمي از گزارشها را به خود اختصاص داده اند.

به گفته "كارول تريالت" مشاور ارشد امنيتي سوفوس ،گسترش روزافزون ‪ Netsky-P‬پرسشهاي جدي را درباره سطح امنيت اعمال شده توسط كاربران كامپيوتر ايجاد مي‌كند.

به گفته وي كاربران و مديران شبكه مدت ‪ ۱۹‬ساعت فرصت داشته‌اند تا نرم افزار آنتي ويروس خود را به روز رساني كنند ولي تعداد كثيري از كاربران اين كار را انجام نداده‌اند.شكي نيست كه سطح آموزش بالاتري مورد نياز است تا به كاربران هشدارهاي لازم درباره ريسكهاي جدي امنيتي كه اين عمل ايجاد مي كند داده شود.

كرم اينترنتي ‪ Netsky-P‬از طريق پست الكترونيكي و سيستمهاي اشتراك فايل منتشر مي‌شود و كاربران را ترغيب به اجراي يك فايل آلوده مي‌كند.

اخبار منشر شده حاكي از آن است كه بسياري از كاربران فريب اين ويروس را خورده و فايل‌هاي آلوده را دانلود مي‌كنند.

اين اخبار با گزارش اخير سوفوس مبنب بر اينكه ‪ ۷۹‬درصد از متخصصان فناوري اطلاعات بر ايت عقيده‌اند كه كارمندان به علت عدم توجه و رعايت مواد امنيتي ،سازمانها را در معرض خطرات جدي قرار مي‌دهند،مطابقت دارد.

تريالت مي‌گويد: سازمانها نه تنها بايد نرم افزار ضد ويروس و ضد اسپاسم خود را به روز رساني كنند ،بلكه مديران امنيت شبكه آنها بايد سياستهاي امنيتي سختگيرانه را اعمال كنند تا مطمئن شوند كه كارمندان آنها با رفتار بي‌ملاحظه در اينترنت نمي‌توانند امنيت شبكه سازمان را مختل كنند.

وي مي‌افزايد: هم اكنون حملات كوچك و هدفمند در حال افزايش هستند و اگر كاربران همچنان به رفتار ناامن خود ادامه دهند بهترين اهداف براي سري جديد حملات خواهند بود.

بر اساس اين گزارش براي پنجمين ماه متوالي كاهش قابل ملاحظه‌اي در ميزان ايميل‌هاي آلوده به وجود آمده است.

تحقيقات سوفوس نشان مي‌دهد كه ‪ ۱/۵۵‬درصد يا به عبارتي يك ايميل از هر ‪ ۶۵‬ايميل كه در ماه سپتامبر ارسال شده است ويروسي بوده است.در حالي ك‌ه سوفوس در اين ماه ‪ ۱۲۳۳‬ويروس جديد را شناسايي كرده است و هم اكنون تعداد كل ويروسهايي كه سوفوس شناسايي مي‌كند به ‪ ۱۱۰۴۵۷‬عدد مي‌رسد.

براي كاهش آلودگي به ويروس‌ها ،سوفوس به سازمانها توصيه مي‌كند كه از يك سياست امنيتي در دروازه‌هاي پست الكترونيكي خود استفاده كنند كه از دريافت فايلهاي ضميمه اجرايي ناخواسته كه به سازمان آنها وارد مي‌شود جلوگيري به عمل آورد.

سازمانها همچنين بايد از يك آنتي ويروس به روز رساني شده و فايروال مناسب استفاده كرده و آخرين اصلاحيه‌هاي امنيتي را نصب كنند.

به گفته تريالت اگر چه ‪ hotmail hoax‬يكبار ديگر رتبه اول را در نمودار را به خود اختصاص داده است اما باعث خوشحالي است كه حجم حملات ‪ICE hoax‬ نسبت به ماه قبل ‪ ۵‬درصد كاهش را نشان مي‌دهد .اين كاهش با بازگشت زندگي به روال عادي خود در لندن پس از انفجارهاي اخير قابل توجيه است.

سوفوس يك سرويس خوراك خبري به روز و مجاني را براي وب سايت‌ها تهيه كرده است كه آخرين اطلاعات را درباره ويروسها و ‪hoax‬ها در اختيار كاربران قرار مي‌دهد.