PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : عمليات پليس براي نجات ميلياردها تومان عتيقه



arkadas
10-10-2005, 04:23
اعضاي باند قاچاق عتيقه وقتي براي فروش محموله چند ميليارد توماني در منطقه باغ فيض جمع شدند ، نمي توانستند باور کنند خريدار که خود را تاجر عتيقه معرفي کرده کارآگاه پليسي است که در باند عتيقه نفوذ کرده است.
از چند ماه قبل ماموران انتظامي استان تهران از طريق منابع اطلاعاتي خود از فعاليت باند بزرگ قاچاق عتيقه که اکثرا از اهالي استان هاي شمالي کشور بودند ، اطلاع پيدا کردند. گزارش ها حاکي از آن بود که اعضاي اين باند قرار است بزودي کلکسيون منحصر به فردي از اشياي عتيقه مربوط به دوران هخامنشي و هزاره قبل از ميلاد را از شمال کشور به کرج منتقل کرده و براي خروج از کشور به قاچاقچيان بين المللي بفروشند. با توجه به اهميت موضوع ، تيمي از کارآگاهان پليس استان تهران براي شناسايي و دستگيري اعضاي باند بزرگ قاچاق عتيقه تشکيل شد و در نخستين مرحله قرار شد يکي از اعضاي تيم عملياتي با معرفي خود به عنوان تاجر معروف عتيقه در ميان اعضاي باند نفوذ کرده و با جلب اعتماد آنها و ارائه بالاترين قيمت ، قراري صوري براي معامله اشياي عتيقه بگذارد. قاچاقچيان که به اين شخص اعتماد زيادي پيدا کرده بودند با وي قرار گذاشتند 10 مهر در خانه اي در خيابان باغ فيض تهران ، اشياي عتيقه را در مقابل دريافت مبلغ پيشنهادي در اختيار تاجر عتيقه قرار دهند.


خريدار خودش پليس بود
دهم مهر لحظاتي پس از ورود مرد تاجر به خانه محل قرار ، وي در تماسي با ماموران انتظامي به آنها گفت محموله مورد نظر واقعي بوده و به اين خانه منتقل شده است.
به اين ترتيب ماموران پليس با اخذ مجوز قضايي ، لحظاتي بعد با محاصره خانه ، 6 عضو باند به نامهاي غلام حسين ، غلام حسن ، مرتضي ، عارف ، ابراهيم و زهرا را که در داخل خانه و يا درون خودروهاي مدل بالا در انتظار رسيدن پول و حمل سريع آن به مخفيگاه اصلي باند بودند به همراه 25 قلم اشياي عتيقه که نزديک به 100 قطعه بود دستگير کردند و اعضاي باند دريافتند که در دام نقشه پليس براي معامله صوري افتاده اند.


قابل ارزش گذاري نيست
با دستگيري اعضاي باند و کشف اشياي عتيقه ، ماموران براي اطلاع از اصل يا بدلي بودن اشيا از کارشناسان ميراث فرهنگي خواستند اشياي کشف شده را ارزش گذاري کنند که کارشناسان اين سازمان با تاکيد بر اصل بودن اشياي کشف شده ، اعلام کردند به جز يکي از اشيا که به عصر هخامنشي تعلق دارد بقيه آنها مربوط به هزاره اول قبل از ميلاد است و آنها نمي توانند براي اين گنجينه گرانبها ارزش گذاري کنند.


سيگار فروش واسطه معامله عتيقه بود
در حالي که تحقيقات براي دستگيري اعضاي باند بزرگ اشياي عتيقه ادامه داشت ، کارآگاهان پليس استان تهران در مورد ديگري از طريق منابع اطلاعاتي خود اطلاع پيدا کردند شخصي به نام محمد از چند روز قبل براي فروش يک کتابچه عتيقه زرين از اراک به اسلامشهر آمده و قصد دارد از طريق مرد سيگار فروشي به نام سعيد معروف به سياه آن را به فروش برساند. به اين ترتيب يکي از ماموران با قراري صوري با اين فرد وارد معامله شده و در سر قرار وي را با کتابچه نفيسي که فروشنده از ارزش و قدمت آن بي اطلاع بود ، دستگير کردند. در بررسي توسط کارشناسان ميراث فرهنگي مشخص شد اين کتابچه زرين 8 برگي که بر روي آن 6 سطر خط ميخي حک شده است مربوط به دوره هخامنشي است.
به اين ترتيب فروشنده عتيقه تحت بازجويي قرار گرفت که وي ادعا کرد کتابچه را چند سال پيش در منزلش در اراک پيدا کرده و از آن زمان به خاطر زيبايي اش آن را نزد خود نگه داشته است اما اکنون بدليل بدهي و گرفتاري مالي براي فروش آن از اراک به اسلامشهر آمده و قصد داشته از طريق مرد سيگارفروش آن را به فروش برساند.