PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : شكايت از يك تيم هكر و درخواست گذشت از آنها



Sphinx
09-10-2005, 17:06
چندي پيش دادخواستي با عنوان " هكرها محبوب نيستند " در سايت " پرشين پتيشن "(‪ (persianpetition‬مطرح شد كه درآن علاوه بر محكوم كردن هكرها، از شاكيان يك تيم هكر ايراني درخواست گذشت از آنها شده بود.
امضاكنندگان اين دادخواست با اعتراض نسبت به اقدامات غير قابل دفاع هكرها اعلام كردند: سوء‌استفاده از دانش رايانه و خيانت به‌اعتماد كاربران، صحيح و انساني نيست.
آنها همچنين از شاكيان پرونده يك گروه هكر ايراني خواسته‌اند كه به اين هكرها فرصتي دوباره براي جبران اشتباهاتشان بدهند.
امضاكنندگان داد خواست گفته اند: " با شكايت به دادگاه ممكن است آينده اين نوجوانان و جوانان صدمات زيادي ببيند، بياييد و گذشت كنيد".
در چند ماه گذشته يك گروه هكر ايراني با نام اختصار " ‪ " D.h‬اقدام به هك كردن تعداد زيادي از سايتهاي ايراني كرده بود.
اين اقدام هكرها منجر به مطرح شدن شكايت مديران شركتهاي ثبت‌كننده فضا و دامنه اينترنتي سايتهاي هك شده عليه آنها شد.
يكي از اين مديران كه شكايت عليه تيم هكري ‪ D.h‬را به دادگستري ارايه كرده است در گفت و گو با خبرنگار ايرنا نحوه مطرح كردن شكايت خود را عنوان كرد.
" ع. ز " با اشاره به اينكه هك شدن سايتهاي ثبت شده در شركت متبوع وي، علاوه بر خسارت مادي، از نظر معنوي و اعتباري نيز باعث ضرر شده است ،گفت:
به منظور جلوگيري از افزايش اقدامات غير قانوني اين تيم هكر از آنها شكايت كردم.
وي يادآور شد: اين تيم هكر لينك سايت خود كه شامل ليست كامل سايتهاي هك شده توسط آنها بود را بر روي صفحات تغيير يافته سايتهاي هك شده قرار مي‌داد.
وي ادامه داد: مادر تماسهاي متعددي كه بااعضاي اين تيم از طريق اينترنت داشتيم به آنها تذكر داديم و خواستار اتمام اين اقدامات شديم.
وي با اشاره به اينكه تيم هكر ‪ D.h‬نسبت به اين تذكرها توجهي نكرد و حتي ما را به هك كردن سايتهاي بيشتر تهديد كرد، افزود: در ادعاهاي آنها به نوعي منافع مالي نيز مطرح بود.
وي به خواسته هكرها مبني بر همكاري به‌منظور تامين امنيت سايتها اشاره كرد و گفت: ما به دليل حركتهاي غير عرفي اين تيم نمي‌توانستيم به آنها اعتماد كنيم.
وي تاكيد كرد: اگر واقعا قصد آنها تذكر دادن براي امنيت پايين سايتها بود مي‌توانستند اين موارد را به ما از طريق‌اي ميل اطلاع دهند.
وي تعداد اعضاي اين تيم را هفت نفر دانست و تصريح كرد: همه آنها سن پاييني دارند.
وي درباره نحوه ارايه دادخواست خود گفت: ابتدا قصد اطلاع‌رساني به پليس را داشتم اما برغم تماسهاي مكرر با واحدهاي مختلف نيروي انتظامي و داشتن ‪ ۱۶‬شماره تلفن، موفق به يافتن دفتر جرايم رايانه‌اي نشدم.
شاكي پرونده هكرها به مراجعه خود به دادگستري تهران اشاره كرد و گفت:
پس از جستجوي فراوان موفق به يافتن دفتر اينترنتي قوه قضاييه و ارايه دادخواست خود به اين واحد شدم.
وي اظهار داشت: در زمان حاضر قوه قضاييه مشغول پيگيري اين پرونده است.
يكي از اعضاي تيم هكري ‪ D.h‬در گفت و گويي كه با خبرنگار ايرنا داشت نسبت به ارايه شكايت عليه آنها اظهار بي‌اطلاعي كرد.
وي دليل هك كردن سايتها را تذكر دادن به مديران آنها براي توجه بيشتر به مقوله امنيت دانست.
اين هكر نوجوان تصريح كرد: ما هميشه قبل از هك كردن سايتها ، ضعفهاي امنيتي آنها را به مديران سايتها اعلام مي‌كنيم اما در اكثر موارد توجهي به اين تذكرها نمي‌شود.
وي وضعيت امنيت سايتها و سرورهاي ايراني را بسيار اسفناك دانست و گفت:
اين حركتهاي ما در راستاي اخطار دادن در اين رابطه است.
يك كارشناس حقوقي در رابطه با چنين پرونده‌هايي گفت: در پيش‌نويس قانون مجازات جرايم رايانه‌اي ايران براي "دسترسي غيرمجاز"، مجازات نقدي بين ‪۱۰‬ تا ‪ ۵۰‬ميليون ريال در نظر گرفته شده است.
" رضا پرويزي " با اشاره به اينكه هنوز قانون جرايم رايانه‌اي در مجلس تصويب نهايي نشده است بيان داشت: اما مي‌توان با رجوع به جنبه‌هاي مختلف ارتكاب جرم، به چنين جرايمي رسيدگي كرد.
وي اضافه كرد: مجازاتهايي كه در لايحه جرايم رايانه‌اي‌ايران در نظر گرفته شده است در مقايسه با قوانين كشورهاي ديگر سبك تر است و سعي بر جايگزيني جريمه نقدي به جاي حبس شده است.
پرويزي گفت : در آمريكا براي اين جرم، مجازات حبس دو تا ‪ ۱۰‬سال همراه با مجازات نقدي سنگين اعمال مي‌شود.
وي كه از تدوين‌كنندگان پيش‌نويس قانون مجازات رايانه‌اي است تصريح كرد:
يكي از عوامل تعيين مجازات، شرايط مرتكبين جرم است كه در كنار آن بايد به قاضي اختيار عمل كافي براي صادر كردن حكم داد.
وي دليل دادن اختيار عمل به قاضي در مورد جرايم رايانه‌اي را جديد بودن اين نوع جرايم در كشور و كم سن بودن اكثر مجرمان دانست.