PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : فناوری جدید Ibm برای یاری به ناتوانان جسمی



Sphinx
05-10-2005, 12:13
شرکت IBM، نرم‌افزار رایگانی را برای یاری به کارمندان مسن و افرادی با ناتوانی‌های جسمی، ارایه کرده‌است. این شرکت در روز دوشنبه اعلام کرده که این فناوری به‌صورت رایگان در دسترس همگان خواهد بود. اطلاعات مربوط به توسعه‌ی این نرم‌افزار‌ها نیز در بخش alphaWork، در سایت اینترنتی این شرکت، جمع‌آوری خواهد شد.
در سایت alphaWork، اطلاعاتی در مورد آن دسته از فناوری‌های وب، سخت‌افزارها و نرم‌افزار‌هایی که می‌توانند با نیاز‌های کاربران سازگار شوند، ارایه شده است. مثلا بخش سخت‌افزار ‌شامل یک بهینه‌ساز صفحه کلید است که به کاربران کمک می‌کند تا تنظیمات صفحه کلید را با عادات تایپ‌کردن خود سازگار کنند. قسمت ‌نرم‌افزار نیز شامل یک هموار‌ساز mouse خواهد‌بود که امکان حذف حرکات ناخواسته‌ی mouse را به کاربرانی که لرزش دست دارند، خواهد داد.
در این سایت همچنین یک برنامه‌ی شبیه‌ساز برای ناتوانی‌های جسمی، به نام aDesigner، ارایه شده‌است که به طراحان صفحات وب کمک می‌کند تا مطمئن شوند صفحات طراحی شده توسط همگان قابل استفاده هستند. یک سازنده‌ی رابط انعکاسی نیز برنامه‌نویسان را درجهت ایجاد رابط‌های گرافیکی برای افراد ناتوان جسمی‌، یاری خواهد‌داد.
صفحات خاصی برای دانلود کردن این نرم‌افزار‌ها در نظر گرفته شده‌است. در این صفحات محصولات فناوری یاری‌دهنده، مانند Home Page Reader 3.04، که یک مرور‌گر اینترنتی با قابلیت صحبت کردن است، ارایه شده‌است. این مرور‌گر در ابتدا برای کاربران نابینا طراحی شده بود اما هم‌اکنون برای افرادی با بینایی محدود نیز در دسترس است.
IBM همچنین به‌تازگی از تهیه یک نرم‌افزار دسترسی برای مرورگر اینترنتیFireFox‌، خبر داده‌است.
بنا‌بر گفته‌ی مدیران IBM، تلاش‌های این شرکت در جهت ارتقای فناوری برای همه، حتی افرادی با ناتوانایی‌های جسمی، به‌عنوان یک حرکت بشر دوستانه آغاز شده‌است اما به‌صورت یک تغییر رویکرد در کسب‌و‌کار درآمده‌است. بسیاری از سازمان‌های دیگر نیز در تلاش برای خلق، تولید و فروش فناوری‌های یاری‌دهنده هستند. گفتنی است که شرکت مایکروسافت اشاره کرده‌است که بیشتر محصولاتش از جمله سیستم عامل ویندوز XP، شامل ویژگی‌های دسترسی خواهند‌بود.
IBMدر سایت اینترنتی خود گفته‌است که فناوری باید ‌در خدمت افراد ناتوان قرار گیرد و موانع را در محیط‌های کاری از پیش پای آن‌ها برداشته و فرصت‌های شغلی را افزایش دهد.