PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : کتابخانه‌ی اینترنتی یاهو



Sphinx
04-10-2005, 09:38
شرکت اینترنتی یاهو، شروع به ساختن کتابخانه‌ی Online بزرگی، متشکل از کتاب‌های تحت قانون کپی‌رایت، که رضایت ناشران آن‌ها جلب شده‌است، خواهد کرد. کاری که گوگل نتوانست آن را به انجام برساند.
در طرحی که یاهو با همکاری چندین شرکت دیگر انجام خواهد داد، نسخه‌های دیجیتالی کتاب‌ها ، مقالات علمی و فایل‌های صوتی و تصویری، در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت، که البته بیشتر آن‌ها شامل آثاری است که به‌طور داوطلبانه توسط خود ناشران و نویسندگان ارایه شده‌است.
گفتنی است که شرکت‌های Adobe، HP، Internet Archive، OReilly و دانشگاه‌های کالیفرنیا و تورنتو نیز، در این طرح به همکاری یاهو خواهند آمد.
اگر‌چه یاهو موتور جست‌و‌جو‌گر این گروه خواهد بود، اما دیگر موتور‌های جست‌و‌جو، مانند گوگل نیز می‌توانند از این مطالب استفاده کرده و آن‌ها را فهرست کنند.
با انجام این طرح یاهو امیدوار است که از رقیبش گوگل، که یک سال پیش اسکن و فهرست کردن کتاب ها را آغاز کرده بود، پیشی بگیرد.
این طرح مشارکتی شامل هیچ یک از آثار تحت قانون کپی‌رایت نخواهد شد مگر اینکه اجازه‌ی ناشر یا نویسنده‌ی آن دریافت شود. این محدودیت بدان معنی است که این گروه مجبور به از دست دادن بسیاری از مطالب موجود در قفسه‌های کتاب‌خانه‌ها خواهند شد.
لازم به یادآوری است که گوگل قصد دارد میلیون‌ها کتاب تحت قانون کپی‌رایت را از کتابخانه‌های دانشگاه‌های مهم دنیا یعنی هاروارد، استنفورد و میشیگان، فهرست کند. این شرکت اعلام کرده‌است که فقط در صورتی محتوای این آثار از موتور جست‌و‌جو‌گر گوگل حذف خواهد شد که دارندگان کپی‌رایت کتاب‌ها، تا اول نوامبر نارضایتی خود را اعلام کنند.
این حرکت گوگل، خشم بسیاری از ناشران را بر‌انگیخته است و به عدم رعایت قانون کپی رایت توسط گوگل اعتراض کرده‌اند. اما گوگل عقیده دارد که این کار او قانو ن‌ را نقض نمی‌کند، چرا که به کاربران تنها اجازه‌ی استفاده از مقدار کمی از مطالب کپی‌رایت شده را خواهد داد.
جالب این‌که چندین تن از منتقدان گوگل، هم اکنون از از طرح جدید یاهو پشتیبانی می‌کنند :ohno: .