PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ۷۵۷‬نفر به علت به اشتراك‌گذاري فايلهاي داراي كپي رايت محاكمه مي‌شوند



Mohammad
03-10-2005, 13:24
انجمن ضبط و نشر موسيقي آمريكا ‪ ۷۵۷‬نفر را در اين كشور به اتهام استفاده از اينترنت براي به اشتراك‌گذاري فايلهاي داراي حق كپي رايت، به پاي ميز محاكمه كشانده‌است.

به گزارش سايت اينترنتي "نيوزفكتور"، بدين ترتيب هم‌اكنون تعداد افرادي كه تاكنون در نقاط مختلف جهان به اتهام استفاده از نرم‌افزارهاي به اشتراك گذاري فايل در اينترنت محاكمه شده‌اند، به ‪ ۱۴‬هزار و ‪ ۸۰۰‬نفر رسيده‌است.

پيش از اين صنعت ضبط و نشر موسيقي كشور انگليس نيز ‪ ۹۰‬نفر را به اتهامي مشابه به دادگاه كشانده بود و به نظر مي‌رسد كه مبارزه با نرم‌افزارهاي به اشتراك‌گذاري هارد ديسكها در اينترنت و همچنين استفاده كنندگان از اين قبيل خدمات وارد مرحله تازه‌اي شده‌است.

انجمن ضبط و پخش فيلم و موسيقي آمريكا متشكل از شركتهايي بزرگي نظير "سوني"، "بي‌ام‌جي" و "يونيورسال" است كه منافع خود را در پي نقل و انتقال فايلهاي صوتي و تصويري داراي كپي‌رايت در اينترنت، به شدت در خطر مي‌بينند.

به گفته كارشناسان با وجود آنكه هم‌اكنون برخي خدمات خريد قانوني موسيقي در اينترنت نظير "آي تيونز" شركت "اپل" و همچنين شبكه جديد "نپستر" كاربران زيادي را به سوي خود جلب كرده و بسياري از استفاده كنندگان از شبكه‌هاي به اشتراك‌گذاري فايل در اينترنت نيز به محاكمه كشيده شده‌اند.

اما همچنان دهها ميليون كاربر از نرم‌افزارهاي به اشتراك‌گذاري فايل در اينترنت براي دستيابي به فايلهاي موسيقي ديجيتالي مورد نظر خود استفاده مي‌كنند و حتي اقدامات قانوني جديد، نظير محكوم شدن فعاليت يكي از محبوب‌ترين اين خدمات به نام "كازا"، نيز تاثير چنداني بر گسترش اين گونه خدمات نداشته است.

شبكه‌هاي به اشتراك‌گذاري فايل موسوم به "پير تو پير" (‪ (p2p‬به كاربران اينترنت اجازه مي‌دهند اطلاعات موجود روي بخشهايي از هارد ديسك خود را در اختيار ساير كاربران اين شبكه قرار داده و خود به اطلاعات موجود روي هارد ديسك‌هاي ساير اعضا دسترسي پيدا كنند.

اين شبكه‌ها سالهاست كه يكي از اصلي‌ترين روشهاي دريافت فايلهاي "ام پي تري"، فايلهاي ويديويي و همچنين نرم‌افزار از اينترنت محسوب مي‌شوند كه در بسياري از اين موارد كاربران از طريق اين شبكه‌ها به فايلهاي داراي حق مالكيت معنوي يا "كپي رايت"، به رايگان دسترسي پيدا كرده و آنها را دانلود مي‌كنند.

شركتهاي بزرگ ضبط و پخش موسيقي در آمريكا، اروپا و استراليا بارها از اداره‌كنندگان شبكه‌هاي "پي تو پي" و كاربران استفاده‌كننده از اين شبكه‌ها شكايت كرده و در برخي موارد موفق به محكوم كردن كاربران و حتي تعطيلي اين شبكه‌ها شده‌اند كه مهمترين نمونه آن، صدور حكم تعطيلي يكي از پايه‌گذاران فن‌آوري "پي تو پي"، يعني شبكه "نپستر" بوده‌است، اما با تعطيلي هر كدام از اين شركتها، خدمات مشابه جديدي در اينترنت ظاهر شده است.

در كنار گسترش شبكه‌هاي "پي تو پي"، هم‌اكنون بازار فروش قانوني فايلهاي موسيقي در اينترنت نيز رونق زيادي پيدا كرده به طوري كه تنها كاربران اينترنت در كشور انگليس در سه ماهه دوم سال ‪ ۲۰۰۵‬بيش از ‪ ۵/۵‬ميليون ترانه را از طريق اينترنت به صورت قانوني خريداري كرده‌اند كه اين رقم در مقايسه با ميزان مشابه سال قبل داراي رشدي برابر با ‪ ۷۴۴‬درصد است.

AHT
03-10-2005, 15:24
بيچاره ها ميخواستن مثل ما مجاني استفاده كنند