PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : آموزش camera trackers ( جلوه ی ویژه )



hadi665
07-11-2007, 00:34
سلام به همگی
.
امروز می خوام یه مبحث جالب و پر کاربرد توی ساخت فیلم های سینمایی که جلوه ی ویژه دارند، را به شما آموزش بدم
همان طور که میدانید در بعضی از فیلم ها ی سینمایی موجودات یا حتی ماشینهایی را میبینیم که به صورت 3D ساخته شدند ولی چنان ماهرانه با فیلم پس زمینه مطابقت می یا بند که بسختی میتوان تشخیص داد
.
شاید اگر دوربین فیلم برداری زیاد حرکت نکند کاره ساده ای باشد ولی تصور کنید که دوربین در هنگام فیلم برداری تکان های نامنظم داشته باشد !
.
اینجاست که 3DSMAX با یک ابزار جالب بکمک شما می آید
اسم این ابزار CAMERA tracker میباشد
.
در ابتدا نیاز به یه فیلم داریم که روی آن آموزشو شروع کنیم
همانند عکس زیر

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

توجه کنید که باید در فیلم باید نقاطی همانن نقاطه آبی در تصویر وجود داشته باشد که تابلو باشند
خوب حالا 3DSMAX را باز کرده و در منوی views ، viewport background را زده و فیلم مورد نظر را ( ( avi را به background صفحه انتقال دهید ( توجه داشته باشید که در قسمت پایین کادر باز شده animat background را علامت بزنید )
حال در قسمت HELPERS روی لیست کر کره ای کلیک کرده و گزینه CAMERA MATCH را زده CAMPOINT را انتخاب کنید.
در فیلم من 6 نقطه ی آبی مشخص می باشد پس 6 ، campoint روی نقاط آبی میکشیم
حال به قسمت utilities رفته وروی more کلیک کرده و camera tracker را انتخاب می کنیم و حالا روی none کلیک کرده و فیلم خود را یک باره دیگر انتخاب می کنیم
و پنجرهی باز شده را می بندیم
و در قسمت motion trackers دکمه new tracker را می زنیم و در پایین روی none در قسمت scene object کلیک کرده و یکی از campoint ها را انتخاب می کنیم ، این کار را ادامه داده تا همه campoint ها انتخاب شوند
حالا به بالا رفته و display movie را میزنیم و point های ایجاد شده که بشکل مربع های مرکز دار هستند را دقیقا روی نقاط آبی می گذاریم ( دقت کنید که باید بترتیب باشند ، یعنی اگر در قسمت1 new tarcker ، campoint 1 انتخاب شده پس باید مربع مرکز داری که شماره ی 1 است را در محل قرار گیری campoint 1 قرار دهیم )
بازدن کلید o تصویر کوچک ، i تصویر بزرگ می شود

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

بعد ازاتمام کار
همان طور که display movie فعال میباشد به قسمت batch track میرویم و روی camplete tracking کلیک می کنیم و منتظر میشویم که محاسبات کامل شوند
بعد از اتمام
روی check status کلیک میکنیم اگر در قسمت errors چیزی مشاهده نشود می توان کارو ادامه داد ( اگر دوربین فیلم برداری زیاد تکان های شدید بخورد ممکن است که campoint ها از نقطه آبی مربوط به خود خارج شوند و بعد از مدتی حذف شوند که در این صورت errors ایجاد میشود و باید کار camplete tracking را دوباره از سر گرفت اما با کمی تغییرات در قسمت error thresholds ،
اگر مقدار jump delta را کمی زیاد کنیم شاید مشکل حل شود )
حال وقتی دیگر error وجود نداشت
یک free camera در یه جایی از نمای perspective میسازیم
و از قسمت match move روی none کلیک کرده و camera را انتخاب میکنیم و بعد هم دکمه match move را مزنیم
بعد از انجام محاسبات نمای perspective را به نمای camera تغییر داده تا همه چیز حل شود
خلا دیگه سطح grid در نمای دوربین همان سطح فیلم می باشد که همواره متناسب با حرکات دوربین حرکت می کند .
و اگر object ی در سطح ایجاد کنیم دقیقا با حرکت دوربین مطابق می باشد .
.
لذت ببرید

the_god_of_3dsmax
07-11-2007, 01:08
خیلی ممنون
قبلا راجع بهش شنیده بودم ولی بلد نبودم ازش استفاده کنم خیلی عالی بود

hadi665
07-11-2007, 10:08
بازم مطالب باحال مزارم
.
اگه تو این مبحث مشکلی پیش امد بگو که حلش کنم

TT-Graphic
07-11-2007, 10:18
آقا دمت گرم . آموزش جالبی بود . حتما تستش میکنم !!!