ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : موسيقي پاپ و بازار



amirhkh
31-10-2007, 00:07
مردمی و عوام‌پسند بودن موسیقی ربطی به سبک و سیاق آن ندارد. اما از آنجایی که مردم گرایش بیشتری نسبت به قطعاتی با ریتم شش‌هشتم دارند، موسیقی که بر مبنای این ریتم شکل گیرد، مورد پسند قرار گرفته و به آن موسیقی، «مردمی» یا همان «پاپ» گفته می‌شود.

کسانی که بر مبنای علاقه مردم فعالیت کنند، هم تهیه‌کننده دارند و هم از فروش خوب آلبوم و بلیط‌های کنسرت بهره‌مند می‌شوند. البته این استقبال به نسبت آلبوم‌های {شجریان} و {ناظری} اندک است و بیشترین مخاطبان آلبوم‌های پاپ در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند. اما رشد تعداد خوانندگان پاپ به نسبت آغاز فعالیت دوباره‌شان در عرصه موسیقی بهت‌آور است. اگر بخواهیم به معرفی این افراد بپردازیم به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌ها. در این میان خوانندگان پاپ خارج از کشور نیز به کار خود ادامه می‌دهند و برای مقایسه دستمزد کاری آنها را هم می‌آورم. دستمزد کاری خوانندگان داخلی از خود این خوانندگان یا از اشخاص نزدیک به آنها گرفته شده است.

دهه هفتادی‌ها
این خوانندگان از اوایل شروع مجدد موسیقی پاپ در ایران، یعنی همان دهه هفتاد خورشیدی، پای به این عرصه گذاردند، تا کنون مخاطبان خود را یافته و علاوه بر فروش بالای آلبوم‌ها تمامی بلیط‌های کنسرت‌هایشان نیز فروخته می‌شود. در نتیجه، این خوانندگان از لحاظ حرفه‌ای دستمزد بالاتری نسبت به بقیه دریافت می‌کنند. بطور مثال:

- {علیرضا عصار} همراه با گروه کوچ: ۷ تا ۱۰ میلیون تومان (آلبوم‌ها: کوچ عاشقانه، حال من بی تو، عشق الهی، مولای عشق، ای عاشقان)
- {محمد اصفهانی}: ۷ تا ۱۰ میلیون تومان (آلبوم‌ها: حسرت، فاصله، ماه غریبان، نون و دلقک، تنها ماندم، هفت سین، گل‌چین، برکت)
- {ناصر عبدللهی}: ۴ میلیون تومان (آلبوم‌ها: عشق است، دوستت دارم، بوی شرجی، هوای حوا)
- {سعید شهروز}: ۵ میلیون تومان (آلبوم‌ها: پسرای مشرقی، غزلک، نقره داغ، معبد، جون من و جون شما، گلابتون، پسرم)
- {گروه آریان}: ۷ میلیون تومان (آلبوم‌ها: گل آفتابگردان، و اما عشق، تا بی نهایت)

به استثنای «سعید شهروز»، تمامی خوانندگان و گروه آریان در مراسم دولتی نیز به اجرای برنامه می‌پردازند. همچنین، «سعید شهروز» و «ناصر عبدللهی» پیش از شناخته شدن به عنوان خواننده‌های مردمی در مجالس و مناسبت‌ها به اجرا می‌پرداختند.

دهه هشتادی‌ها:
این دسته جزو نسل بعدی محسوب می‌شوند. کسانی‌که آغاز فعالیت‌های حرفه‌ای‌شان به اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد بر می‌گردد و تا امروز نیز ادامه دارد. (دستمزدهایی که در ذیل آورده شده بدون بر آورد هزینه گروه و فقط مختص خوانندگان است.)

- حامی: ۱ میلیون تومان (آلبوم‌ها: دونیمه رویا، سام و نرگس) پیش‌تر در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کرده.
- {حمید خندان}: ۸۰۰ – ۶۰۰ هزار تومان (آلبوم‌: شورع قصه)
- {محمد خاکپور}: ۵۰۰ هزار تومان (آلبوم‌ها: پل، تو، به گل قسم) پیش‌تر در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کرده.
- {فرزاد فرزین}: ۱- ۱/۵ میلیون تومان (آلبوم:شراره) در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کند.
- {مهدی مقدم}: ۱ - ۲ میلیون تومان (آلبوم: خونسرد) پیش‌تر در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کرده.
- {بهزاد ابطحی}: ۲ میلیون تومان (آلبوم‌ها: سفر، قرمز و زرد و آبی، چیکه چیکه) در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کند.
- {حمید اصغری}: ۵۰۰ هزار تومان (آلبوم‌: آیینه دق) در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کند.
- {حسین استیری}: ۳۰۰ هزار تومان (آلبوم: جرم) پیش‌تر در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کرده.
- {محسن فرهی}: ۵۰۰ هزار تومان (آلبوم: دل‌شکسته) پیش‌تر در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کرده و هم اکنون در سفره‌خانه باربد برنامه اجرا می‌کند.
- {نادر مسچی}: ۳۰۰ هزار تومان (آلبوم: زندگی عروسکی) در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کند.
- {امیر مرآت}: ۳۰۰ هزار تومان (آلبوم: دزد دل) در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کند(در مجالس به نام امیر شهریار معروف‌اند).
- {کسری جوادی}: ۲۵۰ هزار تومان (آلبوم: گل ناز) پیش‌تر در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کرده و هم اکنون در سفره‌خانه باربد برنامه اجرا می‌کند.
- {مسعود خادم}: ۲۵۰ هزار تومان (آلبوم‌های: هوس، پنجره چوبی، گم گشته).
- {امیر عبدلله}: ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان (آلبوم: غصه مخور) اجرای برنامه در سفره‌خانه شبستان.
- {مجید رضازاده}: ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان (آلبوم: نمی‌شه) در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کند.
- {امیر تاجیک}: ۴ میلیون تومان با ارکستر کامل و ۸۰۰ هزار تومان بدون ارکستر (آلبوم‌ها: همکلاس، من و دل) در مناسبت‌ها و مجالس شرکت می‌کرده.
- {مجتبی کبیری}: ۲ میلیون تومان با ارکستر و ۸۰۰ هزار تومان بدون ارکستر (آلبوم‌ها: ساز مخالف، معرکه).
- {مانی رهنما}: ۱ میلیون تومان (آلبوم‌ها: آخرین غزل، فصل پرواز، ترانه تمام شد).

منبع : w w w . n o t e a h a n g . i r