ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نکات مایا



Petros
24-10-2007, 23:35
سلام
اگه نکته ای، ترفندی، ضرب المثلی چیزی توی مایا بلدید، تو این تاپیک مطرح کنید. :8:

شب خوش

Petros
24-10-2007, 23:44
Smart Duplication

برای سرعت بخشیدن به عمل تکثیر اشیاء میتوانید از کلید ترکیبی Shift + D (به جای استفاده از Ctrl + D) استفاده کنید.

روش استفاده:
شی خود را انتخاب و یکبار کلید Ctrl + D را فشار دهید.
سپس آن شیء را مثلا 30 درجه بچرخانید.
بدون اینکه شیء دیگری را انتخاب کنید کلید ترکیبی Shift + D را فشار دهید.

همانطور که مشاهده میکنید محل قرار گیری شیء هوشمندانه نسبت به شیء قبلی تغییر میکند.

شب خوش

Aminzikzak
24-10-2007, 23:48
ایول پترس

خب برای اینکه همه face های یک جسم به صورت مجزا Extrude بشه از منوی edit mesh گزینه اول keep face together تیکش رو خاموش کنید.

RezaTayebiJ
25-10-2007, 00:20
درحالیکه control+ shift رو نگه داشتین یه ابزار از منوها انتخاب کنین تا به شلوتون اضافه بشه.

Petros
25-10-2007, 10:23
Middle Mouse Button

به جای وارد کردن مقادیر به صورت تایپی (یا دستی) در ChannelBox میتوانید از دکمه وسط ماوس استفاده کنید.

روش استفاده:
به عنوان مثال یک Cube ایجاد کنید.
در ChannelBox بر روی Rotate X قرار بگیرید (با کلیک بر روی لیبل موجود)
حالا موس خود را بر روی صفحه ببرید و دکمه وسط ماوس رو فشار داده و نگه دارید.
ماوس را به سمت چپ یا راست انتقال دهید.

همانطور که متوجه شدید مقادیر بدون وارد کردن دستی، تغییر میکنند.

شب خوش

Petros
25-10-2007, 10:52
Taking Out From A Group

همانطور که میدانید برای گروه کردن یک مجموعه شیء باید از منوی Edit گزینه Group رو انتخاب کنیم؛ اما برای خارج کردن یکی از اشیاء از همان گروه به روش زیر عمل کنیم.

روش استفاده:
یک گروه شیء ایجاد کنید.
یکی از اشیاء آن گروه را انتخاب کنید.
در نهایت کلید ترکیبی Shift + P را فشار دهید.

شما میتوانید نتیجه این کار را در پنجره Outliner که از منوی Window قابل دسترسی است، مشاهده کنید.

شب خوش

Petros
25-10-2007, 11:08
Look Through Selected

برای تنظیم راحت تر محل قرارگیری و زاویه ی کار Cameraها و Lightها میتوانید از گزینه Look Through Selected استفاده کنید.

روش استفاده:
یک Directional Light ایجاد کنید.
در هر نمایی که هستید نور یا شیء ایجاد شده را انتخاب کنید.
به منوی Panels رفته (ترجیحا منوی نمای Perspective) و سپس گزینه Look Through Selected را انتخاب کنید.

حال میتوانید با استفاده از ابزارهای چرخش، زوم و حرکت، محل قرار گیری نور خود را تنظیم کنید.

شب خوش

Petros
25-10-2007, 11:26
Bookmarks

فرض کنید یک اتومبیل ساخته اید و در نمای Perspective یک زاویه مناسب برای رندر گیری انتخاب کرده اید؛ اما برای اصلاح و کار بر روی اتومبیل مجبور به چرخش در صفحه هستید. برای بازگشت به آن نما میتوانید از Bookmarkها استفاده کنید.

روش استفاده:
زاویه دید خود را انتخاب کنید. (در نمای Perspective)
به منوی View رفته و از زیر منوی Bookmarks گزینه Edit Bookmarks را انتخاب کنید.
در کادر باز شده New Bookmark را انتخاب کنید.
برای تغییر نام کافیست cameraView1 را پاک کرده و نام جدید را وارد کنید و در آخر Enter را فشار دهید.
گزینه Add To shelf هم زاویه ذخیره شده را به Shelf شما اضافه میکند.
برای استفاده از زاویه ذخیره شده میتوانید باز به قسمت Bookmarks بروید و نام ایجاد شده را انتخاب کنید.

شب خوش

Petros
25-10-2007, 12:24
Growing Selection

با استفاده از این کلید ترکیبی میتوانید محدوده ی انتخابی خود را گسترش دهید.

روش استفاده:
یک Cube ایجاد کنید. (با 3 Division در هر جهت)
به حالت Vertex بروید و کل Vertexهای بالای مکعب را انتخاب کنید.
سپس کلید ترکیبی > + Shift یا < + Shift را که برای گسترش و کاهش محدوده انتخاب هستند را فشار دهید.

شب خوش

Petros
26-10-2007, 10:57
کسی نکته ای نداره یاد بگیریم؟