PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : توضيح دو تا اصطلاح



ali_ab
17-10-2007, 16:01
با سلام به دوستان عزيز

در مورد صفحه نمايش موبايلها چه تفاوتي بين TFT& STN وجود داره و همچنين تفاوت بين vga و CIF چيست ؟

ممنون از راهنماييتان

موفق و مويد باشيد

raana
17-10-2007, 16:26
TFT:Thin Film Transistor
يكي از انواع LCD يا همان صفحه نمايش كريستال مايع است با تكنولوژي صفحه تخت.
در مقايسه با ساير انواع LCD ها از كيفيت تصوير عالي و زمان پاسخ (Response Time) بالايي برخوردار است اما از مصرف انرژي بالاتري نسبت به بقيه برخوردار است و همچنين گرانتر است.
تكنولوژي TFT بر مبناي تكنولوژي ماتريس فعال(Active-MAtrix Technology) كار ميكند به اين مفهوم كه مدار كوچكي از ترانزيستور در كنار هر پيكسل قرار دارد و به پيكسل اين امكان را ميدهد تا بصورت منحصر به فرد خاموش و روشن شود.
اين روش زمان پاسخ سريعتر . همچنين كنتراست بهتري را نسبت به تكنولوژي ماتريس غير فعال(Pasive-Matrix Technology) فراهم مي آورد.



STN:Super Twisted Nematic
نوعي ديگر از انواع LCD است كه بر مبناي تكنولوژي ماتريس غير فعال كار ميكند به اين صورت كه در آن هر پيكسل در هر ثانيه چندين بار Refresh ميشود. كه اين سرعت پاسخ را كم ميكند و شفافيت و كنتراست را محدود ميسازد.
اما از مزاياي آن ميتوان به مصرف انرژي پايينتر نسبت به TFT و همچنين قيمت ارزانتر آن اشاره كرد


STNیکی از تکنولوژی های صفحات نمایش LCD می باشد . صفحات نمایش STN مصرف انرژی و هزینه ساخت پایین تری نسبت به صفحات نمایش TFT دارند ، ولی دارای دو ضعف بزرگ هستند . یکی اینکه روشنایی ، شفافیت و تنوع رنگهای ایجاد شده روی آنها پایین است و دیگری اینکه در تکنولوژی STN صفحه نمایش با سرعت پایینی اسکن می شود (به اصطلاح Refresh Rate صفحه نمایش پایین است) ، لذا در صورت وجود تصاویر متحرک روی صفحه نمایش بعد از نمایش هر فریم ، سایه ای از فریم قبلی تا چند صدم ثانیه روی صفحه نمایش باقی می ماند . این ایراد در صفحات نمایش TFT به خاطر وجود Refresh Rate بالا اصلاح شده است .

CIF Common Intermediate Format

به اندازه ی استاندارد عکس هائی که ابعاد آن ها 288*352 می باشد گفته می شود و منظورازصفحه نمایشگر های CIF ، صفحه هائی است که اندازه ی آن ها 288*352 پیکسل دارد .

ali_ab
17-10-2007, 23:51
دوست عزيز از پاسخ كامل و جامعي كه فرمودين خيلي ممنون و سپاسگزارم.اگه ممكنه درباره صفحه نمايش ماتريسي توضيحي بفرماييد . اين نوع صفحات مختص صفحات رنگيه يا سياه و سفيد رو هم شامل ميشه؟

با تشكر

موفق ومويد باشيد

raana
18-10-2007, 16:21
در سيستم‌هاي ماتريس- نقطه‌اي، نقاط سبز، آبي و قرمز، از طريق استفاده از فيلترهايي براي هر يك از سه رنگ اصلي به دست مي‌آيند. با تركيب كردن اين سه رنگ مي‌توان به انواع مختلف رنگها دست يافت.
LCD هاي ماتريسي فعال و غيرفعال :
دو نوع LCD در رايانه وجود دارد : LCDهاي ماتريسي فعال و غيرفعال.
نمايشگر ماتريسي فعال :
بيشتر كامپيوترهاي جديد laptab صفحه نمايش كريستال مايع ماتريسي فعال دارند.
LCD ماتريسي فعال ساختار لايه‌اي دارد.
در مزيت كريستال‌هاي مايع اين است كه به عنوان سوئيچ‌هاي كوچكي براي خاموش و روشن كردن پيكسل‌هاي تصوير استفاده مي‌شود.
يك LCD وسيله‌اي است كه از 4 الگو يا واقعيت فيزيكي بهره مي‌گيرد :
اول اينكه نور مي‌تواند قطبيده شود، دوم اينكه كريستال‌هاي مايع مي‌توانند منتقل شوند و جهت نور قطبيده شده را تغيير دهند. سوم اينكه ساختار كريستال‌هاي مايع مي‌توانند از سوي جريان الكتريكي تغيير يابند و آخرين مورد اينكه موارد شفافي موجودند كه قادرند جريان الكتريسيته را هدايت كنند.
درون صفحه‌ها الكترودهاي شفاف و فيلترهاي رنگ هستند كه هر كدام به عناصر كوچكي كه SaB Pixel ناميده شده است تقسيم مي‌شوند.
نمايشگر ماتريس‌هاي غيرفعال :
ماتريس غيرفعال از يك شبكه‌ ساده براي تأمين شارژ پيكسل‌هاي موجود در روي نمايشگر استفاده مي‌كنند. ايجاد شبكه در واقع مرحله پردازش است كه با دو لايه شفاف آغاز مي‌شود. مواد كريستال مايع مابين دو لايه شفاف قرار خواهد گرفت يك فيلم قطبيده به بخش خارجي از هر يك از اين لايه اضافه مي‌شود. سيستم ماتريسي غيرفعال نواقصي دارد از جمله زمان پاسخ كوتاه و كنترل ولتاژ بدون دقت.
همانطور كه گفته شد ماتريس‌هاي غيرفعال از يك شبكه‌ ساده براي تأمين شارژ پيكسل‌هاي موجود روي نمايشگر استفاده مي‌كنند. ايجاد شبكه در واقع يك مرحله پردازش است كه با دو لايه شفاف آغاز مي‌شود به يكي از اين لايه‌ها ستون‌ها و به ديگري رديف‌هايي واگذار مي‌شود كه از مواد هادي و شفاف ساخته مي‌شوند كه معمولاً از جنس قلع هستند.
ستون‌ها و رديف‌ها به مدارهاي مجتمع(ICها) مرتبط مي‌شوند و زماني كه شارژ از سطر يا ستون خارج شود. اين مدارها، كنترل خواهد شد.
در ماتريس‌هاي LCDPassiae هيچ وسيله Swiching وجود ندارد و هر پيكسل براي بيشتر از يك فريم زماني آدرس دهي شده است.
آدرس دهي فعال محدوديت‌هاي مالتي پلكس كردن را به وسيله‌ي گنجاندن يك عنصر Swiching فعال حذف مي‌كند. .

این طور که من از این مطلب فهمیدم باید فقط مختص صفحات رنگی باشه .ولی دوستانی که واردتر هستن باید جواب این سوال رو بدن

خواهش می کنم . امیدوارم تونسته باشم کمکی کنم

ali_ab
19-10-2007, 11:20
دوست عزيز از پاسخ كامل شما خيلي متشكرم

كامياب و تندرست باشيد

shm202000
19-10-2007, 23:46
ممنون. خیلی کامل توضیح داده بودین.
موفق باشید

raana
21-10-2007, 12:16
خواهش می کنم قابلی نداشت