PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : iSCSI در تقابل با Fiber Channel - رقابت در شبكه‌هاي سازماني مبتني‌ بر IP



ocz
23-08-2007, 16:56
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ماهنامه شبکه - دي ۱۳۸۵ شماره 72

اشاره :
با توجه به اين‌كه اترنت ده‌ گيگابيتي تأثير زيادي بر مراكز داده در سطح جهان مي‌گذارد، كدام يك از كاربردهاي نيازمندِ پهناي‌باند وسيع، قبل از همه از اين موهبت بهره‌مند خواهد شد؟ شما روي كدام يك شرط‌بندي مي‌كنيد؟ ذخيره‌سازي شبكه‌اي يا ارتباط پرسرعت بين سوييچ‌هاي اترنت گيگابيتي در سطح سرور كه به عنوان استاندارد جديد، اترنت گيگابيتي را به مبارزه دعوت مي‌كند؟ واقعيت اين است كه ذخيره‌سازي در شبكه‌هاي سازماني بزرگ و پرسرعت، جولانگاه شبكه‌هاي Fiber Channel SAN است و پلتفرم FC بدون مقابله‌اي سخت عرصه را به رقيبان واگذار نخواهد كرد.


منبع: نت‌ورك كامپيوتينگ‌

بسياري شركت‌ها در مركز داده‌ خود در روياي يك شبكه كاملا‌ً مبتني بر IP به سر مي‌برند. بيشتر شركت‌هاي تجاري كوچك و متوسط، و نيز برخي سازمان‌هاي كوچك و متوسط به دلايل مالي از DAS و NAS به عنوان مدل‌هاي ذخيره‌سازي اوليه خود استفاده مي‌كنند. ولي همان‌طور كه سازمان‌ها گسترش پيدا مي‌كنند، تيم‌هاي پشتيبان IT نيز مجبور مي‌شوند با تعداد زيادي سرور كار كنند و صدها ترابايت اطلاعات حياتي را در تمام سال به صورت 24 ساعته مديريت كنند. از بعضي جهات يكپارچگي ذخيره‌سازي نيز موضوع مهمي به‌شمار مي‌رود. در نتيجه چالش مهم، انتخاب روش ارسال اطلاعات به سرور است.

استاندارد رايج براي ارتباط سرور با كامپيوترهاي ديگر در شبكه‌هاي سازماني، اترنت گيگابيتي است. ولي قسمت عمده نقل و انتقالات سنگين موردنياز در ذخيره‌سازي حياتي شبكه‌هاي سازماني بزرگ با استفاده از SAN انجام مي‌شود كه توسط يك شبكه Fiber Channel با مديريت مجزا به شبكه اصلي متصل است.

شبكه‌هاي FC اختصاصي براي ذخيره‌سازي كه در اواسط دهه 1990 توسعه يافت، در نسخه‌هاي 1، 2 و 4 گيگابيتي يافت مي‌شود و هميشه چند قدم جلوتر از فناوري اترنت همردهِ آن حركت مي‌كند.

در حال حاضر اترنت ده گيگابيتي با محبوبيت خود، جدي‌ترين رقيب در زمينه پهناي باند است. ولي با افزايش توجه و نگراني درباره ذخيره‌سازي، اترنت ديگر تكافوي سرعت شبكه را نمي‌كند.

FC براي كاربران شبكه‌هاي سازماني فناوري ذخيره‌سازي كاملي را ارائه مي‌دهد كه از قابليت‌هاي آن مي‌توان دسترسي آسان، پتانسيل رشد توده‌اي، توليدكنندگان طراز اولِ بي‌شمار، و بستر پياده‌سازي خيلي وسيع‌تر نسبت به ذخيره‌سازي IP را نام برد.

قابليت‌هاي فوق باعث راحتي كار مسئولا‌ن ذخيره‌سازي در آخر وقت كاري مي شود. در حالي كه شبكه‌هاي iSCSI SAN مبتني بر IP به اندازه كافي در دسترس نيست تا به همان اندازه FC نظرها را جلب كند.

FC SAN به رغم محبوبيت زياد، به پيچيدگي و پرزحمت بودن شهرت دارد. به طوري كه نگهداري آن به وجود كارشناس با مهارت‌هاي تخصصي نياز دارد. گذشته از گراني سخت‌افزار شبكه‌هاي FC نسبت به همتاي اترنتي خود و مسئله عدم سازگاري تجهيزات شركت‌هاي مختلف، متخصصان FC در مقايسه با اترنت هم كمياب هستند و هم حقوق بيشتري دريافت مي‌كنند.

آيا iSCSI از Fiber Channel پيشي مي‌گيرد؟
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
درآمد حاصل از راه‌اندازهاي iSCSI در سال 2009 به 624 ميليون دلار و FC HBA، به 2/1 ميليارد دلار خواهد رسيد.

شكل 1

احتمالاً بزرگ‌ترين چالش شركت‌هاي استفاده‌كننده از FC به پيچيدگي برمي‌گردد. به طوري كه معماري شبكه ثانوي پيچيدگي محيط مركز داده موجود را افزايش مي‌دهد. اين مسئله هزينه‌هايي را بر سيستم‌هاي پيشرفته تحميل مي‌كند كه به هزاران ترابايت ذخيره‌سازي يكپارچه نياز دارند؛ هر چند نيازهاي ذخيره‌سازي شبكه‌اي مي‌تواند در تعداد زيادي از مراكز با فناوري IP مرتفع شود.
بالا گرفتن رقابت
وقتي به زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي مبتني بر IP مي‌رسيم، دو انتخاب وجود دارد: NAS و NAS .iSCSI SAN كه شايد رايج‌ترين انتخاب براي ذخيره‌سازي مبتني بر IP باشد، نسبت به SAN قدمت بيشتري دارد.

سيستم‌هاي NASبراي تعدادي از برنامه‌هاي ذخيره‌سازي اوليه كه به دسترسي اشتراكي در سطح فايل نياز دارند، ارزش فزاينده‌اي دارند. NAS در بيشتر شبكه‌هاي سازماني يا به صورت سيستم‌هاي مستقل يا با استفاده از دروازه‌هاي اختصاصي NAS رواج دارد.

اين دروازه‌ها براي فراهم كردن سرويس اشتراك شبكه‌اي NFS و CIFS با استفاده از دستگاه‌هاي ذخيره‌سازي SAN، مستقيماً به يك FC SAN موجود متصل مي‌شوند.

ولي هرچند NAS مفيد باشد، باز هم بعضي از برنامه‌ها و بانك‌هاي اطلاعاتي عظيم به علت سرعت اجرا يا جهت پشتيباني از نيازهاي اختصاصي دسترسي به داده‌ خود هنوز به ذخيره‌سازي در سطح بلوك احتياج دارند.

iSCSI SAN در شبكه‌هاي سازماني كاملا‌ً مبتني بر IP مي‌تواند همان قابليت‌هاي FC SAN را ارائه دهد، اما براي اتصال به كلاينت‌ها از سخت‌افزار اترنت متعارف استفاده مي‌كند. پروتكلiSCSI كه در سال 2003 استانداردسازي شده است، براي كپسوله‌كردن داده‌ها و دستورات iSCSI در پكت‌هاي اترنت و ارسال آن‌ها طراحي شده است. مهم‌تر اين‌كه، يك كلاينت با سيستم‌هاي عامل رايج براي دسترسي به ذخيره‌سازي شبكه‌اي iSCSI فقط به يك كارت شبكه اترنت و يك برنامه راه‌انداز iSCSI نياز دارد كه امنيت را پياده‌سازي نمايد و با پروتكل‌ها كار كند.


iSCSI چگونه کار مي‌کند
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] كاربران و سرورهاي برنامه، محيط ذخيره‌سازي iSCSI SAN را به عنوان درايوهاي محلي مي‌بينند. دو شبكه اترنت وجود دارد: يكي شبكه محلي موجود و ديگري شبكه iSCSI SAN. هر سرور يك اتصال (يا اتصال دوتايي) به هر شبكه دارد.

شكل 2
در حال حاضر iSCSI فقط دو تا سه درصد بازار ذخيره‌سازي را در اختيار دارد، ولي طبق آمار ارائه‌شدهِ IDC، بازارiSCSI SAN رشد درآمد سالانه 105 درصدي را نشان مي‌دهد. اين مقدار را با رشد ساليانه 3/13 درصدي مجموع بازار سيستم‌هاي ذخيره‌سازي روي ديسك در جهان و رشد ساليانه 5/7 درصدي بازار NAS مقايسه كنيد.

در عين حال چالش فناوري iSCSI SAN، مقايسه جزء به جزء آن با شبكه‌هاي FC SAN خواهد بود. بسياري از مديران ذخيره‌سازي در شبكه‌هاي سازماني، iSCSI را براي ذخيره‌سازي اوليه در سطح وسيع كافي نمي‌دانند. البته اين مسئله عمدتاً به علت ظرفيت و كارآيي است تا قابليت‌هاي آن.

در نتيجه معمولاً وظايف ثانويه از قبيل تهيه نسخه پشتيبان و ذخيره‌سازي در سطوح جزئي به آن محول مي‌شود.

در حالي كه مطالعات موردي فراواني انجام شده است كه ارزش iSCSI را به عنوان يك سيستم ذخيره‌سازي اوليه در بازارهاي علمي، دولتي، بانكداري، مالي، توليدي و آموزشي اثبات مي‌كند.

EquaLogic، پيشرو در تجهيزات iSCSI SAN، شركت‌ها و سازمان‌هايي نظير NASA-Langley ،Fermilab ،Lockheed Martin و ... را به عنوان مشتري‌هاي خود معرفي مي‌كند.
فضا براي رشد
همانند FC، براي حداكثر ظرفيت iSCSI SAN نيز از لحاظ تئوري هيچ محدوديتي وجود ندارد، ولي بيشتر سيستم‌ها طوري طراحي مي‌شوند كه بين 100 تا 150 ترابايت را در برگيرند. اين يك محدوديت فني نيست و بيشتر مربوط به بازار تازه iSCSI است كه هنوز براي آن تقاضاي محدودي وجود دارد.

البته نبايد تصور كرد كه تصميم‌گيرندگان اصلي در FC افزايش محبوبيت سيستم‌هاي ذخيره‌سازي مبتني بر IP را ناديده گرفته‌اند. حتي EMC غول تجهيزات FC با عرضه يك سري دروازه‌هاي IP با كارآيي بالا كه ارتباط NAS و iSCSI را حتي با عظيم‌ترين محصولات FC SAN برقرار مي‌سازد، خود را با IP سازگار كرده است. به علاوه، قسمت اعظم محصولات SAN رده مياني شركت EMC هم مبتني بر FC و هم مبتني بر iSCSI وجود دارد و شركت اخيراً دو سيستم كاملاً مبتني بر IP جديد معرفي كرده است. NS-350 و NS-704 پلتفرم‌هاي يكپارچه قابل توسعه‌اي هستند كه ويژگي‌هاي iSCSI SAN و NAS را با هم تركيب مي‌كنند و امكان اضافه كردن ماجول‌هاي سيستم بايگاني Centera CAS مربوط به EMC را براي فراهم كردن ذخيره‌سازي مبتني بر IP به صورت چند لايه و يكپارچه دارند.

شركت‌هاي جديد طراح شبكه‌هاي SAN مخصوص iSCSI مانند EquaLogic و Lefthand Networks در حال كنار گذاشتن رويكرد يكپارچه به سيستم‌هاي ذخيره‌سازي SAN انعطاف پذير هستند و راهكارهاي iSCSI خود را در جهت يك روش پيمانه‌اي‌تر (ماجولارتر) سوق مي‌دهند. در اين روش، هر محفظهِ ركِ چندديسكي شامل چند درايو SATA ارزانقيمت است و داراي كنترلر ذخيره‌سازي، درگاه‌هاي اترنت گيگابيتي و نرم‌افزار مجتمع SAN مخصوص خود و نرم‌افزار مديريت يكپارچه را ارائه مي‌دهد. بدين ترتيب SAN براي پوشش دادن نيازهاي شما رشد و توسعه پيدا مي‌كند.

اين بلوك‌هاي سازنده شبكه SAN پيمانه‌اي به شركت‌ها امكان خريد محفظه ذخيره‌سازي در بخش‌هاي 1 تا 7 ترابايتي را برحسب نياز مي‌دهند و ويژگي‌هاي مجازي‌سازي بسيار پيشرفته‌اي را ارائه مي‌نمايند كه آن هم باعث ساده شدن توسعه پارتيشن، پشتيباني از ذخيره‌سازي خودكار، امكان تحمل خرابي به صورت يكپارچه و قابليت‌هاي تكثير اطلاعات و ذخيره آني حافظه روي ديسك است. در آينده استفاده از اين سيستم‌ها با پياده‌سازي به صورت خطي ساده‌تر خواهد شد.

قابليت‌هاي مديريتي سطح بالا كه در شبكه‌هاي iSCSI SAN جديد وجود دارد، نياز شبكه را به ابزارهاي مديريتي شخص ثالث كه در بسياري از محيط‌هاي FC احساس مي‌شود، كمرنگ كرده است. بازار موجود براي محصولات مديريتي SAN به علت پيچيدگي مديريت همه عناصر در يك زيرساخت FC عظيم، رشد پيدا كرده است. خوشبختانه توليدكنندگان iSCSI از اين مسئله عبرت گرفته‌اند و بسياري از اين ابزارهاي مديريتي سطح بالا را مستقيماً در محصولات SAN خود قرار داده‌اند. به علاوه، ذخيره‌سازي مبتني بر IP فاقد درگاه سطح پايين و مشكلات ذاتي مديريت دستگاه و سوييچ در FC هستند و مديريت شبكه‌هاي مبتني بر IP براي ذخيره‌سازي نسبت به آن چيزي كه در همه زيرساخت‌هاي اترنتي وجود دارد، پيچيدگي كمتري دارد.

حال به موضوع مجازي‌سازي iSCSI مي‌رسيم. منابع ذخيره‌سازي يكپارچه، توسعه خودكار پارتيشن، و انتقال داده به صورت يكپارچه، از ويژگي‌هاي معمول و مشترك شبكه‌هاي iSCSI SAN پيمانه‌اي جديد هستند. متأسفانه بسياري از اين قابليت‌هاي مجازي‌سازي كاملاً به توليدكننده بستگي دارند. با افزايش توليدكنندگان iSCSI، نياز به سيستم‌هايي كه از مجازي‌سازي پشتيباني مي‌كنند و مديريت يكپارچه را با وجود تعدد توليدكنندگان در محيط‌هاي مبتني بر iSCSI مجهز به تجهيزات سازندگان مختلف فراهم مي‌نمايند، بيشتر احساس مي‌شود. البته اين ويژگي‌ها در محيط FC نيز وجود دارد، ولي معمولاً خصوصيات استاندارد FC SANS نيستند.

تنوع مدل ذخيره‌سازي بين شرکت‌هاي تجاري کوچک
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ذخيره‌سازي مستقيم، ذخيره‌سازي از طريق شبكه، Fiber Channel SAN ،IP SAN، سيستم نواري از طريق شبكه، سيستم حفاظت داده بر اساس ديسك و سيستم نوار مجازي

شكل 3
ايمني در سرعت‌هاي مختلف‌
بيشتر شبكه‌هاي iSCSI SAN پيمانه‌اي، درگاه‌هاي ايجاد تعادل بار اترنت گيگابيتي چندگانه را ارائه مي‌دهند تا جهت اضافه كردن ماجول‌هاي جديد در دسترس ‌باشند و در نتيجه پهناي باند به صورت خطي قابل افزايش ‌باشد.

توليدكنندگان ادعا مي‌كنند كه اغلب برنامه‌هاي iSCSI به ندرت تمامي پهناي باندِ به دست آمده از درگاه‌هاي اترنت گيگابيتي چندگانه را اشغال مي‌كنند، ولي با معرفي اترنت ده گيگابيتي اين اطمينان ايجاد مي‌شود كه شبكه موجود ديگر گلوگاه ارتباطي نخواهد بود.

معرفي سيستم‌هاي iSCSI ده‌ گيگابيتي معني ديگري نيز داشت و آن اين‌كه، پهناي باند اترنتي با يك درگاه منفرد از FC خواهد گذشت كه در همان بازه زماني به چهار گيگابيت خواهد رسيد.

FC به عنوان يك پروتكل، تاحدي كارآمدتر از TCP/IP است و مي‌تواند داده را در فريم‌هاي بزرگ‌تر انتقال دهد.

البته گزينه استفاده از فريم‌هاي بزرگ در حال حاضر از طرف همه توليدكنندگان كارت‌هاي شبكه، iSCSI HBA و سوييچ‌هاي اترنت پشتيباني مي‌شود.

بزرگ‌ترين چالش استانداردهاي FC ده گيگابيتي موجود و هشت گيگابيتي كه به زودي عرضه مي‌شود، كنار آمدن با كاهش سريع قيمت‌هاي درگاه اترنت به منظور حفظ امكان رقابت در زمان گسترش اترنت ده گيگابيتي است.

البته پهناي باند تنها موضوع حائز اهميت نيست. موضوع ديگري كه باعث تداوم نگراني مديران IT مي‌شود، بار اضافيِ تحميل شده بر پردازنده به وسيله سرورهاي TCP/IP در مقايسه با ذخيره‌سازي FC است. اين موضوع را از آنجا مي‌توان درك كرد كه تعدادي از توليدكنندگان، كارت‌هاي شبكه TOE (موتور انتقال بار TCP) و HBAهاي مخصوصiSCSI را پيشنهاد مي‌دهند كه با سيستم‌عامل براي انتقال استك IP كار مي‌كند. اين كارت‌هاي شتاب‌دهنده مخصوص iSCSI وظايف پردازنده را كاهش مي‌دهند و مي‌توانند به عنوان راه‌انداز iSCSIدر سطح كلاينت يا به عنوان مقصد iSCSI در سيستم ذخيره‌سازي ميزبان باعث افزايش راندمان شوند.

شتاب‌دهنده‌هاي iSCSI در محيط‌هاي متعارف محبوبيت كسب كرده‌اند؛ يعني جايي كه اندازه‌هاي كوچك انتقالي يا رمزنگاري IPsec بار اضافي را براي پردازش سرور به همراه دارد. راه‌اندازهاي سخت‌افزاري كه شتاب‌دهندگي iSCSI را پشتيباني مي‌كنند، در بيشتر سيستم‌هاي عامل سرور وجود دارند. براي محيط‌هاي ويندوز، مايكروسافت با همكاري Alacritech و Broadcom روي پروژه Scalable Networking Enhancements براي سرور 2003 كار مي‌كند. به همين ترتيب يك بازنگري كامل از بعد استراتژي شبكه براي زيرساخت‌هاي بعدي مايكروسافت، يعني ويستا انجام گرفته است. مايكروسافت مي‌گويد اين قابليت‌ها كه <نسل آينده استك> TCP/IP ناميده مي‌شود، پيشرفت‌هاي بسياري را در محيط شبكه‌سازي ويندوز نويد مي‌دهد و پشتيباني از انتقال بار TCP/IP را در سطح سيستم عامل فراهم مي‌كند.

همچنين در مرحله توليد محصول، بُردهاي الحاقي قابل‌برنامه‌ريزي اترنت ده گيگابيتي و داراي يك چيپ منفرد وجود دارد كه انتقال بار IP را فراهم مي‌نمايد و از پروتكل‌هاي چندگانه پشتيباني مي‌كند. از ويژگي‌هاي مخصوصIP نيز كه به پروتكل Remote Direct memory Address) RDMA) اضافه شده است، استفاده مي‌كند؛ يعني iwarp برايTCP/IP و iSCSI Extensions for RDMA) iSER) براي iSCSI. اين بُردهاي الحاقي همچنين براي كارآمد كردن ارتباطاتIP طراحي شده‌اند كه اين امر با انتقال كامل پردازش انتقال IP به محل ديگر، عدم انجام كپي از بافر مياني و حذف نياز Context Switch در سطح برنامه تحقق مي‌يابد.

اين موضوع براي iSCSI بدين معني است كه سيستمي با كارت شبكه و iSER كه RDMA آن فعال است، مي‌تواند با حذف عمليات كپي بافر، كه زمانبر است، به طور كامل از كپي برداري رهايي پيدا كند. با اين روش، بار پردازش IP حتي در سرعت‌هاي ده گيگابيت اترنت به حداقل مي‌رسد. بسياري از توليدكنندگان شتاب‌دهنده‌هاي iSCSI اترنت گيگابيتي قبلاً از RDMA پشتيباني مي‌كرده‌اند، ولي جاي تعجب دارد كه بيشتر آن‌ها هنوز هيچ صحبتي راجع به ده گيگابيت نكرده‌اند.

iSCSI با استفاده از كارت‌هاي شبكه اترنت گيگابيتي متعارف، بسته به بار كاري بين ده تا بيست درصد ظرفيت يك پردازنده منفرد را پر مي‌كند. اين بدين معني است كه ده برابر شدن سرعت تا رسيدن به اترنت ده گيگابيتي، به راحتي بيش از يك پردازنده را در يك سيستم چندپردازنده‌اي به خود اختصاص مي‌دهد؛ آن هم فقط براي اداره ترافيك شبكه. بسته به برنامه شما اين مسئله مي‌تواند انتقال بار iSCSI و TCP/IP را به عنوان يك نياز مطرح كند و شتاب‌دهنده اترنت يك اجبار خواهد بود نه انتخاب.

از ديدگاه امنيت در رابطه با iSCSI هنوز ابهاماتي وجود دارد. ديدگاه رايج اين است كه iSCSI نسبت به FC امنيت كمتري دارد؛ زيرا همان شبكه را به اشتراك مي‌گذارد و بنابراين همان آسيب‌پذيري‌اي را دارد كه برنامه‌هاي اترنت ديگر دارند. ولي در واقع ترافيك iSCSI معمولاً روي يك شبكه كاملاً متفاوت منتقل مي‌شود يا حداقل روي يك زيرشبكهِ ذخيره‌سازي اختصاصي پياده مي‌شود كه به راحتي از ترافيك شبكه اصلي مجزا مي‌گردد.

به علاوه، iSCSI از پروتكل Authentication Protocol Handshake-Challenge) CHAP) پشتيباني مي‌كند كه به يك كد عبور مطمئن در سطح كلاينت و سرور نياز دارد و به طور كامل از IPsec همچون ديگر الگوريتم‌هاي رمزنگاري IP پشتيباني مي‌كند.

امنيت FC بر اساس اين واقعيت است كه FC در يك ساختار شبكه‌اي كاملاً متفاوت قرار دارد، ولي iSCSI هم تأييد هويت و هم رمزنگاري را به عنوان ويژگي‌هاي امنيتي ارائه مي‌دهد. بدون توجه به اساس ذخيره‌سازي مورد استفاده، امنيت در سطح كلاينت - سرور همچنان مسئله اصلي است و در نهايت مي‌توان گفت اين ضعيف‌ترين نقطه زيرساخت شبكه‌اي است كه وضعيت امنيت شبكه را مشخص مي‌كند.
به كجا مي رويم؟
درباره اين‌كه حذف FC به عنوان سيستم ذخيره‌سازي منجر به كاهش هزينه و پيچيدگي شود، ترديدهاي اندكي وجود دارد. از طرفي عزم جدي براي تحول اترنت ده گيگابيتي ارزان و عمومي تا يك‌سال آينده يا حتي بيشتر انجام نخواهد گرفت. البته اين‌ها فقط در مورد شبكه‌هاي مؤسسات تجاري بسيار بزرگ نگراني‌ها را برطرف مي‌كند. در مؤسسات كوچك و متوسط كه تعدادشان در حال افزايش است، قضاوت درباره ذخيره‌سازي FC سخت‌تر مي‌شود.
تا آن موقع، سازمان‌هايي كه به دنبال ارتقا يا سرمايه‌گذاري در سيستم‌هاي ذخيره‌سازي يكپارچه هستند، بايد در باره نيازهاي واقعي رشد، افزونگي شبكه و سخت‌افزار، هزينه‌هاي نگهداري و شايد از همه مهم‌تر، هزينه مديريت و كاركنان پشتيبان تأمل كنند.

همچنان كه شركت شما رشد پيدا مي‌كند، شما با موضوع تصميم‌گيري درباره انجام يك تغيير اساسي روبه‌رو هستيد؛ حركت از FC دو گيگابيتي به چهار گيگابيتي يا شايد انتخاب يك سيستم ذخيره‌سازي كاملاً بزرگ‌تر. حتي ممكن است از نظر اقتصادي معقول باشد كه با توجه به نوع كاربرد يك جايگزيني تدريجي را از سيستم‌هاي FC به سمت IP شروع كنيد.

اگر اترنت ده گيگابيتي ارزان و به سهولت در دسترس بود، اين مقاله كاملاً متفاوت از آن چيزي بود كه هست. ولي طي دوازده تا هيجده ماه آينده همچنان كفه ترازو به نفع FC سنگيني خواهد كرد. اگرچه شكي نيست كه ورود اترنت ده گيگابيتي، پيشرفت‌هاي تجهيزات شبكه و امكانات روزافزون iSCSI SAN به يكه تازي در اين ميدان پايان ميدهد
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]