PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : گربه سياه ( ادگار الن پو )



irankingworld
20-08-2007, 05:05
گربه سياه
ادگار الن پو


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

آلن پو، نويسنده آمريكايي، درآغاز قرن 19 درجامعه اي به دنيا آمد كه از نظراجتمايي، فقر و بحران، وازنظرفرهنگي، مكتب رمانتيك درآن بيداد مي‌كرد. بداقبالي آلن پو ازآنجا شروع شد كه دركودكي والدينش را ازدست داد و يتيم شد.آنها بازيگر تئاترسياری بودند كه از شهری به شهری مي‌رفتند وشبها غالبا درقهوه خانه ها ومسافرخانه های ارزان قيمت بيتوته مي‌كردند. بعدها آلن پو به علت فشارهاي روحي، ترياكي والكلي شد وحتا يكبار دست به خودكشي زد وسرانجام درسن 40 سالگي درفقر و تنگدستي درگذشت. درآن زمان جو ادبي ومحيط فرهنگي هم غرق شبه روشنفكران اشرافزاده وبورژوازي درحال رشد بود كه با تكيه براخلاق مزورانه مسيحيت پیوريتان هرگونه نوگرايي، برخوردانتقادي با ادب وفرهنگ را با تهمت، بايكوت، اخراج، فشارمالي و پرونده سازي جعلي پاسخ ميدادند واز منتقد ادبي جدي فقط انتظار تحسين دلمشغولي هاي ادبي ميانباره و بد اشرافزادگان و تحصيلكرده هاي بچه بورژوا را داشتند.

موضوع تمام آثار آلن پو، ريشه درمبارزه ‌ی دائم او با فقرمالي دارد. زالوهاي فرهنگ رسمي وحاكم نيزبه تحقير و استثمارمداوم او مي‌پرداختند. او اولين نويسنده‌ی آمريكايي است كه سعي نمود ازطريق نويسندگي امرارمعاش كند، ولي فقدان قانون تاليف تصويب شده درآن زمان سبب شد كه ناشرين ومطبوعات، مطالب خارجي را مجاني ترجمه، تا نويسندگان داخلي نتوانند با آنها رقابت كنند.

آلن پو، روياي ترقي و رفاه آمريكايي را كابوس دروغيني مي‌دانست و با نقدهاي ادبي- فرهنگي اش به مبارزه با توليدات رسمي بي خطر فرهنگي ومبلغين چاپلوس آن پرداخت. او به دليل مخالفت با اطاعت كوركورانه، نه تنها ازارتش، بلكه ازمطبوعات نيزاخراج شد. درآغاز او ازجمله رمانتيكهايي بود كه قيمت گزافي براي موفقيت خودپرداخت. تيراژ اولين كتاب شعرش فقط 40 عدد بود.

آلن پو درطول عمركوتاه خود، مادر، نامادري و همسرش را ازدست داد. اکثر آنان درزمان مرگ، جوان بودند. شاید به همین دليل است که تمام قهرمانان زن او، چهره و رفتاري كودكانه ونابالغ دارند.همسر آلن پو به هنگام ازدواج 14 ساله بود و مادرش درزمان ازدواج فقط 16 سال سن داشت.

به علت شايعه ضعفهاي اخلاقي، آلن پو را درطول قرن 19 آمريكائيها بايكوت كرده بودند. درسال 1875 موقع نصب سنگ قبري روي آرامگاهش، وايتمن تنهاشاعري بود كه شهامت شركت درمراسم را به ديگران آموخت. ادگار آلن پو درسال 1809 بدنيا آمد و درسال 1849 درگذشت.

اوازچهره هاي مهم تاريخ ادبيات مدرن جهان است که نماينده‌ی ادبيات آوانگارد زمان خود نيز هست. آلن پو نه تنها شاعري برجسته وداستان نويسي توانا بود، بلكه ازمهمترين نظريه پردازان آمريكا در زمينه ادبيات به شمار می‌رود. او به كار روزنامه نگاري و نقد نيز مي‌پرداخت .

آلن پو پايه گذار داستانهاي علمي- تخيلي است. داستانهاي پليسي او اساس داستانهاي جنايي درغرب شد. اوخالق داستانهاي شبه علمي هم بود. داستانهاي مخوف و وحشتناك اوخبرازغم ورنج و نياز و ترسهاي روزانه اش می‌دهند، يعني روزهاي تيره وتاری که بار واقعيات اجتماعي اطراف بر او آوار می‌شد. آثارش معرف سفرهاي خيالي اونيز هست، نمايش عكس العمل انسان درشرايط فوق العاده سخت و توانفرسا. اودرباره‌ی كشورهاي خاورميانه نيز سفرنامه هاي رمانتيكي نوشت.

آلن پو ازآخرين رمانتيكها وازپيشگامان مكتب « هنر براي هنر» است. جهانبيني زيباشناسي او به شعار« هنر در خدمت هنر » بسيار نزديك است. بعدها نظريه هاي زيباشناسي او بودلر و سمبوليستهاي فرانسوي راتحت تاثيرقرارداد وازطريق سمبوليستهاي فرانسه روي ادبيات سايركشورهاي اروپايي اثرگذاشت: بودلر اشعار آلن پو را به فرانسه ترجمه كرد و مالارمه داستانهاي كوتاه او را به خوانندگان غيرآمريكايي معرفي نمود.

آلن پو مي‌گويد که شعر خلاقيتي آهنگين اززيبايي است، والاترين شكل هنري شعر بايد نزديك شدن به موسيقي باشد، يعني موسيقي نزديكترين آيده آل شعر است. درشعر، بازي واژه ها بايد بازي آهنگ و ملودي شعرباشد. صاحبنظران روي جنبه موسيقي زبان شعري او غالبا همنظر هستند. آلن پو تحت تاثير اشعار لردبايرون به عشق و گذر زمان جفاكار پرداخت و از نابودي زيبايي بر اثر رشد بي رويه‌ی علم و صنعت شكايت كرد.

اودرمورد داستان كوتاه معتقد بود که باید بتوان آن را دريك نشست خواند. به نظر او كوتاهي، كيفيت و صرفه جويي در واژه ها ازصفات مهم داستان خوب هستند. آلن پو درداستانهايش ازخيالپردازي و واقعيت، يعني ازهر دو امكان استفاده مي‌كند. او درداستانهاي خيالي اش به طرح موضوعات علمي و فلسفي هم می‌پردازد، و درداستانهاي وحشتناك تخیلی‌اش، خردگرايي منطقي را نيز گاهی عمده مي‌کند. درداستانهاي جنايي، او به هراس‌های باستانی بشر، مانند زنده بگوري و بازگشت مرده گان و امثال آنها می‌پردازد. در عین حال، داستانهاي او خالي از طنز نيز نيستند.

منتقدين ادبي، او را حلقه‌ی واسط در زنجير ارتباط بين دوره‌ی رمانتيك و مدرن درغرب مي‌دانند. گرچه او رمانتيك بود، ولي خردگرايي رانيز فراموش نمي‌كرد. او همچون بالزاك در فرانسه و گوته در آلمان، جایگاهی در سرآغاز ادبيات مدرن آمريكا اختیار می‌کند. ضمن اینکه باید توجه داشت که رمانتيك بودن سالهاي نوجواني او زير تاثير رمانتيكهاي انگليس مخصوصا لردبايرون است.

به نظر اوبايد به استقلال هنر يعني تشكيل قطبي دربرابر جامعه با سازماندهي زيباشناسي وقوانين خاص خود، توجه شود. آلن پو يك قرن قبل از همينگوي به مطرح كردن خشونت درادبيات پرداخت.او به دليل شرايط تاريخي از نظر سياسي سنت گرا، و نسبت به پيشرفت وترقي علم و صنعت بدبين بود.

ازجمله آثار او : داستان شبه علمي« در گردباد…»، داستان پليسي « قتل دونفره در…»، داستان خيالي « گودال و آونگ» ، رماني درباره يك سفر خيالي، شعر« ستاره و ناقوسها»، وداستانهای بسیاری از جمله: تنها در بهشت، بشكه، ماسك چهره مرده سرخ، قلب خائن، حشره طلايي، مردي ميان جمع، فرود و سقوط خانه اوشر، مشاهدات عجيب و...، و از جمله مقالات او : شطرنج باز، اصول شاعري، و سه مقاله نظري را می‌توان نام برد.

آدورنو او را خالق هنر كامل و خيالپردازي برجسته مي‌دانست. داستايوسكي به ثنويت سبك او در ترکیب خيالپردازي و واقعگرايي اشاره ميكرد. بودلر ميگويد: " افكار و جملاتي را كه مي‌خواستم به روي كاغذ بياورم، آلن پو بيست سال قبل از من نوشته بود." ژول ورن و ناباكوف نیز خود را تحت تاثير آثار او مي‌دانستند. به نظر بعضي از منتقدين، ناباكوف رمان لوليتا را به تقليد از داستانهاي آلن پو نوشت. ريلكه و گئورگه، شاعران آلماني زبان هم زير تاثير اشعار مدرن او قرار داشتند. بودلر و مالارمه در فرانسه، داستايوسكي در روسيه، ديكنز، و اسكار وايلد و برنارد شاو در انگليس به دفاع شجاعانه از او و آثارش پرداختند. بعضي از نقاشان قرن 19 از علاقه مندان آثار آلن پو بودند، زیرا او توانايي خاصي در نشان دادن و به تصوير كشاندن بخشهايي از روان انسان با كمك واژه ها داشت .