PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : پيدايش فرمت هاي فايل ها چگونه است؟



Alastoor
12-08-2007, 23:11
سلام

Exe Zip Arj Rar Lzh Z Gz Gzip Tar Bin Mp3 M4a Wav Ra Ram Aac Aif Avi Mpg Mpeg Qt Plj Asf Mov Rm Mp4 Wma Wmv Mpe Mpa R0* R1* A0* A1* Tif Tiff Pdf Msi Ace Iso Img Ogg 7z Sea Sit Sitx Ppt Pps Bz2 و ... و صدها و شايد هزاران فرمت ديگر...

فرمتها و پسوندهاي فايلهاي مختلف مانند صوتي، تصويري، ويديويي، اجرايي و ... چگونه درست شده و مي شوند؟

آيا من هم مي توانم فرمت و پسوند جديدي مثلا براي فايلهاي صوتي ايجاد كنم؟

چرا نرم افزارهايي مشهوري مانند مديا پلير از برخي فرمتها همچنان پشتيباني نمي كنند؟ آيا براي پشتيباني از يك فرمت خاص بايد از شركت سازنده آن فرمت حق پشتيباني آن را خريد؟

با تشكر.

Alastoor
13-08-2007, 11:38
جواب؟؟:13:

F A R H A D
13-08-2007, 20:48
سلام
خیلی از پسوندها مخخف کلمه ای هستند که به ساختار فایل مربوط میشه. مثل exe که سه حرف اول Execute به معنی "اجرا کردن" هست یا zip که به معنی "فشار" هست و یا wma که مخفف Windows Media Audio "رسانه صوتی ویندوز" هست. و البته تعدادی از پسوندها هم هست که از قانون خاصی پیروی نکرده یا ما نمیتونیم منظور سازنده رو بفهمیم. یا نمونه ی دیگه ای از پسوندها هست که فقط برای سردرگم کردن ایجاد شده، مثل بعضی از نرم افزارهای موبایل که برای ذخیره sms های کاربر از فرمت نا آشنایی استفاده میکنه اما اگر فرمت رو به txt تغییر بدیم میبینیم که این فایل در حقیقت یک فایل متنی هست!
در مورد سوال دوم شما برای ایجاد هر فرمت جدید باید اول یه application برای شناسایی فایل معرفی کنید.
و اما سوال آخر که با سوال دوم در ارتباط هست. وقتی که شرکت apple یه application برای شناسایی فایلهاش معرفی میکنه ممکنه که به ماکروسافت اجازه نده در application های خودش اون فرمت رو support کنه.