PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مقاله در مورد سیستم ها و مدل های رنگی کامپیوتر



Admiral
28-07-2007, 09:13
سلام
از دوستان محترم کسی مقاله ای در مورد مدل های رنگی کامپیوتری مثل Rgb,hsv,yiq,hls و غیره داره؟
ممنون

R£ɀД
28-07-2007, 10:25
admiral جان امیدوارم مطالب زیر برات مفید باشه ، یک مقدار مطالب پراکنده هست. می گردم اگه بقیه مطالب هم پیدا کردم میزارم.

--------------------------------------------------------------------------


تصویر دیجیتالی چیست ؟


یک تصویر را می توان توسط تابع دوبعدی f(x,y) که در آن X و Y را مختصات مکانی و مقدار f در هر نقطه را شدت روشنایی تصویر درآن نقطه می نامند. اصطلاح سطح خاکستری نیز به شدت روشنایی تصاویر مونوکروم اطلاق میشود . تصاویر رنگی نیز از تعدادی تصویر دوبعدی تشکیل می شود.

زمانی که مقادیر X و Y و مقدار f(x,y) با مقادیر گسسته و محدود بیان شوند ، تصویر را یک تصویر دیجیتالی می نامند. دیجیتال کردن مقادیر X و Y را Sampling و دیجیتال کردن مقدار f(x,y) را quantization گویند.

برای نمایش یک تصویر M * N از یک آرایه دو بعدی ( ماتریس) که M سطر و N ستون دارد استفاده می کنیم . مقدار هر عنصر از آرایه نشان دهنده شدت روشنایی تصویر در آن نقطه است. در تمام توابعی که پیاده سازی خواهیم کرد ، هر عنصر آرایه یک مقدار 8 بیتی است که می تواند مقداری بین 0 و 255 داشته باشد. مقدار صفر نشان دهنده رنگ تیره ( سیاه ) و مقدار 255 نشان دهنده رنگ روشن ( سفید ) است.

به عنوان مثال تصویر زیر که سایز آن 288 * 265 است از یک ماتریس که دارای 288 سطر و 265 ستون است برای نمایش تصویر استفاده می کند .


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


هر پیکسل از این تصویر نیز مقداری بین 0 و 255 دارد . نقاط روشن مقادیری نزدیک به 255 و نقاط تیره مقادیر نزدیک به 0 دارد. همه توابع پردازش تصویر از این مقادیر استفاده کرده و اعمال لازم را بر روی تصویر انجام می دهند.


-----



Grayscale کردن تصویر



تصویر RGB و Grayscale :


یک تصویر RGB متشکل از سه تصویر است که هریک از آنها مقادیر Red ( قرمز ) ، Green ( سبز ) ، Blue ( آبی ) تصویر رنگی را نگه می دارند. تصویر حاصل نیز از ترکیب مقادیر درآیه های متناظر در سه ماتریس بوجود می آید.



(F( x1,y1 ) = R( x1,y1 ) + G( x1,y1 ) + B( x1,y1



برای Grayscale کردن تصویر از فرمول زیر استفاده می کنیم :



S( x1,y1 ) = (R( x1,y1 ) + G( x1,y1 ) + B( x1,y1 ) ) / 3



شبه کد زیر نحوه الگوریتم Grayscale کردن تصویر RGB با سایز M * N را نشان می دهد :



Procedure Grayscale( output , input As Bitmap )


Begin


For I = 1 to M Do


For J = 1 To N Do


Temp = ( input.R( I,J ) + input.G( I,J ) + input.B( I,J ) ) / 3


Output.R ( I,J ) = Temp


Output.G ( I,J ) = Temp


Output.B ( I,J ) = Temp


End For


End For


End



شکل زیر یک تصویر RGB را نشان می دهد :


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


شکل زیر نیز تصویر حاصل از اجرای الگوریتم Grayscale را نشان می دهد :



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


از آنجا که مقادیر ماتریس های R , G , B پس از Grayscale کردن تصویر باهم برابر هستند ، بنابراین می توان تنها از یک ماتریس برای نشان دادن مقادیر استفاده کرد. در الگوریتم های بعدی که برای پردازش تصویر ارائه خواهند شد از تصاویر Grayscale استفاده خواهیم کرد . بنابراین عملیات نیز بر روی تنها یک ماتریس انجام خواهد پذیرفت.


---------------------------------------------------------------------------------------


قضیه چرخه رنگ در فتوشاپ چیست؟

دلیل اینکه راههای مختلفی برای دستیابی به رنگهای مشابه در Color Balance وجود دارد، این است که استفاده از روش چرخه رنگ برای انواع عکس و تولید افکتهای بر روی آنها مشخص شود.
اگر شما از اجزاء رنگی در تصاویر استفاده می کنید، آن به شما در نگه داشتن دیاگرام چرخه رنگ بصورت دستی کمک به سزایی می نماید. شما می توانید از چرخه رنگ برای پیش بینی چگونگی تغییر یک رنگ در تاثیر بر رنگ های دیگر و چگونگی تبدیل بین RGB با CMYK و دیگر مدلها استفاده نمایید.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چرخه رنگ: A سبز، B زرد، C قرمز، D بنفش، E آبی، F کبود


برای مثال شما می توانید برای افزایش یک مقدار رنگ تصویر، مقداری را مخالف چرخه رنگ افزایش دهید. مثل اینکه شما می خواهید یک رنگی را بوسیله رنگهای نزدیک به هم در چرخه رنگ افزایش یا کاهش دهید.


در واقع با استفاده از این چرخه رنگ حالتهای رنگ HSB را تعیین نمود، همانطور که می دانید HSB مخفف کلمات Hue، Saturation و Brightness می باشد. برای آشنایی شما مکان این نوع رنگها را در این چرخه را بیان می نماییم:



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


چرخه رنگ و شعاع رنگ در این چرخه: A. SaturationB. HueC. BrightnessD. Hues



Hue: معرف رنگ منعکس کننده یا انتقال یافته از درون یک شی است. این ویژگی براساس امکان خاص در یک چرخه استاندارد رنگ و با زوایایی بین 0 تا 360 درجه اندازه گیری می شود. به طور رایج ای ویژگی با نام رنگ (مانند قرمز، نارنجی و ...) تعریف می شود.


Saturation: که گاهی آن را Chrome می نامند شدت یا خلوص رنگ را تعیین می کند. در یک چرخه رنگ استاندارد، این ویژگی از مرکز چرخه به طرف لبه ها افزایش می یابد.


Brightness: روشنایی یا تیرگی نسبی رنگ را تعیین می کند. (صفر برای سیاه و 100 برای سفید) اگر چه توسط پالت Color یا کادر تبادلی Color Picker می توانید از مدلهای رنگ HSB برای ایجاد یا تعریف یک رنگ در فتوشاپ استفاده کنید، اما وضعیت رنگ HSB برای ایجاد یا ویرایش تصاویر در فتوشاپ امکان پذیر نیست.



منابع :
پرشین فروم نتورک
شایگان

Admiral
30-07-2007, 08:46
admiral جان امیدوارم مطالب زیر برات مفید باشه ، یک مقدار مطالب پراکنده هست. می گردم اگه بقیه مطالب هم پیدا کردم میزارم.

سلام
خیلی ممنون دوست عزیز
کمک بزرگی به من میکنید [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]