PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : دوئل بر سر دوهسته !



alirezatmt
29-08-2005, 21:19
سرويس اخبار خارجي ايتنا - درحالي كه ساختار نسل آتي پنتيوم اينتل داراي pipeline كمتري از حد پيش‌بيني شده است و بر توان مصرفي متمركز شده، AMD توانسته رهبر بازار پردازنده، اينتل را به استراتژي u-turn وادارد.




اما پس از دعوت اينتل به دوئل بر سر پردازنده دوهسته‌اي در بازار، AMD اطلاعات كمتري درباره ساختار پردازنده‌هاي دو يا چند هسته‌اي آتي خود آشكار ساخت.

مدير محصولات AMD، برينت كيرباي از نقاط آسيب‌پذير موجود در ساختار اينتل و اينكه آنها به استفاده از ساختار باس front-side ادامه خواهند داد، سخن گفت. وي اعلام كرد: اين ساختار چيزي جز يك مانع براي آنها نيست. ما هيچ تلاشي براي رهايي از اين ساختار كه عمر آن به حدود 20 سال مي‌رسد نديديم. با حفظ يك مسير دسترسي به حافظه و افزودن هسته‌هاي بيشتر به پردازنده، دسترسي همزمان بيشتري به پورت‌هاي IO و حافظه وجود دارد. ساختار ارتباطي مستقيم ما كه در آن پردازنده‌ها مستقيما به هم وصل مي‌شوند و كنترلرهاي حافظه و IO مستقيما در CPUها جاي مي‌گيرند، راهكار بهتري است براي ايجاد پهناي باند متناسب.

دور شدن اينتل از ساختار NetBurst خود و روي آوردن به pipelineهاي كوتاه‌تر، پيروزي استراتژيك ديگري براي AMD به شمار مي‌رود. پردازنده‌هاي Opteron آنها 89 واتي هستند.
كيرباي مي‌گويد: يك چيزي كه اينتل بدان اشاره نكرده توان اضافي مورد نياز براي كنترلرهاي حافظه است. زماني كه ما مي‌گوييم 68 وات يا 95 وات مسلما اين رقم جانبي را هم بدان افزوده‌ايم. اين عدد جانبي براي اينتل 22 است كه جمع توان مصرفي آن را به 102 وات مي‌رساند.

فناوري اينتل براي تقسيم thread در يك هسته در ساختار آن ديده نشده است. چند ماه پيش اينتل از hyperthreating به عنوان يك مزيت كليدي ياد مي‌كرد اما آيا اكنون آن را فراموش كرده است؟ آقاي كيرباي مي‌گويد: ما گاهي hyperthreating را از ياد برده‌ايم. ما معتقديم كه تعامل با threadهاي بيشتر، با افزودن هسته‌هاي واقعي به پردازنده به دست مي‌آيد. Hyperthreating در دنياي تك‌هسته‌اي وجود داشت اما برنامه‌هاي كاربردي بسياري هستند كه با آن سازگار نمي‌باشند.

آقاي اوتليني در پاسخ به دوئل AMD گفت: من هميشه بر اين باورم كه بهترين معيار براي سنجش ارزش يك محصول، ميزان پذيرش آن در بازار است.
كيرباي مي‌گويد: اگر معيار جايگاه در بازار باشد پس ما برنده‌ايم. او به سهم 20درصدي AMD در بازار اشاره مي‌كند. در سال 2005 ما محيط Opteron بيشتري به بازار معرفي خواهيم كرد. بياييد يك دوئل واقعي داشته باشيم و اطلاعات كافي براي مشتري‌ها درخصوص كارايي هر محيط سيستمي فراهم سازيم.

البته دشوار به نظر مي‌رسد كه AMD بتواند سهم خود در بازار را افزايش دهد درحالي كه در دادگاه به امتياز انحصاري اينتل در بازار معترض بوده است. AMDبه رقابت خود با اينتل همانند دوئل مي‌نگرد اما رقابت اينتل بيشتر به يك بازي شطرنج شباهت دارد تا يك نزاع خياباني.

Amir_P30
30-08-2005, 03:54
والا تا اونجايي كه ما خونديم اين فناوري هاي جديد اينتل همش كشكه .

حتي در سري هاي جديد
فناوري هايي مثله TM2 و .....

AMD ممكنه سهم بازارش كم باشه ولي از نظر كارايي خيلي بهتره.

Navid
30-08-2005, 18:12
دقیقا هونطوری هست که امیر گفت . اگه خواستین یه مقاله بنویسم !

Arashi
30-08-2005, 18:41
آره نويد جون بنويس :mrgreen: :mrgreen:

و يه چيز امير جان TN2 ه يا TM2 ؟؟؟

Amir_P30
31-08-2005, 01:00
آرشي جان همون TM2 درسته .

اين كلمه مخفف Termal Monitoring است.

شما ميتوانيد براي آشنايي كامل و تست اين نوع از فناوري هاي جديد اينتل به ماهنامه شماره 143 رايانه مراجعه كنيد.

و مقاله بررسي پردازنده هاي پنتيوم 4 سري 6xx را مطالعه كنيد.

و پي به تكنولوژي هاي EIST و TM2 و C1E ببريد.