ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : کمپانی Rca



alitopol
27-07-2007, 10:53
یکی از پرچمداران مارک Sony BMG Music Entertainment است. RCA Records در سال 1901 به عنوان Victor Talking Machine Company بوجود آمد و RCA مخفف Radio Corporation of America است که میتوان آنرا مادر شرکت BMG دانست.

RCA اسم سه شرکت مجزا ضبط موسيقی ميباشد. ۱- RCA Records منتشر کننده انواع موسيقی country rock, pop است. ۲- RCA victor که انواع موسیقی های blues world, jazz و انواع ديگر موسيقی های که مناسب قالب pop نمی باشد را منتشر ميکند. ۳- RCA red seal تولید کننده نوع مشهوری از موسيقی کلاسيک (classic music) است که پس از چاپ مجدد با نام فرعی RCA Gold Seal معرفی شده است.

تاريخچه :
در سال 1929 شرکت سهامی راديو امريکا (RCA) بزرگترين شرکت سازنده گرامافون (phonographs) در جهان را با نام victor talking machine company خريداری کرد. پس از اين پيروزی نام شرکت به RCA-victor تغيير کرد. RCA حقوق New world را به شرکت معروف Nipper trademark داد در حالی که در شانگهای چين RCA-victor اصلی ترين رقيب Beak Doj بود.

در سال 1931 RCA-victor انگلستان به شرکت Gramophone company که با شرکت Columbia Gramophone company ادغام شده بود پيوست و EMI نام گرفت و رئيس RCA به نام David Sarnoff بر صندلی هيئت مديره EMI نشست همچنين در همان سال RCA-victor اولين رکورد rpm 1/3- 33 برای عموم منتشر کرد و قدم در راه پیشرفت نهاد.

اين يک صفحه گرامافون استاندارد هم اندازه با رکورد rpm 78 معاصر بود و به جای microgroove (سه شاخه قابل تعويض ميان صفحات گرامافون) که در جنگ جهانی دوم استفاده می شد Long Play -33 1/3 یا LP( صفحه 33 دور گرامافون ) به روی کار آمد.

نمونه جديد در بحبوحه رکود بزرگ -و کمی هم به علت قيمت بالای ضبط و تجهيزات پخش آن- دچار ورشکستگی شد. پس از يکسال آنها دوباره بازار را به دست گرفتند(اين اولين تلاش در تجارت LP نبود مثلا شرکت Edison records در دهه قبلی microgroove عمودی را به بازار عرضه کرد که 20 دقيقه در هر طرف آنها ضبط می شد؛ شرکت Edison records نيز ورشکست شد.)

در طول جنگ جهانی دوم قرارداد ميان RCA و شرکت ژاپنی وابسته به آن JVC فسخ شد. کمپانی ضبط موسيقی ژاپنی امروزه Victor entertainment نام دارد و هنوز زير شاخه ای از JVC میباشد. در سال 1949 RCA-victor اولين رکورد rpm 45 را در پاسخ به rpm LP 33 3/1 از CBS/Columbia منتشر کرد. رکوردهای rpm 45 به استانداردی برای ضبط آهنگ های تکی pop با کارکردی شبيه ديسک های75 rpm ده اينچی ( کمتر از 4 دقيقه در هر طرف) تبديل شد.

RCA همچنين تعدادی ديسک EP یا Extended play با زمان کارکرد بيشتر از 10 دقيقه را اصولا برای ضبط موسيقی کلاسيک منتشر کرد.( يکی از اولين Extended 45-rpm recording ثبت شده به وسيله Arthur fiedler و با همکاری شرکتهای Tchaikovsky’s Marche slave, Boston Pops Orchestra و ketelbey’s In a Persian market) در سال 1950 موفقيت LP های Columbia تحقق يافت و ترس RCA برای از دست دادن سهم خود در بازار افزايش پيدا کرد.

RCA Victor ساخت LP هايش را به تنهایی آغاز کرد. در زمانی اولينLP شرکت RCA برای اجرای قطعه Gaite Parisienne از Jacques Offenbach و Arthur Fiedler و شرکت Boston Pops orchestra منتشر شد که در تالار سمفونی بوستون بيستم Jun سال 1947 ضبط شده بود. در دهه 50 RCA سه برچسب متمم يا تخصصی "X" و Groove, Vik را در اختيار داشت. در مدت دو دهه 40 و 50 RCA با شرکت Columbia records در رقابت بود. تعدادی از رکورد های تولیذ شده به وسيله NBC Symphony Orchestra -که اداره آن را توسکانینی (Arturo Toscanini) به عهده داشت - در رکورد های پخش شده در کنسرتها RCA قرار ميگرفت و استفاده می شد.

وقتی که NBC Symphony Orchestra در پاييز 1954 با نام Symphony of the Air دوباره تشکيل شد به صورت پيوسته و بهتر از ديگر متمم های شرکت مشغول به ضبط برای RCA بود و معمولا با استوکوفسکی (Leopold Stokowski) کار می کرد. همچنين RCA با همکاری Victor Symphony Orchestra تعدادی رکورد منتشر کرد که اکثرا از موسيقيدان های فيلادلفيا يا نيويورک بود که خيلی بهتر از اعضای Symphony of the Air بودند! و بعدا به RCA Victor Symphony Orchestra تغيير نام پيدا کرد.

alitopol
27-07-2007, 10:53
پس از مدتی در دهه 50 کنسرتهای تحت قرارداد شرکت RCA از اعتبار کمتری نسبت به شرکتColumbia بر خوردار شد. RCA کنسرت های Chicago symphony Orchestra و Boston Symphony Orchestra را در دست داشت؛ در حالی که Columbia Clevand Orchestra, Philadelphia Orchestra وNew York Philharmonic Orchestra را در کارنامه خود داشت.

در فبریه سال 1954 RCA اولین استریو فونیک (دستگاه تقویت کننده صوت از سه جهت ) خود راجهت ضبط و ثبت Boston Symphony Orchestra به مدیریت Charles Munch با اجرای قطعه The Damnation of Faustو با اجرایHector Berlioz را ساخت.

این آغازی برای ضبط ارکستر به وسیله استریو فونیک و تجهیزات تک صدای تواما بود. دیگر تجهیزات ضبط استریو اولیه به وسیله Arturo Toscanini و Guido Cantelli با همکاری شرکت های NBC Symphony Orchestra و Boston Pops Orchestra به مدیریت Arthur Fiedler و Chicago Symphony Orchestr را به مدیریت Fritz Reiner ساخته شده بود.

این رکوردها در ابتدا به صورت استریو فونیک های ویژه نوار های Real-to-real منتشر شد و بعدا کار خود رادر سال 1958 به صورتVinyl LP با لوگو Living Stereo آغاز کرد.

در سپتامبر 1954 RCA دیسکهای با نام Gruve-Gard که دارای لبه و مرکز ظخیم تر، حوزه اجرای بیشتر و کاهش خش در طول ضبط را معرفی کرد که در سکوپ ( صفحه چرخنده) هنگام تغییرات صوت در هنگام ضبط استفاده می شد. بسیاری از رقبای RCA Victor Records در مدت کمی این نوع جدید را پذیرفتند.

آلبوم Toscanini stereo به هر حال هرگز به وسیله RCA منتشر نشد(این آلبوم به وسیله NBC Symphony Orchestra ضبط شد و با اجرای مشهور خود توسکانینی فراموش شده را زنده کرد)

این آلبوم تا سال 1987 منتشر نشد و تا هنگامی که بر روی سی دی (Compact Disc) ضبط شد با نامی دیگر و هیچگاه در برابر فراموشی ظاهری تسلیم نشد. شاید دلیل آن سهم پخش و ضبط مجددی بود که آنها در آخرین ویرایش گرفته بودند بود.

Testament records استریوهای ضبط شده Toscanini را که از کنسرت ها پخش شده آن و نوارهای آزمایشی RCA که مجددا ضبط شده بود و کنسرت ها آن در28 مارس 1954گرفته بود منتشر کرد.

در 1955 RCA قرار داد کنسرتهای Elvis Presley را از شرکت Sun Record با قیمتی نجومی بالغ بر $35,000 خریداری کرد. Elvis بزرگترین هنرمندی بود که آثار خود را با بیشترین قیمت به RCA فروخت.

به دلیل خریداری شرکت Capitol Records به وسیله EMI در سال 1957 RCA 55 سال مشارکت خود با شرکت EMI را پایان داد و قراردای برای توزیع آثار با شرکت Decca records امضا کرد.

پس از آن شرکت Capitol به اصلی ترین توزیع کننده رکوردهای EMI در امریکای شمالی و جنوبی تبدیل شد. RCA نیز رکوردها خود را به واسطه Decca در انگلستان با لوگوی توپ صاعقه (Lightning bolt) به جای لگوی قبلی خود Nipper پخش کرد. RCA در سال 1971 تمام پخش کننده های بخش انگلستان خود را یکدست کرد.

در سال 1963 RCA فناوری کامپیوتری برش دیسک را با نام Dynagrooveبظاهر برای بهبود تجدید صدا معرفی کرد. چه این تکنولوژی برای بهبود باشد یا نه هنوز بحث آن در میان علاقه مندان موسیقی وجود دارد.

alitopol
27-07-2007, 10:55
در سپتامبر 1965 RCA و Lear Jet Corpبه منظور انتشار نوارها کارتریج ( پیکاپ گرامافون) Track 8 که در ابتدا در سال 1966 در اتومبیل فورد استفاده شد و در ده های 60 و 70 بکلی مشهور شد، تشکیل یک گروه را دادند.

در اواخر سال 1968 RCA لوگو خود را به نوع جدید لوگو به روز رسانی کرد و هر دو لگوی قدیمی خود VictorوNipper را به واقع بازنشسته کرد. RCA لوگوی Nipper را برای بسیاری از رکوردهای که در کشور های طرف قرارداد RCA از سال 1976ضبط شده بود تثبیت کرد؛RCA تعداد بسیار زیادی از آلبوم های قابل توجه را تولید کرد.

آثار بدیعی چون : Brigadoon, Paint Your Wagon, Mary Martin, Peter Pan, Damn Yankees, Hello Dolly!, Oliver!, Fiddler On The Roof و همچنین موسیقی های تولید شده در Lincoln Center , اجرای دوباره Show Boat در سال 1966 و Anything Goes در سال 1987.

همچنین این شرکت عهده دار تولید موسیقی متن فیلم (Film Sound Track) و آلبوم های South Pacific, The Sound of Music بود. آلبوم ها برای فیلم پر طرفدار Julie Andrews ساخته شده بود که یکی از پرفروش ترین موسیقی های متن در آن زمان بود. در سال 1969 RCA Vinyl LP، بسیار نازک و سبک به اسم Dynaflex را معرفی کرد. این نوع از دیسک های فشاری، مدعی غلبه بر انحنای دیسک و دیگر اشکالات مرسوم دیسکت های فشاری ضخیم بود، لیکن این محصول شهرتی بحث انگیز در صنعت داشت.

در سپتامبر 1970 RCA اولین Q8( نوار کارتریج 8-Track دارای 4 کانال ) خود را توزیع کرد. RCA بعدا شروع به توزیع Q8هایی که مقدمتا برای ضبط موسیقی کلاسیک در CD-4 (چهار دیسکه) که محتاج کارتریج ویژه و تقویت کننده (amplifier) چهار کاناله و 4 بلندگوی جداگانه بود کرد.

از آنجایی که شرکت Columbia سیستم دیگری از Q8با نام SQ را با کدگذاری الکترونیکی که فقط به تقویت کننده (amplifier) و 4 بلندگوی احتیاج داشت را تولید کرد؛ این سیستم در رقابت با انواع دیگر بود در حالی که سازگاری زیادی نداشت.

شرکت Warner Record این نوع را پذیرفت در حالی که RCA و Columbia این نوع دیسکت را پس از چند سال منسوخ کردند. RCA بعدها Dolby encoding ( شبیه به SQ شرکت Columbia ) را بر روی CD منتشر کرد. این کار شامل بود از سری آلبوم های Charles Gerhardt که وقف فیلم ها کلاسیکی از Erich Wolfgang Korngold Alfred Newman, Dmitri Tiomkin, Max Steiner, Franz Waxman و دیگر آثاری که به وسیله National Philharmonic Orchestra که در Kingsway Hall لندن اجرا شده بود.

در سال 1983 Bertelsmann مالک Arista Records پنجاه درصد Arista را به RCA فروخت؛ در سال 1985 هم Bertelsmann و RCA مشارکت خود را با نام RCA/Ariola International ایجاد کردند.

وقتی شرکت General Electric در سال 1986 مالک RCA شد و 50 درصد سهام RCA/Ariola International را به شریکش Bertelsmann فروخت و نام شرکت به BMG Music تغییر یافت.

BMG دوباره لگوی توپ صاعقه (lightning bolt) را انتخاب کرد تا این موضوع را روشن کند که شراکت RCA Records با دیگر نهاد های آن خیلی مدت دار نبوده زیرا بیشتر آنها فروخته یا تعطیل شده بودند. تنها بخش باقیمانده از RCA National Broadcasting Company بود. BMG دوباره شرکت RCA Victor را به منظور ضبط انواع موسیقی های خارج از Pop و Rock ایجاد کرد.

در سال 2004 BMG و Sony موجودی موسیقی خود را ادغام کردند و این شراکت را Sony BMG نامیدند. چون Sony Music قائم مقام بخش فروش CBS music بود این ادغام به این معنی بود که RCA Records که با NBC شریک بود باید به زیر چتر رقیب CBS های NBC Record Columbia بروند!