PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : معمایی به نام پرشین بلاگ/ بوترابی پرشین بلاگ را هک کرد!



__Genius__
23-07-2007, 12:08
به دنبال قضایای پشت پرده ای که برای دامنه های سرویس بلاگ فارسی persianblog رخ داد یک سری حقایق رو شد که جنبه سیاسی دارند.



چرا مدیران Persianblog دروغ میگویند ؟!
این سوالی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. آنها آشکارا حقایق را تحریف می کنند و بخشی از اقدامات خود را برای تغییرات اساسی در پرشین بلاگ در پشت پرده دروغی به نام هک شدن سایت پنهان می کنند. اما آنچه مشخص است اینکه دامنه پرشین بلاگ هک نشده و تغییر دامنه آن از دات دام به دات آی آر بر اساس تصمیم قبلی صورت گرفته است.
واقعیت این است که بعد از به اصطلاح آزادی "مهدی بوترابی" از زندان ، پروژه ای برای تغییرات بنیادین در سایت پرشین بلاگ و از جمله جابجایی دامنه پرشین بلاگ و آوردن آن بر روی دامنه اختصاصی ایران «.IR» کلید خورد اما از آنجایی که این اقدام یک باره هزینه های بسیاری برای مدیران این سایت به همراه دارد طرحی ریخته شد تا این اقدام پشت پرده دروغی به نام هک شدن سایت نمایش داده شود .
بوترابی همه محاسبات را به درستی انجام داده بود اما یک اشتباه بزرگ دست وی را رو کرد . گافی که مدیران این سایت مرتکب شدند این بود که در زمانی که درست بعد از زمانی که اعلام شدDNS های پرشین بلاگ بعد از سرقت ( های جک ) دامنه سایت تغییر کرده است ، به ناگهان برای مدت محدودی پرشین بلاگ بر روی دامنه قبلی قابل مشاهده شد و این دم خروس مهدی بوترابی مدیر پرشین بلاگ بود. چه اینکه اگر این تغییر صورت گرفته بود دیگر امکان بازگشت موقت سایت بر روی این دامنه وجود نداشت. اما این همه ماجرا نیست چرا که با مراجعه به سایت اطلاعات دامنه می توان آدرس E.MAIL یکی از مدیران سایت پرشین بلاگ را دید که به جای میل باکس هکر سایت درج شده است.
این همه سناریوی از پیش نوشته شده ای به نظر می رسد که با محاسبه دقیق طرح ریزی و اجرا شده است و در بوترابی در این میان با به بازی گرفتن رسانه ها و انتشار خبر دروغ مبنی بر هک شدن این سایت اذهان مخاطبان را متوجه نقطه ای دیگر کرد معطوف کرد تا خود سناریوی پرشین بلاگ را بر اساس برنامه قبلی به انجام رساند.

منبع :


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
پیوست 1: قضیه رو از منبع ادامه بدین .
قضیه خر تو خر سیاسی بوده ...
جالب اینکه این جناب بو ترابی همه رو خر حساب کردن و خودشون رو پروفسور !!!
از ایمیلی که داخل وبلاگ گذاشته بودن به عنوان ایمیل هکر مشخص شد که کار ، کار خودی بوده و به عراقیهای بدبخت تهمت زدن !
پیوست 2 : کلیه عزیزانی که از سرویس پرشین بلاگ استفاده میکنن توجه کنن که این سرویس زیر نظر کامل وزارت اطلاعات برای امنیت بیشتر میباشد !!! ترجیحا برای اینکه یاد بگیرین این چیزا رو اطلاع بدن عزیزان سرویس بلاگ خودشون رو ببرن روی یه سرویس مطمئن ! کلا ایرانی جماعت آخر باید یه جای دنیا ثابت کنه ایرانیه !!!
بهترین سرویس Blogspot هست ... نه ایرانی نه چیز دیگه . با قابلیت ساپورت فارسی ...

persian365
23-07-2007, 12:13
ممنون بابت خبر
براي من هم خبر هك جالب بود .چون يك دفه همه اين جريانات با هم اتفاق افتاد
ما كه پرشين بلاگي نيستيم .. ولي اميدوارم مشكلش حل بشه

BehzadKiNG
23-07-2007, 12:16
وای به حال ایرانی ها ... من 3 ماهی است که نقل مکان کردم به wordpress ...

__Genius__
23-07-2007, 12:20
انشالله که پرشین بلاگ و دفترش همه و همه با بیاد روی سر کارکنانش و خراب شه رو سر همشون !

persian365
23-07-2007, 12:27
نشالله که پرشین بلاگ و دفترش همه و همه با بیاد روی سر کارکنانش و خراب شه رو سر همشون !
اصلا اين سرويس هاي وبلاگ چه پرشين بلاگ .. بلاگفا .. و... بهنظر من اصلا قصدشون خدمت و كمك به مردم نيست .. فقط به فكر پول خودشون هستند
اون از بلاگفا كه چندماه پيش از گزاشتن تبليغات تو وبلاگ جلوگيري كرزد كه نكنه شايد .. 1000 تومان پولش كمتر بشه

هر چند خودم از بلاگفا استفاده مي كردم .
اين هم از پرشين بلاگ ....

ya30n
23-07-2007, 12:35
انشالله که پرشین بلاگ و دفترش همه و همه با بیاد روی سر کارکنانش و خراب شه رو سر همشون !

تاييد وشه:10:
يا حق (:

saviss
23-07-2007, 12:44
اتفاقاهمون موقع که خبر هک شدنش روشنیدم رفتمipو دامین رو چک کردم..
هیچکدوم دست نخورده بودن...
همه ی اطلاعات قبلی بنام همون پرشین بلاگ بود وهکری هم درکارنبود...حتی دامین هم پارک نشده بود وکاملا رجیستروفعال بود(جریان ایمیل واین چیزاهم درسته)
خودمم تعجب کردم از تناقض قضیه
حالا جالبه که بیاید ودامین خبرگزاری های مهم دولتی (مثل ایرنا-فارس و....)رو با دامنه ی دات کام چک کنید(حتی فارس با دات آی آربعضی وقتا بازنمیشه ولی با دات کام راحت باز میشه)ببینید سرورشون کجاس وچندتا سایت دیگه هم روی همون سرور مشترک هستند...:5:
نتیجه ش جالبه:46:

George Bush
23-07-2007, 12:59
از ایمیلی که داخل وبلاگ گذاشته بودن به عنوان ایمیل هکر مشخص شد که کار ، کار خودی بوده و به عراقیهای بدبخت تهمت زدن !
فكر نكنم طرف اونقدر حواس پرت باشه كه اشتباها ايميل خودش رو بذاره اونجا
گروه معروف به هكرهاي عراقي سايتهاي ديگه اي رو هم هك كردند و فقط اين مورد نبوده كه [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
هر چند توي zone-h چيزي نديدم [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
منبع خبر شما هم كه چندان معتبر و مطمئن نيست

Hoaxes
23-07-2007, 13:31
همون طور که جرج بوش فرمودند منبع که به درد خودش میخوره،طرف هم اگه واقعا این کارو کرده باشه اون قدر خر نیست که ای میل خودشو بذاره!

ocz
23-07-2007, 21:15
متاسفانه اطلاعات ناکافی از ثبت دامنه های اینترنتی، ‌باعث شده تا به کرات دامنه های ایرانی مورد تعرض هکرها قرارگرفته و بعضاً ‌موجب سلب مالکیت از مالک اصلی سایت گردد .

یکی از این دامنه ها دامنه ایران دات کام است که اگر در whois آن مرور کنیم، ‌می بینیم که تاریخ ثبت آن سال ۲۰۰۵ درج گردیده که نتیجه سرقت این دامنه از مالک اصلی آن در سال ۲۰۰۳ و عدم توانایی هکر برای تمدید در سال ۲۰۰۵ و در نتیجه انقضای آن در همین سال و ثبت آن توسط شخصی به غیر از مالک اصلی می باشد .

در مورد دامنه پرشین بلاگ، ‌این اتفاق به صورت نادری بروز کرده است. اگر به تاریخ ثبت این دامنه نیز مروری داشته باشید خواهید دید که تاریخ ثبت فعلی ۱۰ جولای ۲۰۰۷ است که نشان از چند عامل دارد :

۱- دامنه در تاریخ انقضا به وسیله مالک تمدید نشده و شخصی حقیقی یا حقوق با Back Order کردن دامنه، یا تملیک آن بلافاصله بعد از انقضا ‌آنرا مالک شده است که در این صورت مالک قبلی حق هیچگونه ادعایی ندارد

۲- دامنه به وسیله مالک آزاد شده و اتفاق اول رخ داده باشد ( برخی از شرکتها امکان حذف سرویس ‌مالکیت دامنه را به مالک دامنه میدهند).
این اتفاق در صورت هک شدن مدیریت دامنه نیز بروز میکند و این پروسه به وسیله هکر طی میشود. به غیر از هک بخش مدیریت دامنه، ‌امکان هک ایمیل مدیر دامنه نیز وجود دارد که در این صورت نیز هکر میتواند با ارسال ایمیل به ثبت کننده دامنه تقاضای انتقال (Transfer) دامنه را به شرکتی به غیر از شرکت ثبت کننده اولیه بنماید که در این صورت نیز مراحل ثبت دامنه و تغییر مالکیت به شرحی که گفته شد طی میگردد

۳- شرکت ثبت کننده بر خلاف قانونهای جاری که بر مالکیت معنوی دلالت دارد ، ‌نسبت به حذف دامنه اقدام نموده و مراحل به شرح فوق طی گردد.
حال ،‌هر یک از این موارد که اتفاق افتاده باشد، ‌به دلیل عدم دسترسی بسیاری از مالکین ایرانی دامنه ها، ‌به مراجع ذیصلاح ،‌ برگشت دامنه به مالک اولیه علاوه بر هزینه بر بودن، بسیار دشوار است و به نظر میرسد به دلیل اینکه این رخداد در خصوص وب سایت پرشین بلاگ ابعاد ملی دارد باید از سوی دولت پیگیری شده و برای انتقال آن به صاحب اصلی با وی مساعدت گردد که در حال حاضر این امر بسیار بعید و دور از انتظار به نظر می رسد چرا که رویکرد دولت ایران با وجود شعارهای موجود، ‌رویکردی خلاف جهت با آی تی است و به ویژه وب سایتی مانند پرشین بلاگ که باعث ایجاد بسیاری از تغییرات در ساختار فرهنگی جامعه بوده، ‌به احتمال قرین به یقین مخالفان بسیاری نیز در پیکیره دولت دارد که شاید از اتفاق پیش آمده چندان ناخرسند نیز نباشند.

H A M A S
24-07-2007, 09:49
خراسان

امنيت‭ ‬فناوري‭ ‬اطلاعات‭ ‬در‭ ‬ايران‭ ‬به‭ ‬خطر‭ ‬افتاده‭ ‬است
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
وبلاگ هاي‭ ‬فارسي‭ ‬تنها‭ ‬مزيت‭ ‬اينترنتي‭ ‬ايران‭ ‬است،‭ ‬كسب‭ ‬مقام‭ ‬چهارم‭ ‬جهاني‭ ‬طي‭ ‬سال هاي‭ ‬‮٣٨‬‭ ‬و‭ ‬‮٤٨‬‭ ‬و‭ ‬دارا‭ ‬بودن‭ ‬مقام‭ ‬دهم‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬نشان‭ ‬مي‮ ‬دهد‭ ‬كه‭ ‬تنها‭ ‬سرويس‭ ‬ايراني‭ ‬كه‭ ‬در‭ ‬سطح‭ ‬جهان‭ ‬حرفي‭ ‬براي‭ ‬گفتن‭ ‬دارد،‭ ‬وبلاگ هاست‮.‬‭ ‬وبلاگ هاي‭ ‬فارسي‭ ‬تنها‭ ‬ابزار‭ ‬تكنيك‭ ‬گوگل‭ ‬بمبينگ‭ ‬براي‭ ‬ماجراهايي‭ ‬مانند‭ ‬تحريف‭ ‬نام‭ ‬خليج فارس‭ ‬به‭ ‬شمار‭ ‬مي‮ ‬رود‮.‬‭ ‬هك‭ ‬شدن‭ ‬سايت‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ،‭ ‬از‭ ‬بين‭ ‬رفتن‭ ‬اطلاعات‭ ‬سايت‭ ‬ميهن‭ ‬بلاگ‭ ‬و‭ ‬اختلال‭ ‬مكرر‭ ‬در‭ ‬آي‮ ‬پي‮ ‬هاي‭ ‬سايت‭ ‬بلاگفا‭ ‬نشان‭ ‬مي‮ ‬دهد‭ ‬كه‭ ‬بزرگ ترين‭ ‬سرويس هاي‭ ‬وبلاگي‭ ‬ايران‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬حملات‭ ‬هكري‭ ‬و‭ ‬اقدامات‭ ‬خرابكارانه‭ ‬اينترنتي‭ ‬آسيب پذير‭ ‬است‮.‬‭ ‬آيا‭ ‬اين‭ ‬موضوع‭ ‬مي‮ ‬تواند‭ ‬نشانه هاي‭ ‬اوليه‭ ‬از‭ ‬يك‭ ‬بحران‭ ‬پيش‭ ‬روي‭ ‬وبلاگ هاي‭ ‬ايراني‭ ‬باشد؟
هك‭ ‬شدن‭ ‬دامنه‭ ‬بزرگ ترين‭ ‬و‭ ‬قديمي‮ ‬ترين‭ ‬بلاگ‭ ‬سرويس‭ ‬ايراني‭ ‬يعني‭ ‬سايت‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬كه‭ ‬بيش‭ ‬از‭ ‬‮٠٠٨‬‭ ‬هزار‭ ‬وبلاگ فارسي‭ ‬را‭ ‬پشتيباني‭ ‬مي‮ ‬كند،‭ ‬نشان‭ ‬داد‭ ‬كه‭ ‬قدرتمندترين‭ ‬وب سايت هاي‭ ‬ايراني‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬حملات‭ ‬هكرها‭ ‬ايمن‭ ‬نمي‮ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬اين‭ ‬آسيب پذيري‭ ‬در‭ ‬جريان‭ ‬هك‭ ‬شدن‭ ‬ده ها‭ ‬سايت‭ ‬وزارتخانه‭ ‬و‭ ‬سازمان‭ ‬دولتي‭ ‬ايران‭ ‬طي‭ ‬سال‭ ‬گذشته‭ ‬بيش‭ ‬از‭ ‬پيش‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬نمايان‭ ‬كرده‭ ‬است‮.‬
پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬تو‭ ‬تنها‭ ‬نيستي‮!‬
برخلاف‭ ‬خبرهاي‭ ‬منتشر‭ ‬شده‭ ‬طي‭ ‬روزهاي‭ ‬اخير‭ ‬اين‭ ‬فقط‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬نبود‭ ‬كه‭ ‬مورد‭ ‬آماج‭ ‬حملات‭ ‬هكرها‭ ‬قرار‭ ‬گرفت؛‭ ‬همزمان‭ ‬با‭ ‬اين‭ ‬بلاگ‭ ‬سرويس‭ ‬ايراني،‭ ‬‮٠٠٧‬‭ ‬سايت‭ ‬ديگر‭ ‬ايراني‭ ‬هم‭ ‬هك‭ ‬شدند‮.‬‭ ‬حمله‭ ‬اخير‭ ‬هكرها‭ ‬از‭ ‬روز‭ ‬سه‭ ‬شنبه‭ ‬‮٦٢‬‭ ‬تيرماه‭ ‬آغاز‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬روز‭ ‬چهارشنبه‭ ‬‮٧٢‬‭ ‬تيرماه‭ ‬با‭ ‬hijack‮(‬سرقت‮)‬‭ ‬شدن‭ ‬دامنه‭ ‬سايت‭ ‬Persianblog.comبه‭ ‬اوج‭ ‬خود‭ ‬رسيد‭ ‬و‭ ‬دسترسي‭ ‬كاربران‭ ‬به‭ ‬صفحه‭ ‬اصلي‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نتيجه‭ ‬Sub-domainهاي‭ ‬آن‭ ‬كه‭ ‬همان‭ ‬آدرس‭ ‬وبلاگ‭ ‬مشتركان‭ ‬يا‭ ‬كاربران‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬دات‭ ‬كام‭ ‬باشد،‭ ‬ممكن‭ ‬نبود.اما‭ ‬ماجرا‭ ‬از‭ ‬چه‭ ‬قرار‭ ‬بود؟‭ ‬هكرهايي‭ ‬كه‭ ‬تلاش‭ ‬مي‮ ‬كنند‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬عراقي‭ ‬معرفي‭ ‬كنند،‭ ‬موفق‭ ‬مي‮ ‬شوند‭ ‬دامنه‭ ‬‮«‬com‮»‬‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬را‭ ‬سرقت‭ ‬كنند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬تغيير‭ ‬‮«‬DNS‮»‬هاي‭ ‬دامنه‭ ‬اين‭ ‬سايت‭ ‬پيغامي‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬اين‭ ‬مضمون‭ ‬نمايش‭ ‬دهند‭ ‬كه‭ ‬‮«‬دسترسي‭ ‬به‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬ممكن‭ ‬نيست‮.‬
‭ ‬لطفا‭ ‬چند‭ ‬روز‭ ‬ديگر‭ ‬مراجعه‭ ‬كنيد‮.»‬پيرو‭ ‬سرقت‭ ‬دامنه‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬دات‭ ‬كام‭ ‬توسط‭ ‬هكرهاي‭ ‬عرب‭ ‬و‭ ‬درج‭ ‬عبارات‭ ‬موهون‭ ‬و‭ ‬توهين آميز‭ ‬در‭ ‬ضد‭ ‬ايران‭ ‬و‭ ‬ايراني،‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬طي‭ ‬اطلاعيه اي‭ ‬تصريح‭ ‬كرد‮:«‬‭ ‬اطلاعات‭ ‬آرشيو‭ ‬نوشته هاي‭ ‬كاربران‮»‬‭ ‬در‭ ‬صحت‭ ‬و‭ ‬امنيت‭ ‬كامل‭ ‬در‭ ‬سرورهاي‭ ‬مختلف‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬نگهداري‭ ‬مي‮ ‬شود‮.‬
پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬اعلام‭ ‬كرد‭ ‬كه‭ ‬اين‭ ‬اختلال‭ ‬از‭ ‬لايه‭ ‬شركت‭ ‬خارجي‭ ‬عرضه‭ ‬كننده‭ ‬خدمات‭ ‬domainبه‭ ‬وجود‭ ‬آمده‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬با‭ ‬همكاري‭ ‬و‭ ‬پي‮ ‬گيري‭ ‬اين‭ ‬شركت‭ ‬به‭ ‬زودي‭ ‬دامنه‭ ‬به‭ ‬مالكيت‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬بازمي‮ ‬گردد‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬خدمات‭ ‬اولين‭ ‬و‭ ‬بزرگ ترين‭ ‬سرويس‭ ‬وبلاگ‭ ‬فارسي‭ ‬از‭ ‬طريق‭ ‬نشاني‭ ‬Persianblog.irدر‭ ‬دسترس‭ ‬خواهد‭ ‬بود‮.‬
هكر‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬كيست؟
آن‭ ‬چه‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬مي‮ ‬رسد‭ ‬و‭ ‬براساس‭ ‬اطلاعات‭ ‬مندرج‭ ‬در‭ ‬Whois.comسارق‭ ‬دامنه‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬فردي‭ ‬به‭ ‬اسم‭ ‬مستعار‭ ‬‮«‬علي‮»‬‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬هم‭ ‬اكنون‭ ‬در‭ ‬كشور‭ ‬لبنان‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬بيروت‭ ‬اقامت‭ ‬دارد‮.‬‭ ‬وي‭ ‬اين‭ ‬آدرس‭ ‬را‭ ‬هنگام‭ ‬سرقت‭ ‬دامنه‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬ثبت‭ ‬كرده‭ ‬است‮:‬‭ ‬بيروت،‭ ‬خيابان‭ ‬المطهف،‭ ‬شماره‭ ‬‮٩‬‭ ‬هتل‭ ‬‭,‬Dieuبه‭ ‬نظر‭ ‬مي‮ ‬رسد‭ ‬اين‭ ‬اطلاعات‭ ‬سارق‭ ‬دامنه‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬باشد‮.‬‭ ‬به‭ ‬اين‭ ‬ترتيب‭ ‬مديران‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬بخت‭ ‬خوبي‭ ‬داشته اند‭ ‬چرا‭ ‬كه‭ ‬اميد‭ ‬به‭ ‬بازگشت‭ ‬دامنه‭ ‬اين‭ ‬سايت‭ ‬وجود‭ ‬دارد.در‭ ‬واقع‭ ‬اگر‭ ‬نشاني‭ ‬اعلام‭ ‬شده‭ ‬حقيقي‭ ‬باشد،‭ ‬مي‮ ‬توانند‭ ‬تا‭ ‬زمان‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬نرفته‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬نشاني‭ ‬مورد‭ ‬نظر‭ ‬مراجعه‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬فرد‭ ‬سارق‭ ‬شكايت‭ ‬كنند‭ ‬و‭ ‬اگر‭ ‬اين‭ ‬نشاني‭ ‬صحيح‭ ‬نباشد،‭ ‬به‭ ‬استناد‭ ‬قوانين‭ ‬سازمان‭ ‬جهاني‭ ‬اينترنت‭ ‬مبني‭ ‬بر‭ ‬اين‭ ‬كه‭ ‬اگر‭ ‬فردي‭ ‬كه‭ ‬متقاضي‭ ‬دريافت‭ ‬دامنه‭ ‬است‭ ‬آدرس‭ ‬را‭ ‬جعلي‭ ‬اعلام‭ ‬كرده‭ ‬باشد،‭ ‬دامنه اي‭ ‬كه‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬وي‭ ‬ثبت‭ ‬شده‭ ‬قابل‭ ‬بازپس گيري‭ ‬است،‭ ‬مي‮ ‬توان‭ ‬اقدام‭ ‬لازم‭ ‬را‭ ‬انجام‭ ‬داد‮.‬
به‭ ‬احتمال‭ ‬بسيار‭ ‬زياد‭ ‬هكر‭ ‬از‭ ‬چندان‭ ‬هوش‭ ‬و‭ ‬ذكاوت‭ ‬خاصي‭ ‬برخوردار‭ ‬نبوده‭ ‬و‭ ‬اقدامي‭ ‬كه‭ ‬صورت‭ ‬گرفته‭ ‬تنها‭ ‬از‭ ‬طريق‭ ‬دسترسي‭ ‬به‭ ‬كد‭ ‬كاربري‭ ‬و‭ ‬كلمه‭ ‬عبور‭ ‬مدير‭ ‬سايت‭ ‬ممكن‭ ‬بوده‭ ‬است‮.‬‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬در‭ ‬اين‭ ‬ماجرا‭ ‬هك‭ ‬صورت‭ ‬نگرفته‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬تنها‭ ‬فردي‭ ‬با‭ ‬دسترسي‭ ‬به‭ ‬USER,PASSWORD‭ ‬مدير‭ ‬رجيستري‭ ‬سايت‭ ‬اقدام‭ ‬به‭ ‬تغيير‭ ‬مشخصات‭ ‬مالك‭ ‬دامنه‭ ‬و‭ ‬DNSهاي‭ ‬پرشين‭ ‬بلاگ‭ ‬از‭ ‬روي‭ ‬آن‭ ‬كرده‭ ‬است‮.‬
تك‭ ‬و‭ ‬پاتك‭ ‬اعراب
اين‭ ‬اولين‭ ‬بار‭ ‬نيست‭ ‬كه‭ ‬طي‭ ‬حوادث‭ ‬و‭ ‬اتفاقات‭ ‬اخير‭ ‬سياسي‭ ‬به‭ ‬ايرانيان‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬مجازي‭ ‬به‭ ‬وضوح‭ ‬توهين‭ ‬مي‮ ‬شود‮.‬‭ ‬چندي‭ ‬پيش‭ ‬از‭ ‬اين‭ ‬نيز‭ ‬يكي‭ ‬از‭ ‬سايت هاي‭ ‬خواننده‭ ‬محبوب‭ ‬عرب ها‭ ‬در‭ ‬اقدامي‭ ‬كاملا‭ ‬تحريك آميز‭ ‬IPهاي‭ ‬بازديدي‭ ‬از‭ ‬طرف‭ ‬كشور‭ ‬ايران‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬صفحه اي‭ ‬ارجاع‭ ‬مي‮ ‬داد‭ ‬كه‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬ايرانيان‭ ‬توهين‭ ‬شده‭ ‬بود‮.‬‭ ‬بايد‭ ‬ديد‭ ‬كه‭ ‬روند‭ ‬هك‭ ‬شدن‭ ‬سايت هاي‭ ‬ايراني‭ ‬توسط‭ ‬هكرهاي‭ ‬حوزه‭ ‬خليج‭ ‬فارس‭ ‬تا‭ ‬كجا‭ ‬ادامه‭ ‬پيدا‭ ‬مي‮ ‬كند‭ ‬و‭ ‬عواقب‭ ‬آ ن‭ ‬چگونه‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬نشان‭ ‬خواهد‭ ‬داد‮!‬

قدرت نمايي‭ ‬هكرهاي‭ ‬ايراني
البته‭ ‬هكرهاي‭ ‬ايراني‭ ‬از‭ ‬قدرت‭ ‬و‭ ‬تجربه‭ ‬بسيار‭ ‬بالايي‭ ‬برخوردار‭ ‬مي‮ ‬باشند‭ ‬و‭ ‬تاكنون‭ ‬سرورهايي‭ ‬از‭ ‬كشورهاي‭ ‬عربي،‭ ‬آمريكا،‭ ‬تركيه،‭ ‬كره‭ ‬و‭ ‬همچنين‭ ‬برخي‭ ‬سايت هاي‭ ‬رژيم‭ ‬صهيونيستي‭ ‬را‭ ‬مورد‭ ‬هك‭ ‬و‭ ‬نفوذ‭ ‬قرار‭ ‬داده اند‮.‬‭ ‬شايد‭ ‬بتوان‭ ‬قوي‮ ‬ترين‭ ‬قدرت نمايي‭ ‬هكرهاي‭ ‬ايراني‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ماجراي‭ ‬تحريف‭ ‬نام‭ ‬خليج‭ ‬فارس‭ ‬ذكر‭ ‬كرد‮.‬‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬ديگر‭ ‬موارد‭ ‬مي‮ ‬توان‭ ‬به‭ ‬نمونه هاي‭ ‬زير‭ ‬اشاره‭ ‬كرد‮:‬
وب‭ ‬سايت‭ ‬دانشگاهي‭ ‬Rochesterكه‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬نيويورك‭ ‬آمريكا‭ ‬قرار‭ ‬دارد،‭ ‬توسط‭ ‬يك‭ ‬گروه‭ ‬هكري‭ ‬ايران‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬Iran Black Hatsمورد‭ ‬حمله‭ ‬و‭ ‬هك‭ ‬قرار‭ ‬گرفت‮.‬
به‭ ‬تازگي‭ ‬يك‭ ‬سرور‭ ‬كره اي‭ ‬نيز‭ ‬كه‭ ‬پشتيبان‭ ‬يك‭ ‬سايت‭ ‬و‭ ‬‮٣‬‭ ‬زير‭ ‬دامنه‭ ‬بود،‭ ‬توسط‭ ‬يك‭ ‬هكر‭ ‬ايراني‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬il‮٤‬rN‭.‬‮٣‬Nf‭ ‬مورد‭ ‬حمله‭ ‬و‭ ‬هك‭ ‬قرار‭ ‬گرفت‮.‬‭ ‬در‭ ‬صفحه‭ ‬ديفيس‭ ‬اين‭ ‬هكر‭ ‬عكسي‭ ‬از‭ ‬خليج فارس‭ ‬و‭ ‬نوشته اي‭ ‬در‭ ‬دفاع‭ ‬از‭ ‬نام‭ ‬اين‭ ‬خليج‭ ‬منتشر‭ ‬شده‭ ‬بود.مركز‭ ‬ملي‭ ‬امنيت‭ ‬سايبر‭ ‬كره‭ ‬جنوبي‭ ‬‮(‬NCSC‮)‬‭ ‬نيزدر‭ ‬گزارش‭ ‬ماهانه‭ ‬خود‭ ‬اعلام‭ ‬كرد‭ ‬كه‭ ‬درماه‭ ‬آگوست‭ ‬‮٨٢‬‭ ‬سايت‭ ‬اينترنتي‭ ‬در‭ ‬اين‭ ‬كشور‭ ‬مورد‭ ‬حمله‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬بيش‭ ‬از‭ ‬‮٣‬‭ ‬برابر‭ ‬ماه‭ ‬جولاي‭ ‬مي‮ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬اكثر‭ ‬حملات‭ ‬از‭ ‬جانب‭ ‬ايران‭ ‬و‭ ‬تركيه‭ ‬صورت‭ ‬گرفته‭ ‬است.شايد‭ ‬ركورد‭ ‬هك‭ ‬كردن‭ ‬وب‭ ‬سايت ها‭ ‬توسط‭ ‬هكرهاي‭ ‬ايراني‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬اقدام‭ ‬گروه‭ ‬هكري‭ ‬‮«‬دلتا‭ ‬هكينگ‮»‬‭ ‬باشد‭ ‬كه‭ ‬در‭ ‬عرض‭ ‬‮٠٢‬‭ ‬ساعت‭ ‬حدود‭ ‬‮٢‬‭ ‬هزار‭ ‬سايت‭ ‬ايراني‭ ‬و‭ ‬خارجي‭ ‬را‭ ‬هك‭ ‬كرد‮.‬
وضعيت‭ ‬امنيت‭ ‬ITايران‭ ‬در‭ ‬ماه‭ ‬ژوئن‭ ‬‮٧٠٠٢‬
Panda Softwareدر‭ ‬گزارش‭ ‬جديد‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬خصوص‭ ‬وضعيت‭ ‬امنيت‭ ‬فناوري‭ ‬اطلاعات‭ ‬در‭ ‬اغلب‭ ‬كشورهاي‭ ‬جهان،‭ ‬فهرست‭ ‬ويروس ها،‭ ‬كدها‭ ‬و‭ ‬حملات‭ ‬رايانه اي‭ ‬مهم‭ ‬و‭ ‬شايع‭ ‬كشور‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ماه‭ ‬ژوئن‭ ‬اعلام‭ ‬كرد‮.‬‭ ‬به‭ ‬گزارش‭ ‬آژانس‭ ‬خبري‭ ‬پرشين‭ ‬هك،‭ ‬براساس‭ ‬اين‭ ‬فهرست‭ ‬كه‭ ‬شامل‭ ‬بدافزارهاي‭ ‬بسيار‭ ‬مهم‭ ‬و‭ ‬شايعي‭ ‬چون‭ ‬Jeefo.Aو‭ ‬Downloader.Mdwمي‮ ‬باشد،‭ ‬ويروس‭ ‬مشهور‭ ‬‭/‬Maximus.A‮٢٣‬Wپس‭ ‬از‭ ‬گذشت‭ ‬‮٣‬‭ ‬ماه‭ ‬متوالي،‭ ‬همچنان‭ ‬در‭ ‬رتبه‭ ‬نخست‭ ‬شايع ترين‭ ‬و‭ ‬مهم ترين‭ ‬كدهاي‭ ‬مخرب‭ ‬فعال‭ ‬در‭ ‬ايران،‭ ‬قرار‭ ‬دارد‮.‬‭ ‬
بنابر‭ ‬اعلام‭ ‬پاندا،‭ ‬اين‭ ‬ويروس‭ ‬خطرناك‭ ‬كه‭ ‬عامل‭ ‬بيش‭ ‬از‭ ‬‮٠١‬‭ ‬درصد‭ ‬كل‭ ‬آلودگي‮ ‬هاي‭ ‬رايانه اي‭ ‬در‭ ‬كشور‭ ‬بوده‭ ‬است،‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬مهم ترين‭ ‬روش‭ ‬انتشار‭ ‬خود،‭ ‬يعني‭ ‬حفره هاي‭ ‬امنيتي‭ ‬موجود‭ ‬در‭ ‬برنامه هاي‭ ‬كاربردي‭ ‬و‭ ‬سيستم هاي‭ ‬عامل،‭ ‬در‭ ‬هنگام‭ ‬باز‭ ‬كردن‭ ‬فايل ها‭ ‬و‭ ‬نامه هاي‭ ‬الكترونيك‭ ‬آ لوده،‭ ‬سيستم ها‭ ‬و‭ ‬شبكه هاي‭ ‬رايانه اي‭ ‬را‭ ‬مورد‭ ‬حمله‭ ‬قرار‭ ‬مي‮ ‬دهد‮.‬‭ ‬طبق‭ ‬اعلام‭ ‬پاندا،‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬به‭ ‬روزرساني‭ ‬نرم افزار‭ ‬امنيتي،‭ ‬مهم ترين‭ ‬روش‭ ‬پيشگيري‭ ‬از‭ ‬نفوذ‭ ‬Maximus.Aترميم‭ ‬حفره ها‭ ‬و‭ ‬نقص هاي‭ ‬امنيتي‭ ‬موجود‭ ‬در‭ ‬سيستم‭ ‬عامل،‭ ‬مرورگرهاي‭ ‬وب‭ ‬و‭ ‬ساير‭ ‬برنامه ها‭ ‬و‭ ‬نرم افزارهاي‭ ‬كاربردي‭ ‬نصب‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬سيستم‭ ‬مي‮ ‬باشد‭ ‬كه‭ ‬باتوجه‭ ‬به‭ ‬استفاده‭ ‬اغلب‭ ‬كاربران‭ ‬ايراني‭ ‬از‭ ‬نسخه هاي‭ ‬كرك‭ ‬شده،‭ ‬غيررسمي‭ ‬و‭ ‬ثبت‭ ‬نشده‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نتيجه‭ ‬وجود‭ ‬نقاط‭ ‬آسيب پذير‭ ‬فراوان‭ ‬در‭ ‬سيستم ها‭ ‬و‭ ‬همچنين‭ ‬به‭ ‬روز‭ ‬نكردن‭ ‬مستمر‭ ‬برنامه هاي‭ ‬امنيتي،‭ ‬كاهش‭ ‬انتشار‭ ‬و‭ ‬شيوع‭ ‬اين‭ ‬ويروس‭ ‬مخرب‭ ‬در‭ ‬كشور،‭ ‬مورد‭ ‬انتظار‭ ‬نخواهد‭ ‬بود‮.‬

جمع بندي‭ ‬نهايي
دنياي‭ ‬هك‭ ‬و‭ ‬امنيت‭ ‬دنياي‭ ‬پيچيده اي‭ ‬است،‭ ‬امروزه‭ ‬وجود‭ ‬گروه هاي‭ ‬هكري‭ ‬قدرتمند‭ ‬يكي‭ ‬از‭ ‬پتانسيل هاي‭ ‬مهم‭ ‬در‭ ‬كشور‭ ‬در‭ ‬جنگ‭ ‬سايبري‭ ‬به‭ ‬شمار‭ ‬مي‮ ‬رود‮.‬‭ ‬پيش‭ ‬از‭ ‬شروع‭ ‬جنگ‭ ‬آمريكا‭ ‬عليه‭ ‬عراق،‭ ‬پنتاگون‭ ‬اقدام‭ ‬به‭ ‬استخدام‭ ‬چندين‭ ‬هزار‭ ‬هكر‭ ‬براي‭ ‬تخريب‭ ‬سايت هاي‭ ‬ضد‭ ‬جنگ‭ ‬كرده‭ ‬بود‮.‬‭ ‬كارشناسان‭ ‬امنيتي‭ ‬هك‭ ‬شدن‭ ‬ده ها‭ ‬وب‭ ‬سايت‭ ‬رسانه هاي‭ ‬ضد‭ ‬جنگ‭ ‬و‭ ‬وب‭ ‬سايت‭ ‬گروه هاي‭ ‬مخالف‭ ‬حمله‭ ‬آمريكا‭ ‬به‭ ‬عراق‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬همين‭ ‬راستا‭ ‬ارزيابي‭ ‬مي‮ ‬كنند‮.‬
هكرها‭ ‬در‭ ‬امور‭ ‬امنيتي‭ ‬نيز‭ ‬به‭ ‬خدمت‭ ‬گرفته‭ ‬مي‮ ‬شوند‭ ‬چنان‭ ‬كه‭ ‬مايكروسافت‭ ‬به‭ ‬هكرهاي‭ ‬وب‭ ‬سايت‭ ‬خود‭ ‬جايزه‭ ‬مي‮ ‬دهد‮.‬‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬مي‮ ‬رسد‭ ‬در‭ ‬ايران‭ ‬نيز‭ ‬باتوجه‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬گروه هاي‭ ‬هكري‭ ‬قوي‭ ‬مي‮ ‬توان‭ ‬از‭ ‬اين‭ ‬ظرفيت‭ ‬براي‭ ‬تامين‭ ‬منافع‭ ‬ملي‭ ‬و‭ ‬تقويت‭ ‬وب‭ ‬سايت هاي‭ ‬دولتي‭ ‬و‭ ‬حساس‭ ‬استفاده‭ ‬كرد‮.‬‭ ‬پيشبرد‭ ‬اين‭ ‬استراتژي‭ ‬منوط‭ ‬به‭ ‬دگرگوني‭ ‬در‭ ‬نگرش‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬جايگاه‭ ‬هكرهاي‭ ‬ايراني‭ ‬است‮.‬