PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : لذتی بسیار بیشتر با میانبرها در گوگل ریدر



B O L O T
12-07-2007, 22:33
چند مطلبی راجع به دکمه های میانبر در گوگل ریدر خونده بودم و شنیده بودم که در این زمینه بسیار عالی عمل کرده . تا اینکه دیروز یک مطلب راجع به فایرفاکس ۳ خوندم و ارجائی که به دکمه های میانبر در گوگل ریدر داده بود . با توجه به تصاویری که موزیلا قرار داده بود نظرم بیشتر به این دکمه ها جلب شد تا اینکه دیشب کمی باهاشون کار کردم و فهمیدم نصب عمرم بر فنا بوده که از این قابلیت جالب استفاده نمی کردم . در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به این دکمه ها و کاربرد اونها ، موس را فراموش کنید !
در منوی سمت چپ و بالای گوگل ریدر چند گزینه وجود داره که مهمترینشون سه گزینه اول یعنی خانه ، تمامی موارد و موارد ستاره دار . برای این سه گزینه کلید های میانبر قرار داده شده . بدین صورت که شما برای مثال برای رفتن به قسمت Home باید دکمه g که اول google reader هست رو فشار داده و سپس دکمه h که اول home هست را فشار دهید تا خیلی سریع به اون قسمت بروید . به همین ترتیب برای رفتن به قسمت All items دکمه های g + a و قسمت Starred items دکمه های g + s را فشار دهید . به همین راحتی !
نام گوگل با کلمه جستجو مترادف شده بنابراین عجیب نیست که برای جستجو هم میانبرهایی قرار داده شده باشه . میانبرهای جستجو بسیار جالب و کار کردن با اونها بسیار لذت بخش است . بطور مثال من تعداد بسیار زیادی فیدهای مختلف از سایت های مختلف به گوگل ریدرم اضافه کردم حالا می خواهم از بین این ها به فید وبلاگ گوگل مراجعه کنم . کافیه دکمه g رو بزنم و بعد از اون دکمه u رو ( حرف دوم کلمه Subscription که می تونید اینطوری به خاطر بسپارید : Go to Subscription ) پس از زدن این ۲ دکمه یک صفحه برای من باز می شه شامل فیدهایی که دارم . در همین قسمت شما می تونید با دکمه های بالا پایین و چپ و راست کیبورد بین اونها گردش کنید و یا می تونید با زدن چند حرف اول از نام فید اون فید رو براحتی پیدا کنید . مثلا من در اینجا کافیه عبارت google رو وارد کنم تا گوگل با سرعت نور سه فیدی رو که اولشون google هست رو برای من بیاره . حالا می تونید با دکمه های بالا پایین کیبوردتون به گزینه مورد نظر برید و برای رفتن به فید مورد نظر نیز کافیه enter را بزنید .
همین قسمت بطور مشابه برای فولدر ها و تگ ها وجود داره که می تونید با زدن دکمه های g + t ( مخفف Go to the tag ) و یا g + l ( مخفف Go to the label ) را فشار دهید .
در ضمن برای حذف این پنجره در هر زمان کافیه شما دکمه Esc را فشار دهید و یا با کلیک موس جایی خارج از اون پنجره .
اما دیگر کلید ها :
- زمانی که دارید فید یک سایت رو می خونید کافیه دکمه u رو فشار بدید تا منوی سمت چپ حذف بشه و شما بتونید در محیطی بزرگتر فیدتون رو بخونید . با فشار دوباره دکمه u منوی سمت چپ دوباره ظاهر می شه .
- در هنگام خواندن یک فید با فشردن دکمه j به مطلب بعد و با k به مطلب قبل می تونید بروید ( به همراه انجام عمل خواندن اون مطلب ) .
- دکمه space شمارو به صفحه بعد ( در همون فید ) می بره و دکمه های shift-space عکس این عمل رو انجام می ده .
- در هنگام مشاهده هر مطلب شما می تونید با زدن دکمه s اون مطلب رو ستاره دار کنید و با زدن دکمه Shift + s اون مطلب رو به اشتراک بگذارید ، با دکمه m اون مطلب رو خوانده شده یا بلعکس ( خوانده نشده ) تیک بزنید ، با دکمه t تگ های اون فید رو تغییر بدید ، با دکمه v می تونید اون مطلب رو در یک پنجره جدید باز کنید ( به صفحه اون مطلب در سایت مورد نظر بروید ) . در ضمن توجه داشته باشید که در این قسمت یک مطلب باید انتخاب شده باشد ، در غیر این صورت این کلید ها کار نخواهد کرد .
- در یک فید با زدن دکمه های Shift + a می تونید تمام فید را علامت خوانده شده بزنید و با زدن دکمه r می تونید اونو refresh کنید .
گوگل ریدر می تونید فید ها رو به ۲ صورت نمایش بده . حالت اول با نام expanded view هست که فید ها رو با متن اونها به شما نمایش می ده و حالت دوم که list view نام داره فقط عناوین رو به شما نشون می ده که با کلیک روی هر عنوان متن اون رو می تونید مشاهده کنید . این گزینه ها برای هر فید در قسمت بالا سمت راست قابل تغییر است . اما کلید های میانبر برای این قسمت :
در هر فید شما می تونید با زدن دکمه ۱ به حالت expanded view و با دکمه ۲ به حالت list view بروید .
در حالت list view شما می تونید با زدن :
- دکمه n به مطالب بعد و با دکمه p به مطالب قبل رفته بدون اینکه مطالب بصورت خوانده شده در بیاد .
- با زدن دکمه o یا enter اون مطلب رو باز یا بسته کنید .
- دکمه space نیز مطلب بعد را باز و آنرا خوانده شده می کند و مطلب قبلی را می بندد ( shift + space عکس این عمل را انجام می دهد ) .
همچنین برای ستون سمت چپ در قسمت فید ها نیز کلید هایی قرار گرفته شده است :
- با زدن دکمه های shift + n می تونید به فید های بعدی و با shift + p به فید های قبلی بروید ( بدون اینکه فید مورد نظر باز بشه ) .
- با زدن دکمه های shift + o می تونید فید انتخاب شده را باز کنید .
- با زدن دکمه های shift + x می تونید فولدری که فید مورد نظر درونش هست رو ببندید .
× کار کردن با این دکمه ها می تونه در ابتدای کار کمی سخت باشه ولی مطمئنا پس از زمان کوتاهی شما به این بخش عادت کرده و ترک اون برای شما بسیار مشکل می شه .