PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مباحث تخصصي درباره Access



javad2625
18-06-2007, 18:32
سلام

همه كساني كه با برنامه نويسي و طراحي بانك هاي اطلاعاتي سر و كار دارند مي دونند كه اكسس يكي از پركاربردترين و كاربرپسندترين نرم افزارهاي طراحي بانك داده (براي پروژه هاي كوچك و متوسط) است. يادگيري اين نرم افزار به كليه كساني كه نياز به ساخت برنامه هاي حسابداري، انبارداري يا هر گونه برنامه مديريت اطلاعات دارند توصيه مي شود.

اين تاپيك، با آموزش مقدماتي اكسس شروع شده و كم كم با طرح سوالات دوستان و پاسخ حرفه اي تر ها، به سراغ جزئيات فني خواهيم رفت.

آموزش اكسس 2003 و 2007 در يك جلسه
-1- اصل مطلب (براي آنها كه فرصت خواندن متن كامل را ندارند)
2- اكسس به چه درد مي خورد و چه نقاط قوت و ضعفي نسبت به Excel دارد؟
-3- اجزاي اصلي محيط اكسس و تفاوت هاي نسخه 2003 با 2007
-4- آموزش اكسس 2003 و 2007
---الف) - مفاهيم پايه و اجزاي اصلي Database
--- ب) - يك مثال عملي براي تمرين
--- ب-1) - ساخت «جدول» (Table)
--- ب-2) - ساخت «پرس و جو» (Query)
--- ب-3) - ساخت «گزارش» (Report)
5- لينك هاي مفيد
6- مطالب مرتبط

1- اصل مطلب
هر برنامه حسابداري (يا مديريت داده ها)، حداقل از سه جزء اصلي تشكيل شده است:
1- جدول (Table) : كه براي ذخيره داده هاي خام به كار مي رود بدون هيچ گونه انجام محاسبه يا مرتب سازي.
2- پرس و جو (Query) : كه نماي پردازش شده داده هاست. مثلاً اطلاعاتي كه با فرمول خاصي محاسبه شده و به ترتيب خاصي مرتب شده اند.
3- گزارش (Report) : كه نماي چاپي پرس و جو است روي كاغذ A4 (يا هر سايز ديگر).

جهت ساخت يك جدول، كافي است
در 2003: روي Table> Create Table in Design Mode كليك كرده، متغيرهاي جدول و همچنين نوع آنها (عددي، متني و...) را تعيين كنيم و ذخيره نمائيم.
در 2007: روي Create> Table كليك كرده، متغيرهاي جدول را در سر ستون ها وارد نموده و Save كنيم.

و جهت طراحي گزارش، كافي است:
در 2003: روي Report> Create Report using Wizard
در 2007: روي Create> Report Wizard كليك كنيم.

2- اكسس به چه درد مي خورد و چه نقاط قوت و ضعفي نسبت به Excel دارد؟
اكسس نرم افزاري ساده و قوي جهت ساخت برنامه هاي نسبتاً كوچك حسابداري شخصي و شركتي يا ديگر انواع بانك داده از قبيل اطلاعات پرسنلي، حقوق و دستمزد، صدور فاكتور، ثبت نمرات و... است.

برخلاف Excel كه بيشتر جهت انجام محاسبات و رسم نمودارهاي پيچيده رياضي، آماري و مهندسي كاربرد دارد، Access قدرت محاسباتي و ترسيمي كمتري داشته و طرز كار آن هم كمي حرفه اي تر است (به اندازه اكسل كاربرپسند نيست). در مقابل قابليت هاي ويژه اي براي ايجاد گزارش هاي پيشرفته از روي داده هاي ثبت شده جداول دارد. به عبارتي، Excel بيشتر براي محاسبه، اما Access براي ساخت برنامه هاي كامل حسابداري با قابليت محاسبه، مرتب سازي، تفسير و ارتباط دادن داده ها و چاپ گزارش به كار مي آيد.

ضمن اين كه Access مي تواند به راحتي به زبان هاي برنامه نويسي مختلف متصل شده و به عنوان بانك داده نرم افزارهاي طراحي شده با آنها عمل كند، اما Excel فاقد اين خاصيت است.

-3- اجزاي اصلي محيط اكسس و تفاوت هاي نسخه 2003 با 2007
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

شكل ظاهري Access 2007 نسبت به 2003 كاملاً متحول شده و در نگاه اول به نظر كمي گيج كننده مي رسد. اما طرز كاري ساده تر و در عين حال قوي تر از 2003 دارد. مهمترين تفاوت اين دو نسبت به هم، حذف نوار منو در نسخه 2007 و تبديل آن به سربرگ هايي براي نوار ابزار مي باشد.

به طور كل، اجزاي اصلي محيط كار اكسس شامل:
در 2003:
1- نوار منو: شامل منوهاي File, Edit, View و... كه هر يك عملكرد خاصي را بر عهده دارند.
2- نوار ابزار: كه حاوي تعدادي دكمه هاي شكل دار بوده و دسترسي به بعضي ابزارها و امكانات اكسس را تسهيل مي نمايد.
3- Database Manager: كه شامل كليه اجزاي بانك داده از قبيل فرم ها، پرس و جوها، گزارش ها و... مي باشد و براي ايجاد، حذف، مشاهده يا ويرايش اين اجزا از آن بهره مي گيريم.

در 2007:
1- دكمه Microsoft Office (به شكل دايره در گوشه بالا سمت چپ) : كه كار منوي File در نسخه 2003 را مي كند.
2- نوار ابزار: كه زير دكمه Microsoft Office بوده و با كليك روي گزينه هاي Home, Create و... ابزارهايش تغيير مي كند.
3- ستون All Access Objects (حاشيه سمت چپ): كه مشابه Database Manager در نسخه 2003 است.

-4- آموزش اكسس 2003 و 2007

الف) - مفاهيم پايه و اجزاي اصلي Database
معمولاً برنامه هاي حسابداري (يا ديگر انواع بانك داده)، (حداقل) از سه جزء اصلي زير تشكيل مي شوند:
1- جدول (Table) : كه محل ثبت داده هاي خام بدون هيچ گونه پردازش يا مرتب سازي است. مثلاً فهرست نمرات دانش آموزان يك كلاس
2- پرس و جو (Query) : كه نماي مرتب شده و پردازش شده اي از داده هاي يك يا چند جدول است. مثلاً فهرست نمرات دانش آموزان به ترتيب نام دانش آموز
3- گزارش (Report) : كه نماي چاپي پرس و جو است بر روي كاغذي با سايز دلخواه. مثلاً كارنامه هر دانش آموز كه بر روي كاغد A4 تنظيم شده و با كليك روي دكمه Print چاپ خواهد شد.

ساخت هر يك از اجزاي اصلي را مي توان به دو طريق «دستي» (Design Mode) و «اتوماتيك» (Wizard Mode) انجام داد. در مثال زير، جدول را به صورت دستي اما پرس و جو و گزارش را به صورت اتوماتيك مي سازيم.

ب) - يك مثال عملي براي تمرين
پايگاه داده اي بنويسيد كه فهرست سهامداران يك شركت و تعداد سهام هر يك را ثبت و سپس اين فهرست را به ترتيب الفبايي چاپ كند.
(عجب مثالي زدم! :) )

قبل از شروع كار، بايد يك بانك داده اكسس ايجاد كنيم. يعني روي يك نقطه خالي از Desktop راست كليك كرده، گزينه New> Microsoft Office Access Database را انتخاب كرده، پس از ايجاد فايل، روي عكس آن دو بار كليك مي كنيم تا باز شود.

ب-1) ساخت جدول (Table) :
در 2003:
گزينه Create Table in Design Mode
در 2007:
Create> Table Design
را مي زنيم.

در جدول ايجاد شده، فيلدها و Type هاي زير را وارد مي كنيم:
نام سهامدار: Text
تعداد سهام: Number

جدول ذخيره مي كنيم.
تذكر: هنگام ذخيره، از ما پرسيده مي شود كه آيا مي خواهيم يك Primary Key براي جدول بگذاريم يا نه؟ گزينه Yes را انتخاب مي كنيم.

سپس روي نام جدول راست كليك و گزينه Datasheet View را انتخاب و يك فهرست فرضي از سهامداران را به جدول وارد مي كنيم. مثلاً:
نام/ تعداد سهام
اكبر رضايي/ 20
رضا حسيني/35
سيامك كشكوكي/ 30
و...

حالا جدول را مي بنديم و يك پرس و جو براي آن مي سازيم.

ب-2) ساخت پرس و جو (Query) :
در 2003:
Query> Create Query using Wizard
در 2007:
Create> Query Wizard
رو انتخاب مي كنيم، در ويزارد ظاهر شده، تمام فيلدهاي Table1 رو به Query اضافه كرده و Next رو دو بار مي زنيم. در مرحله آخر، قبل از كليك روي گزينه Finish گزينه Modify Query رو انتخاب كرده وارد قسمت Query Design ميشيم. در اون قسمت، زير عبارت ID گزينه Sort رو غير فعال مي كنيم.
بعد روي نام Query راست كليك و گزينه Datasheet View رو انتخاب مي كنيم. خواهيم ديد كه اين پرس و جو، به ترتيب الفبايي (بر اساس نام) مرتب شده است.

پ) ساخت گزارش (Report) :
در 2003:
Report> Create Report using Wizard
در 2007:
Create> Report Wizard

رو زده، مراحل ويزارد رو طي مي كنيم تا گزارش هم ساخته شود.

5) لينك هاي مفيد
1- (شما بگوييد)

2- آشنائي با Access
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

6- اين را هم ببينيد:
1- (شما بگوييد)

2- مباحث تخصصي درباره Excel
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

3- سوالات و مشکلات راجع به مایکروسافت ورد - Microsoft Word
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

4- كلوب Microsoft PowerPoint:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

Behroooz
18-06-2007, 23:14
عاليه . ادامه بده . چند تا مثال هم بزار .

mehdi_ok1
19-06-2007, 07:56
ببخشد , جای این تاپیک تو قسمت بحث هاي نرم افزاري فکر کنم بهتر باشه

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

javad2625
29-06-2007, 02:13
طراحي `پرس و جو (Query) به صورت دستي (Design Mode)
برنامه اي بسازيد شامل يك جدول و يك پرس و جو كه فهرست قيمت و تاريخ كالاهاي فروخته شده يك شركت را در جدول ثبت نموده و فهرست كالاهاي گرانتر از 10000 تومان را كه بين تاريخ هاي 12 تا 19 مارس 2007 فروخته شده اند در پرس و جو نمايش دهد.
مراحل كار:
1- يك فايل جديد ايجاد كرده، آن را Open مي كنيم.
2- يك جدول مي سازيم (Create> Table Design يا Create Table in Design Mode) و در حالت Design Mode فيلدهاي زير را به آن اضافه مي كنيم:
ID: AutoNumber
نام كالا: Text
قيمت: Number
تاريخ فروش: Date/Time

(تذكر: فيلد ID براي شماره گذاري خودكار خانه هاي جدول تعبيه شده و بهتر است با كليك روي گزينه Primary Key (عكس يك كليد در نوار ابزار) آن را به كليد جدول تبديل كنيم تا هميشه شماره ها به صورت غير تكراري و يكتا گذاشته شوند. كاربرد ID را در آينده بهتر متوجه خواهيد شد.)

جدول را ذخيره كرده و روي نام آن راست كليك و گزينه DataSheet View را انتخاب مي كنيم. تعدادي داده فرضي را به آن وارد مي كنيم. مثلاً:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

(فقط فيلد ID را نيازي نيست ما وارد كنيم چون به طور خودكار شماره گذاري مي شود)

سپس به قسمت طراحي پرس و جو مي رويم:
در 2003: Queries> Create Query in Design Mode
در 2007: Create> Query Design

وقتي از ما پرسيده شد كه مي خواهيم پرس و جو را با توجه به كدام جدول طراحي كنيم Table1 را انتخاب كرده و سپس وارد محيط Query Designer مي شويم. در آنجا، يك رديف به نام Field مي بينيم كه اولين خانه آن رديف را (از منوي كشوئي موجود) معادل ID انتخاب مي كنيم، خانه دوم را نام كالا، خانه سوم قيمت و خانه چهارم را تاريخ انتخاب مي كنيم.

در خانه سوم بايد شرط بگذاريم كه قيمت، بيش از 10000 تومان باشد. يعني در قسمت Criteria (زير همان خانه قيمت) مي نويسيم:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

و در خانه چهارم، بايد شرط بگذاريم كه تاريخ، بين 12 مارس تا 19 مارس 2007 باشد. يعني در قسمت Criteria (زير همان خانه تاريخ) مي نويسيم:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

(خود برنامه، كنار تاريخ ها علامت # مي گذارد كه اشكالي ندارد)

سپس Query را Save كرده به حالت DataSheet View مي بريم و مشاهده خواهيم كرد كه فهرست كالاهاي فروخته شده بين دو تاريخ مذكور كه قيمت بيش از 10000 تومان داشته اند نمايش داده مي شود.

حالا مي توانيد در صورت دلخواه، يك Report هم بسازيد كه نتايج پرس و جوي فوق را چاپ كند. (به وسيله Report Wizard).