PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : می خواستم در مورد هنر تایپوگرافی یه توضیحی بدین



N A V I D
13-06-2007, 14:51
سلام عزيزان
ميخواستم درباره هنر تايپوگرافي (Typography) يه توضيحي بدين . (خواهشا مطالب جامع و كافي باشند .)
قربان شما .

M A T I N
13-06-2007, 16:06
سلام عزيزان
ميخواستم درباره هنر تايپوگرافي (Typography) يه توضيحي بدين . (خواهشا مطالب جامع و كافي باشند .)
قربان شما .
__________

فکر نکنم دیگه هنر باشه .... چون الان بعضی از نرم افزار ها خیلی راحت این کار رو میکنن ....فقط کافیه عکس رو بهش بدی و نرم افزار اون رو به حروف تبدیل کنه ....

....موفق باشی....

aftabkhanom
16-06-2007, 11:09
تايپوگـرافي

در آثار گرافيكي تصاوير و حروف بار پيام رساني اثر را بر عهده دارند. در بسياري از موارد، پيام نوشتاری با استفاده از حروف و متن به شكلي ارائه مي شود كه القاي فرم(شكل) و تصوير را در اثر مي نمايد. «تايپوگرافي» يا «خط نگاري» و «خط نگاره» اثر گرافيكي است كه حروف و کلمات ، ساختار اصلي آن را تشكيل مي دهد و در واقع كم و كيف تركيب بندي اثر به اعتبار نوشتار و يا حروف شكل مي گيرد .

در اوايل سده بيستم ميلادي، هنر« گرافيك» با ورود به فضاي جديد تكنولوژي، جهشي را آغاز كرد. در اين عصر، هنر گرافيك ديگر به آن دسته از آثاري كه به صورت تك رنگ و با فرايند چاپ هاي دستي بر روي يك سطح ايجاد مي شد، خلاصه نمي گرديد. «گرافيك» حوزه نوين و گسترده اي شامل پوستر، تايپوگرافي، نشانه ، مصور سازي، صفحه آرايي و ... كه با عملكردهاي خود يك پيام يا اطلاعات خاصي را به صورت بصري ارائه مي‌كنند، اطلاق مي‌گردد. امروز طراح گرافيك مي‌كوشد تا با طراحي يا انتخاب علائم بصری و مجموعة تصاوير، رنگ و نوشتار و دركنار هم قرار دادن آنها ، اثري خلق کند تا پيام مشخصي را به مخاطبين خويش منتقل سازد .

« تايپوگرافي» همانگونه كه اشاره شد، يكي از جلوه هاي بارز و با قدمت هنر «گرافيك» است. واژه‌ي «تايپوگرافي» در گذشته معادل طراحي حروف و آن دسته از آثار نوشتاري می شد كه با فرايند چاپ و تكثير به صورت تك رنگ حاصل و تقریباً در همین حدود خلاصه مي شد . اما امروز اين واژه شامل آثاری می شود که با استفاده از خط و يا خط و تصوير با رعايت اصول زيبا شناسي، اثري واحدي را ايجاد كند كه بيانگر اطلاعات و يا پيامي باشد . در بسياري از موارد، استفاده از حروف و متن به شكلي ارائه مي گردد كه القاي فرم(شكل) و تصوير را در اثر مي نمايد. طراحان در آثار خود با بزرگ نمايي، فشردگي و چيدن حروف در كنار هم، و گاهي تنها با دخل و تصرف در فيزيك حروف، ارتباط عميقي با موضوع به وجود مي آورند .

در دهه‌هاي اخير در تلاشي ديگر هنرمندان گرافيك سعي در تقويت ويژگي بصري حروف و نزديك كردن نوشتار به وجه تصويري، چه به صورت مفهومي كه مخاطب بتواند بار معنايي آن را به راحتي درك كند و يا بصورت تصوير انتزايي كه بتواند نظر مخاطب به وسيله‌ي فرم، رنگ و .... جلب كند. اين نوعِ نگارش در قلمرو «تايپوگرافي» در اندك زماني، حوزه محدود «تايپوگرافي» سنتي را در هنر گرافيك ـ به ويژه در مغرب زمين، گسترش غير قابل تصوري را به خود اختصاص داد . با اين حركت و جهش سريع، تايپوگرافي به قلمرويي مستقل و داراي تعريف، اصول و حتي تاريخچه اي نوين دست يافت. «تايپوگرافي» در حوزه هاي مختلف هنر گرافيك شامل پوستر، طراحي حروف، نشانه و ... حضوري پر رنگ و گاهي هم به عنوان تنها عنصر تصويري غالب هویدا گشت .

همانطوري كه اشاره شد تايپوگرافي يا «خط نگاري» و «خط نگاره» اثر گرافيكي است كه نوشتار، شاكله اصلي آن را تشكيل مي دهد و در واقع، كيفيت تركيب اثر به اعتبار نوشتار و حروف ايجاد مي‌شود. طراحي و ابداع شيوه‌هاي جديد نگارش و نحوه ي كاربري هاي آنها از ديگر عملكرد هاي تايپوگرافي،است. از طرفي ديگر شايد هدف اصلي تايپوگرافي، سرعت بخشيدن به ارسال هر چه سريع تر پيام و برقراري ارتباط به صورت «زبان تصويري» نسبت به نوشتاري عادي باشد.

در دنياي امروز انسان‌ها بيش از هر عصر ديگر- علي‌رغم فاصله‌هاي بسيار زياد مكاني، با هم‌ديگر در ارتباط هستند. اين ارتباط گاهي در كمترين زمان ممكن صورت مي‌گيرد و شايد به همين دليل عصر حاضر را «عصر ارتباطات» ناميده‌اند. در اين ارتباط تنگاتنگ، ديگر نوشتار ها و زبان‌هاي سنتي و حتي تخصصي، توانايي گنجايش وسيع و سريع آن را ندارند. در چنين وضعيتي شايد بيش از همه عناصز بصري مي‌توانند كارآمد باشند.

اگر در گذشته «تايپوگرافي» طراحي حروف يا فن مكانيكي چيدن كلمات روي صفحه بود كه با استفاده از حروف چوبي ويا سربي براي انتقال مفاهيمي به مدد كلمات ارائه می شد اما امروز این هنر ، با جرأت و جسارت طراحان پيشرو و به مدد فن غول‌آساي چاپ و كامپيوتر و ... به مقوله‌يي بسيار پيچيده، ظريف و نافذ تبديل شده است كه در بسياري از ابعاد زندگي بشر نفوذ كرده است. اکنون این شاخه از هنر گرافیک در طراحی روزنامه‌ها و نشريات، تلويزيون، صفحات وب، تبليغات تجاري، بسته‌بندي كالاها، تابلو و ويترين فروشگاه‌ها، حتي معماري و آرايش فضا و طراحي پارك‌ها گرفته تا اشياي پيرامون و لوازم شخصي و البسه، حضوری ملموس دارد .

خط و خط نگاري در هنر ايران به دليل زيبايي‌شناسي و ويژگي‌هاي كاربردي خاص آن، در همه ي شاخه هاي هنر هاي تجسمي به ويژه در هنر گرافيك جايگاهي ممتاز دارد. تنوع فراوان حروف و ساختار هندسي نظام‌مند آن، به طراحان گرافيك امكان تجربه‌هاي شخصي و ميدان وسيعي در تغييرات و تركيب حروف براي رسيدن به نمونه‌هاي جديد مهيا مي كند.

به نظر مي‌رسد كه مفهوم تايپوگرافي در ايران مورد بررسي و تعريف جامع اي قرار نگرفته است. در حالي كه مي‌توان گفت هنر ايران سهم مهمي در خلق آثار خط نگاري و خط نگاره در طول تاريخ دارد. البته در پيشينه‌ي خوشنويسي و خط نگاري ايران نمونه‌هايي از تلاش فوق را مي‌توانيم در دوران مختلف به وفور شاهد باشيم. تلاشي كه در طول تاريخ خوشنويسي ايراني، براي ابداع شكل هاي نوين و كشف ظرفيتهاي بصري نوشتار انجام گرفته و در آن خط و نقش به گونه‌اي همساز درهم مي‌آميزند و خط تبديل به تصوير «خط نگاره» مي‌گردد، قابل چشم پوشي نيست. ولي بايد به اين نكته توجه داشت و آن اين واقعيت است كه اين حوزه امروز نياز به بازسازي و بازنگري مجدد دارد.

در طراحي خط نگاري و خط نگاره ملحوظ کردن مواردی ضروری به نظر می رسد . استفاده از حوزه هاي گسترده فن‌آوري الكترونيكي و امكانات رايانه‌اي و توجه به تغيير و تحولاتي که در روند طراحي ايجاد شده از این جمله است . بعلاوه هر اثر هنري احساس خاصي را به مخاطب انتقال مي‌دهد که بخشي از اين احساس‌ها بازتاب هويت فرهنگي است . بنابراين بيش از هرچیز طراح ‌بايستي نسبت به فرهنگ مخاطبين اثر خود شناخت و توجه داشته باشد.

امروزه دوران جديدي در طراحي گرافيك فرا رسيده و همه چيز در حال كامپيوتري شدن است ولي خوشبختانه علاقه به هنر خوشنويسي در بين هنرمندان جوان در حال احياست. بی تردید با شناخت اصول و مبادي اين هنر و با استفاده درست از فنآوري روز، خلاقيت در ارائه آثار به طرز شگفت آوري شكوفا می شود.

همان گونه كه پيشتر اشاره شد حضور تايپوگرافي در بسياري از شاخه هاي هنر گرافيك مثل طراحي پوستر، طراحي حروف، نشانه، آگهي، روي جلد كتاب، نشريات و ... بسيار ملموس است .

در پايان فراموش نكنيم دشوارترين بخش هنر تايپوگرافي، ايجاد فضايي تصويري به وسيله‌ي حروف و كلمات است كه بتواند مخاطب را به روح اصلي موضوع اثر نزديك كند. با تأكيدي مجدد، با شناخت ملاك‌هاي زيبايي‌شناسي و با فهم صحيح از هنر ايراني خصوصاً هنر خوشنويسي، مي توان آن را از تايپوگرافي غربي متمايز ‌ساخت ...
دکترمحمد خزايي

N A V I D
16-06-2007, 16:16
آقتاب جان خيلي كمكم كردي . ممنون .:11:

minizoro
20-06-2007, 19:19
اولا از مطلبي كه آفتاب خانوم دادن ممنون
راستي اگه دوستان موارد مستندي از اين هنر رو داشتن لطقا بذارن


ممنون

aftabkhanom
01-07-2007, 14:49
اولا از مطلبي كه آفتاب خانوم دادن ممنون
راستي اگه دوستان موارد مستندي از اين هنر رو داشتن لطقا بذارن


ممنون


خواهش مي كنم دوست عزيز:11:

من چند نمونه تايپوگرافي براتون گذاشتم
كارهاي زير همه از تايپوگرافيهاي استاد عزيز فرزاد اديبي مي باشد بد نيست اين مطلب رو هم اضافه كنم كه:

استاد فرزاد اديبي متولد 1346 و
فارغ ااتحصيل رشته گرافيك از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران و عضورسمي انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران مي باشند.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

N A V I D
01-07-2007, 15:22
آفتاب جان واقعا زحمت كشيدي . ممنون:11:
راستي ممنون ميشم اگه بازم نمونه اي از تايپوگرافي بذاري تا استفاده كنيم .

aftabkhanom
01-07-2007, 16:29
يكي ديگه از تايپوگرافيهاي استاد اديبي كه من واقعا لذت مي برم

شعر زمستان است

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

minizoro
02-07-2007, 19:39
آفتاب جون ممنون خیلی با حال بود واقعا فیض بردیم به مقدار n کیلو :46: :27: راستی اون بالایی مناظره چیه ؟؟
کاش متن مربوط به هر تایپوگرافی رو هم میذاشتی عالیههههههههه:11: :40: :8: :8:

h128mk
02-07-2007, 20:32
]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

این خیلی قشنگ شده .

N A V I D
03-07-2007, 01:35
منم با h128mk جان موافقم .
اين طرح واقعا قشنگه .
آفتاب جون از شما هم ممنونم كه ما رو بي فيض نذاشتي .
بقيه دوستان هم اگر نمونه اي دارند ديگه خلاصه ...
ممنون دوستان .

N A V I D
03-07-2007, 10:34
بازم سلام .
خودم چند تا داشتم كه دلم نيومد نذارم .
(فقط از دوستان يه سوال اساسي دارم كه آيا اينا هم تايپوگرافي محسوب ميشن يا اصولا طراحي به شمار مي يان ؟)

آقاي روح ا... محمديان:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] Mahmoodian.th.jpg ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] Mahmoodian.jpg)

خانم نرگس صفايي
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] Safayi.th.jpg ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] Safayi.jpg)

آقاي آرش وكيل زاده
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] Vakilzade.th.jpg ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] Vakilzade.jpg)

و آقاي عليرضا لطيفيان
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] Latifian.th.jpg ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] Latifian.jpg)

N A V I D
04-07-2007, 16:34
چرا جواب نميدين ؟
آيا اينا هم تايپوگرافي محسوب ميشن يا اصولا طراحي به شمار مي يان ؟

aftabkhanom
05-07-2007, 11:34
نويد جان نمي شه به اين سئوال تو جواب داد چون هر طراح و گرافيستي توي ايران يه برداشت از تايپوگرافي داره و كارهاشم طبق برداشت خودش از تايپوگرافي ارائه مي ده
توي ايران تايپوگرافي دچار سردرگميه و هر گرافيستي يك نوع اظهار نظر درباره تايپوگرافي داره
به نظر من هر طراحي مي‌تواند با توجه به ديدگاه خود وارد اين مقوله بشه ولي نمي‌تواند راجع به آن اظهار نظر كنه چون تايپوگرافي توي ايران اشباع نشده و چند سالي است كه به ايران اومده حتي خيلي از گرافيست ها تايپوگرافي رو با خوشنويسي اشتباه مي گيرند در صورتي كه خوشنويسي بايد پايبند يك سري قواعد و سنتهايي باشه كه كاملا تعريف شده است ولي هنوز براي تايپوگرافي همچين قواعدي توي ايران مشخص نشده
تايپوگرافي در غرب به يك شكل ديگه است و گرافيستها به هيچ وجه ساختار حروف رو بهم نمي ريزن چون سابقه تايپوگرافي در غرب خيلي زياده و كاملا اين هنر اشباع شده و الان قاعده و قانون مشخصي داره
يه گرافيست خوب براي طراحي حروف قالب حروف رو نبايد بشكونه و حروف بوسيله مصرف كننده (مردم عادي) بايد راحت خونده بشه
الان فكر مي كنم متوجه شده باشي چرا مي گم نمي شه جواب مشخصي داد؟!

aftabkhanom
05-07-2007, 12:00
گزارش خبر گزاري ميراث فرهنگي سخنراني آقاي رضا عابديني با موضوع (تولد تايپوگرافي از روح خوشنويسي) در تالار بتهوون خانه ي هنرمندان ايران

آقاي عابديني در ابتدا به اين موضوع اشاره كردند كه :

نکاتي که که در اين جا گفته مي شود تجربيات شخصي من است که در باره تايپوگرافي مي گويم يعني چيزهايي که خودم تجربه کرده ام اما نمي توان از آن به عنوان يک قانون قاعده اصلي ياد كرد

وي با طرح اين سئوال که :«اين عنوان عجيب غريب و پر طمطراق به چه معني است؟ » افزود:«من قرار نيست اين جا تعريف فيزيولوژي بدهم که چه گونه مي شود، خوشنويسي را به صورت تايپ در آورد؟اين اسم براي کساني که با منطق و فلسفه سر و کار دارند مي دانند که اين کلمه برگرفته از يکي از نوشته ناتمام و به يک معناي ديگر رساله دکتري «فردريش نيچه» که کامل نکرده ،است. به نظر من اين نوشته اولين نوشته دقيق و تاثير گذار در زمان خودش بود نيمه تمام نوشته شد. يک روابط بسيار پيچيده در اين کتاب مطرح مي شود که وقتي فکر
مي کردم به موضوع تايپوگرافي مربوط بود. »

وي با اشاره به نام اين رساله که،« تولد تراژدي از نوع موسيقي است»؛ گفت:« اين موضوع خيلي ارتباط نزديک مفاهيم ما دارد. اصل کتاب درباره يونان باستان است. در تمام کتاب به اين مي پردازد که تراژدي چه مسير حرکتي داشته است. نيچه به اين مي رسد که اين هنر از راه موسيقي و ارتباط با آن مسير خود را طي کرده است. نيچه مسائل را ساده مي نوشت و منظور اصلي را صريحا اعلام مي کرد. اين پروسه آن قدر براي من جالب بود که به اين نتيجه رسيدم که خط فارسي هم براي رسيدن به گونه از هنر گرايي مانند غرب بايد مسيري اين چنيني را طي کند. يعني به سادگي نمي توانيم آن روال و روندي را که تايپ غربي طي کرده است را براي الفباي فارسي در نظر بگيريم. يکي از دلايلي که اين عنوان را از نيچه وام گرفتم اين است که فيلسوف آلماني يکي از کساني است که من از او بيشتر از هر گرافيست ديگري هنر طراحي گرافيک را ياد گرفتم.»

اين گرافيست ايراني معتقد است :« اگر قرار است که تايپوگرافي را به صورت درست ياد بگيريم بايد مسير آن را درست مانند يک فرد غربي طي کنيم. هرگز از ابتدا سعي نکنيم چيزي را تغيير دهيم . کاري که خيلي ها در صدد انجام آن هستند. بدون توجه به اين نکته که در واقع مشابه سازي مي کنند. با روش فقط يک کار شتابزده اي را مطرح مي کنند. نيچه از کساني است که مهمترين نقدها را راجع به غرب کرده است. در نتيجه براي مني که در بطن تمدن غربي زندگي نکرده ام قابل دسترس است. چون او خودش را به عنوان يکي از بزرگترين فلاسفه مغرب زمين و تاريخ خودش نقل مي کند. »

وي همچنين به با اشاره به مسئله جهاني شدن که اين روزها مطرح است و قصد دارد همه فرهنگ ها را در قالب يک فرهنگ در آورد؛ اين موضوع را مطرح کرد:« کساني که جهاني شدن در تصوير را طرح مي کنند مي گويند بياييم با کمک گرافيک تصويرهايي را مطرح کنيم که همه بفهميم. اما اين برخلاف اصولي هست که وجود دارد. هرکسي خط و گرافيک را از زبان خود تعريف مي کند.»
عابديني در بخشي از اين سخنراني به تولد خط در دنيا به عنوان يک تحول بزرگ تاريخي اشاره کرد:« ما در زماني داريم درباره خط حرف مي زنيم که همه باورها براساس تصوير است. امروزه 99 درصد از دريافت هاي ما تصويري است. اين يک مفهوم ريشه اي درباره تايپوگرافي است. همه ما مي دانيم که خط مهمترين اختراع بشر بوده و کشف انواع خط چقدر مشکلات تاريخي را حل کرده است. خط مهمترين رابط ميان انسان هايي گذشته و حال است. تمام حرف هاي پيچيده اي که عرفا و دانشمندان در باره LOGOS گفته اند مربوط به کشف خط است. اين کشف گذار انسان از دوره اسطوره به دوره تاريخي و دوره ثبت و ضبط تاريخ است. »

به نظر وي خط داري دو کارکرد دارد:«يکي از اين کارکردها جنبه ذخيره اطلاعاتي است. البته بايد اين را در نظر گرفت که برخي خط ها قابليت و کارايي هاي خاصي را دارند. اين که مثلا زبان فرانسوي و فارسي زبان شهر است به دليل ويژگي خط آن ها است. انگليسي زبان تجارت است. کارکرد ديگر خط در اين است در بعضي از خطوط قابليت هايي تغيير و زيبايي دارند که تايپوگرافي از همين جا منشعب مي شود. يعني به لحاظ بصري مي توانند قابليت هاي خود را به نمايش بگذارند .»

عابديني همچنين به ريشه کلمه تايپوگرافي اشاره کرد:« کلمه تايپوگرافي ريشه در واژه تايپ دارد. اين کلمه از آن کلماتي است که در فرهنگ ايراني به سختي ترجمه مي شود و بهتر است با همان واژه اصلي صحبت کنيم.TYPE برخلاف آن چيزي که آن را به کار مي گيريم معني گونه و الگوهاي تکرار شونده است. اصلا به معني حروف نيست. »

تايپ با اختراع گوتبرگ همراه است. :«ابتدا بيشتر به دنبال خوانا نويسي بودند و توجهي به خوشنويسي نمي شد. اين حروف سربي راه طولاني را طي کردند تا توانستند خط غربي را با خود هماهنگ کنند. در اين مورد زبان فارسي يک قدم عقب تر بود.نکته مهم در اختراع گوتنبرگ وجود داشت اين بود که کلمه تايپ در کنار کلمه IMAGE همراه شد.. هيچ کتابي نوشته نمي شد مگر آن که با تصوير سازي همراه شود. »

اسم تايپوگرافيک براي کساني که با منطق و فلسفه سر و کار دارند مي دانند که اين کلمه برگرفته از يکي از نوشته ناتمام و به يک معناي ديگر رساله دکتري «فردريش نيچه» که کامل نکرده است. به نظر من اين نوشته اولين نوشته اي که دقيق و تاثير گذار در زمان خودش نيمه تمام نوشته است. يک روابط بسيار پيچيده در اين کتاب مطرح مي شود که وقتي فکر مي کردم به موضوع تايپوگرافي مربوط بود.

N A V I D
05-07-2007, 15:09
آفتاب جان حق با شماست . با اين اوضاع آشفته تايپوگرافي ايران نبايد بيشتر از اينها انتظار داشت .
ممنون از گزارش .

minizoro
07-07-2007, 22:53
يكي ديگه از تايپوگرافيهاي استاد اديبي كه من واقعا لذت مي برم

شعر زمستان است

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


ببينين مثلا همين كه ميگين شعر زمستان منظورم اين بوده كه خوب اين كجاست كجا نوشته شده چه جوريييي؟؟؟؟؟؟؟/

N A V I D
08-07-2007, 11:17
minizoro جان اگه درست دقت كني ميبيني كه چند بيت به طور عمود كنار هم قرار دارند .
يكم سخت ولي بازم خونده ميشه .
ولي راست ميگي اگه متن شعر باشه خيلي بهتره .

minizoro
08-07-2007, 16:22
minizoro جان اگه درست دقت كني ميبيني كه چند بيت به طور عمود كنار هم قرار دارند .
يكم سخت ولي بازم خونده ميشه .
ولي راست ميگي اگه متن شعر باشه خيلي بهتره .

اصوليش هم اينطوريه كه بايد نوشته بشه
مثلا اگه يكي كه زوق هنري نداره اون اثر مناضره رو ببينه فكر ميكنه چي ديده
ولي اگه بنويسين كه اين براي چي هستش اون وقت خيلي هم حال ميكنه.... مگه نه؟؟