PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : واژه‌‌نامه موتورهای جستجو



pedram_ashena
10-06-2007, 12:24
افزایش استفاده از موتورهای جستجو و تعدد آنهاباعث شده تا كاربران با آگاهی وشناخت كامل به سراغ آنها رفته و با مفاهیم و اصول اولیه آنها آشنا شوند.

قصد داریم شما را با برخی از اصطلاحات موتورهای جستجو آشنا كنیم:

▪ الگوریتم (Algorithm): مجموعه‌ای از قوانین كه یك موتور جستجو برای مرتب و منظم نمودن اسامی و نامها در فهرست خود از آنها استفاده می‌كند تا بتواند به یك درخواست مشخص پاسخگو باشد.

▪ لینك‌های پشت‌صحنه (Back Links): تمام لینك‌هایی كه به یك صفحه اینترنتی خاص شاره می‌كنند. همچنین به آن لینك‌های هم‌مرز ( Inbound Links) نیز گفته می‌شود.

▪ نرخ كلیك‌شدن (Click Through Rate): درصد كسانی كه یك لینك را مشاهده می‌كنند در مقایسه با تعداد دفعاتی كه یك لینك در صفحه نتایج( Result Page) نمایش داده می‌شود.

▪ پنهان‌كاری (Cloaking): در صنعت موتورهای جستجو، به عملیاتی گفته می‌شود كه در آن موتور جستجو، محتویاتی از یك آدرس اینترنتی (URL) را ذخیره می‌كند كه این محتویات با آنچه كه جستجوگر مشاهده می‌كند، متفاوت است.

▪ هزینه هر كلیك (Cost Per Click): سیستمی كه طبق آن افراد و شركتهای تبلیغات‌كننده مبلغی را به ازاء هر كلیك روی لینكی كه كاربران را به سایت او هدایت می‌كند، می‌پردازد. به این سیستم CPC یا PPC نیز گفته می‌شود.

▪ كاوشگر(Crawler): اجزایی از موتور جستجو كه به صورت اتوماتیك در وب كاوش كرده و اقدام به جمع‌آوری اسامی می‌نماید را گویند. این جزء موتورهای جستجو كه به نام عنكبوت( Spider) یا ربات نیز نامیده می‌شود، لینك‌های مختلف را برای رسیدن به صفحات اینترنتی تعقیب می‌كند تا به هدف برسد.

▪ دایركتوری‌ها(Directories): نوعی از موتورهای جستجو است كه در آنها اطلاعات و اسامی جمع‌آوری شده با كوشش افراد بوده و از سیستم كاوش اتوماتیك در وب برای یافتن استفاده نمی‌شود. در این سیستم لیست اسامی و آدرسها توسط تعدادی از اپراتورها ذخیره می‌گردد و در هنگام جستجو از این پایگاه داده‌های تهیه شده برای رسیدن به مقصد استفاده می‌شود.

▪ صفحه درگاه (Doorway Page): صفحه‌ای مجازی است، ساخته شده از تعدادی كلمات كلیدی و لینك‌های دیگر كه ترافیك موتورهای جستجو را تعدیل می‌كند.

▪ فهرست (Index): مجموعه‌ای از اطلاعاتی كه یك موتور جستجو دارد و جستجوگران می‌توانند از آنها استفاده كنند.

▪ صفحه فرود(Landing Page): صفحه‌ای كه نهایتا جستجوگر پس از كلیك كردن بر روی لیست نتایج به آن می‌رسد را صفحه فرود گویند.

▪ متن لینك(Link Text): متنی كه شامل یك آدرس اینترنتی یا لینك می‌باشد.

▪ موتورهای جستجوی متا (Meta Search Engine): موتورهای جستجویی كه به جای كاوش در وب و یافتن درخواست‌های جستجوگران، از فهرست ولیست‌های دو یا چند موتور جستجوی دیگر استفاده می‌نمایند.

▪ برچسب‌های متا (Meta Tags): برچسب‌ها یا اطلاعاتی هستند كه در صفحات اینترنتی قرار داده می‌شوند به منظور انتقال اطلاعات به كاوشگر (Crawler) موتورهای جستجو، نمایشگرهای اینترنت و برخی نرم‌افزارهای كاربردی دیگر می‌باشد و قابل رویت توسط جستجوگران نیست.

▪ لیست‌های پرداخت‌شده (Paid Listings): لیست‌هایی كه توسط موتورهای جستجو به تبلیغات‌كننده‌ها فروخته می‌شود.

▪ لینك دوطرفه (Reciprocal Link): به یك لینك تبادلی بین دو وب سایت گویند.

▪ صفحه نتایج (Results Page): پس از ورود یك درخواست توسط جستجوگر در موتورجستجو، صفحه‌ای كه نتایج در آن نمایش داده می‌شود را گویند كه گاهی به نام SERPs نیز نامیده می‌شود كه مخفف search Engine Result Pages می‌باشد.

▪ Robots.txt: فایلی كه صفحات اینترنتی را از لیست شدن و فهرست‌گیری توسط موتورهای جستجو محفوظ می‌دارد.

▪ بازگشت سرمایه (ROI): درصد سود یا بازده برگشتی از یك فعالیت خاص را گویند و مخفف Return on Investment ‌می‌باشد.

▪ بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketting): عملیات بازاریابی یك وب‌سایت از طریق یك موتورجستجو.

▪ اصطلاح جستجو (Search Terms): كلمه یا كلماتی كه یك جستجوگر در قسمت جستجوی یك موتور جستجو وارد می‌كند. به آن كلمات كلیدی، اصطلاح درخواست شده یا Query نیز گفته می‌شود.

▪ فرمانبرداری (Submission): اجازه ورود URL‌ وارد شده توسط جستجوگر به فهرست و لیست موتور جستجو را گویند.

محمد رسولی