ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : موتور جستجوي ياهو ‪ ۲۰‬ميليارد صفحه‌وعكس اينترنتي را فهرست كرده است



Saeed_TnT
10-08-2005, 09:19
شركت "ياهو" اعلام كرد موتور جستجوي اين شركت هم‌اكنون بيش از ‪۲۰‬ ميليارد صفحه و عكس را در اينترنت فهرست كرده و حجم اطلاعاتي را كه از ميان آن به استخراج خواسته‌هاي كاربران مي‌پردازد، به دو برابر حجم اطلاعات مورد استفاده موتور جستجوي "گوگل" رسانده است.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، شركت "ياهو" هم‌اكنون اطلاعات مربوط به ‪ ۱۹/۲‬ميليارد وب سايت و ‪ ۱/۶‬ميليارد عكس را در اينترنت جمع‌آوري كرده و از اين حجم عظيم اطلاعات براي استخراج نتايج جستجوهاي كليد واژه‌هاي درخواستي كاربران استفاده مي‌كند.

در مقايسه، شركت "گوگل" كه اغلب كارشناسان آن را بهترين موتور جستجوي اينترنتي جهان مي‌دانند، در بانك اطلاعاتي خود اطلاعات مربوط به ‪ ۸/۲‬ميليارد وب سايت و ‪ ۲/۱‬ميليارد عكس را جمع‌آوري كرده و از آن براي استخراج پاسخ جستجوهاي كاربران بهره مي‌گيرد.

شركت "ياهو" تا پيش از اين تعداد وب سايتها و عكسهاي اينترنتي را كه براي موتور جستجوي خود فهرست كرده بود، ارايه نداده بود، اما كارشناسان تعداد آنها را بين ‪ ۶‬تا ‪ ۸‬ميليارد تخمين مي‌زدند كه هم‌اكنون اين شركت در اقدامي مهم، تعداد آنها را به بيش از ‪ ۲۰‬ميليارد رسانده است.

در حال حاضر هيچ روش مشخصي براي بررسي ادعاي موتورهاي جستجو نظير "ياهو" و "گوگل"، در زمينه تعداد مراجع اينترنتي فهرست شده از سوي آنها وجود ندارد و نمي‌توان به سادگي ادعاي جديد "ياهو" مبني بر فهرست كردن بيش از ‪ ۲۰‬ميليارد وب سايت و عكس را پذيرفت.

هر چند بالاتر بودن تعداد منابع اينترنتي فهرست شده از سوي "ياهو" دليل برتري كيفيت نتايج جستجوي اين شركت در مقايسه با "گوگل" نيست، اما حتي ادعاي اين مطلب از سوي "ياهو" نيز مي‌تواند كاربران بسياري را به استفاده از موتور جستجوي "ياهو" به جاي "گوگل"، ترغيب كند.

شركت "ياهو" كه هم‌اكنون يكي از رقباي اصلي "گوگل" در زمينه موتورهاي جستجوي اينترنتي محسوب مي‌شود، به مدت ‪ ۳/۵‬سال خود مشترك خدمات موتور جستجوي گوگل بوده و براي ارايه نتايج جستجوهاي درخواستي كاربران، متكي به فناوري‌هاي شركت "گوگل" بوده است.

مسئولان "گوگل" در پاسخ به ادعاي جديد "ياهو" اعلام كردند افزايش تعداد موارد فهرست شده در اينترنت توسط "ياهو" به هيچ وجه به معناي بهبود كيفيت موتور جستجوي اين شركت نبوده و بررسي‌هاي كارشناسان "گوگل" نيز تغيير محسوسي را در كيفيت موتور جستجوي "ياهو" نشان نمي‌دهد.

به طور كلي، هم‌اكنون "گوگل" با فاصله‌اي زياد درصدر فهرست پركاربرترين موتورهاي جستجوي اينترنتي قرار دارد. آخرين آمارها نشان مي‌دهد در حال حاضر ‪ ۴۷‬درصد از كاربران اينترنت در جهان از "گوگل"، ‪ ۲۲‬درصد از "ياهو"، ‪ ۱۲‬درصد از "ام اس ان"، ‪ ۵‬درصد از "اي او ال" و ‪ ۲‬درصد از موتور جستجوي "اسك جيويز" استفاده مي‌كنند.

هر چه تعداد كاربران موتورهاي جستجو و پايگاههاي اينترنتي اين شركتها بيشتر باشد، درآمد ناشي از جلب آگهي‌هاي اينترنتي نيز براي آنها افزايش پيدا مي‌كند و بديهي است "ياهو" از هر روشي براي جلب كاربران موتور جستجوي "گوگل" به سوي خدمات جستجوي اينترنتي خود استفاده خواهد كرد.
--------------------
منبع : ایرنا