PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : آنچه بايد از Mac عبرت گرفت



Saeed_TnT
01-08-2005, 15:34
سرويس اخبار خارجي ايتنا - در نبرد بازار كامپيوتر ميان اپل و مايكروسافت، آشكار است كه مايكروسافت به رتبة نخست دست يافته است. عليرغم اينكه اپل در زمينه ارائه سيستم عامل به جايگاه دوم دست يافته اما به تلاش خود براي كسب رتبه اول در زمينه سخت‌افزار و موسيقي ادامه مي‌دهد.

اپل استاندارد بارگذاري موسيقي و پليرهاي قابل حمل را ارائه كرده است. اپل حدود 500 ميليون دلار در زمينه بارگذاري موسيقي از طريق iTune را احيا كرده است. اپل فروشي بالغ بر 6 ميليون دلار از طريق iPod داشته است.

محققين تخمين زده‌اند كه بيش از 400هزار كاربر ويندوز تحت تاثير iPod به اپل روي آورده‌اند و اين نشان مي‌دهد كه آمار اپل در اين زمينه اغراق آميز بوده است. اما سازندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار بسياري اعم از مايكروسافت و سوني در تقلاي رقابت با اپل در بازار پليرهاي قابل حمل و موسيقي ديجيتالي به سر مي‌برند و اين نكتة مثبتي براي اپل به شمار مي‌رود.
اما رقباي اپل بايد چه درسي از موفقيت‌هاي آنها بگيرند؟ طبق نظرات محققين، تفاوت‌هاي ميان اپل و ساير سازندگان را ميتوان در يك عبارت خلاصه كرد: سادگي و نوآوري، چه در بازار و چه در موارد مصرفي كاربر.

تفاوت اصلي ميان اپل و مايكروسافت نوع مصرف كننده‌اي است كه هر شركت داشته و از كاربرانش هم همان انتظار را دارد. آقاي ويلكاكس، محققي از موسسه تحقيقاتي ژوپيتر مي‌گويد: مايكروسافت در طراحي نرم‌افزارش يك شخصيت خاصي را در نظر مي‌گيرد در حاليكه اپل مردم واقعي را مي‌بيند. خط مشي مايكروسافت بر قيمت نرم‌افزارش متمركز شده است.
ويلكاكس گفته است كه در زمينة كارايي هم مايكروسافت بسيار پيچيده عمل مي‌كند. كاربر بايد ابزاري را بكار گيرد كه ويزاردي برايش طراحي شده است. سپس بايد 6 يا 7 مرحله را پشت سر گذارد تا تنظيمات اوليه آن پايان يابد. در حالي كه ابزار اپل پس از وصل شدن آماده استفاده است.

ساده بودن هميشه بهترين است!
وجود يك روال ساده هميشه در محصولات اپل به چشم مي‌خورد كه حتي در نسخه اخير سيستم عامل مكينتاش، os x Tiger نيز بارز است. چه در بازار و چه در سيستم عامل، اپل روش طراحي درپي گرفته است كه بسيار واضح و بدون آشفتگي است. اين هم يك نوع تفكر مينيماليست اروپايي است.
در مقابل، محصولات مايكروسافت از سادگي دور مي‌شوند. بطور مثال ويندوز xp اغلب به تنظيم و تعمير نياز دارد. سيستم عامل ويستا هم ابزارهاي بسياري را به همراه دارد. اما طبق اظهارات محققين اين زرق و برقها براي يك كاربر متوسط تنها پيچيدگي و دشواري به همراه خواهد داشت.

ويلكاكس مي‌گويد: سيستم عامل Mac بسيار ساده و روشن است. رنگ‌بندي زيادي در آن به چشم نمي‌خورد. برخلاف ويندوز xp كه تنوع رنگ در آن بسيار بوده و حتي مي‌توانيد از جلوه‌هاي ويژه‌اي براي افزودن رنگ بدان استفاده كنيد.
همانطور كه از گفته‌هاي ويلكاكس برمي‌آيد تنوع رنگي بسيار، تاثيري بر سهولت استفاده از كامپيوتر نمي‌گذارد. مكينتاش در جايي از رنگ استفاده مي‌كند كه بخواهد نظر كاربر را بدان جلب نمايد.

همچنين ميتوانيد اين فلسفه را در ساير محصولات اپل ببينيد. آنها بسيار ساده‌اند چون تفكر آنها بيشتر در جهت جلب توجه مشتري به خود محصول و كارايي آن است.
در زمينه نوآوري نيز محققين نه تنها به iPod توجه نشان داده‌اند بلكه ساير نوآوري‌هاي اپل اعم از قابليت جست‌وجوي موجود در سيستم عامل Tiger را هم برشمرده‌اند. يكي از رموز موفقت اپل ايجاد شور و تهيج به كمك ايده‌هاي جديد است.

آقاي تد اسكادلر، مدير ارشد و محقق موسسه فارستر مي‌گويد: ابداعات اپل سريع‌تر از مايكروسافت است. اين دو مثال تاييدي بر حرف اوست: اول اينكه پلير iPod به همراه سرويس موسيقي iTune ابزاري در جهت بارگذاري قانوني موسيقي گرديد. دوم اينكه ابزار جست‌وجوي Tiger 18 ماه از فناوري مايكروسافت جلوتر است.
اپل سرعت بيشتري از مايكروسافت در ابداع و خلاقيت دارد چون اپل در شروع از ابزارهاي استاندارد بهره گرفت. اين به اپل قابليت توسعه محصولاتش را هرچند كوچك اما در مسيري مهم داده است.

به هرحال برنده آن شركتي است كه بتواند مشتري را راضي سازد. بنابراين اپل در بازار رقابت از دو جنبه برنده است: اپل توانسته مصرف كننده را راضي نگاه دارد و نيز محصولي عالي ارائه دهد.
اين تفكر و هستة اصلي در اپل از همان روزهاي نخستين شروع فعاليت آنها نيز مشهود است. براي مشاهده روند موفقت اپل بايد مروري بر تاريخچه آن داشته باشيم. زماني كه اپل، موتور كلاسيك كوچكي بود و به توانستن مي‌انديشيد.

فعاليت اپل از سال 1976 با معرفي كامپيوتر اپل1 آغاز شد. اين يكي از نقاط عطف توليد كامپيوترهاي شخصي بود. دوازده ماه بعد اپل2 ارائه شد كه نخستين كامپيوتر شخصي با كيس پلاستيكي و گرافيك رنگي بود.
حتي در آن زمان هم اپل به دنبال كسب ايده‌هاي بهتر بود. پس از يك دوره ديگر، اپل واسط كاربري ديگري بنام مكينتاش را معرفي كرد.
در سال 1991 اپل اقدام به توليد كامپيوترهاي نوت‌بوك كرد. طي چهار سال بعدي، شركت خانواده PowerMacرا ارائه كرد. از آن زمان اپل به نوآوري در نسل‌هاي آتي كامپيوتر ادامه داد.
با سرمشق گرفتن سازندگان كامپيوتر بسياري اعم IBM يا Gateway از اپل، مسلما صنعت كامپيوتر درس بزرگي از Mac گرفته است.