PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نسل‌ جدید تراشه‌های اینتل در راه است



parisa-m
02-04-2007, 19:58
--------------------------------------------------------------------------------

نسل‌ جدید تراشه‌های اینتل در راه است





شركت اینتل در حال تولید نسل جدیدی از تراشه‌های كامپیوتری است كه بدون مصرف نیروی بیشتر به مقدار قابل توجهی كاركرد قوی‌تری خواهند داشت.
به گزارش آسوشیتدپرس شركت اینتل بزرگترین سازنده تراشه‌های كامپیوتری در جهان دیروز پنج‌شنبه ۲۹ مارس (۹ فروردین) جزئیات نسل جدیدی از تراشه‌ها را می‌گوید که تا آخر امسال تولید آنها آغاز می‌‌شود.
این تراشه جدید شاخص بنیادی‌ترین تغییر در طراحی تراشه‌های اینتل از زمان ارائه خانواده پنتیوم پرو در سال ۱۹۹۶ است.
در این نسل جدید تراشه‌ها پهنای مداربندی به ۴۵ نانومتر كاهش پیدا می‌كند و تا حدی به دلیل اینكه ترانزیستورهای بیشتری در لایه واحد سیلیكون جا داده شده است.
هدف اینتل این است كه شش نوع متفاوت پردازنده از جمله پردازنده‌هایی با چهار هسته محاسبه‌كننده كه تعداد كل ترانزیسستورها در آن به ۸۲۰ میلیون می‌رسد را به بازار بفرستد.
اینتل همچنین قصد دارد از مواد جدیدی استفاده ‌كند كه از نشت جریان الكتریكی جلوگیری می‌كند و به این ترتیب بر عمر باتری‌ها در لپ‌تاپ‌ها می‌افزاید.
اینتل در این تراشه‌های جدید بخش "كنترل‌كننده حافظه" را كه داده‌ها را بر روی تراشه‌های حافظه خارجی ارزیابی می‌كند دیگر روی یك تراشه مجزا قرار نمی‌دهد و مانند تراشه‌های شركت رقیبش Amd آن را در همان قطعه اصلی سیلیكون ادغام می‌كند.
اینتل اعلام كرده است كه تا سال ۲۰۰۸ این ریزپردازنده‌هایی جدید را به بازار ارائه خواهد كرد

parisa-m
02-04-2007, 19:59
محققان "آی‌بی‌ام" موفق به تولید سریعترین تراشه نوری جهان شدند.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

محققان "آی‌بی‌ام" موفق به تولید سریعترین تراشه نوری جهان شدند.



شركت "آی‌بی‌ام" اعلام كرد محققان این شركت موفق به تولید "مدار- تراشه" (چیپ‌ست) نوری جدیدی ویژه انتقال اطلاعات شده‌اند كه به كمك آن می‌توان حجمی از اطلاعات به اندازه حجم یك فیلم ویدیویی كامل را در مدت یك ثانیه از رایانه‌ای به رایانه دیگر منتقل كرد.
به گزارش سایت اینترنتی "نیوزفكتور"، شركت "آی‌بی‌ام" اعلام كرده است با كمك این "چیپ‌ست" جدید می‌توان اطلاعات را با سرعت ‪ ۱۶۰‬گیگابیت در ثانیه، یعنی هشت بار سریعتر از سریعترین تراشه‌های نوری فعلی جهان، منتقل كرد.
این "چیپ‌ست" اطلاعات را به جای سیگنالهای الكترونیكی، به شكل سیگنالهای نوری ارسال و دریافت می‌كند و از آنجا كه امكان تولید انبوه آن وجود دارد می‌توان تا سال ‪ ۲۰۱۰‬آن را با قیمت مناسب به بازار داد.
تراشه جدید "آی‌بی‌ام" با ابعاد ‪ ۳/۲۵‬میلی متر در ‪ ۵/۲۵‬میلی متر دارای هر دو نوع مدار فرستنده و گیرنده اطلاعات است و در تولید تارها و اجزای نوری به كار رفته در آن از مواد "فسفید ایندیوم" و "آرسنید گالیوم" استفاده شده است.
پیش از این محققان شركت "اینتل" و نیز محققان دانشگاه "كالیفرنیا" در "بركلی" نیز به موفقیتهای مهمی در زمینه تولید سخت‌افزار نوری ویژه انتقال بسیار سریع اطلاعات دست یافته‌اند، اما كارشناسان عقیده دارند "چیپ‌ست" جدید "آی‌بی‌ام" می‌تواند سبب تحول بزرگی در این فناوری شود.
جزییات مربوط به این تراشه در هفته جاری و در همایش "فیبر نوری ‪"۲۰۰۷‬ در "آناهایم" كالیفرنیا ارائه خواهد شد. بخشی از هزینه طراحی تراشه نوری جدید را سازمان "طرحهای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریكا"(‪ (darpa‬تامین كرده است

parisa-m
02-04-2007, 20:02
کاهش مصرف انرژی در محصولات Hp

Hp می‌خواهد مصرف انرژی در شرکت‌ها و محصولاتش را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.
شركت Hp، بزرگترین شركت تكنولوژی جهان، اعلام كرد كه قصد دارد پیشرو سایر شركت‌ها در كاهش مصرف انرژی و گازهای گلخانه‌ای گردد و به همین منظور قصد دارد با یك برنامه‌ریزی كامل، فرهنگ مصرف صحیح انرژی را در چند سال آینده در كارخانه‌ها و محصولاتش به اجرا درآورد.
بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از سانفرانسیسكو، این شركت قصد دارد مصرف كل انرژی مصرفی در كل زیرمجموعه‌هایش را در سراسر جهان ۲۰ درصد كاهش دهد. Hp كه یكی از بزرگترین تولیدكنندگان كامپیوتر و پرینتر در جهان است در سال ۲۰۰۵ نیز انرژی مصرفی خود را كاهش داده بود.
طبق این طرح قرار است این شركت در برخی از پرینترهایش مصرف را تا ۳۰ درصد و در برخی از سرورها تا ۵۰ درصد كاهش دهد.
همچنین این شركت متعهد شده كه تولید دی‌اكسید كربن را در تجهیزاتش تا حد امكان کم کند.
در همین راستا نیز قرار است به زودی ۸۵ درصد كل تجهیزات و كارخانه‌های Hp نیز در شش مركز در آمریكا متمركز شوند و از پراكندگی كنونی رهایی یابند.
كارشناسان معتقدند كه این اقدام شركت Hp علاوه بر پیروی از قانون كاهش گازهای گلخانه‌ای كه برای شركت‌های بزرگ اجباری شده است، دارای منافعی نیز برای این شركت خواهد بود.كاهش مصرف انرژی باعث خواهد شد كه سود این شركت افزایش یابد.
لازم به ذكر است در طول دو سال گذشته Hp اقدامات بسیاری در جهت كاهش هزینه‌ها داشته است كه از جمله آنها می‌توان به تجمع مراكز تولید و حذف بسیاری از واحدهای كوچك اشاره كرد كه در نهایت باعث اخراج ۱۵۰۰۰ نفر شده است.
بسیاری از شركت‌های بزرگ كامپیوتری نیز از این روش پیروی كرده و علاوه بر كاهش مصرف انرژی خود، منافعی را نیز به دست می‌آورند. Ibm نیز هفته گذشته اعلام كرد كه قصد دارد تا سال ۲۰۱۲ هفت درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای خود بكاهد