PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : توقف روند اتحاد میان شرکت های سخت افزاری ASUS و GigaByte



satttanism
28-03-2007, 23:11
شرکت های Asustek Computer و GigaByte Technology، دو تامین کننده عمده سخت افزار کامپیوتر های شخصی مقیم تایوان، بطور مشترک توقف روند اتحاد یکدیگر را اعلام کردند. گفته می شود دو شرکت ASUS و GigaByte از سر گیری روند اتحاد را که به منظور تسلط بیشتر بر بازار فروش برد های مادر و کارت های گرافیک مطرح شده بود را به زمان دیگری موکول کنند.

به گفته کارشناسان این تصمیم در پی مخافت های داخلی در هیئت مدیره و اعتراض سهام داران به این حرکت و نیز فشار های خارجی دیگر تولید کنندگان، گرفته شده است.

پیش از این در خبرها بیان شد که در ماه آگوست 2006، دو شرکت ASUS و GigaByte توافقی مبنی بر تولید مشترک قطعات مادربرد و کارت گرافیک را تحت نام GigaByte امضا کرده اند که بر طبق این توافق، شرکت GigaByte خود ملزم به توقف تولید مادربرد و کارت گرافیک خواهد بود درحالیکه شرکت ASUS علاوه بر تولید مشترک این دو قطعه با نام GigaByte، مجاز به تولید و فروش این دو قطعه با نام خود نیز خواهد بود. سهم هر کدام از شرکت ها در این طرح که منجر به ایجاد شرکت جدیدی با نام GigaByte United خواهد شد، به ترتیب 51 و 49 درصد در اختیار GigaByte و ASUS خواهد بود.

با این وجود و بر طبق گزارشات رسیده یکی از موانع عمده تحقق نیافتن این طرح، تاخیر شرکت Asustek در پرداخت 241.8 میلیون دلار سهم آورده خود برای راه اندازی طرح در تاریخ مقرر یعنی یکم ژانویه 2007 از جمله دلایل مهم توقف این امر اعلام شده است.

در کنار سیاست های تجاری شرکت ASUS، این توافق با مشکلات دیگری مانند فشارهای داخلی از طرف سهامداران و مدیران هر دو شرکت، اعتراض و فشار مصرف کنندگان که خواهان تولید محصولات مطمئن و ثابت هستند و نیز احتمال نقض قانون اروپایی ممانعت از تشکیل اتحادیه های بزرگ و شرکت های یکپارچه (قانون منع انحصار)، رو در رو بوده است.

با این حال، آینده توافقات بین این دو شرکت در پرده ای از ابهام قرار دارد، از طرفی در گفته های این دو شرکت از کلمه توقف و نه انصراف استفاده شده است و از طرف دیگر ادامه روند اتحاد دو شرکت با توجه به شرایط بازار جهانی محصولات سخت افزاری و قوانین موجود به نظر دشوار می رسد.

در عین حال خبرهایی نیز در مورد خرید شرکت و مارک تجاری GigaByte توسط گروه شرکت های FOXCONN نیز در بین سایت های سخت افزاری به گوش می رسد که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

رقابت موجود بین شرکت های تولید کننده قطعات اساسی مانند بردهای مادر و کارت های گرافیک و قطعاتی از این نوع، بازار این محصولات را به بازاری بسیار حساس و شکننده تبدیل کرده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان کوچکترین اشتباه از طرف شرکت های حاضر در این بازار به طور قطع صدمات جبران ناپذیری را به آن شرکت وارد خواهد آورد. در چنین فضایی اتحاد دو شرکت بزرگ مانند ASUS و GigaByte به ریسک بزرگی می ماند که تنها دو پایان را می توان برای آن در نظر گرفت : پیروزی یا شکست!

منبع خبر: سخت افزار