اين يعني به روز کردن کابل کشي، و نيز جابه جايي و تعريف شماره هاي تازه در سوييچ ها و نرم افزارهاي مرکز تلفن.
کلا در راستاي پست اول تون،
بنده اين چالش رو داشتم و چند ماهي هم درگير بودم و از خريد سرويس اينترنت مخابرات هم (با داشتن سرويس وايمکس و ديتاي موبايل) پرهيز کردم. با رگولاتوري هم مستقيم و رو در رو و هم از سامانه 195 چک و چونه زدم. اونها هم تاييد کردند که مخابرات با اين کارش و به بهانه فيبر يه جورايي داره اي دي اس ال رو انحصاري مي کنه ولي اين به خاطر دسترسي ندادن به آي اس پي هاي ديگه نيست، به خاطر اينه که با اومدن فيبر حالا آي اس پي ها به جاي نصب دستگاه ها در مرکز تلفن، اونها رو بايد توي کوچه و برخيابون و کنار پست هاي محلي فيبر تلفن مخابرات نصب کنن، و اين يعني اجازه شهرداري و کنتور برق جدا، و يو پي اس و .... که براشون نخواهد صرفيد.
براي همين به نظرم اين کار (برگردان خط به مسي) رو انجام نديد. به چند دليل
1- گيرم که با هزينه و شکايت، سيم مسي رو برگردونيد، باز ممکنه امروز يا در آينده اپراتورهاي ديگه نتونن به شما سرويس بدن. (چه ورشکست بشن يا اينکه نصرفه دستگاه و پورت تازه بزارن)
2- در هر صورت به پشتيباني مخابرات از سيم هاي مسي نياز داريد که تاريخ و تجربه نشون داده، مخابرات وقتي مشتري اينتر خودش (آشناي نخست!) نباشيد، مشکل کيفيت سيم و اينترنت شما به چپش نيست.
3- بازار تلفن ثابت رو به افوله. اين تلفن ها سيمي هم دير يا زود جمع و به دفترهاي کار و ... محدود ميشن (کما اينکه الان بسياري خونه هاي نو ساز تلفن ثابت ندارن و براشون هم مهم نيست. همه گوشي به دست هستند)
4- در آينده خود مخابرات يا شرکتهاي ديگه به خونه ها فيبر مي دن (الان توي محله هاي پولدار نشين شهرهاي بزرگ اين اتفاق افتاده). شما يا از اون استفاده مي کنيد يا مي ريد زير پوشش سرويس هاي بي سيم مثل ال تي ئي و ... که در آينده بيشتر ميشه و ديگه سرعتهايي که اي دي اس ال ميده به طور کلي مشتري نخواهد داشت.