تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 2 از 2

نام تاپيک: انواع مختلف پیشرانه‌ها

  1. #1
    ناظر انجمن اتومبیل mohamad skystar's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2010
    محل سكونت
    Under SKY City
    پست ها
    11,533

    پيش فرض انواع مختلف پیشرانه‌ها

    انواع مختلف پیشرانه‌ها


    اگر مقالات خودرویی مختلف را دنبال کرده باشید حتماً با واژه‌هایی چون 4 سیلندر، V8 و یا 6 سیلندر خطی آشنا هستید. شاید بدانید که این واژه‌ها درباره‌ی پیشرانه بکار می‌روند اما آیا معانی دقیق آن‌ها را می‌دانید؟ تفاوت‌هایشان را چطور؟ ما همه‌ی این موارد را به‌طور کاملاً ساده برای شما عزیزان شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    اجازه دهید نگاهی سریع به طرز کار پیشرانه بیندازیم. زمانی که مخلوط سوخت و هوا به داخل سیلندر فرستاده می‌شود قدرت تولید خواهد شد. این مخلوط توسط شمع مشتعل شده و باعث انفجاری کوچک می‌شود. این عمل در سیلندرهای پیشرانه و هزاران بار در دقیقه اتفاق می‌افتد. در هر سیلندر یک پیستون به عنوان نتیجه‌ی انفجار حرکت می‌کند و این نیرو از طریق گیربکس به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    عموماً دو فاکتور قدرت تولیدی پیشرانه را تخت تأثیر قرار می‌دهد: حجم هر سیلندر و تعداد سیلندر. اگر همه‌ی فاکتورها برابر باشند سیلندرهای بیشتر و بزرگ‌تر قدرت بیشتری از سیلندرهای کمتر و کوچک‌تر تولید می‌کنند. وقتی صحبت از V6 می‌شود در واقع این واژه به سیلندرها اشاره دارد اما چرا نام‌ها متفاوت هستند؟ این موضوع به این دلیل است که پیستون‌ها می‌توانند آرایش‌های گوناگونی داشته باشند.


    • طراحی‌ها


    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    طراحی پیشرانه می‌تواند به دلایلی متفاوت باشد. غالباً این تفاوت طراحی به خاطر نرمی بیشتر و حتی بهبود مصرف سوخت صورت می‌پذیرد. اینجا معمول‌ترین پیکربندی‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

    خطی Inline:
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    همه‌ی سیلندرهای پیشرانه در یک خط آرایش یافته‌اند و معمولاً نسبت به خود وضعیت عمودی دارند. این پیکربندی در اکثر هاچبک‌های خانوادگی و خودروهای کوچک دیده می‌شود. این واژه اغلب با واژه‌ی Straight که در زیر آمده تبادل هم می‌شود.

    مستقیم Straight:
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    همانند پیشرانه‌ی خطی است اما سیلندرها به‌صورت موازی با خودرو و از جلو به عقب قرار گرفته‌اند. این طراحی به تناوب در خودروهای لوکس مخصوصاً خودروهای ب‌ام‌و استفاده شده است.

    V شکل:
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    در این حالت وقتی پیشرانه از جلو نگاه شود سیلندرها به‌صورت V شکل آرایش یافته‌اند. در پایه‌ی این V یک میل‌لنگ کار می‌کند. این استایل عموماً در خودروهای لوکس و پرفورمنس بکار می‌رود زیرا به شما اجازه می‌دهد که در مقایسه با پیشرانه‌های خطی، سیلندرهای بیشتری را در فضایی کمتر قرار دهید.

    تخت Flat:
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    این نوع پیشرانه‌ها با نام بوکسور نیز شناخته می‌شوند. در پیشرانه‌های تخت پیستون‌ها در امتداد صفحه جابجا می‌شوند و سیلندرها در دو طرف میل‌لنگ قرار دارند. پیشرانه‌های تخت ارتفاع کمتری نسبت به سایر پیشرانه‌ها دارند و بنابراین باعث پایین آمدن مرکز ثقل و در نتیجه هندلینگ بهتر خودرو می‌شوند. در حال حاضر تنها دو کمپانی پورشه و سوبارو از این نوع پیشرانه‌ها استفاده می‌کنند.

    VR و W:
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    پیشرانه‌های VR توسط گروه فولکس‌واگن توسعه یافته‌اند. این نسخه از اصول مشابه پیشرانه‌های V شکل استفاده می‌کند اما فاصله‌ی بین دو ردیف سیلندر بسیار کم است و در یک بلوک قرار می‌گیرند. پیکربندی W از ترکیب دو پیشرانه‌ی VR با هم در پایه به وجود می‌آید. پیشرانه‌های VR هم‌اکنون به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند اگرچه که نسخه‌های W در خودروهایی چون بنتلی مولسان دیده می‌شوند.

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    • پیکربندی‌های معمول


    همانند آرایش سیلندرها، تعداد آن‌ها نیز می‌تواند به دلایل مختلف از جمله قدرت، مصرف سوخت و حتی صدای تولیدی متفاوت باشد.
    2 سیلندر: تنها برای پیشرانه‌هایی با حجم بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها خودرویی که در حال حاضر از دو سیلندر بهره می‌برد فیات 5000 است.
    3 سیلندر: عموماً در خودروهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند اگرچه که خودروهایی چون فورد فوکوس و پژو 3088 با استفاده از توربو باعث بهبود قدرت خودرو بدون اثر آن‌چنانی روی مصرف سوخت شده‌اند.
    4 سیلندر: این آرایش معمول‌ترین نسخه‌ی استفاده شده در خودروها بوده و تقریباً همیشه به‌صورت خطی تولید می‌شود.
    5 سیلندر: این پیشرانه‌ها نسبتاً نادر هستند و در حال حاضر تنها در چند مدل ولوو و آئودی یافت می‌شوند. این خودروها به لطف آرایش جالبشان صدای خوبی تولید می‌کنند.
    6 سیلندر: این پیشرانه‌ها در بسیاری از خودروهای لوکس و در هر دو صورت خطی و V شکل دیده می‌شوند. پیشرانه‌های 6 سیلندر قدرتمندتر بوده و صدای مسابقه‌ای‌تری نسبت به پیشرانه 44 سیلندر تولید می‌کنند. برخی سوپرکارهای سطح بالا نظیر فورد GT از این نوع پیشرانه به همراه توربو برای ایجاد قدرتی زیاد استفاده می‌کنند.
    8 سیلندر و بالاتر: پیشرانه‌های V8 ،V10 و V12 در سدان های لوکس و سوپرکارها دیده می‌شوند. برخی خودروهای سطح بالای فولکس‌واگن از پیشرانه‌های W12 و بوگاتی ویرون از پیشرانه‌ی W166 استفاده می‌کند.
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

  2. 2 کاربر از mohamad skystar بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #2
    ناظر انجمن اتومبیل mohamad skystar's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2010
    محل سكونت
    Under SKY City
    پست ها
    11,533

    پيش فرض

    پایان دوران کوچک کردن پیشرانه‌ها

    مدیر فولکس‌واگن آقای هربرت دایس اذعان کرده که رویه‌ی کوچک کردن پیشرانه‌ها به آخر خط رسیده است.
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    در اکتبر سال 2016 خبری به نقل از رویترز منتشر شد که در آن گفته شده بود فولکس‌واگن، جنرال موتورز و رنو به علت آلایندگی بیشتر تولید شده توسط پیشرانه‌های کم‌حجم 3 و 4 سیلندر شروع به افزایش حجم پیشرانه‌های خود کرده‌اند.

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    هم‌اکنون دایس در مصاحبه با تلگراف گفته که این خودروساز آلمانی پیشرانه‌های کوچک‌تر از 3 سیلندر و 1 لیتری بنزینی را تولید نخواهد کرد و البته حجم پیشرانه‌های دیزلی نیز کمتر از 1.6 لیتر نخواهد بود.

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    او گفت:

    پیشرانه‌های دیزلی کوچک اقتصادی نیستند. در حال حاضر 30 درصد مدل‌های پولو از نوع دیزلی هستند اما از آنجایی که مدل‌های دیزلی به منظور برآورده کردن تست‌های آلایندگی واقعی گران‌تر تمام می‌شوند بنابراین محبوب نخواهند بود. روش کم‌حجم کردن پیشرانه‌ها به آخر خط رسیده است. هرچقدر که پیشرانه‌ها کوچک می‌شوند آلایندگی بالاتر می‌رود.
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] Volkswagen 3-cylinder TSI ea211 engine
    معمولاً پیشرانه‌های کوچک به گونه‌ای هستند که باعث داغ شدن بیش‌ازحد توربوها می‌شوند. متعاقب این امر خودروسازان پیشرانه‌هایی را برای تزریق سوخت اضافی و به منظور جلوگیری از اینگونه مشکلات توسعه داده‌اند. همین امر منجر به تولید سطوح بالاتری از هیدروکربن‌ها، مونوکسید کربن و دیگر آلاینده‌ها می‌شود. [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    منبع : پدال

  4. 2 کاربر از mohamad skystar بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

برچسب های این موضوع

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •