تبلیغات :
آموزش تعمیرات لپ تاپ
دانلود رایگان نقشه لپ تاپ برای اولین بار در ایران


    

صفحه 1 از 22 1234511 ... آخرآخر
نمايش نتايج 1 به 10 از 218

نام تاپيک: ✔ راهنمایی و روش های برتر مطالعه برای کنکور

  1. #1
    آخر فروم باز diana_1989's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2007
    پست ها
    1,076

    پيش فرض ✔ راهنمایی و روش های برتر مطالعه برای کنکور

    شاگرد زرنگ
    _برنامه ریزی : برنامه ریزی صحیح یعنی استفاده از لحظه لحظه ی زندگی ! هیچ هدفی هر چند به ظاهر بزرگ و دست نیافتنی باشد وجود ندارد که با برنامه ریزی صحیح قابل حصول نباشد !
    مهم ترین اصول برنامه ریزی که به نام هفت اصل طلایی معروف است عبارت اند از :
    1)برنامه ریزی باید به حد کافی انعطاف پذیر باشد . یعنی در آن یکسری ساعات آزاد باشد که به دروس اختصاص داده نشود . تا در صورت پیشامد های غیر منتظره بتوان به جبران ساعات از دست رفته پرداخت و عقب ماندگی های بوجود آمده را در آن ساعات جبران کرد !
    2)برنامه ریزی باید فردی وبر اساس خصوصیت های ویژه و نقاط قوت و ضعف هر فرد باشد . عین حال باید توجه داشت عمل برنامه ریزی انفرادی هنگامی که فرد با دوستانی همراه شود که عادات تحصیلی یکسان دارند یا هدف مشترکی را تعقیب میکنند ساده تر است !
    3)در برنامه ریزی دروسی که پشت سر هم قرار میگیرند از نظر موضوع تفاوت بیشتری باید داشته باشند ! و دروس مشابه پشت سر هم خوانده نشود !
    4)افزودن بر ساعات درسی و پیشرفت به صورت پله پله صورت گیرد نه به صورت حرکت موشکی یا سطح شیبدار !
    6) عقب گرد گاهی اوقات اجتناب ناپذیر است و آن هنگامی است که به اندازه کافی روی پله پایینتر نمانده اید ! یادتان باشد عقب گرد یک اتفاق طبیعی است نه یک فاجعه !
    7) در عمل به برنامه ریزی هر وقت احساس خستگی کردید بیاد این جمله بیفتید " نسیمی نیرو بخش از پی هر خستگی می وزد ! پس به پیش ! " هیچ کس آنقدر وقت ندارد که تنها از بهترین لحظات استفاده کند ! واقعیت این است که هسته مرکزی هر موفقیتی را نظم تشکیل میدهد !

    ادامه دارد ... !
    Last edited by diana_1989; 23-08-2007 at 02:19.




  2. #2
    آخر فروم باز diana_1989's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2007
    پست ها
    1,076

    پيش فرض

    تکنیک های مطالعه :
    الف ) مرحله اول قبل از مطالعه: قبل از شروع دانستنی های زیر مفید است ":
    1)دانستن هدف: هدف زیربنای هرعملی است و شما از انجام هرکاری حتما هدفی دارید . لذا برای مطالعه نیز باید هدف مشخصی داشته باشید ! اگر بدون هدف درس بخوانید موفقیت چندانی کسب نمیکنید !
    2)اراده : عزم و اراده قوی داشته باشید و با تلاش و مطالعه به روش صحیح راههای خوشبختی را به سوی خود بگشایید !
    3)اعتماد به نفس : شک و تردید را به خود راه ندهید و با اعتماد کامل به اینکه حتما در کنکور قبول میشوید درس بخوانید . هر چه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید ضریب موفقیت شما بالاتر است !
    4)برنامه ریزی :داشتن برنامه منظم و هدفدار یکی از عوامل موفقیت است . برنامه ریزی صحیح و این که چگونه از وقتتان حداکثر استفاده را کنین کمک زیادی به شما در هنگام مطالعه میکند . البته توجه داشته باشید که برنامه بدون کار کردن هیچ منفعتی ندارد .
    5) نظم و ترتیب : نظم و برنامه اساس هر سازمانی است . لذا باید اتاق مطالعه شما کامملا عاری از هرگونه وسیله ی اضافی باشد . فقط کتابی را که میخواهید بعلاوه ی قلم و چند برگ سفید و اگر چیز دیگری نیاز داشتید مرتب رو میزتان بگذارید ! اتاق باید عاری از هرگونه پوستر و عکس و ... باشد . شما باید تمام وسایل مورد نیاز خود را فراهم کنین و از طرف دیگر کارها یی که مربوط به مطالعه نیست مثله : تلفن زدن ، روزنامه خواندن و ... را در زمان استراحت انجام دهید !
    6)خونسردی : اضطراب و دلهره گامهای اوولیه شکست میباشد . پس هیچ کاه در هنگام مطالعه اضطراب به خود راه ندهید و با این دید که حتما در امتحان قبولید به مطالعه بپردازید !
    7)علاقه : شرط اساسی یادگیری ! لذا سعی کنین با روحیه خوب و مشتاق درس بخوانید ! نه با بیزاری و از روی اجبار !
    8)عدم اتلاف وقت : از لحظه لحظه زندگیتان برای پیشرفت و تکامل استفاده کنین !
    9) اتاق مطالعه : باید آرام و ساکت باشین و تا حد امکان رفت و امد خانوادگی را به حداقل برسانید ! همچنین شلوغ و پر از لوازم نباشد . خود را به یک اتاق و یک میز مطالعه شرطی کنین تا مانع حوا پرتی شما و جلب توجه تان به اشیا نشود . تا حد امکان در اتاقی که میخوابید مطالعه نکنید ! چون باعث خواب آلودگی مشیود !
    10)فاصله : فاصله چشم تا کتاب باید حدود 30-40 cm باشد !
    11) عدم خستگی : وقتی خسته اید اصلا مطالعه نکنید بعد از استراحت مشتاقانه و سرحال شروع به مطالعه کنید !
    12) زمان مطالعه : بلافاصله بعد خوردن غذا مطالعه نکنید ! چون با پر شدن معده دستگاه گردش خون ، خون را به معده می فرستد و خون کمتری به مغز میرسد ! و احساس خواب آلودگی به شخص دست میدهد !
    13)نور اتاق : نور ، در مکتنی که میخواهید در انجا مطالعه کنین باید کافی و مناسب باشد !
    14) تمرکز حواس: شرط اساسی یادگیری که قابل پرورش است ! هنگام مطالعه یک دفترچه داشته باشد ! و افکار مزاحم را یادداشت کنید !
    15)تغذیه مناسب : مواد غذایی کلسیم دار ؛ فسفر دار، منیزیم دار ، ویتامین ها ی B –B12 باعث افزایش کارایی حافظه میشند ! که درشیر –جوانه گندم-فندوق- گردو – بادام – تخم مرغ و سبزیجات و ... موجود است !


  3. #3
    آخر فروم باز diana_1989's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2007
    پست ها
    1,076

    پيش فرض

    مرحله ی مطالعه :

    1) آموزش تند خوانی : وسایل مورد نیاز : مداد + کاغذ + ساعت !
    کلمه خوانی یک علت مهم کند خوانی است !نظامهای یادگیری ، یادسپاری و یاد آوری انسان یک نظام عجیب است ! که تواناییهایش حد و مرزی ندارد ! فرد میتواند به جای خواندن 250 کلمه در دقیقه متعارف سرعت خواندنش را تا 24000 کلمه در دقیقه افزایش دهد !

    2) یادداشت برداری: در حین خواندن نکات مهم و کلیدی را یادداشت کنید ! حدود 90% مطالب یک کتاب غیر ضروری است !

    3) مرور : مرور صحیح را به هیچ عنوان فراموش نکنید ! ما خیلی وقتها مطالعه نمیکنیم که چیزی را یاد بگیریم ! بلکه بسیاری اوقات مطالعه میکنیم تا چیزهای را فراموش نکنیم ! به عبارت دیگر شاید مطالعه بیشتر و وقت گذاشتن برای مرور سریع مطالب باعث نشود که ما مطلب جذیدی را یاد بگیریم! اما لااقل این فایده را دارد که به ما می آموزد مطلب و گزینه ی نا درست کدام است ! و همین که شما بدانین کدام گزینه نادرست است میتواند کمک شایانی برای رساندن شما به گزینه درست باشد ( نفی گزینه ها )

    چقدر بخوانیم :
    1) درس آسان : 50-45 دقیقه درس بخوانید و 5 دقیقه استراحت!
    2)درس سخت : 30-15 دقیقه درس ، 5 دقیقه استراحت !
    البته این نوع درس خواندن برای همه ی زمان ها توصیه نمیشود !


  4. #4
    آخر فروم باز diana_1989's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2007
    پست ها
    1,076

    پيش فرض

    مرحله ی امتحان !؟1)

    هر شب قبل از خواب با استفاده از ضمیر ناخود آگاه روز امتحان را طوری تجسم کنید که سر جلسه اکنحان نشسته اید و به اگثر سوالات درسی بدون کوچکترین تامل و اشتباهی پاسخ میدهید !(غلبه بر ترس و اضطراب سر جلسه امتحان )
    2)شب قبل امتحان فقط اسراحت کنید ! زیرا مطالعه زیاد و اسسراحت کم باعث تداخل مطالب با هم و گیجی و سر در گمی خواهد شد. پس کاملا از نظر جسمی و فکری استراحت کنید ! و تمامی وسایل مورد نیاز برای فردا را آماده کنید . داخل کیفی قرار دادخ و سعی کنید کمی زودتر از شبهای قبل بخوابید .
    3)صبح روز امتحان :سعی کنید کمی زودتر از روزهای قبل بیدار شوید ! به هیچ عنوان مضطرب نباشید . صبحانه کاملی بخورید ، البته از خوردن پنیر بپرهیزید زیرا باعث کند شدن ذهن میشود. بعد صبحانه تمامی وسایل را برداشته و زودتر از روزهای قبل از خانه خارج شوید تا به موقع به محل آزمون برسید . در طول مسییر کاملا خونسرد و آرام باشید ! خود را کاملا موفق فرض کنید ! یک تصویر ذهنی مثبت از خود داشته باشید . فکر شکست از شما یک شکست خورده میسازد .
    4) جلسه امتحان : به موقع روی صندلی بنشینید چند نفس عمیق بکشید تا آرامش خود را بدست آورید . به هیچ عنوان نگران مشکل بودن سوالات، قبول شدن در کنکور .و.... نباشید که این تفکرات سبب تضعیف روحیه شما میشود ! مهمترین اصل سر جلسه ( حفظ خونسردی ) است . سپس هوشیاری و دقت آماده پاسخ به سوالات است .
    5)شروع امتحان : با حفظ خونسردی و با دقت کامل شروع با پاسخ دادن کنید و فراموش نکنید که در هر آزمون و در هر درس حدود 30% سوالات ساده ، 30% متوسط ،30% مشکل و 10 % بسیار مشکل است . بنابراین اولین ماموریت شما در کنکور این است که اجازه ندهید حتی یک سوال ساده از زیر دست شما بیرون یرود !
    در ابتدا به سوالاتی جواب دهید که به طور کامل قادر به پاسخگویی صحیح آن میباشید . سپس وقتتان را صرف پاسخگویی به سوالات سختتر کنید . کنار سوالاتی که پاسخ داده اید علامت + و انهاییی که پاسخ نداده اید _ بگذارید ، تا در بررسیها راحتتر باشید ! همچنین در کنار سوالاتی که بلد هستید ولی وقت گیر هستند علامت × بگذارید و در آخر به انها پاسخ دهید ! زیرا ممکن است پاسخ دادن به انها باعث شود شما از پاسخ دادن به سوالات آسان بعدی باز بمانید !

    توصیه : همیشه قبل از امتحان دادن نمونه سوالاتی را ، راجع به همان امتحان را حل کنید !
    << همیشه زیاد خواندن سبب موفقیت نمیشود ، بلکه درست خواندن موفقیت آفرین است ! >>

  5. 15 کاربر از diana_1989 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  6. #5
    پروفشنال a3m00n's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2006
    محل سكونت
    Boushehr
    پست ها
    761

    پيش فرض

    زبان و ادبيات فارسي :
    از تاريخ ادبيات ، فقط اسم نويسنده و نام کتابها را حفظ مي کنند.
    درمورد نثرها فقط کلمات مهم و خود آزمايي ها را مي خوانند .
    در مورد شعرها به معني شعر و اصطلاحات مهم اکتفا مي کنند .
    درحالي که ، براي پاسخ دادن به سوالات ادبيات (بخصوص در 3-4 سال اخير)
    بايد به همه ي کتاب مسلط مي بوديم ، چگونه ؟؟؟:

    1- تمام درآمدها و تاريخ ادبياتها را خط به خط مي خوانيم و به همه ي نکاتش از قبيل املا، نگارش ، صنايع ادبي اشاره شده ، نام مکانها ، اشخاص و
    سبک ادبي آنها، کتب ، تاريخ حوادث و وقايع و... توجه مي کنيم ، و موارد مهم را فيش برداري * مي کنيم .

    2- متن تمام درسها چه شعر ، چه نثر ، چه داستان و ... را خط به خط مي خوانيم و موارد زير را در هنگام خواندن بکار مي بريم :
    _ دور کلمات مهم از نظر املايي خط مي کشيم .
    _ زير کلمات مهم از نظر معنايي خط مي کشيم .
    _ صنايع ادبي(مخصوصا" تشبيهات ، تلميحات ، کنايه ها ، مجازها و...) موجود در متن را با مداد کنار هر جمله مي نويسيم .
    _ قسمت توضيحات را دقيق و کامل مي خوانيم و تمام معاني آورده شده براي يک کلمه يا اصطلاح را حفظ مي کنيم ، نه يک يا دو معني را.

    3-از معلم خود مي خواهيم تمام خود آزمايي ها و پرسشهاي آخر درس را تک به تک حل کند و در مورد آنها سر کلاس صحبت کند !!!
    چون در کنکور 2 سال پيش دقيقا" از شعري که اصلا" در کتابهاي درسي نبود سوالي داده بودند که حتما" بايد آن شعر را همرا با معني و مفهوم آن بلد مي بودي تا بتواني پاسخ آن تست را بدهي ، بعد از بررسي متوجه شديم که در يکي از خود آزمايي ها فقط گفته بود فلان شعر را در کلاس بخوانيد و در مورد آن بحث کنيد .

    4- اعلام و فهرست منابع و اشخاص و مکانها را از آخر هر کتاب بخوانيد و فيش برداري کنيد .

    5- کتاب زبان فارسي (دستور يا گرامر) را خط به خط بخوانيد (فقط به خواندن تعاريف اکتفا نکنيد) و تمام مثالها و تمرينهاي موجود را حل کنيد، قواعد را حفظ نکنيد بلکه ياد بگيريد تا بتوانيد در هنگام نوشتن و خواندن متون ديگر از اين قواعد استفاده کنيد و براي جلوگيري از پديده ي فراموشي ، به دوره ، از روي کتاب درسي خودتان ، فيش برداري هاي خودتان و تستهاي سالهاي قبل بپردازيد .

  7. 14 کاربر از a3m00n بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  8. #6
    پروفشنال a3m00n's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2006
    محل سكونت
    Boushehr
    پست ها
    761

    پيش فرض

    عربي :
    اکثر داوطلبان به هيچ عنوان از کتاب درسي استفاده نمي کنند ، چون اين درس در پيش دانشگاهي (بجز در رشته ي انساني ) تدريس نمي شود ،
    کتب عربي به فراموشي سپرده مي شوند و همه به خواندن يک کتاب کمک درسي يا جزوه و زدن تستهاي طبقه بندي قناعت مي کنند ، در حالي که در سالهاي اخير خيلي به ترجمه و درک مطلب در عربي اهميت داده شده است و خيلي از تستهاي قواعد هم در صورت معني کردن درست سوال و گزينه ها حل مي شوند .

    پس بايد به کل کتاب اشراف داشته باشيد . اما چگونه ؟؟؟
    1- ابتدا بايد قواعد هر درس را از روي کتاب و جزوه ي مدرسه بخوانيم .
    2- تمرينهاي هر درس را بدون نگاه کردن به پاسخها حل مي کنيم و تک تک آنها را در طول حل کردن معني مي کنيم .
    3- بعد از جا افتادن قواعد، متن آن درس را خط به خط مي خوانيم و جملات را تجزيه و تحليل و معني مي کنيم .
    4- سعي کنيد معني کلمات را در جمله ياد بگيريد تا بهتر در ذهن بماند .
    5- تستهاي عربي را به صورت مخلوط بزنيد نه به صورت طبقه بندي ، زيرا مثلا" وقتي شما در حال زدن تست مجرورات هستيد ، مسلما" ناخودآگاه گزينه اي که کسره دارد را انتخاب مي کنيد و متوجه نمي شويد بالاخره آن درس را ياد گرفته ايد يا نه!!!
    6- در حين زدن تست، سوالها و تک تک گزينه ها را معني کنيد حتي اگر تست ترجمه نباشد و فقط قواعد را در نظر داشته باشد.

  9. 9 کاربر از a3m00n بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  10. #7
    پروفشنال a3m00n's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2006
    محل سكونت
    Boushehr
    پست ها
    761

    پيش فرض

    زبان انگليسي :
    کتاب زبان هم تقريبا" محروم واقع شده است .
    اکثر داوطلبان گرامر را از روي جزوات مي خوانند و معني لغات را هم از آخر هر درس و يا لغتهاي نوشته شده ، همراه با معني ( به صورت فلش کارت و ....) حفظ مي کنند .
    در حالي که لغات زبان بسيار زياد و فرارند و بايد راهکارهاي بهتري براي يادگيري آنها به کار گيريم . چگونه ؟؟؟
    1- کتاب زبان ( مخصوصا" پيش دانشگاهي ) را از ابتدا شروع مي کنيد به خواندن و در آوردن معني لغات از ديکشنري ( زيرا لغتي که در جمله ياد گرفته شود و با پيدا کردن به حافظه سپرده شده باشد ، خيلي عميقتر و بهتر از لغتي که خارج از جمله با معني حاضر و آماده حفظ شده است ،
    در ذهن باقي مي ماند ).
    2- تمام بخشهاي کتاب زبان از جمله لغات ، متنها ، صورت و پاسخ تمرينها و....
    را بايد بخوانيد و لغاتش را در آوريد نه اينکه به لغات آخر هر درس اکتفا کنيد .
    2- از معلم خود بخواهيد تمام تمرينها را حل کند .
    3- لغتها را سعي کنيد با يک يا چند مترادف انگليسي ياد بگيريد .
    4- لغتهاي مترادف و متضاد در کنار هم بسيار راحتتر به خاطر سپرده مي شوند .
    5- تستهاي زبان را به صورت مخلوط بزنيد نه طبقه بندي .
    6- در هنگام زدن تست چه گرامر باشد چه درک مطلب و چه تست لغت ، صورت تست و گزينه ها را معني کرده و لغات جديد را فيش برداري کنيد.
    اين کار به شما کمک مي کند دايره ي لغاتتان بسيار وسيع شود .
    مخصوصا" اگر داوطلب شرکت در کنکور منحصرا" زبان هم هستيد .
    اين يکي از کارهاي واجب بر شما خواهد بود .
    7- صحبت کردن در کلاس با همکلاسي ها يا در خانه با يکي از افراد تحصيلکرده ، به زبان انگليسي دشوار ولي بسيار مفيد خواهد بود.
    8– لغات زبان را ، از روي کتاب درسي خودتان و درجمله دوره کنيد .
    9- لغات مهم را فيش برداري کنيد تا در وقتهاي تلف شده (اتوبوس ، مترو ، مطب دکتر يا صفهاي مختلف ) بتوانيد مروري برآنها داشته باشيد.

    اخطار !!!
    داوطلبان علاقمند به زبان، فقط به شرکت در کنکور منحصرا" زبان اکتفا نکنيد.
    حتما" کنکور رشته ي اصلي خود را بدهيد و در کنار آن در کنکور منحصرا" زبان هم شرکت کنيد .
    چرا که ظرفيت پذيرش و تنوع رشته در منحصرا" زبان بسيار پايين است .

  11. 12 کاربر از a3m00n بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  12. #8
    پروفشنال a3m00n's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2006
    محل سكونت
    Boushehr
    پست ها
    761

    پيش فرض

    درس رياضي براي رشته ي رياضي ، مباحث بسيار گسترده و مهمي را شامل مي شود که بيشترين ضريب را دارد و در بالا و پايين شدن تراز خيلي موثر است .
    مواردي که بايد در يادگيري رياضي در نظر گرفته شود ، به قرار زير است :

    1- بهتر است رياضيات را از همان اول دبيرستان کم کم و پله پله سر کلاس خوب ياد بگيريم، زيرا که رياضي، درسي زنجيروار است و وقتي سنگ بناي يک مبحث را بد بگذاريد، روي فهميدن و يادگيري خيلي از موارد ديگر تاثيرجبران ناپذيري مي گذارد (قابل توجه بچه هاي سال اول يا دوم که مي خواهند از الان خود را براي کنکور آماده کنند )

    2- کتب درسي رياضي بسيار مهمند ، و اين در حالي است که 99درصد دانش آموزان رياضي را فقط از روي جزوه و کتابهاي کمک آموزشي مي خوانند .

    3- براي شروع، از کتاب اول دبيرستان شروع کنيد (البته چون مباحث آن بسيار ساده است و اکثرا"در سالهاي بالا تکرار شده است ، لزومي ندارد خط به خط کتاب را بخوانيد و مثالها را حل کنيد. فقط به دوره ي فرمولهاي ارائه شده و حل تمرينهاي سخت آخر هر مبحث بپردازيد.)

    4- با اين کار قشنگ روي غلتک مي افتيد و متوجه مي شويد که چگونه بايد با کتاب درسي رياضي کنار بياييد و چقدر مفيد است .

    5 – خوب حالا کتابهاي سنگينتر مثل : رياضي سال دوم ، آمار، حسابان ، جبرواحتمال ، هندسه ، ديفرانسيل، گسسته ، هندسه تحليلي (براي رشته ي رياضي ) ، رياضي سال دوم و سوم و پيش دانشگاهي (براي رشته ي
    تجربي و انساني ) را به ترتيب زير بخوانيد :


    تمام متن کتاب را خط به خط بخوانيد .

    مثالهاي داخل متن را بدون نگاه کردن به حل آنها حل کنيد ، سپس حل خود را با حل کتاب مقايسه کنيد .

    تمرينهاي کتاب را دانه به دانه بدون نگاه کردن به حل المسائل حل کرده ، سپس اشکالات خود را از معلمين ، همکلاسيها ويا ... بپرسيد ، در غير اين صورت به دفترحل تمرين يا حل المسايل مراجعه کنيد .

    هيچگاه فرمولها را حفظ نکنيد ، زيرا بزودي فراموش مي کنيد ، تازه اگر هم فراموش نکنيد ، نمي توانيد در حل تستها از آنها استفاده کنيد ، چون فقط آنها را حفظ کرده ايد و نمي دانيد کجاها کاربرد دارند.

    وقتي مطلب را از روي کتاب خوانديد و مثالها و تمرينها را حل کرديد ، بايد آنقدر از آن مبحث تست بزنيد تا فرمولها و راه حلها به همراه کاربردشان ملکه ي ذهنتان شوند.

    براي دوره و تمرين تست زدن ، از تستهاي کنکورهاي گذشته استفاده کنيد .


    مثال : شما مبحث تابع را کامل از کتاب خوانده ايد ، حدود 50 تست از اين مبحث را انتخاب مي کنيد ، 25 تست اول را بدون گرفتن زمان ونگاه کردن به پاسخهاي تشريحي حل کنيد ، يعني دقيقا" ذهن خود را درگير سوالات نماييد و راه حلهاي مختلف را براي رسيدن به پاسخ درست ، امتحان کنيد ، بعد از تمام شدن اين 25 سوال به پاسخ تشريحي مراجعه کنيد و پاسخهاي خود را مقايسه کنيد .

    مهم: کنار هر کدام از سوالات که نتوانسته بوديد هيچ راه حلي براي آنها ارائه دهيد علامت منفي و کنار سوالاتي که کامل حل کرديد ولي به پاسخ غلط رسيديد علامت ضربدر و کنار سوالاتي که نصف راه حل را رفته ايد ولي بالاخره هيچ کدام از گزينه هارا درنياورديد ، علامت مثبت بگذاريد و دست آخر ، کنار سوالاتي که با راه حل درست به پاسخ درست رسيده ايد ، هيچ علامتي نگذاريد.

    خوب اين کار به چه دردي مي خورد ؟
    به درد دوره کردن مفيد و سريع ، يعني در دور دوم که شما خواستيد اين تستها را دوباره بزنيد ، (حداقل بعد از دو هفته )به حل تستهاي علامتدار مي پردازيد و هر کدام را که توانستيد حل کنيد ، علامت کنارش را پاک مي کنيد .
    وقتي مي توانيد بگوييد که من به کل اين 25 تست با نکاتش مسلط شده ام ، که هيچ علامتي کنار هيچ تستي باقي نماند .

    با اين فرم خواندن و تست زدن، نه نيازي به حفظ کردن فرمولها و نه نيازي به حفظ کردن نکات تستها خواهيد داشت، و نه احساس مي کنيد آن تستها و نکاتشان را پس از مدتي فراموش کرده ايد .

    هشدار:
    درس رياضي براي رشته هاي تجربي و انساني هم بسيار مهم و نمره آور است ، در حالي که خيلي از بچه هاي تجربي و مخصوصا" انساني کل درس رياضي و يا بخش عظيمي از آن را کنار می گزارند، يعني اصلا" به سراغ رياضي نمي روند.

    شما حتي اگر هم، بدون توجه به رياضي از سد کنکور رد شويد و در هر رشته اي که قبول شويد، به خاطر ضعيف بودن درس رياضي اتان در دانشگاه با مشکلات زيادي روبرو خواهيد شد .

    در مورد درس فيزيک هم قضيه تقريبا" مشابه است ، فقط شما بايد به متن کتب فيزيک و تعريفها و مثالها هم کاملا" توجه کنيد، مثالهاي داخل متن و تمرينهاي آخر هر فصل هميشه عينا" و يا با کوچکترين تغييري صورت تستهاي کنکور بوده اند .

    واين در حالي است که 99% بچه ها اصلا" توجهي به کتاب درسي فيزيک ندارند و وقت گذاشتن روي حل تشريحي مثالها وتمرينها را اتلاف وقت مي دانند .
    لذا آمار سازمان سنجش در کنکور 84 نشان مي دهد که فقط 3% از کل بچه ها به چند سوال مفهومي – تعريفي فيزيک که مستقيما" از متن کتاب طرح شده بود ، پاسخ صحيح داده اند .

    توصيه:
    البته در مورد دروس رياضي و فيزيک ، اينکه شما درس را سرکلاس خوب گوش دهيد و بفهميد هم مهم است ، يعني فکر نکنيد که اگر درس را سر کلاس نفهميدم ، بعدا" خودم مي خوانم، ياد مي گيرم . قبل از کلاس درسي را که قرار است داده شود را روزنامه وار بخوانيد تا پيش زمينه ي ذهنتان آماده ي دريافت باشد ، و در هنگام توضيح مبحث آمادگي پرسيدن اشکالات و فهميدن کامل درس را داشته باشد

    اينقدر دنبال فرمولهاي طلايي و نکات نقره اي وراه حلهاي کوتاه و کتاب تستهاي معجزه آسا نباشيد ، بلکه کتاب درسيتان را خوب مطالعه کنيد

  13. 9 کاربر از a3m00n بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  14. #9
    Banned
    تاريخ عضويت
    Dec 2007
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    111

    پيش فرض فنون مشاوره و ايجاد رابطه با تاكيد بر راهنمايي تحصيلي

    نياز انسان به راهنمايي و مشاوره بويژه با ضرورتهاي زندگي امروزي امري اجتناب ناپذير است . انسانهاي امروزي هر روز در معرض موقعيتهاي مختلفي براي تصميم گيري قرار دارند . هر تصميمي ممكن است سبك زندگي و آينده او را بشدت تحت تاثير قرار دهد . از طرفي ديگر پيچيدگيهاي حاكم بر روابط انساني ، رابطه انسان با تكنولوژي و تمدن رو به گسترش ، تغيير نوع و ميزان حمايتهاي اجتماعي ، اين امر را ضرورت دو چندان بخشيده است . مشاوره فرآيندي است كه در آن فرد شناخت خود را درباره خود و دنياي اطراف و موقعيت مورد نظر افزايش مي دهد و آمادگي پيدا مي كند تا بتواند با كمترين ميزان خطا تصميم گيري نمايد ، با خود و دنياي اطراف خود سازگاري پيدا نمايد ، استعدادهاي خود را شكوفا سازد و بالاخره از ابتلاء به مشكلات شخصي ، خانوادگي و اجتماعي پيشگيري نموده و در صورت بروز ، اقدام به حل آن نمايد .

    مشاوره در ابعاد گوناگون و بهم بافته زندگي انسان صورت مي گيرد ، مشاوره رواني – عاطفي ، تحصيلي ، شغلي ، ازدواج و خانواده و مشاوره روحاني از جمله اينهاست .

    در عين حال در مشاوره اصول مختلف و فنون گوناگون مطرح است كه فرآيند اجراي مشاوره و نيل به اهداف مشاوره را روشن مي نمايد .

    در اين فرصت ضمن پرهيز از پيچيدگي بحث و اختلاف نظر در ديدگاههاي گوناگون مشاوره به اهم فنون مطرح در مشاوره بويژه فنون ارتباط با تاكيد بر مشاوره تحصيلي اشاره مي شود .

    ضمناً قبل از ورود به بحث لازم است مختصري راجع به مشاوره تحصيلي و وظايف مشاور تحصيلي بيان گردد .

    مشاوره تحصيلي چيست ؟
    راهنمايي و مشاوره تحصيلي جداي از راهنمايي در ساير ابعاد زندگي نيست . دخالت در امر تحصيل افراد دخالت مستقيم در تصميم گيري شغلي او ، دخالت در برنامه زندگي و حتي دخالت در مسائل خانوادگي و سبك زندگي اوست . بنابراين با اينكه مشاوره تحصيلي را اختصاصاً جهت تاكيد برخي فعاليتها متمايز مي كنند . ولي در مجموع امر تحصيل جداي از ساير ابعاد زندگي نيست . اين امر اهميت موضوع را دو چندان افزايش داده و باعث مي شود در تربيت راهنمايان و مشاورين تحصيلي تمامي ابعاد در نظر گرفته شود .

    حيطه عمل راهنمايي و مشاوره تحصيلي
    حيطه عمل مشاوره و راهنمايي تحصيلي در زمينه هاي زير است :

    1- رسيدگي به مشكلات تحصيلي دانشجويان : از جمله انتخاب واحد ، شيوه برنامه ريزي درسي ، روش مطالعه ، روش آماده شدن براي امتحان ، سازگاري در محيط آموزشگاه ، راههاي رفع اضطراب امتحان .

    2- مسائلي مرتبط با انتخاب شغل : موضوعاتي از قبيل ادامه تحصيل يا اشتغال ، اشتغال پاره وقت يا نيمه وقت راههايي براي ايجاد درآمد اقتصادي و تامين مالي

    3- تقويت مهارتها : مهارت در روابط اجتماعي ، مهارت سخراني در جمع ، مهارت تهيه مقاله ، مهارت مطالعه و افزايش ميزان يادگيري و مهارتهاي سازگاري كه تماماً لازمه زندگي اجتماعي و موفقيت در تحصيلات هستند .

    4- كاهش و حل تعارضات شخصي : مسائلي از قبيل عدم علاقه به رشته تحصيلي ، درخواست تغيير رشته ، بي تصميمي در ادامه تحصيل يا اشتغال ، از جمله تعارضاتي است كه يك دانشجو در زمان اشتغال به تحصيل ممكن است با آن مواجه گردد .

    5- سازگاري با ديگران : سازگاري با اساتيد ، سازگاري با دانشجويان و مشاركت در فعاليتهاي گروهي از جمله مواردي است كه مشاوره تحصيلي مي تواند در آن زمينه ها وارد شود .

    6- شناخت نسبت به خود : شناخت توانايي ها ، هوش ، استعداد ، علائق و ويژگي هاي شخصيتي از جمله آنهاست .

    7- ادامه اطلاعات : اطلاع از قوانين ، ضوابط و آئين نامه هاي آموزشي ، آئين نامه هاي ثبت نام و امتحانات و برنامه هاي آموزشي و نيز اطلاع از آينده شغلي و تحصيلي از ضروريات آگاهي براي يك دانشجو است

  15. 7 کاربر از Luti بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  16. #10
    Banned
    تاريخ عضويت
    Dec 2007
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    111

    پيش فرض

    نيازهاي راهنما و مشاوران تحصيلي
    براي عمل و اقدام در حيطه هاي مشاوره تحصيلي فوق الذكر ، ضرورت دارد يك مشاور يا راهنماي تحصيلي خود را در زمينه هاي زير آماده و تجهيز نمايد . اين زمينه ها عبارتند از :

    1- ديدگاهي درباره ماهيت انسان .

    2- مهارتهاي انجام تستهاي روانشناختي و ارزيابيهاي رواني ، حداقل آشنايي با كليات آزمونها .

    3- اطلاعات شغلي و تحصيلي از قبيل آيين نامه ها ، ضوابط و مقررات .

    4- روشهاي مشاوره .

    5- فنون مشاوره .

    برنامه هاي اجرايي راهنمايي و مشاوره تحصيلي
    يك فرد راهنما و مشاوره تحصيلي براساس حيطه عمل خود مي تواند اقدامات زير را برحسب نياز و اقتصادي نياز و اقتصادي شرايط انجام دهد :

    1- مشاوره فردي .

    2- مشاوره گروهي .

    3- مشورت دهي به ساير معلمان و اساتيد .

    4- ارزيابي هوش و شخصيت .

    5- راهنمايي حرفه اي .

    6- جهت دادن دانشجويان .

    7- فراهم آوردن اطلاعات لازم براي دانشجويان .

    8- طرح ريزي تحصيلي و شغلي .

    9- ارجاع دانشجوياني كه مشكلات و نيازهاي خاصي دارد به منابع ذبربط .

    فنون مشاوره
    بعنوان زمينه اي كه راهنما و مشاوران تحصيلي براي اقدامات صحيح خود نياز به كسب اطلاعات و آمادگي دارند 5 مورد فوق ذكر شد . يكي از اين پنج مورد فنون مشاوره است . فنون مشاوره همان تكنيكها و روشهاي زير براي انجام مشاوره هاست . فنون مشاوره تحصيلي از فنون مشاوره به مفهوم عام آن متمايز نيست . در بحث فنون مشاوره مسائل و موضوعات عديده اي مطرح است از جمله اينكه فنون مشاوره سه گونه است :

    1- فنون ايجاد رابطه .

    2- فنون تسكين ، آرام بخشي و بحران زدايي

    3- فنون عمل و تغيير رفتار .

    در اينجا از سه حيطه كلي مطرح در فنون مشاوره صرفاً به فنون ايجاد رابطه پرداخته مي شود .

  17. 6 کاربر از Luti بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


صفحه 1 از 22 1234511 ... آخرآخر

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

برچسب های این موضوع

به اشتراک بگذارید

به اشتراک بگذارید