سبد خودروهای ساخت داخل با انواع سواریهای فرانسوی و شاسیبلندهای چینی تکمیل بود، فقط جای خودروهای تجاری خالی بود تا اینکه سایپا، وانت پراید را برای باربریهای سبک به بازار فرستاد. وانت سایپا حداقل ظاهر به روزتری نسبت به پیکان وانت ایرانخودرو داشت و همین موضوع به عرضهی وانت روآ با شکل و شمایل پژو پارس انجامید. امروز در کارنوتر، به بررسی و مقایسه این وانت با یک دستگاهِ باربری سنتی میپردازم تا ببینیم چند مرده حلاج است.
شهرت
فرغون دو هزار ساله گرم و سرد روزگار را چشیده و از شهرتی جهانی برخوردار است، ولی وانت آریسان را تنها یک سال است که میشناسیم.
قیمت
قیمت آریسان ۲۰ میلیون تومانی ظرف یک سال به ۲۷ میلیون تومان رسیده، این در حالی است که ارزش یک فرغون درجه یک، در حدود ۴۰۰ هزار تومان است.
ظرفیت باربری
طبق ادعای سازنده، این وانت ظرفیت تحمل ۸۳۰ کیلوگرم بار دارد، در صورتی که توانایی باربری بهترین فرغون به ۲۵۰ کیلوگرم میرسد. در ضمن فضای گستردهتر در آریسان، نوید حجم باربری بالاتری را میدهد.
استحکام
قسمت بار تنها به وسیلهی این دو پروفیل آهنی به هم متصل میشوند! پهنای هر کدام از آنها در حدود ۳ سانتیمتر است که به نظر نمیرسد حتی توانایی نگهداری آریسان بدون بار را داشته باشد.
خم شدن پروفیل آسیبهایی به بدنه وارد کرده است.
صاحبان آریسان میگویند، کمر این خودرو در ظرفیتهای مجاز بارگیری هم خم میشود، ولی یک فرغون حتی در ظرفیتهای بالا، خم به ابرو نمیآورد.
مقاله مرتبط: ماجراهای من و لوازم یدکی بی کیفیت
قدرت
آریسان از همان پیشرانه و انتقال قدرت مدل جاودانهی پیکان استفاده میکند که ۸۶ اسببخار خروجی دارد. هر چند برای وزن ۱۲۴۰ کیلوگرمی رقم مناسبی نیست، ولی از فرغون که تنها به زور و بازوی مالکش مینازد، خیلی سرتر است!
هزینه های نگهداری
فرقی نمیکند آریسان را به صورت صفر کیلومتر بخرید یا کارکرده، به هر حال ماشین ایرانی است و خرابیها و هزینههای پی در پیاش. ولی فرغون فقط از یک محفظه و یک چرخ و بلبرینگ تشکیل شده که بعید به نظر میرسد حالا حالاها خرجی روی دستتان بگذارد. تازه ار پرداخت هزینهی سالانه بیمه هم معاف میشوید.
تجهیزات
آریسان نسبت به مبلغ پرداختی تجهیزات مناسبی دارد، از ترمز ABS، سیستم صوتی، دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین بگیرید تا سیستم هیبریدی (دو سوخته بودن) و تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک. فرغون بینوا در این بخش به کلی مردود است!
ایمنی
هر چقدر هم که آریسان در این زمینه بروزتر باشد، دلیل بر ایمنتر بودنش نمیشود! در واقع فرغون هیچگاه آن قدر سرعت نمیگیرد که با جان شما و بقیه بازی کند!
مقاله مرتبط: چرا ما ایرانیها در پشت فرمان عجول هستیم
زیبایی
از طراحی وانت آریسان نمیتوان به سادگی ایراد گرفت، ولی فرغون رابطه عمیقی با فلسفهی زیباییشناسی ندارد.
هدفم برای نگارش این نوشته، بررسی نقاط قوت و ضعف این تازه وارد با چاشنی طنز بود. امیدوارم خوشتان آمده باشد.
به نظرتان آیا مالکین آریسان از این خودرو رضایت دارند؟ آیا قیمت ۲۷ میلیونی برای این خودرو توجیه پذیر است؟
منبع: کارنوتر (carnoter.com)