تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 2 از 2

نام تاپيک: سلطان سلیمان قانونی و دوران طلایی حکومت عثمانی

  1. #1
    کاربر فعال انجمن بازی های کامپیوتری و کنسولی Captain_America's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2014
    پست ها
    1,405

    پيش فرض سلطان سلیمان قانونی و دوران طلایی حکومت عثمانی

    سلیمان قانونی یکی از مشهورترین سلاطین عثمانی است، که در سال 900هـ در شهر طرابوزان بدنیا آمد. پدر وی در آن هنگام والی آنجا بود. سلیمان همراه با محبت علم و ادب و علما و فقها رشد یافت و از همان دوران جوانی به جدیت و وقار معروف بود.وی در سن 26 سالگی عهده دار سلطنت شد. سلیمان اول در همه‌ی امور بسیار تأنی می‌کرد، و در اجرای آن هیچ عجله‌ای به خرج نمی‌داد، بلکه به عمق موضوع فکر می‌کرد و سپس تصمیم می‌گرفت و اگر پس از آن دستوری از سوی وی صادر می‌شد، دیگر از آن باز نمی‌گشت.وی در ادارات دولت عثمانی تعدیلاتی انجام داد؛ وضعیت افراد جامعه را از ادیان و نژادهای مختلف مشخص نمود، و با علمای ربانی عصر خویش برای وضع قوانین اداری که می‌بایست برگرفته شده از شریعت سلامی می‌بود به مشورت نشست.یکی از مهمترین کارهای وی وضع قانون دولت عثمانی به نام «قانون سلیمان نامه» است، که «ابوالسعود أفندی» صاحب تفسیر، در این امر با سلطان مشارکت بسیاری داشت. پس از وضع قوانین، سلطان آن را به بهترین نحو تطبیق نمود، و از آنجا بود که به سلیمان قانونی معروف گشت.گفته شده وی نامه‌های خویش را با آیه‌ی {إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ} (نمل/ 30) شروع می‌کرد، تا تیمنی به نبی الله سلیمان علیه السلام باشد. حتی مورخان نیز به خاطر لشکر عظیم و هیبت وی او را سلیمان زمان وصف نموده‌اند. یکی از شعرا در هنگام متولی شدن خلافت این شعر را در وصف او سرود:
    قل للشياطين البغاة اخسأوا قد أوتى المُلك سليمانُ
    (شیاطین سرکش را بگو که خفه شوند، که ملک به سلیمان رسید!)
    سلیمان اول با مردمِ خویش بسیار مهربان و رئوف بود، و 600 نفر را از زندان مصر آزاد ساخت. امنیت و عدالت در دوران حکومت وی انتشار یافت، و در رفع ظلم و ستم و بدعت تلاش نمود.وی در میان سلاطین مسلمان بیشترین جهاد و غزوات را در ناحیه‌ی اروپا داشته است و لشکر وی توانست تا قلب اروپا پیش برود.خطر وی برای اروپا تا حدی بود که مورخ آلمانی، «هالمر» می‌گوید: "این سلطان (سلیمان قانونی) از صلاح الدین ایوبی برای ما خطرناک‌تر است" و مورخ انگلیسی، «هارولد» می‌گوید: "روز مرگ سلیمان، از روزهای عید نصاری بود".مدت حکومت وی در بین سلاطین عثمانی از همه بیشتر است. او توانست در طول دوران حکومت خویش مساحت امپراتوری عثمانی را به چندین برابر افزایش دهد، به گونه‌ای که شمال افریقا را فتح نمود، و در اروپا بر مجارستان غالب شد و وین و بلگراد را نیز فتح کرد.
    جهاد سلطان سلیمان قانونی

    سلطان سلیمان قانونی موفق شد، وسعت حکومت عثمانی را تا سه قاره بکشاند؛ وی در فتوحات خویش بیش از 360 قلعه‌ی جنگی را فتح کرده است، که تا به حال این رقم برای کسی دیگر ذکر نشده است؛ پس با ما باشید تا جهاد و فتوحات وی را به شکل خلاصه بیان کنیم.
    الف- خاموش کردن شورش‌ها
    استقلال برخی از اقالیم مانند مصر و شام از جمله مشاکلی بود که سلیمان قانونی در آغاز حکومتش با آن مواجه بود. وی نخست در فکر پایان دادن به این فتنه بود. وی توانست در طی چهار سال نخست حکومت خویش به این شورش‌ها پایان دهد، و فکر استقلال را از سر آن‌ها به در کرد. از جمله‌ی این افراد می‌توان جان بردی الغزالی در شام، و احمد شاه در مصر را نام برد و همچنین قلندر چلپی در مناطق قونیه و مرعش که نزدیک به سی هزار شیعه از پیروان این شورش بودند.پس از خاموش شدن این فتنه‌ها، سلطان سلیمان استراتژی جنگی خویش را برای گسترش فتوحات در اروپا متمرکز نمود
    .
    ب- فتح بلگراد (25 رمضان 926هـ)
    هنگامی که سلیمان قانونی بر کرسی خلافت نشست، نخست به پادشاهان اروپا نامه نوشته، و آن‌ها را به پرداخت جزیه‌ی مقرر شده در پیمان‌نامه‌ی پدرش (سلطان سلیم اول) امر نمود، ولی هنگامی که فرستاده‌ی سلطان به مجارستان رسید، پادشاه مجارستان وی را به قتل رساند.سلطان سلیمان از شنیدن این خبر بسیار خشمگین شده و گفت: آیا سفیر دولت اسلامی را می‌کشد؟! آیا پادشاه مجارستان مرا تهدید می‌کند؟!سلطان آن شب را به صبح نکرد تا اینکه لشکر خویش را به همراه کشتی‌های جنگی برای فتح بلگراد آماده ساخت. بلگراد در آن دوران به عنوان دروازه‌ی اروپا و قلعه‌ی مسیحیان شناخته می‌شد. پس از سقوط قسطنطنیه، این شهر جایگانه بزرگی نزد نصاری داشت.جالب است که بدانیم سلطان محمد فاتح در دوره‌ی خویش برای فتح بلگراد اقدام نمود ولی موفق به این فتح نشد، و این جمله را بر زبان آورد که: امیدوارم خداوند به دست یکی از نوه‌هایم این فتح را عملی سازد.سلطان سلیمان قانونی همراه با لشکر دلاورش پس از دو ماه و نیم محاصره، سرانجام در دوم رمضان سال 927 هجری قلعه‌ی بلگراد را فتح نمود، سپس در 26 رمضان همان سال وارد شهر شد، وی دستور داد تا از بالای قلعه اذان داده شود. خبر سقوط این شهر رعب و ترس نصاری را بیشتر کرد و راهبان مسیحی از این واقعه بسیار وحشت‌زده بودند.سلطان سلیمان تا روز عید فطر در این شهر باقی ماند و نماز عید را در یکی از بزرگترین کلیساهای شهر که به مسجد تبدیل گشته بود، بر پا داشت. اما متأسفانه این شهر نیز بعدها مانند اندلس از دست مسلمانان خارج شد.
    ج- فتح جزیره‌ی رودس (13 صفر 929هـ)
    رودس یکی از جزایر یونان است که در آن زمان تبدیل به مقر و پایگاه گروهی از صلیبیان جنگجو به نام «سواران قدیس یوحنا» یا همان «سواران مالت» (Sovereign Military Order of Malta) شده بود، این گروه زیر نظر پاپ در رومانی بودند. این دسته از مسیحیان تعصب شدیدی علیه مسلمانان داشتند. قلعه‌ای که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، مربوط به جزیره‌ی رودس است، که به دست سلطان سلیمان قانونی فتح شد.




    دستاوردهای فرهنگی و تمدنی در دوران سلطان سلیمان قانونی
    دوران سلطان سلیمان قانونی دوره‌ی طلایی امپراتوری عثمانی به شمار می‌آید. در این دوران نه تنها جهاد و فتوحات پیشرفت کرده بود، بلکه جنبش علمی و فرهنگی و تمدنی نیز از جنبه‌های گوناگون رشد شایانی نمود.
    هنر معماری در این دوره رشد بسیاری کرد. یکی از مهندسان معماری به نام «معمار سنان» مساجد و قصرها و بیمارستان‌ها و حمام‌ها و مدارس بزرگی را به شیوه‌ی معماری جدید در این دوره برای سلطان سلیمان بنا نهاد.«نجم الدین الغزی» در کتاب «الکواکب السائرة» ذکر کرده است که روزی سلطان سلیمان رسول الله ـ صلی الله علیه و سلم ـ را به خواب می بیند، که وی را به ساخت مسجد جامع امر می‌نماید، و به مکان آن نیز اشاره می‌کند. هنگامی که سلطان از خواب بیدار شد به معمار سنان دستور داد تا در آن محل مسجد بزرگی بنا کنند. این مسجد، به «مسجد سلیمانیه» معروف است و در زیبایی بی‌نظیر است، و در کنار آن مدارس بزرگی بنا شد که در آن به تدریس علوم حدیث پرداخته می‌شد.
    وفات سلطان سلیمان قانونی
    سلطان سلیمان قانونی در اواخر عمر خویش با وجود آنکه پا به سن پیری گذاشته بود، در میدان‌های نبرد شرکت می‌کرد. وی در اواخر عمرش به مرض نقرس (التهاب مفصل) مبتلا شد، و نمی‌توانست بر اسب سوار شود، ولی با این وجود باز در مقابل دشمن اظهار قدرت می‌کرد.سلطان سلیمان قانونی سرانجام در تاریخ 20 صفر 974هـ (5 سبتامبر 1566م) در سن هفتاد و چهار سالگی دارفانی را وداع گفت؛ وی در آن هنگام در یکی از جبهه‌های نبرد مشغول جهاد بود؛ وقتی خبر فتح را به سلطان رساندند، وی که در حال جان دادن بود خداوند را ستایش نمود و گفت: اکنون مرگ خوش است!





    شناسنامه‌ی دهمین خلیفه‌ی عثمانی
    نام كامل
    سلطان سليمان قانونی فرزند سليم اول بن بايزيد بن محمد فاتح بن مراد بن محمد بن بايزيد بن مراد بن اورخان بن عثمان بن ارطغرل
    ترتیب در خلافت
    دهم
    تاريخ ميلاد
    900هـ
    دوران خلافت
    (926-974هـ/1520-1566م)
    تاريخ وفات
    974هـ
    خلیفه‌ی قبلی
    سلطان سليم اول
    خلیفه‌ی بعدی
    سلطان سليم دوم

    منبع : عصر اسلام
    Last edited by Captain_America; 30-12-2015 at 10:41.

  2. #2
    کاربر فعال انجمن بازی های کامپیوتری و کنسولی Captain_America's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2014
    پست ها
    1,405

    پيش فرض


    روایتی تاریخی از وقایع زمان سلطان سلیمان قانونی (امپراطور مقتدر عثمانی) به زودی منتشر می‌شود.

    مؤلف کتاب، یاووز باهادیر اوغلو معروف به نیازی بیرینجی در سال 1945م در روستای حیصارلی از توابع ریزه در ترکیه به دنیا آمد. در سال 1971م در استانبول روزنامه‌نگاری را آغاز نمود. او خبرنگاری، تحقیق و بررسی و گزارشگری انجام می‌داد و به عنوان مدیر روزنامه و مجله بود.
    وی از نام «یاووز باهادیر اوغلو» در تألیف کتاب‌ها استفاده نمود. اوّلین کتاب او با نام «سونگر اوغلو» و بعد از آن نیز «بخارا می‌سوزد» از پرفروش‌ترین کتاب‌های ترکیه گردید. به طور عمومی بیش از 30 اثر در مورد دوره‌های مختلف عثمانی به رشتة تحریر درآورده است. از کتاب‌های آخر او می‌توان به «ما عثمانی هستیم»، اشاره نمود.
    یاووز باهادیر اوغلو در زمینه‌های رمان، کتاب کودک، داستان، پژوهشی، سناریوهای فیلم و آثار فکری، بیش از صدها اثر دارد. در داخل ترکیه و خارج از آن کنفرانس‌های متعددی دربارۀ عثمانیان برگزار نموده است و از مؤسسات مختلفی، جوایز متعددی دریافت کرده است.‌ ایشان در حال حاضر در یک رادیوی بین‌المللی هر روز به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون موضوعات روزانه می‌پردازد و مقاله‌نویس روزنامه‌های معتبر ترکیه هستند.
    کتاب حاضر روایتی تاریخی است از ‌این نویسندة ترک، دربارة سلطان سلیمان قانونی و وقایع تاریخی آن عصر که برای اولین بار به فارسی برگردانده شده است.
    این کتاب در 350 صفحه، از متن ترکی استانبولی توسط دکتر یوسف بیگ‌باباپور، اکبر وقاری فر، و زهرا ابراهیم اوغلی خیاوی برگردانده شده و از سوی انتشارات سفیر اردهال در تهران در دست انتشار است.
    قیمت کتاب 12000 تومان و در 3000 تیراژ در قطع وزیری منتشر خواهد شد.

    لینک به منبع : [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    خبر مربوط به سال ۱۳۹۲ هست کتاب حتما تابحال منتشر شده و خوندنش توصیه میشه.


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •