ما زودتر نسل چهارمی می‌شویم یا افغانستان؟
موبنا - دانیال رمضانی – در خبرها آمده بود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افغانستان اعلام کرده که به زودی سرویس‌های شبکه نسل چهارم را در این کشور ارایه می‌دهد.


وزیر ارتباطات این کشور با بیان این که 90 درصد مناطق افغانستان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه قرار دارند اعلام کرده از آنجا که مردم به سرویس‌های پیشرفته‌تر در این کشور نیاز دارند، در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای ارایه شبکه‌های نسل چهارم در افغانستان هستیم.
در کشور ما نیز وزیر ارتباطات اعلام کرده نسل رو به پایان 2 موبایل در کشور به زودی به نسل 3 و 4 ارتقا خواهد یافت.
اما تفاوت ما با افغانستان در ارایه نسل پیشرفته شبکه تلفن همراه چیست؟
افغانستان یک کشور جنگ‌زده است که هنوز برای برگزاری انتخابات نیز با تهدید تندروهای جنگ طلب رو‌به رو است. در افغانستان امکان هر لحظه حملات انتحاری و تخریب زیرساخت‌های ارتباطی و حیاتی وجود دارد. هواپیماهای آمریکایی نیز هر روز گوشه‌ای از این کشور را بمب‌باران می‌کند. از نظر طبیعی نیز افغانستان کشوری صعب‌العبور بوده و مردم آن نیز از سطح رفاه و امنیت بالایی برخوردار نیستند.
با وجود تمام این مشکلات وزیر ارتباطات افغانستان قصد دارد به نیاز‌های مردمش پاسخ داده و زیرساخت‌های ارایه نسل چهارم را در این کشور فراهم کند.
در ایران اما اوضاع به گونه‌ای دیگر است. خبری از جنگ و بمباران نیست و ضریب نفوذ موبایل نیز حالا نزدیک به صد در صد است. عمده جمعیت ایران را نیز جوانان تشکیل می‌دهند. از این رو کشور با یک فرصت و پتانسیل بزرگ تجاری در حوزه ارتباطات مواجه است که یک بازی برد-برد برای دولت، اپراتورها و مردم محسوب می‌شود.
اما در این شرایط کاملا مهیا برای جهش و پیشرفت، ما با یک مصوبه داخلی خودمان را از دسترسی به نسل‌های بالاتر شبکه تلفن‌همراه محروم کرده‌ایم. دولت جدید به استناد مصوبه دولت قبل مبنی بر ارایه دوره انحصار به اپراتور سوم تا پایان شهریور ماه سال جاری، امکان ارایه خدمات نسل پیشرفته به سایر اپراتورها را نداده است.
این در حالیست که دولت جدید بسیاری از مصوبات دولت قبل را به راحتی و به دلایل متعدد لغو کرد. اما زمانیکه موضوع به اپراتور دولتی رایتل رسید، شرایط متفاوت شده و این مصوبه محکم و بدون اشکال به قوت خود باقی ماند.
تا کنون هم که به جز پاره‌ای از اظهارات خبری از جزییات ارایه نسل‌های پیشرفته شبکه‌ تلفن همراه در کشور نیست. از این رو باید منتظر ماند و دید ما زودتر نسل چهارمی می‌شویم یا کشور جنگ‌‌زده و تحت فشار افغانستان؟
در نهایت این که آیا واقعا شرایط ما به گونه‌ای است که باید همزمان با این کشور همسایه نسل چهارمی شویم؟
20/