یک محقق:

باغ‌های انگور خراسان‌شمالی را غیرت باغبانها پابرجا نگه داشته است






[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌شمالی، گفت: باغات انگور این استان را غیرت باغبانها پابرجا نگه داشته است.

دکتر"علی دادار" در گفت‌و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان‌شمالی، با بیان اینکه باغات انگور این استان با مشکل جدی عدم صدور محصول مواجه است، افزود: انگور در این استان تولید می‌شود اما صادر نمی‌شود.

وی با اشاره به برگزاری کنگره انگور طی دو سال گذشته، اظهار کرد: مسوولان قول مساعد جهت فراهم کردن زمینه‌های لازم برای صادارت این محصول را داده‌اند اما تاکنون هیچ اقدامی نشده است.

دادار که دارای دکتری باغبانی است، ادامه داد: در خراسان‌شمالی همه مسوولان شعار انگور را می‌دهند اما هیچ کاری در این رابطه انجام نمی‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه باید در پنج نقطه از کشور ایستگاه تحقیقات دیم انگور راه‌اندازی شود، اضافه کرد: راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات دیم انگور در خراسان‌شمالی یکی از مصوبات سفر رییس‌جمهور به استان است که این امر نیز عملی نشده است.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان و عضو هیات علمی تأکید کرد: در حال حاضر میزان درآمد باغداران انگور در این استان 10 تا 12 درصد است که اگر امر صادرات آن عملی شود، میزان درآمد آن‌ها به 100 درصد افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: باغات انگور برای باغداران این استان با توجه به افزایش هزینه‌ها، هیچ درآمدی ندارند و باغداران از روی غیرت آن‌ها را نگه داشته‌اند و اجازه نداده‌اند تا خشک شود.

دادار با اشاره به اینکه مساحت باغات دیم انگور خراسان‌شمالی 7000 و باغات آبی انگور 16 هزار هکتار است، گفت: 45 هزار نفر فقط در باغات انگور استان مشغول فعالیت هستند اما با فرارسیدن فصل برداشت انگور چیزی عاید آن‌ها نمی‌شود.

گفتنی است 60 رقم انگور در این استان تولید می‌شود.



انتهای پیام