مي خواهيم با استفاده از ابزارهاي Line و Lathe يک آباژور بسازيم.
شروع برنامه 3DS MaX را اجرا کنيد. به پنل Creat رفته و در قسمت Shapes ابزار Line را فعال کنيد. در ليست طوماري Cration Method و در قسمت Lnitial type گزينه Smooth و در قسمت Drage type گزينه Bezier را انتخاب کنيد. در دريچه ديد چپ، يک منحني همانند شکل 1 ترسيم کنيد.
به منوي Moodifiers رفته و در قسمت Patch/ spline Editting گزينه Lathe را کليک کنيد. اگر آباژور شمار همانند شکل 2 شد نگران نشويد!
در پارامترهاي Lathe در بخش Direction محور y و در بخش Aling گزينه Min را کليک کنيد. در صورت نياز پارامتر Filp Normal را نيز فعال کنيد. در قسمت Segmentnh مقدار 32 را وارد نماييد.(شکل3)
هنگامي که مقدار Segs را افزايش مي دهيد، موضوع شما هموارتر و زيباتر جلوه مي کند (شکل 4).
کليد M را زده تا وارد پنجره مواد شويد. دکمه Standard را بزنيد سپس در پنجره ظاهر شده در قسمت Brows from: گزينه Mtl library را فعال و در ليست سمت راست ماده Marble را انتخاب و Ok کنيد.
روي کره مورد نظر در پنجره مواد کليک کرده و دکمه ماوس را پايين نگه داشته سپس نشانه گر ماوس را به روي موضوع آباژور موجود در صفحه برده و دکمه ماوس را رها کنيد. با اين کار ماده به موضوع آباژور اعمال خواهد شد (شکل 6).
در پنل Creat روي دکمه Cylinder کليک کنيد. براي جايگاه لامپ يک استوانه ايجاد و از ابزار Move براي قرار دادن آن در جاي مناسب استفاده کنيد (شکل هاي 7 و8)
از کليد Ctrl استفاده کرده تا هر دو موضوع (جاي لامپ و پايه آباژور) انتخاب شوند، به منوي Group رفته و گزينه Group را انتخاب و نامي براي آن بگذاريد. حال نوبت ساختن حباب لامپ است. دوباره از ابزار Line استفاده کرده و يک نيم رخ از حباب لامپ همانند شکل 9 ايجاد کنيد. سپس يک اصلاح کننده Lathe به آن اعمال کنيد( شکل 10) . (همانند ساخت پايه آباژور)
به پنجره مواد رفته و يک ماده نوراني زيـبـا درست کرده و آنرا به لامــپ اعـمال کنيـد
حباب لامپ را جابجا کرده تا در مکاني صحيح قرار بگيرد، در صورت نياز اندازه آنرا با ابزار Scale کوچک و بزرگ کنيد تا طبيعي تر شود (شکل هاي 12 و 13)
شکل 14 يک صفحه رندر شده از کار تا اين مرحله است!
براي ايجاد پايه نگهدارنده لامپ از ابزار Line استفاده کنيد و در ليست طوماري Rendering مقدار Thickness را بر 2 تنظيم کرده و پارامتر Renderable را فعال کنيد ( شکل هاي 15 و16)
اکنون مهره اي براي پايه نگهدارنده لامپ ايجاد مي کنيم. ابزار Line را فعال کرده و مقدار Thickness را بر 1 تنظيم کرده و يک منحني همانند شکل 17 ترسيم کنيد. بار ديگر يک اصلاح کننده Lathe به آن اعمال کنيد تا مهره ساخته شود.
از ابزار Move براي قرار دادن آن در مکاني صحيح استفاده کنيد (شکل هاي 18 و 19) .
مهره و پايه نگهدارنده لامپ را انتخاب کرده و به منوي Group رفته و گزينه Group را انتخاب و سپس نامي براي آن برگزينيد. اکنون مي خواهيم محفظه چراغ را ايجاد کنيم. همانگونه که حدس مي زنيد. ما آنرا با ابزار Line ساخته و يک اصلاح کننده Lathe به آن اعمال مي کنيم. يک منحني همانند شکل 20 ترسيم کنيد. يک اصلاح کننده Lathe به آن اعمال کنيد تا موضوع شما تکميل شود (شکل 21).
اگر مايل بوديد، با استفاده از ابزار Line ، ميله هايي که در بالاي محفظه چراغ قرار دارند را طراحي کنيد، سپس آنها را با ابزار Move در مکان صحيح قرار دهيد. به پنجره مواد رفته و ماده يا بافتي به محفظه چراغ اعمال کنيد (شکل 22)
خسته نباشيد، همانطور که مي بينيد، آباژور ما بسيار راحت و سريع ساخته شد ( شکل 23) با استفاده از ابزار Line و اصلاح کننده Lathe موضوعات بسيار زيبا و جالبي مي توانيد طراحي کنيد