پژوهشگران علوم پزشکی به تازه‌گی‌ ۸ ژن‌ را که در ابتلا به بیماری آرتروز نقش دارند را کشف کرده اند. به گفته محققان این کشفف کمک به شناسایی مکانیسم بیماری A.S‌، کرده است .به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، A.S یک بیماری روماتیسمی دردناک و پیشرفت کننده است که مشخص ترین علامت این بیماری، درد ستون فقرات و لگن است. این بیماری اصولاً ستون فقرات را درگیر می‌کند، اما می‌تواند مفاصل و رباط‌ ها را نیز گرفتار کند. بر اثر این بیماری، سیستم ایمنی بدن، به سمت مفاصل لگن و ستون فقرات حمله کرده و سبب تورم مزمن در این مناطق شود.
برخلاف دیگر انواع آرتروز، که منجر به از دست دادن استخوان می‌شود، دراین بیماری، با تشدید وضعیت و بروز تورم، بافتهای استخوانی جدید و اضافی برای التیام التهابها، تشکیل می‌شود که خود منجر به ایجاد زائده های استخوانی خارج از مهره‌ای و در نتیجه کاهش انعطاف پذیری ستون مهره ها می شوند.
در حال حاضر دانشمندان، توانسته اند، ۸ ژن جدید را شناسایی کنند که کمک به شناخت جنبه های ناشناخته این بیماری ۴۰ ساله کرده است.
محققان هشت منطقه را بر روی DNA کشف کرده اند که موجب بروز آرتروز می شوند.
این کشف که توسط دانش پژوهان دانشگاه ‘نیوکاسل’ انجام شده است، می تواند به درمان هایی برای آرتروز منجر شود که دهها میلیون انسان را در سراسر جهان مبتلا کرده است .
به گفته این دانشمندان دو یا سه بخش از این مناطق تازه کشف شده وظیفه ساخت غضروف ها را بر عهده دارند و هنگامی که بافت بین استخوانی قرار می گیرد آرتروز آسیب می بیند.
دانشمندان معتقدند می توانند ژن های بیماران را به گونه ای تغییر دهند که بتوانند غضروف های قوی تری بسازند و به ترمیم مفاصل آسیب دیده کمک کنند.
بیش از ۴۰ درصد افراد بالای ۷۰ ساله به آرتروز مبتلا می شوند که درد شدید در ناحیه مفاصل را به ویژه در ناحیه لگن و زانو در پی دارد. این بیماری موجب کاهش توان حرکتی این افراد شده و دیگر نمی توانند مسافتهای طولانی را پیاده روی کنند.
‘جان لافین’ استاد دانشگاه ‘نیوکاسل’ و مجری این تحقیقات گفت: هشت منطقه ژنی را بر روی ژنوم انسان شناسایی کرده ایم که خطر ابتلاء به آرتروز را افزایش می دهد.
وی گفت: ما قصد داریم سلول های بیماران را به تولید غضروف های بهتر تحریک کنیم اما تا آن زمان هنوز راه زیادی مانده است.
در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد و بیماران فقط می توانند با استفاده از دارو و فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی نشانه های بیماری را کاهش دهند
دانشمندان در این مطالعه DNA هفت هزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به آرتروز را با ۱۱ هزار فرد سالم مقایسه کردند. آنها هشت منطقه را بر روی DNA یافتند که در بروز آرتروز موثرند.
به گفته آنها این کشف مهمترین و نخستین گام برای ارایه درمانی برای آرتروز است اما دستکم پنج تا ۱۰ سال طول می کشد تا درمانی برای این بیماری ارائه شود.
به گفته محققان، با این کشف، راه برای درمان این بیماری دردناک باز شده است.نتایج این تحقیقات درنشریه ‘لانست’ منتشر شده است.