تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 1 از 1

نام تاپيک: ابر رایانه یا supercomputer

  1. #1
    در آغاز فعالیت
    تاريخ عضويت
    Mar 2009
    پست ها
    6

    پيش فرض ابر رایانه یا supercomputer

    ابررایانه چیست؟
    ابر رایانه به مجموعه ای از کامپیوتر گفته می شود که بصورت سخت افزاری و نرم افزاری حجم زیادی از داده را پروسس (یا محاسبه) می کنند. معمولا به ابر رایانه Cluster یا ابر سرور هم گفته می شود. معمولا تعداد CPU یا پردازشگر یک کلاستر بالای 8 cpu است. شرکت های زیادی کلاستر تولید می کنند ولی معروفترین آنها SGI , IBM, HP, DELL , NVIDIA.... ولی بطور تخصصی SGI در جوامع دانشگاهی معروفتر است.

    ابررایاته به چه دردی می خورد؟
    سوال خوبی است. چون بعنوان یک کاربر معمول یک DESKTOP یا یک laptop کافیست ولی وقتی قرار است حرکت ابرها را روی کره زمین برای چند روز آینده پیش بینی کنید با یک desktop شاید 10 الی 100 سال لازم است که واقعا دیره برا جواب دادن. یا همین جستجوی ساده گوگل یگ نوع دیگه کلاستر است که شما هر روز ازش استفاده می کنید. یا فرستادن یک ماهواره به فضا. یا ساده تر اثر تخریبی یک زلزله. و چیزهای زیادی که شاید در زندگی روزمره ما فقط نتجه اون رو می بینیم ولی در حقیقت پای یک ابر کامپیوتر وسط بوده.

    کی ابر رایانه رو استفاده می کنه؟
    بیشتر در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی. مراکز هواشناسی و اقیانوس شناسی. مراکز نظامی. شرکت های تولید کننده تکنولوژی بالا. مراکز پزشکی

    انواع ابر رایانه:
    تا قبل از تولید GPU و CPU های چند هسته ای همه کلاستر ها بر اساس cpu ساخته می شدند که هزینه و فضا و انرژی زیادی لازم داشتند. شرکت NVIDIA با تولید اولین GPU انقلابی در ساخت کلاستر بوجود اورد ولی هنوز مشکل دقت داده در GPU و نبود نرم افزار و سرعت پایین آن در ارتباط با RAM و CPU بکار گیری آن را مختل کرده ولی نسل های بعدی ابررایانه به احتمال زیاد بر اساس ترکیب هر دو خواهد بود. ابر رایانه های CPU base , GPU-CPU که هر کدام کاربرد خود را دارند. با آمدن نسل جدید Xeon E7 که دارای 10 هسته است تولید ابر رایانه شتاب بیشتری می گیرد.

    قیمت یک ابررایانه:
    قیمت یک ابررایانه بر اساس تعداد نود و تعداد رک ها تعیین می شود.
    در حال حاضر یک کلاستر با نزدیک 1000 core و 6000GB حافظه قیمتی نزدیک به 15M Euro داره. و وسعتی به اندازه یک سالن 700 متر مربع با تمام تجهیزات خنک کننده و محافظ.

    روش کار یا ابر رایانه:
    اغلب ابررایانه ها از سیستم عامل UNIX یا LINUX یا ویندوز یا سیستم عامل مخصوص بخود استفاده می کنند. چون نرم افزار های معمول برای چند پردازشی طراحی نشده اند اغلب تمام برنامه های کلاستر مخصوص کلاستر هستند و مثلا بروش MPI یا Message Passing Interface در زبان های برنامه نویسی استفاده میشود. یا برای GPU از CUDA یا OPENCL برای برنامه نویسی استفاده می شود.
    سیستم عاملی که در حال حاضر مخصوص ابررایانه طراحی شده به Luster معروف است که یک سیتم عامل opensource می باشد. و بر اساس ساختار Linux طراحی شده و میتوانید از سایت [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] دانلودش کنید. ولی یه هر حال برنامه هایی که روی کلاستر اجرا می شوند بسیار محدود و اغلب مشکلات مربوط یه خود را دارند.
    Last edited by rooh466; 04-04-2012 at 00:56. دليل: به روز رسانی

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •