تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 8 از 8 اولاول ... 45678
نمايش نتايج 71 به 79 از 79

نام تاپيک: بحث درباره ی قوانین نیوتن

  1. #71
    پروفشنال soheilsmart's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2007
    محل سكونت
    ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴
    پست ها
    941

    پيش فرض

    تعادل


    دیدکلی

    ساختار یک ساختمان باید چنان باشد که در اثر عوامل مختلف نظیر طوفان ، زلزله و... فرو نپاشد. پایه‌های یک پل معلق ، باید آنچنان محکم باشد که تحت تاثیر وزن پل و بار ترافیکی روی آن خراب نشود. یک اتومبیل طوری طراحی می‌شود که بر اثر تغییر جهت ناگهانی و یا افزایش سرعت از هم نپاشد.

    در کلیه این نوع مسائل ، طراح با این مساله درگیر است که این سازه‌ها باید تحت نیروها و گشتاورهای ناشی از اعمال نیروها معیوب نشوند. در چنین مسائلی دو سوال در نظر است. اول اینکه چه نیروها و گشتاورهایی بر جسم مورد نظر اعمال می‌شوند؟ و دوم اینکه ، با توجه به طرح و نوع مواد مورد استفاده در آن ، آیا جسم تحت تاثیر این نیروها و گشتاورها معیوب می‌شود ، یا نه؟
    تعادل مکانیکی

    شرایط تعادل مکانیکی

    برای آنکه یک جسم در تعادل مکانیکی باشد، باید برآیند نیروهای وارد بر آن و همچنین برآیند گشتاورهای وارد بر آن حول هر محور ثابتی در سیستم مرکز جرم ، صفر باشد.
    تعادل استاتیکی

    شرایط تعادل استاتیکی

    برای آنکه یک جسم در تعادل استاتیکی باشد، باید علاوه بر اینکه باید برآیند نیروهایی وارد بر آن و نیز برآیند گشتاورهای وارد بر آن حول هر محور ثابتی در سیستم مرکز جرم صفر باشد (تعادل مکانیکی) ، باید هم سرعت مرکز جرم و هم سرعت زاویه‌ای حول هر محوری در دستگاه برابر با صفر باشد.
    انواع تعادلهای مکانیکی و استاتیکی

    صرف نظر از انواع مکانیکی و یا استاتیکی ، تعادل بر سه قسم است.
    تعادل پایدار

    یعنی هر تغییر مکانی از این موقعیت ، منجر به نیروی بازگرداننده‌ای می‌شود که تمایل به بازگرداندن ذره به موقعیت تعادلش را دارد. در این حالت انرژی پتانسیل حداقل است. به بیان دیگر وقتی می‌گوییم جسم در حال تعادل پایدار است که برای تغییر موقعیت آن یک عامل خارجی بر روی آن کار انجام دهد و این امر منجر به افزایش انرژی پتانسیل آن ‌شود.

    اما این امر تنها در مورد ذراتی است که در حال حرکت انتقالی هستند. اما برای وجود تعادل باید جسم تعادل دورانی داشته باشد. برای مثال یک مکعب را که از یک وجهش بر روی یک میز افقی در حال سکون است، در نظر بگیرید. مرکز ثقل در مرکز سطح مقطع مکعب است.

    فرض کنید چنان نیرویی بر روی مکعب اعمال کنیم، که مکعب بدون لغزش ، حول محوری در امتداد یکی از یالهایش دوارن کند. در این حالت ، مرکز ثقل بلند می‌شود و لذا بر روی مکعب کار انجام می‌شود، که این امر باعث افزایش انرژی پتانسیل مکعب می‌گردد. اگر نیرو برداشته شود، مکعب تمایل به بازگشت به موقعیت اولش را خواهد داشت. پس موقعیت اولیه تعادل پایدار است.
    تعادل ناپایدار

    یعنی هر تغییر مکانی از این موقعیت ، منجر به نیرویی می‌شود، که تمایل به راندن ذره به نقطه‌ای دورتر از موقعیت تعادلش را دارد. در این حالت برای تغییر موقعیت ذره ، نیاز به انجام هیچ کاری توسط عامل خارجی ، بر روی آن نمی‌باشد. در این شرایط انرژی پتانسیل حداکثر است. کار انجام شده برای تغییر مکان جسم ، باعث کاهش انرژی پتانسیل می‌شود.

    برای ارضا شرط تعادل دورانی ، فرض کنید مکعب بگونه‌ای دوران داده شود، تا بر روی یکی از گوشه‌هایش قرار گیرد. مکعب مجددا در حال تعادل خواهد بود. این موقعیت ، تعادل ناپایدار به نظر می‌رسد. زیرا حتی اعمال یک نیروی افقی جزئی ، باعث دور شدن مکعب از این موقعیت ، همراه با کاهش انرژی پتانسیل می‌شود.
    تعادل خنثی

    در این حالت ذره می‌تواند بدون تحمل یک نیروی راننده یا یک نیروی بازگرداننده به میزان جزئی تغییر مکان یابد. در این حالت انرژی پتانسیل ثابت است. در مورد شرط تعادل دورانی ، یک کره واقع بر سطح یک میز که تحت تاثیر یک نیروی افقی قرار دارد را در نظر بگیرید. انرژی پتانسیل کره در مدت این تغییر مکان ثابت است و در صورت برداشتن نیروی اعمالی ، سیستم تمایل به حرکت در هیچ جهتی را ندارد.
    • نقطه زین اسبی :
      گاهی یک ذره ممکن است از نقطه نظر یک مختصه ، در حال تعادل پایدار و از نقطه نظر مختصه‌ای دیگر در حال تعادل ناپایدار باشد. به چنین نقطه‌ای زین اسبی گوییم. برای مثال یک مکعب که بر روی یکی از یالهایش در حال توازن است، می‌توان در حالت تعادل ناپایدار در نظر گرفت، هر گاه یک نیروی افقی ، عمود بر یالش ، بر روی آن اعمال شود. همچنین می‌توان آن را در حال تعادل ناپایدار در نظر گرفت، هر گاه یک نیروی افقی موازی با یالش بر روی آن اعمال شود.
    تاثیر طرح و نوع مواد تشکیل دهنده جسم در حفظ تعادل جسم

    جامدات مرکب از اتمهایی هستند که با هم تماس مستقیم ندارند. دارای میله‌های محکمی نیستند که بتوانند نزدیک هم قرار بگیرند. پس ابر الکترونی آنها می‌تواند تحت اثر نیروهای خارجی شکل بگیرند، یا تغییر شکل دهند. در یک جامد اتمها توسط نیروهایی که بسیار شبیه به نیروهای فنری عمل می‌کنند، به یکدیگر متصل می‌باشند.

    ثابتهای فنری موثر بسیار بزرگ نمی‌باشند، به نحوی که برای تغییر فاصله ، نیاز به اعمال نیروی بزرگی دارند. یک استوانه جامد را در نظر بگیرید. برای ایجاد تغییر بر روی آن ، می‌توان آن را از دو انتها کشید و یا آن را با اعمال یک نیروی افقی به سویی هل داد. یا می‌توان آن را با اعمال نیروهایی به صورت یکنواخت در کلیه جهتها فشرد. در هر سه حالت ، تنش ، که در ارتباط با نیروهای اعمالی می‌باشد و کرنش یا یک نوع تغییر شکل ایجاد می‌شود.

    در حالت کلی تنش و کرنش متناسبند. اگر تنش بیش از حد الاستیک ماده ، افزایش یابد. ابعاد جسم به صورت دائمی تغییر پیدا می‌کند و بعد از برداشتن تنش ، به حالت اولیه‌اش باز نمی‌گردد. در این حالت جسم فرو می‌پاشد. در کشش یا فشردگی ساده ، تنش به صورت نیرو تقسیم بر سطحی که نیرو بر آن اعمال می‌شود و کرنش یا تغییر شکل به صورت یک کمیت بدن دیمانسیون aL/L ، یا تغییر جزئی در طول جسم تعریف می‌شود





    دانشنامه رشد
    Last edited by soheilsmart; 30-04-2008 at 09:19.

  2. #72
    پروفشنال soheilsmart's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2007
    محل سكونت
    ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴
    پست ها
    941

    پيش فرض

    عامل مؤثر در گشتن هر جسم به دور محوری را گشتاور نیرو می‌نامند.

    دید کلی
    • آیا تابحال به این فکر کرده‌اید که چرا آچار بلند مهره محکم را آسانتر باز می‌کند؟
    • دو نفر با وزنهای متفاوت در دو سوی الاکلنگ چگونه باید بنشینند تا توازن برقرار شود؟
    • چرا احتمال واژگون شدن یک ماشین مسابقه از یک ماشین معمولی کمتر است؟
    برای پاسخگویی به این سؤالها باید ببینیم نیروها چگونه می‌توانند باعث چرخش شوند. به عنوان مثال در نظر بگیرید می‌خواهید وارد اتاقی شوید، برای اینکار نیرویی عمودی بر در وارد می‌کنید، در حول لولا (محور) شروع به چرخش می‌کند و باز می‌شود هر چه بزرگتر باشد در راحت تر باز می‌شود. اگر بار دیگر همین نیرو را به نقاط دورتر در که به لولا نزدیکترند وارد کنید در براحتی باز نخواهند شد، به این ترتیب نتیجه می‌گیریم که هر چه فاصله نقطه اثر نیرو از محور چرخش دورتر باشد و نیز هر چه اندازه نیروی وارد بر در بیشتر باشد در راحت تر باز می‌شود.

    خصوصیات گشتاور نیرو
    • گشتاور نیروکمیتی برداری است و مقدار بردار گشتاور نیرو برابر است با حاصلضرب نیرو در فاصله عمودی آن از محوری که جسم به دور آن می‌گردد.
    • گشتاور نیرو با حرف (با تلقط تاو) نمایش داده می‌شود.
    • فاصله عمودی ]نیرو از نقطه‌ای که جسم حول آن می‌گردد را بازوی گشتاور می‌نامند.
    • نقطه چرخش را می‌توان روی تکیه گاه جسم یا روی محور چرخش جسم در نظر گرفت.
    • رابطه گشتاور نیرو (d بازوی گشتاور) (مقدار نیرو × بازوی گشتاور)
    • یکای گشتاور نیرو ، نیوتن متر () است.
    روش دیگر محاسبه گشتاور نیرو

    برای محاسبه گشتاور نیرو می‌توانیم نیروی را به دو مؤلفه عمود بر هم تجزیه کنیم، بطوری که یکی از مؤلفه‌ها از محور دوران یا گذشته و دیگری عمود بر این محور باشد. حال نیروی را به دو مؤلفه و روی این دو محور تجزیه می‌کنیم، گشتاور نیروی برابر برآِیند گشتاورهای دو نیروی - است. پس گشتاور هر یک از نیروهای و را محاسبه می‌کنیم، برآیند این دو گشتاور ، گشتاور کل را تشکیل می‌دهد. اما بازوی گشتاور نیروی برابر صفر است.

    علامت گشتاور نیرو

    اگر گشتاور نیرو ، جسم را در جهت مثلثاتی دوران دهد علامت آن مثبت و اگر در خلاف جهت مثلثاتی دوران دهد علامت آن را منفی در نظر می‌گیرند.

    گشتاور صفر

    نیروهایی که امتداد آنها از نقطه عبور می‌کند گشتاور نیرویی نسبت به این نقطه ندارند. بنابراین نیرویی که تکیه گاه بر میله وارد می‌کند دارای گشتاور صفر می‌باشد.

    قانون گشتاورها

    در یک جسم متعادل ، جمع گشتاورهای پاد ساعتگرد با جمع گشتاورهای ساعتگرد ، حول هر نقطه دلخواه برابر است.

    تعادل

    جسمی را در حال تعادل گویند که هر دو شرط زیر درباره آن درست باشد:


    • برآیند نیروهای وارد بر آن صفر باشد.
    • جمع گشتاور نیروهای ساعتگرد حول هر نقطه ، برابر جمع گشتاور نیروهای پاد ساعتگرد حول همان نقطه باشد.
    به کمک معادله‌های مربوط به روش فوق می‌توان اندازه نیرویی مجهول ، یا فاصله نقطه اثر آنها از نقطه چرخش را حساب کرد. برای انجام این کار:


    • جهتهایی را انتخاب کنید که معادله‌های نیروها را آسان می‌کنند. برای مثال برآیند نیروهای رو به بالا و برآیند نیروهای رو به پایین همیشه باهم برابرند.
    • نقطه چرخش را انتخاب کنید که محاسبه گشتاورها را آن می‌سازد، اگر بیش از دو نیرو وجود دارد نقطه چرخش را جایی انتخاب کنید که یکی از نیروها در آنجا به جسم وارد می‌شود، در این صورت گشتاور نیرو حول آن نقطه چرخش صفر می‌شود، بنابراین محاسبه ساده‌تر خواهد شد.
    جفت نیرو

    دو نیرو که اثر چرخش یکدیگر را خنثی می‌کنند جفت نیرو نام دارند و شرط زیر را دارند:


    • اندازه آنها برابر و جهت آنها مخالف است.
    • بر روی یک خط راست عمل نمی‌کنند.
    • گشتاوری بر جسم وارد می‌کنند و بنابراین تمایل دارند که آنرا بچرخاند.
    • ‌برآیند آنها صفر است.
    • ‌اندازه گشتاور نیرو (جفت نیرو) برابر است با حاصلضرب اندازه یکی از نیروها ضربدر فاصله دو نیرو از هم
    دانشنامه رشد

  3. #73
    پروفشنال Like Honey's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2007
    محل سكونت
    IRAN
    پست ها
    604

    پيش فرض



    راستی شما انیشتن و نیوتن رو به کلی با هم قاتی کردید

    چیز شد
    اشتباه
    ببخشید

    منظورم نیتون بودش:43:
    اخه انیشتین رو بیشتر دوست دارم

  4. #74
    پروفشنال Like Honey's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2007
    محل سكونت
    IRAN
    پست ها
    604

    پيش فرض

    تعادل استاتیکی یعنی تعادل جسم در حال سکون به طوری که هیچ گشتاور و هیچ نیروی خالصی به جسم وارد نشود.
    راستی قانون سوم اینشتین یا ...!!

    بسیار بسیار ممنون

    بیخیال

    یه چیزی گفتم حالا گیر ندید لطفا

  5. #75
    کـاربـر بـاسـابـقـه Iron's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2006
    پست ها
    527

    پيش فرض

    تعادل استاتیکی یعنی تعادل جسم در حال سکون به طوری که هیچ گشتاور و هیچ نیروی خالصی به جسم وارد نشود.
    راستی قانون سوم اینشتین یا ...!!
    البته بهتره بگیم برآیند نیروها و گشتاورهای وارد به جسم صفر باشه.

    خواهشا هرکسی با چیزی موافقه یا مخالفه
    یه توضیح کوتاهی راجه به اون چیز بذاره
    شاید یه بنده خدایی یادش رفته باشه

    تعادل های استاتیکی....؟

    اینرسی....؟ ( اجسام دوست دارند که وضعیت خود را حفظ کنن و به همان وضعیت باقی بمانند) درسته؟

    اگه اینرسی این باشه
    پس طبق قانون سوم انیشتین درسته که اجسام دوست دارند وضعیت خودشونو حفظ کنن ولی نیرو مانع این عمل میشه وبا توجه به این که هیچ تک نیرویی در جهان وجود نداره و نیرو هابه صورت زوج هستن پس نیروی عکس العمل خلاف جهت ومساوی با عمل اتفاق میافته


    و این که چون علت قانون سوم انیشتین لختی اجسام است که این وضعیت ( لختی اجسام )به نیروی اینرسی هم تعبیر شده بنابراین عمل و عس العمل در هر جرمی ظاهر میشود
    منبعشم همون مقاله ای که محمد حسین گفته بود
    ممنون
    اینرسی یا لختی به تمایل جسم برای حفظ بردار سرعتش (خطی و زاویه ای) می گن. (البته سرعت خطی در مرکز جرم)
    وجود اینرسی این الزام رو بوجود میاره که اگر بخوایم سرعت جسم تغییر بدیم، بهش نیرو (یا گشتاور) وارد کنیم (قانون دوم نیوتون)
    به نیرویی که صرف تغییر سرعت جسم میشه نیروی دینامیکی می گوییم.
    طبیعتاً این نیروی دینامیکی مانند هر نیروی دیگر عکس العملی هم خواهد داشت (قانون سوم نیوتن)

    اما هیچکدوم از اینا دلیل نمیشه که لختی اجسام منشا قانون سوم نیوتن باشه. چرا که همونطورکه قبلاً گفتم در یک تعادل استاتیکی اینرسی و قانون دوم نیوتون هیچ نقشی ندارند، اما نیروی عمل و عکس العمل می توانند وجود داشته باشند و لذا قانون سوم نیوتون کاملا مستقل از مفهوم اینرسی برقرار می باشد.
    Last edited by Iron; 02-05-2008 at 02:43.

  6. #76
    آخر فروم باز hlpmostafa's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2007
    محل سكونت
    کازرون،پایتخت تاریخ و تمدن ایران
    پست ها
    1,026

    پيش فرض

    هل دادن دیوار سبب شتاب گرفتن زمین میشه (که باز به دلیل جرم زیاد زمین قابل دید نیست)

    من می گم این قرمزه امکان نداره به دلیل نیروی داخلی بودن هل دادن ما.
    ببینید در مکانیک کلاسیک تکانه بنیادی تر از جرم و سرعته.به وسیله ی این ابزار (تکانه)می شه هر برخوردی رو بررسی کرد.اگر زمان اثر کردن نیرو از زمان مشاهده ی دستگاه کمتر باشد نیرو رو ضربه ای می نامند.
    پس هل دادن هم باعث شتابگیری زمین می شه که ممکنه شتاب زاویه ای باشه.
    مرکز جرم در هر حال ثابت است.(به علت داخلی بودن نیرو)

  7. #77
    آخر فروم باز hlpmostafa's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2007
    محل سكونت
    کازرون،پایتخت تاریخ و تمدن ایران
    پست ها
    1,026

    پيش فرض

    البته بهتره بگیم برآیند نیروها و گشتاورهای وارد به جسم صفر باشه.
    وقتی گفته میشه نیرو و گشتاور خالص یعنی برآیند نیرو و گشتاور.

  8. #78
    پروفشنال Like Honey's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2007
    محل سكونت
    IRAN
    پست ها
    604

    پيش فرض

    البته بهتره بگیم برآیند نیروها و گشتاورهای وارد به جسم صفر باشه.



    اینرسی یا لختی به تمایل جسم برای حفظ بردار سرعتش (خطی و زاویه ای) می گن. (البته سرعت خطی در مرکز جرم)
    وجود اینرسی این الزام رو بوجود میاره که اگر بخوایم سرعت جسم تغییر بدیم، بهش نیرو (یا گشتاور) وارد کنیم (قانون دوم نیوتون)
    به نیرویی که صرف تغییر سرعت جسم میشه نیروی دینامیکی می گوییم.
    طبیعتاً این نیروی دینامیکی مانند هر نیروی دیگر عکس العملی هم خواهد داشت (قانون سوم نیوتن)

    اما هیچکدوم از اینا دلیل نمیشه که لختی اجسام منشا قانون سوم نیوتن باشه. چرا که همونطورکه قبلاً گفتم در یک تعادل استاتیکی اینرسی و قانون دوم نیوتون هیچ نقشی ندارند، اما نیروی عمل و عکس العمل می توانند وجود داشته باشند و لذا قانون سوم نیوتون کاملا مستقل از مفهوم اینرسی برقرار می باشد.

    میشه زیر دیپلم بگید (اون قرمزه) من خوب متوجه نشدم
    تعریف بقیه واضح تر بود

    ولی بازم ممنون

  9. #79
    آخر فروم باز hlpmostafa's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2007
    محل سكونت
    کازرون،پایتخت تاریخ و تمدن ایران
    پست ها
    1,026

    پيش فرض

    سرعت یک برداره.
    سرعت خطی همین سرعت معمولی (در خط مستقیم،نه در مسیر دایره ای) هست.
    سرعت زاویه ای هم یعنی سرعت دوران.

صفحه 8 از 8 اولاول ... 45678

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •