اشاره :

شركت اينتل در سكوي جديد Santa Rosa از نسل جديد پردازنده‌هاي Merom كه اولين بار در سكوي Napa معرفي شد، بهره برده‌است. به گفته كارشناسان، در اين سري از پردازنده‌ها تغييرات خاصي ايجاد شده است تا باعث افزايش كارايي و كاهش مصرف انرژي در آن‌ها شود.




همان‌طور كه در شماره قبل گفتيم شركت اينتل تغييرات فراواني در سكوي سانتاروزا داده است تا اين سكو را براي سيستم‌عامل جديد ويستا و برنامه‌هاي جديد بهينه كند. در مجموع اين تغييرات را مي‌توان به چهر گروه اصلي تقسيم‌بندي كرد:
-‌ استفاده از نسل دوم پردازنده‌هاي سري Merom براي افزايش كارايي و كاهش مصرف انرژي‌
-‌ تغيير چيپ‌ست پل شمالي به P965 و پل جنوبي به ICH8M (سكوي Napa مجهز به پل شمالي 945 و پل جنوبيICH7M است)
-‌ استفاده از كارت شبكه بي‌سيم جديد با قابليت پشتيباني از استانداردهاي مختلف‌
-‌ تعبيه فناوري Turbo Memory براي افزايش كارايي نوت‌بوك در كاربرد‌هاي مختلف.



آشنايي با پلتفرم‌هاي كامپيوترهاي همراه‌

نسل دوم پردازنده Merom شركت اينتل در سكوي جديد Santa Rosa از نسل جديد پردازنده‌هاي Merom كه اولين بار در سكوي Napa معرفي شد، بهره برده‌است. به گفته كارشناسان، در اين سري از پردازنده‌ها تغييرات خاصي ايجاد شده است تا باعث افزايش كارايي و كاهش مصرف انرژي در آن‌ها شود.

يكي از مهم‌ترين تغييرات كه باعث افزايش كارايي پانزده درصدي در اين نوع پردازنده‌ شده، تغيير ميزان فركانس مسير FSB از 667 به هشتصد مگاهرتز است. به گفته توسعه‌دهندگان اين سكو، تغيير فركانس مسير FSB ‌به عنوان مهم‌ترين عامل افزايش كارايي پردازنده موبايل در كاربرد‌هاي مختلف شناخته مي‌شود.

البته با وجود افزايش فركانس مسير FSB، اين پردازنده همانند نسخه‌هاي قبلي، مجهز به چهار مگابايت حافظه نهان L2 است و تغيير خاصي در اين ويژگي پردازنده ايجاد نشده است.

به علا‌وه، شركت اينتل براي مديريت انرژي و افزايش كارايي در سري جديد پردازنده‌هاي خود از فناوري مختلفي مانند Dynamic FSB Switching ،Longer Enhanced Deeper Sleep و‌Intel Dynamic Acceleration استفاده كرده است تا با مصرف حداقل انرژي به حداكثر كارايي دست يابد. احتمالاً از خود مي‌پرسيد اين فناوري‌ها چه تأثيري در ميزان مصرف دارد. اگر مي‌خواهيد بيشتر بدانيد بقيه مقاله را بخوانيد.
فناوري Dynamic FSB Switching
بي‌شك Dynamic FSB Switching يكي از كارآمدترين فناوري به كاررفته در سكوي SantaRosa است. با وجود اين فناوري سيستم قادر خواهد بود با كاهش ولتاژ هسته مركزي پردازنده، چيپ‌ست و تغيير فركانس مسير FSB در كاربرد‌هايي مانند پخش تصاوير ويديويي باعث كاهش چشم‌گير توان مصرفي پردازنده شود.

در مجموع با وجود اين فناوري در نوت‌بوك، كاربر بدون هيچ‌دخالتي به بهترين كارايي و طول عمر باتري دست خواهد يافت. به گفته كارشناسان، در اين فناوري ميزان فركانس مسير FSB به طور هوشمندانه و سريع در محدوده چهارصد تا هشتصدمگاهرتز تغيير خواهد كرد تا با اين روش كاربر هيچ تغييري در كارايي سيستم خود احساس نكند.

فناوري Longer Enhanced Deeper Sleep
Longer Enhanced Deeper Sleepيكي ديگر از فناوري‌هاي جديد اينتل براي مديريت انرژي در سكوي Santa Rosa ‌است. به طور كلي با وجود اين فناوري پردازنده قادر است در زماني كه نيازي به پردازش ندارد، به طور هوشمندانه فركانس هسته را با تغيير ولتاژ در چهار مرحله به درجه C3 يا همان Deep Sleep برساند.

در اين حالت اگر باز هم پردازنده تا مدتي هيچ‌فعاليت خاصي نداشته باشد، وارد مرحله C4 يا Deeper Sleep مي‌شود كه در اين حالت تقريباً پردازنده غيرفعال خواهد بود و اطلاعات موجود در حافظه پنهان به حافظه سيستم منتقل مي‌شود.

شايد اين سؤال به وجود آيد كه اين كار چه مزيتي دارد؟! در نسخه‌هاي قبلي سكوهاي فناوري سنترينو در زماني كه سيستم‌عامل نيازي به اطلاعاتي داشت، فوراً به سراغ پردازنده سيستم مي‌رفت و آن را به حالت فعال در مي‌آورد تا اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورد (حتي در صورتي كه هيچ اطلاعاتي در حافظه پنهان نباشد).

تصوير1
با وجود اين قابليت، ديگر در اين‌گونه موارد پردازنده به حالت فعال درنخواهد آمد و در حالت C4 باقي خواهد ماند و در عوض سيستم‌عامل، اطلاعات مورد نظر خود را بدون فعال‌‌كردن پردازنده از حافظه سيستم به دست خواهد آورد.

فناوري Longer Enhanced Deeper Sleep علاوه بر C4 داراي يك مرحله ديگر براي كاهش مصرف انرژي كه به نام DC4 معرفي شده است. در اين مرحله كه به Enhanced Deeper Sleep نيز معروف است، هر دو هسته پردازنده به طوركامل غيرفعال مي‌شوند و ميزان مصرف به حداقل خواهد رسيد. (تصوير 1)

نكته شركت اينتل براي فناوري Dynamic FSB Switching از عبارت حداقل مصرف در حالت فعاليت (Lower Power in Active State) ‌و در فناوري Longer EnhancedDeeper Sleep از عبارت حداقل مصرف در حالت بيكاري (Lower Powerin Idle State) استفاده كرده است تا هرچه بهتر هدف از تعبيه اين فناوري‌ها را به نمايش بگذارد.


فناوري Intel Dynamic Acceleration
اگر بخواهيم در يك جمله فناوري Intel Dynamic Acceleration را توضيح بدهيم، بايد بگوييم اين فناوري يك قابليت پيشرفته است كه امكان اوركلاكينگ هوشمندانه پردازنده را با در نظر گرفتن نوع كاربرد، ممكن مي‌سازد. در مجموع با وجود اين فناوري پردازنده قادر است بهترين كارايي را با حداقل توان مصرفي ارائه كند.

تصوير2

بگذاريد با يك مثال ساده با اين فناوري بيشتر آشنا شويم. در حالت معمول زماني كه پردازنده در حال پردازش‌هاي پيشرفته است هر واحد پردازش در حداكثر توان خود فعاليت مي‌كنند و در اين حالت توان مصرفي پردازنده به بيشترين حد خود مي‌رسد.

اما در بيشتر موارد، پردازنده هيچ نيازي به فعاليت هر دو واحد پردازش خود ندارد و تمام نياز‌هاي پردازشي كاربر با فعاليت يك واحد پردازش تأمين مي‌شود.

اما مشكل كار درست همين جا است؛ زيرا در اين حالت (در پردازنده‌هاي نسل گذشته) ‌هيچ فناوري‌اي براي مديريت فركانس پردازنده وجود ندارد و هر دو هسته پردازنده به صورت متوازن براي يك پردازش ساده فعاليت مي‌كند كه اين مسئله باعث افزايش توان مصرفي پردازنده و كاهش عمر باتري مي‌شود.

اما در پردازنده‌هاي جديد با وجود فناوري ‌Intel Dynamic Acceleration ‌اين مشكل به طور كامل حل شده و فركانس پردازنده به طور دقيق بر اساس نوع فعاليت مديريت مي‌شود. (تصوير 2)
فناوري Intel Dynamic Acceleration چگونه عمل مي‌كند؟

در حالت عادي هر دو واحد پردازش موجود در پردازنده به صورت استاندارد فعاليت مي‌كنند. اما در زماني كه بر اساس نوع كاربرد فناوري Intel Dynamic Acceleration فعال مي‌شود، به طور هوشمند فركانس يكي از هسته‌هاي پردازنده را تا مرحله C3 كاهش مي‌دهد.

درست در همين حالت زماني كه هسته دوم پردازنده در حال كاهش فركانس است، فركانس هسته اول به طور هوشمندانه افزايش مي‌يابد تا اختلالي در كارايي پردازنده ايجاد نشود. به طور كلي در اين وضعيت يكي از هسته‌هاي پردازنده در حالت اوركلاكينگ فعاليت مي‌كند.

در صورتي‌كه هسته ديگر در وضعيت Deep Sleep ‌به سر مي‌برد. شايد اين سؤال پيش آيد كه افزايش فركانس يك هسته باعث افزايش ميزان مصرف انرژي در پردازنده نمي‌شود؟ با آن‌كه افزايش فركانس يك هسته بيش از استاندارد تعيين شده باعث افزايش توان مصرفي اما بازهم با يك حساب ساده مي‌توان دريافت كه انجام اين كار، باعث كاهش 15 تا 20 درصدي توان مصرفي مي‌شود.

به طوركلي توان مصرفي پردازنده‌هاي دوهسته‌اي از حاصل جمع توان مصرفي هر هسته به دست مي‌آيد كه اين مقدار نشان‌دهنده توان كلي پردازنده است. در زمان‌ فعال بودن فناوري Intel Dynamic Acceleration توان مصرفي هسته اول P1 (هسته اوركلاكينگ شده) بيش از توان مصرفي هسته دوم P2 است كه اين مسئله در نگاه اول چندان معقول به نظر نمي‌رسد.

اما زماني‌كه توان مصرفي دو پردازنده را با يكديگر جمع مي‌كنيد، به اين نتيجه خواهيد رسيد كه توان مصرفي كل از توان استاندارد مصرفي كمتر خواهد بود، بدون آن‌كه تغييري در كارايي پردازنده ايجاد شود.




چيپ‌ست‌هاي تازه نفس

همان‌طور كه گفته شد شركت اينتل در سكوي جديد Santa Rosa ‌از پل شمالي سري 965 و پل جنوبي ICH8M بهره برده است تا امكان مديريت و استفاده از قابليت‌هاي بيشتري را به كاربر بدهد. به طور كلي اين شركت در نسل نسبتاً جديد چيپ‌ست‌هاي موبايل خود از قابليت‌هايي بهره برده است كه باعث تمايز هرچه بيشتر آن با سكو‌هاي نسل قبل شده است. اين ويژگي‌ها كه به نوع چيپ‌ست (پل شمالي يا جنوبي) بستگي دارد، به دو گروه تقسيم‌بندي ‌مي‌شوند:

- ويژگي‌هاي وابسته به پل شمالي
- ويژگي‌هاي وابسته به پل جنوبي‌

ويژگي‌هاي وابسته به پل شمالي‌

در مجموع شركت اينتل در چيپ‌ست‌هاي نسل 965 از چهار ويژگي جديد بهره برده است (البته اين چهار ويژگي در چيپ‌ست‌هاي نسل GM965 به طور كامل ديده مي‌شود) تا اين نسل از چيپ‌ست‌ها را براي فعاليت هرچه بهتر با سيستم‌عامل‌هاي جديد بهينه كند. اين ويژگي كه در فعاليت و مديريت بهتر سكوي Santa Rosa تأثير بسزايي دارد، به ترتيب شامل موارد زير است:

فناوري AMT 2.5
پردازنده گرافيكي GMA X3100
‌ فناوري Clear Video
فناوري‌هاي افزايش عمر باتري

فناوري AMT 2.5 (مديريت بهتر)

Active Management Technology نسخه 5/2 يك موتور قابل مديريت مجتمع در ‌پل شمالي است كه امكانات جديدي مانند مديريت كارت شبكه بي‌سيم و افزايش امنيت نوت‌بوك را بر اساس نياز كاربر فراهم مي‌سازد. به گفته كارشناسان، اين ويژگي مهم‌ترين تفاوت موجود در چيپ‌ست‌هاي سكوي Santa Rosa با نسل قبل خود است.
پردازنده گرافيكي GMA X3100
X3100 اولين نسل از پردازنده‌هاي گرافيكي مجتمع در كامپيوتر‌هاي همراه است كه همانند كارت گرافيكي كنسول XBOX 360 و Geforce 8800 از واحد سايه‌زني مجتمع بهره‌ مي‌برد. اين واحد پردازش از تمام قابليت‌هاي بصري ويندوز ويستا پشتيباني مي‌كند و كاربر مي‌تواند بدون كمترين مشكلي ويژگي Aero موجود در نسخه Ultimate و Premium ‌را فعال نمايد.

به گفته شركت اينتل، واحد پردازش X3100 مجهز به هشت واحد پردازش سايه‌زني قابل برنامه‌ريزي است كه با رابط DirectX 10 هماهنگي كاملي دارد.

با اين وجود نمي‌توان اميد داشت كه بتوان بازي‌هاي نسل آينده مانند Crysis ‌را به راحتي با اين واحد پردازش گرافيكي اجرا كرد. پردازنده گرافيكي X3100 قابليت پردازش تصاوير ويدويي با فرمت 1080P(پيكسل 1080*1920) را دارد كه اين ويژگي امكان نمايش تصاوير ويديويي پيشرفته را كه در ديسك‌هاي HD-DVD و ‌Blu-Ray ارائه مي‌شوند به كاربر مي‌دهد.

ضمناً اين نسل از پردازنده‌هاي گرافيكي از رابط پرسرعت HDMI و DVI پشتيباني مي‌كند. پس اگر دوست داريد فيلم‌هاي دلخواه خود را در تلويزيون نگاه كنيد، در نوت‌بوك نسل Santa Rosa هيچ محدوديتي نخواهيد داشت.
فناوري‌ Clear Video (راه حلي كارآمد)

با وجود اين فناوري كه در چيپ‌ست GM965 تعبيه شده X3100 به يك واحد پردازش گرافيكي مناسب براي پردازش تصاوير ويديويي HD تبديل شده است. به طور كلي فناوري Clear Video شامل سه قابليت پيشرفته است كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

‌ High Definition Video Enhanced (پردازش بهتر و دقيق‌تر تصاوير ويديويي با فرمت Mpeg2 و WMV9)
‌ Sharp Picture Quality (افزايش كيفيت تصوير با كاهش نويز تصوير و تداخل‌هاي پردازشي)
‌ Colors Brilliant (بهبود كيفيت تصوير با پردازش و كنترل بهتر رنگ‌ و نور)

فناوري‌هاي افزايش عمر باتري (منجي باتري)

شركت اينتل با تعبيه ويژگي‌هايي مانند Display Refresh Rate Switching ،DSPT 3 و D2PO ‌باعث مديريت بهتر انرژي در نوت‌بوك با كنترل ميزان پويش صفحه، ميزان روشنايي و كنتراست تصوير مي‌شود. با وجود اين ويژگي‌ها، شركت اينتل توانسته است حدود دو تا پنج درصد باعث افزايش عمر باتري شود.

ويژگي‌هاي وابسته به پل جنوبي (چيپ‌ست مهجور)

تصوير3
پل جنوبي ‌ICH8M از ده رابط پر سرعت USB2، سه رابط SATA ‌و شش رابط PCI-E 1X پشتيباني مي‌كند كه در مقايسه با پل جنوبي نسل ICH7M توسعه فراواني يافته است.

اين چيپ‌ست همانند پل شمالي 965 از فناوري AMT 2.5 پشتيباني مي‌كند؛ با اين تفاوت كه اين موتور قابل مديريت مجتمع در پل جنوبي براي كنترل هم‌ زمان چند رابط مانند كارت شبكه بي‌سيم و كارت شبكه گيگابيتي به كار مي‌رود.

يكي ديگر از ويژگي‌هاي جديد موجود در اين چيپ‌ست، پشتيباني از قابليت RAID 0/1 و فناوري Rapid Recoveryاست كه در نسخه قبلي به طوركامل پشتيباني نمي‌شود. وجود اين ويژگي‌ها در چيپ‌ست ‌ICH8M باعث افزايش كارايي و بازيابي سريع اطلاعات هاردديسك مي‌شود. (تصوير 3)

كارت شبكه نسل آينده‌

تصوير4
شركت اينتل در سكوي Santa Rosa از كارت‌ شبكه بي‌سيم AGN 4695 بهره برده است. اين كارت شبكه جديد و پيشرفته با پشتيباني از انواع استانداردهاي موجود انتقال اطلاعات در شبكه بي‌سيم امكان ارتباط نوت‌بوك را به انواع شبكه پيشرفته فراهم ساخته است.

بنا به اطلاعات ارائه شده از طرف شركت اينتل اين كارت شبكه از استاندارد جديد 802.11n پشتيباني مي‌كند كه اين مسئله باعث افزايش سرعت انتقال تا پنج برابر و ميزان پوشش‌دهي تا دو برابر شده است.

شايد اين سؤال پيش بيايد كه چگونه پشتيباني از اين استاندارد مي‌تواند باعث افزايش انتقال اطلاعات شود؟

تصوير5
پاسخ به اين سؤال چندان مشكل نيست؛ زيرا كارت‌هاي شبكه‌اي كه از استاندارد 802.11n پشتيباني مي‌كنند، مجهز به فناوري پيشرفته MIMO يا Multi Input Multi Out هستند و با وجود اين فناوري امكان انتقال اطلاعات به صورت Multiple Data Streams فراهم مي‌شود.

البته بايد توجه داشت كه اين فناوري براي فعاليت مناسب حداقل به دو آنتن انتقال اطلاعات نياز دارد (بهترين شرايط در حالت وجود سه آنتن به دست مي‌آيد) و تعبيه يك آنتن باعث غير فعال شدن اين فناوري مي‌شود.

به طوركلي شركت‌هاي سازنده براي آن‌كه بتوانند استاندارد لازم براي دريافت لوگوي سنترينو را رعايت كنند، در بيشتر موارد از دو آنتن استفاده مي‌كنند. پس اگر به دنبال دستگاهي مي‌گرديد كه با سرعت بهتر با شبكه بي‌سيم ارتباط برقرار كند، به تعداد آنتن هاي كارت شبكه دستگاه توجه كنيد( البته اين موضوع زياد در ايران كاربرد ندارد!) ( تصوير 4و5)

نكته علاوه بر ويژگي MIMO، كه به‌عنوان مهم‌ترين عامل در افزايش انتقال اطلاعات شناخته مي‌شود، ويژگي‌هايي مانند Channel Bonding (تلفيق كانال‌ها) و Payload Optimization (بهينه‌سازي حداكثر بار) نيز باعث افزايش كارايي در استاندارد 802.11n مي‌شود.

Turbo Memory؛ يك راه حل ساده‌
اگر بخواهيم به طور ساده ويژگي Turbo Memory را توضيح بدهيم، بايد بگوييم اين ويژگي يك كارت حافظه غير مجتمع است كه به 512 تا يك گيگابايت حافظه فلش NAND مجهز است. اين كارت كه به عنوان يك قابليت جديد در نوت‌بوك‌هاي مبتني بر سكوي‌ Santa Rosa تعبيه شده به عنوان حركت جديد اينتل در افزايش كارايي وكاهش توان مصرفي دستگاه شناخته مي‌شود.

تصوير6
طبق اطلاعات ارائه شده توسط سايت اينتل، اين قابليت با ذخيره اطلاعات مورد نياز در حافظه مجتمع خود باعث كاهش زمان دستيابي به اطلاعات مي‌شود كه اين مسئله علاوه بر افزايش كارايي باعث كاهش مصرف انرژي به علت كاهش فعاليت موتور هارديسك خواهد شد.

با آن كه بسياري از كارشناسان اعتقاد دارند فناوري Turbo Memory يك نمونه نسبتاً جديد از فناوري نرم‌افزاري Ready Boost است، بخش فني شركت اينتل با ارائه چهار دليل مهم اين موضوع را به طور كامل رد كرده است. دلايل مزبور عبارتند از:

عدم نياز به يك درايو فلش خارجي كه در خارج نوت‌بوك نصب شود.
‌ درست است استفاده از رابط PCI-E براي ارتباط با نوت‌بوك، اين فناوري بسيار سريع‌تر از ReadyBoost ‌است.
‌ توان مصرفي در فناوري Turbo Memory در حدود يك سوم رقيب خود است.
فناوري ‌Ready boost ‌به علت مجتمع نبودن (استفاده از يك درايو خارجي) در ساختار نوت‌بوك كارايي كمتري نسبت به Turbo Memoryدارد (البته تا آن جا كه خود من خبر دارم، فناوري Turbo Memory هم كار خاصي نمي‌كند!). ( تصوير 6)

کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید