خوب در این آموزش که خیلی طولانی است و به صورت سریالی قصد داریم تا پلاگین معروف و قول رندر ساز حرفه ای یعنی V_Ray را برای شما آموزش دهیم چون این پلاگین بسیار پیچیده و دست بالا است برای همین تا آنجا که بتوانیم در خدمت دوستان خواهم بود و اگر مشکلی با این پلاگین و یا هر پلاگن دیگری که در عاوم من موجود باشد دارید خوش حال میشوم تا به آن ها پاسخ بدهم.
کار اصلی این پلاگین ساخت یک ماده حر فه ای و یک نور پردازی حرفه ای و در نهایت یک رندر کننده فوق حرفه ای است.برای این که تمام کسانی که از این آموزش استفاده میکنند با هم هماهنگ باشد لازم است در باره ورژن این پلاگین توضیحاتی بدهم.من از این ورژن استفاده کردم.
V-Ray 1.50.06 for 3dsMax 8.0
در واقع این ورژن مربوط به 3dsMax8 میباشد.
1-طریقه نسب:
ابتدا پوشه مربوط به پلاگین را باز کنید.در پوشه باز شده چند پوشه دیده میشود که هرکدام در نصب این پلاگین به درد ما خواهند خورد.
ابتدا پوشه VRFLServer را باز کرده و بر روی پوشه ChaosGroup کلیک راست کرده و گزینه کپی را برگزنید سپس به درایوی که ویندوز در آن نصب است بروید و پوشه Program Files را باز کنید و به دنبال پوشه Common Files بگردید و آن را باز کنید و حال در صفحه آن راست کلیک کنید و گزینهPaste را برگزنید حال به پوشه مربوط به پلاگین بروید و فایل Main Files را بازکنید و تمام محتویات آن را کپی کنید و سپس به این آدرس که 3dsMax8 را در آن نصب کرده اید بروید:
/:Program Files\Autodesk\3dsMax8(درایوی که بر نامه در آن نصب است)
و در صفحه آن کلیک راست کنید و سپس پیست را بزنید.حال به درایو پلاگین برگشته و پوشه Plugins Files را باز کنید و سپس محتویات آن را کپی کنید و در بخش 3dMax و در فولدر پلاگین های آن پیست کنید.خوب حالا به این قسمت برگردید:
/:Program Files\Autodesk\3dsMax8(درایوی که بر نامه در آن نصب است)
حال به دنبال فایل VRLServer بگردید و آن را باز کنید با یک پنجره ارور مواجه میشوید آن را باز کنید در پنجره بعدی شما سه قسمت دارید که دو قسمت آن پر شده و یک قسمت آن خال ی است شما آن یک قسمت را باید پر کنید تا برنامه ریجیستر شود در قسمت اول خود برنامه یک سری عدد را انتخاب کرده است آنها را کپی کنید و به درایو سی دی پلاگین رفته و پوشهKeygen را باز کنید و بر نامه داخل آن را اجرا کنید در کادر اول شماره ها را کپی کنید تا در کادر پایین آن شماره ریجیستر را ببنید حال کادر سوم قسمت قبل را با این شماره ها پرکنید و دکمه OK را بزنید بر نامه ریجیستر است و قابل استفاده.
2-مقدمه
ابتدا یک پلن در نمای تاپ ایجاد کنید و سپس یک قوری روی آن اضافه کنید و تعداد سگمنت های آن را افزایش دهید.حال یک دوربین در صحنه ایجاد کنید و سپس نمای Perspective را به نمای دوربین تغییر دهید و و با جابه جا کردن آن نمای دلخواه را به دست آورید.حال دکمهF10 از صفحه کلید را بفشارید و در پنجره باز شده به قسمت Assign Render بروید و بر روی دکمه سمت راستی Production کلیک کنید و در پنجره باز شده سیستم V_Ray را برگزنید.حال از نمای دوربین یک رندر بگیرید. بر روی دکمه Clone Rendered Frame Windows یک بار کلی کنید وتا یک کپی از صفحه رندر شده در صحنه ایجاد شود حال عکس کپی شده را میننم کنید و عکس اصلی را ببندید.حال یک نور از نوع Standard من ترجیح میدهم تا Target Direct باشد.را در صحنه ایجاد کنید.نور را طوری ایجاد کنید تا طرفی که نور به آن نمیتابد به سمت دوربین باشد. حال به قسمت تنظیمات نور رفته و در قسمت General Parameters کنار عبارت Shadow یک تیک بزنید.حال نوع سایه زن آن را به V_Ray Shadow تغییر دهیدو در قسمت Directional Parameters میزان HotSpot/Beam را افزایش دهید تا میزان تارگت آن بزرگتر از پلن شما شود.حال دکمه F10 را بزنید تا به بخش تنظیمات مربوط به پلاگین بروید زبانه Render را برگزنید و به قسمت VRay:Global Switches بروید و تیک کنار عبارت Defualt Lights را بردارید تا برنامه خود را با نور ساخته شده توسط شما تنظیم کند و نور پیش فرض خود را ازبین ببرد.حال به قسمت Image Sampler(Antialiasing) بر ورید و از علامت بودن عبارت Adaptive Subdivision اطمینان حاصل کنید.
حال به قسمت Indirect Illumination بر وید و کنار عبارت On را تیک بزنید تا سیستم از رنگ های محیطی و همچنین تغیرات محیطی برای هر چه طبیعی تر شدن کار شما استفاده کند.حال به قسمت Irradiance Map رفته و منوی کر کره ای Current Preset را باز کنید در این قسمت گزینه هایی را مشاهده میکنید که تعیین میکنند کار شما با چه کیفتی رندر شود که پایین ترین آن Very Low و بالاترین Very High است و البته یک گزینه دیگر هم وجود دارد به نام Custom که توسط آن میتوانید خود تعیین کنید که کیفیت کار به چه اندازه است.در ظمن هرچه کیفیت بالاتر باشد زمان زیادی نیز صرف رندر خواهد شد.گزینه Low را برگزنید و سپس میزان HSph.Subdivs را به 20 تغییر دهید. این گزینه و گزینه بعدی نقش بسازی را در کار های ما ایفا خواهند کرد.که در درس های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.حال در قسمت راستی پنجره یعنی قسمت Option کنار عبارت Show calc. phase را تیک بزنید.حال زنگ بک گراند را به رنگی روشن (آبی،صورتی)تغییر دهید.حال صحنه را رندر کنید.یاد تان باشد که این مقدمات کار است ودر تمام قسمت های بعدی باید آن را خودتان انجام دهید چون دیگر تکرار نخواهیم کرد.
در درس های بعدی به تمام قسمت های این قول اشاره خواهیم کرد.
آرزوی قلبی این بود که تمام زندگی ام را بدهم تا مردی همچون ویکتور هوگو در باره امام حسین علیه
السلام مطلبی بنویسد.
علامه محمد تقی جعفری
ای برادر تو همان اندیشه ای مابقی خود استخوان و ریشه ای
گربود اندیشه ات گل،گلشنی ور بود خاری تو هیمه گلخنی
مولوی
از گل آدم شنیدم بوی تو راه ها پیموده ام تا کوی تو
نیر تبریزی
رهرو منزل عشقیم ز سر حد عدم تا به اقلیم وجود این همه راه آمده ایم
حافظ