سال 2005 یکی از بهترین و مهم ترین سال های هنر هشتم است.سالی که میکامی با رزیدنت اویل 4 دنیای بازی را متحول کرد ، دیوید کیج با فارنهایت جان تازه ای به ژانر ماجرایی داد و فامیتو ادا با shadow of the colossus بعد دیگری از هنر هشتم را به همگان نشان داد.اما این همه ی ماجرا نبود.در همان سال یک استودیو تقریبا ناشناخته با حمایت شرکت محبوب سونی یکی از بهترین سری بازی های تاریخ (god of war) را ساخت.نام استودیو santa monica بود.
استودیو سانتا مونیکا در سال 1999 در کشور امریکا تاسیس شد. مثل اکثر استودیوهای بازیسازی ، سانتا مونیکا کار خود را با ساخت یک بازی نه چندان مطرح در سبک ریسینگ به اسم Kinetica شروع کرد.عنوانی که هر چند نتوانست نبوغ و هنر جادویی سانتا مونیکا را به رخ همگان بکشد اما موفقیت خوبی را برای ان به همره اورد.
بازی Kinetica در سال 2001 برای پلتفرم ps2 منتشر شد و با میانگین نمرات 75 تحسین بعضی از وبسایت ها را به همراه داشت.هر چند عنوان Kinetica بازی خوش ساختی بود اما ان قدرت بازیسازی سانتا مونیکا را نشان نداده بود.عنوان Kinetica به سانتا مونیکا نشان داد که باید برای جاودانه شدن به سراغ بازی و سبک دیگری بروند.
تا اینکه در سال 2005 یکی از بهترین و محبوب ترین فرانچایزهای تاریخ به دست هنرمندان سانتامونیکا شکل گرفت. نام بازی God Of War بود خدای جنگ! فرنچایزی که تا به امروز پر فروش ترین و پر افتخارترین سری بازی در سبک هک اند اسلش است . میتوان گفت سال 2005 یکی از استثنایی ترین عناوین تاریخ عرضه شد. عنوانی که از نظر گرافیک تکنیکی در بالاترین سطح ممکن بود ، از نظر گرافیک هنری با طراحی زیبا و جذاب شخصیت ها ، محیط ها و اتمسفر استثنایی , موسیقی حماسی ، شخصیت بی رحم اما پر ابهت و دوست داشتنی "کریتوس " و داستان و نوع روایتش که میتوان آن را جزء اثار فاخر هنر هشتم به حساب اورد عنوان God Of War را تبدیل به یکی دیگر از عناوین انحصاری موفق شرکت سونی و تاریخ بازی های رایانه ای کرد. عنوانی که با فروش عالی و میانگین نمرات 94 افتخارات فراوانی را کسب کرد و از مراجعی معتبری مانند IGN و D.I.C.E AWARDS به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شد.
بعد از موفقیت چشم گیر قسمت اول سانتامونیکا به فکر ادامه این فرنچایز افتاد. در حالی که برخی ها فکر می کردند این عنوان از نظر داستانی به پایان رسیده است ، سانتا مونیکا با عرضه ی قسمت دوم نشان داد که سری بی نظیرش چه پتانسیلی برای ادامه دادن دارد. قسمت دوم دو سال بعد یعنی سال 2007 عرضه شد و ادامه ای موفق و یک گام رو به جلو برای فرنچایز بود. قسمت دوم بازی همانند قسمت اول تبدیل به یکی دیگر از بهترین اثار سبک هک اند اسلش شد .
گرافیک ، موسیقی و صداپیشگی ، گیم پلی و داستان در بالاترین سطح ممکن بودند و از عنوان God Of War II یک هیولایی بی نظیر در هنر هشتم ساخت!حالا دیگر سانتا مونیکای دوست داشتنی تبدیل به یکی از استودیوهای برتر سونی شده بود و سونی بر روی ان ها در نسل های بعد حساب ویژه ای باز کرده بود.نسل ششم را سانتامونیکا عالی به پایان برد و دو تا از بهترین عناوین سبک هک اند اسلش را به هنر هشتم تقدیم کرد.