بسياري از ترکيبات شيميايي وجود دارند که در مقابل نور حساس هستند. يعني در برخورد با پرتوهاي نوراني تغيير مي کنند. برخي از اين ترکيبات به ويژه هاليدهاي نقره مي توانند تصاوير را بر روي کاغذ تثبيت کنند مجموعه فرايند هايي را که که بر پايه ي اين گونه خواص استوارند اصطلاحا عکاسي مي نامند. اولين فعاليت عکاسي به سال 1727 ميلادي برمي گردد. در ان سال شولز مشاهده کرد که مخلوطي از نيترات نقره و گچ در مقابل نور تيره مي شود. در دهه ي 1830 يک فرانسوي به نام لويي داگر تصادفا کشف کرد که براي ظهور يک تصوير از يک ورق مس پوشيده شده از نقره که به وسيله ي بخار يد حساس شده باشد مي توان استفاده کرد. اين نوع تصوير که به تصوير داگري معروف شد در نتيجه ي شستشوي صفحه با محلول غليظ نمک به دست آمد و حالت تثبيت دائمي داشت از اواسط قرن نوزدهم جنبه ي عمومي پيدا کرد. در سال 1839 داگر ضمن بررسي هاي بيشتر دريافت که براي برداشتن هاليدهاي تقره نور نديده ي باقي مانده بر روي فيلم يا صفحه ي عکاسي بايد از محلول تيو سولفات سديم استفاده کرد که با نمک هاي نقره تيو سولفات نقره محلول در آب که قابل شستشو با آب است توليد مي کند فرايند پيشنهادي داگر موجب شد تا بتوان در کمتر از يک دقيقه عکس را ثابت کرد. در سال 1841 ويليام تالبوت استفاده از فرايند تازه اي را اعلام کرد. اين فرايند شامل تهيه ي کاغذ حساس در مقابل نور به وسيله ي يديد نقره است. عکس را بر روي اين کاغذ به وسيله ي اسيد گاليک مي توان ظاهر کرد ( روشي که امروزه هم مرسوم است ) تصوير به دست آمده دقيقا برعکس وضعيت شيئي است که از آن به دست مي آيد.يعني نواحي روشن آن تيره و نواحي تيره ي آن روشن ظاهر مي شود. (تصوير منفي) اين تصوير منفي اگر بر روي يک کاغذ حساس عکاسي قرار داده شود و پس از قرار گرفتن در مقابل نور ظاهر شود تصويري مثبت که با وضعيت اوليه ي شيئي مطابقت دارد (تصوير مثبت ) را مي دهد.با وجود اينکه زمان لازم در فرايند تالبوت کمتر از فرايند داگر است اما تصاوير به دست آمده چندان واضح نيست آشکار است که براي رفع اين نارسايي بايد با روش مناسبي هاليدهاي نقره را بر روي يک جسم شفاف تثبيت کرد.
اين کار در آغاز بوسيله ي سفيده ي تخم مرغ بر روي شيشه انجام ميگرفت و تصوير هاي نسبتا روشني بدست مي آمد اما اين تصوير ها به آساني آسيب پذير بود سرانجام در سال 1871 اين مشکل توسط يک عکاس آماتور و فيزيکداني به نام " مادوکس" به اين صورت از ميان برداشته شد که وي امولسيون ژلاتيني از نمک هاي نقره را بر روي شيشه يا کاغد عکاسي تثبيت کرد در سال 1887 ايستمن دوربين کداک را نوآوري کرد که در آن يک فيلم پلاستيکي( نيترات سلولز) آغشته به امولسيون ژلاتيني به کار گرفته شده و با آن فيلم مي توانستند يک صد عکس بگيرند اما اشکال اين کار در آن بود که فيلم را همراه با دوربين مي بايست به مرکزي که مراحل ظهور و ثبوت عکس در انجا انجام مي گرفت فرستاده شود از آن زمان به بعد بود که فن عکاسي وارد مرحله نويني شد.