تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 2 از 39 اولاول 12345612 ... آخرآخر
نمايش نتايج 11 به 20 از 381

نام تاپيک: ◄ طراحــی داخلی

  1. #11
    حـــــرفـه ای karin's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    محل سكونت
    Far away from here
    پست ها
    3,028

    پيش فرض رنگ ، عنصر اصلی دکوراسیون


    تاثیرات حاصل از رنگ ها

    همواره لازمه ي دريافت نتيجه اي مطلوب از انجام هر نوع کار عملي، وجود اطلاعات و آگاهي لازم تئوري در آن زمينه است. ما در اين مقاله سعي کرده ايم اطلاعاتي را با همين موضوع و هدف ارائه دهيم. رنگ ها در دو بستر اصلي در محيط حضور مي يابند:
    1. پوشش هاي اصلي فضاها شامل ديوارها، کف ها، سقف ها و درها.
    2. لوازم دکوراسيون شامل مبلمان، پرده ها، فرش و غيره.
    در مقام مقايسه اين دو قالب با هم، به لحاظ نقش دکوراسيوني شان در محيط، پوشش هاي فضا از اهميت بيشتري برخوردار مي باشند زيرا که نسبت به لوازم دکوراسيوني ثابت تر بوده و به گونه اي نقش پس زمينه را براي آن لوازم اجرا مي کنند.
    در ميان اين پوشش ها، ديوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا، جايگاه ويژه اي داشته و ميزان تأثير گذاريشان بر ديگر لوازم دکوراسيوني بسيار چشمگيرتر است. گذشته از موضوع تأثير بر روي ديگر لوازم محيط، ديوارها و رنگ انتخابشان در تغيير وسعت و نور فضا نيز بسيار مؤثر است.

    رنگ سفید

    سفيد سمبل خلوص، بي گناهي، پاکي، آرامش و صلح است.
    رنگ سفيد القاء کننده آرامش، صفا و آسايش است. سفيد به همراه خلوصش، يکي از کاربردي ترين رنگ ها در طراحي دکوراسيوني يک فضا است زيرا که با همه رنگ ها قابل ترکيب است. ( منظور از ترکيب در اين مباحث، کنار هم قرارگيري رنگ ها در يک کمپوزسيون ( ترکيب ) رنگي در فضا است.)
    به کارگيري رنگ سفيد در فضا به خصوص براي پوشش هاي اصلي، آن مکان را روشن تر و بزرگتر جلوه مي دهد. بنابراين براي فضاهاي کوچک و کم نور انتخاب ايده آلي است. سفيد خالص هنگامي که با نور طبيعي نور پردازي مي شود، يک رنگ گرم را ايجاد مي کند ولي در زير نورهاي مصنوعي به نظر سرد مي رسد. در نتيجه با اضافه کردن نورهاي زرد، قرمز و قهوه اي در کنار نور مصنوعي مانند فلورسنت و يا افزودن لوازمي به يک و يا چند رنگ ياد شده در محيط تغيير مي کند. اين رنگ ها از کيفيت سفيد نمي کاهند بلکه آن را گرم تر مي کنند. رنگ سفيد براي فضاهائي با عناصر معماري قديمي و يا جهت ايجاد هماهنگي بين سبک هاي کاملاً مجزاي معماري بسيار ايده آل است. براي حفظ آرامش فضايي با سطوح سفيد مي توان از لوازمي با رنگ هاي خنثي و بافت هاي طبيعي مانند چوب استفاده نمود و براي ايجاد تضادهاي ظريف و زيبا، تعدادي رنگ هاي دراماتيک نيز به اين ترکيب افزود.

    رنگ های خنثی

    رنگ هاي خنثي، رنگ هايي هستند که از ميزان زيادي سفيد برخوردار بوده ولي به هيچ يک از رنگ هاي اوليه و ثانويه متمايل نيستند. با اين تعريف رنگ هاي کم مايه مانند صورتي کم رنگ يا آبي آسماني جز رنگ هاي خنثي محسوب نمي شوند ولي رنگ کرم يکي از رنگ هاي خنثي به حساب مي آيد. همين مسئله در مورد خاکستري روشن که از مشکي نشأت گرفته است نيز صدق مي کند. رنگ هاي خنثي در بسياري از مواد طبيعي مانند سنگ ها، خاک، زمين، چوب ، حصير، شن و امثال اينها و يا در برخي از موارد مصنوعي مانند فلز، شيشه، سيمان و غيره ديده مي شوند. رنگ هاي خنثي در دنياي دکوراسيون از اهميت بسياري برخوردار بوده و کاربردي هستند. خنثي بودن آنها به اين معناست که مي توانيد به راحتي در کنار هر رنگ ديگري بدون احتمال وجود از دست رفتن زيبايي هاي هر يک به خصوص رنگ ها، ترکيبي مناسب در فضا ايجاد کرد. با توجه به آنکه اين رنگ ها نيز آرام بخش و ملايم هستند. با پوشش ديوار به يکي از آنها مي توان پس زمينه خوبي براي نصب تابلو ، نوارهاي چاپي و کاغذي ، پرده ها به طور کلي ديوارکوب ها فراهم آورد. اگر فضا به قدري از لوازم دکوراسيوني پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ريزند، يکي از راههاي ايجاد تعادل در محيط با حفظ همان وسائل، رنگ آميزي سطوح اصلي يا تعويض پوشش هاي ثانويه مانند رومبلي، پرده و غيره به يکي از رنگ هاي خنثي است. هنگامي که قصد داريد قسمتي از فضا مانند يک ديوار، در، پنجره و يا حتي خرده ريزهايي مانند دستگيره، چوب پرده و به طور کلي هر وسيله اي که در محيط وجود دارد به محض ورود بيننده به داخل، نظر او را جلب نکند. آنها را به يکي از رنگ هاي خنثي رنگ آميزي کرده و يا رنگ خنثي را در انتخاب آنها در نظر بگيريد.
    از اين خاصيت رنگ هاي خنثي براي رفع عيوب معماري و شکستگي ها و فرورفتگي ها مي توان بهره زيادي کسب کرد. به عنوان مثال با رنگ آميزي بخشي از فضا که داراي مشکل ساختاري است و شما نمي خواهيد فوري مورد توجه بيننده قرار بگيريد، توسط يکي از رنگ هاي خنثي به راحتي مي توانيد آن را در نظر اول بپوشانيد. به کارگيري رنگ هاي خنثي در محيط نيز با اهداف گوناگون دکوراسيوني صورت مي گيرد.
    نصب تابلوئي به رنگ زرد، با خاصيت گرم در فضايي که اغلب پوشش ها و لوازم دکوراسيوني آن از رنگ هاي خنثي انتخاب شده است، مي تواند داراي دو هدف باشد:
    1. جلب نظر بيننده به طرف اثر هنري تابلو که در اينجا با نورپردازي اين تأکيد را بيشتر کرده است.
    2. تغيير فضاي يکنواختي با عنصري با رنگ آميزي گرمتر و انرژي دارتر. رنگ هاي خنثي در پرده هاي مختلف از روشن تا تيره وجود دارند و به لحاظ سبک جز ترکيبات رنگي مورد استفاده در سبک کلاسيک هستند.
    به عنوان نمونه اگر طراح داخلي به لزوم جلوه دادن فرورفتگي در کنار پنجره و پله تأکيد داشت به طور قطع يک و يا ترکيبي از چند رنگ گرم را در کنار رنگ هاي ملايم و خنثي به کار مي برد تا به اين ترتيب نظر هر بيننده در حال عبور از آن محيط را به خود جلب کند. ولي اکنون با انتخاب اغلب پوشش هاي محيط به رنگ هاي خنثي مقصودي برعکس داشته و ممکن است هنگامي که فردي از پايين به بالا آمده و يا از پله ها به طبقه پايين مي رود حتي اين فضا را ناديده بگذرد.

    منبع : ماهنامه ی ایران آذین

  2. این کاربر از karin بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  3. #12
    حـــــرفـه ای karin's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    محل سكونت
    Far away from here
    پست ها
    3,028

    پيش فرض جایگاه آکواریوم در معماری داخلی

    وجود آشفتگی در زندگی شهری و صنعتی امروز ضرورت ایجاد آرامش را دو چندان می کند ، برای دستیابی به این مهم روشهای متعددی در پیش روی ما قرار دارد و تنها با باز کردن چشم سومی می توان بر این مقوله تسلط یافت . یکی از روشهای رسیدن به آرامش دسترسی به محیط طبیعی است ، متاسفانه امروزه با گسترش زندگی آپارتمانی رابطه انسان با طبیعت به میزان قابل توجه ای قطع شده است و انسان همواره در تلاش است تا این خلاء بزرگ را با کشاندن گوشه هایی از طبیعت به محل زندگی خود پر کند . در کشور های توسعه یافته آکواریوم جزئی از دکوراسیون داخلی منازل ، فروشگاه ها و اماکن تجاری بشمار می رود . روانشناسان معتقدند 15 دقیقه تماشای آکواریوم می تواند انسان را به مدت 48 ساعت شاداب نگه دارد و بر تمرکز افراد جهت یادگیری بیافزاید. گذشته از آن آکواریوم می تواند به زیبایی معماری داخلی بنا کمک شایانی کند ، البته رعایت اصول صحیح در بکار گیری آکواریوم بسیار مهم و قابل اهمیت است .
    بسیاری از معماران و طراحان داخلی تنها به پیشبینی مکانی برای قرار گیری آکواریوم بسنده می کنند و از محدودیت استفاده آکواریوم در محیط های خاص غافلند . بکار گیری غیر اصولی آکواریوم نه تنها به زیبایی فضا کمک نمی کند بلکه با رشد جلبکها منظر زننده ای را ایجاد می نمایند.
    بنابر این جهت طراحی و تعبیه آکواریوم در طرح خود میبایست عوامل زیر را مورد توجه قرار داد :

    انتخاب گونه زیستی آکواریوم
    آکواریوم ها را می توان به چهار گونه استوایی ، مرجانی ( آب شور ) ، رودخانه ای و مردابی طراحی کرد ، انتخاب گونه ای خاص به شرایط اقلیمی مکانی که آکواریوم در آن قرار می گیرد بستگی دارد. به عنوان مثال انتخاب طرح استوایی مستلزم و جود نور طبیعی مناسب و دمای معتدل است .
    در اینجا بصورت جداگانه گونه های مختلف را مورد بر رسی قرار می دهیم.

    طراحی آکواریوم استوایی
    همان طور که قبلا" گفته شد ساختار آکواریوم استوایی به گونه ایست که نیازمند نور زیاد و دمای مناسب است ، البته نور بیش از حد نیز باعث رشد نا متجانس جلبکها می شود و به ظاهر آکواریوم لطمه زیادی می زند .
    در طراحی اکواریوم استوایی از گیاهان آبزی بصورت فشرده استفاده نمایید و سعی کنید حتی الامکان تمامی نقاط آکواریوم را پوشش دهید . از گیاهان استوایی می توان والیز نریا ، کریپتون و برگ سیبی را نام برد .
    دمای مناسب برای این گونه 28 تا 32 درجه سانتیگراد است. مرحله بعد انتخاب گونه ماهیان است ، گوپی ، آنجل ، بلک ویدو ، نئون و انواع تترا ها ماهیان آکواریوم استوایی را تشکیل می دهند .


    طراحی آکواریوم مرجانی
    همان طور که از نامش پیداست ، آکواریوم مرجانی محیطی پوشیده از مر جان ها و صدف های در یایی است .
    آب این گونه شور است و می بایست از ماهیان آب شور ( دریایی ) استفاده کرد . دلقک ماهی ، آنجل آنتن دار ، خفاش ، خروس دریایی می توانند به عنوان ماهیان این گونه انتخاب شوند.

    طراحی آکواریوم رود خانه ای
    همه می دانیم که رودخانه ها پوشیده از قلوه سنگ و صخره های سنگی هستند ، بنابر این سعی کنید آکواریوم را به شکل کف رود خانه طراحی کنید ، استفاده از تعدادی صخره کوچک آکواریوم را به محیط طبیعی نزدیکتر می کند .
    بهتر است در آکواریوم رودخانه ای از ماهیان گوشتخوار استفاده کنید ، ماهیان مناسب این محیط اسکار ، دراگون ، کارد ماهی ، و انواع سیچلاید ها هستند .
    استفاده از گیاه در این آکواریوم پیشنهاد نمی شود زیرا معمولا" توسط ماهیان نابود و ریشه کن می شوند . دمای مناسب برای این گونه 22 تا 28 در جه سانتیگراد با نور ملایم است .


    طراحی آکواریوم مردابی
    ماهیان مناسب این گونه را فایتر ، کت فیش ، پوزه خرگوشی و گورامی ها تشکیل می دهند . گیاه گندمی نیز مناسب ترین گیاه برای این آکواریوم است.


    بر خلاف تصور مردم ما راه اندازی و نگهداری یک آکواریوم بسیار ساده است و نیازمند داشتن تخصص خاصی نیست . خوشبختانه در ایران به میزان قابل ملاحضه ای فرهنگ نگهداری آکواریوم رشد کرده است و افراد زیادی به پرورش و نگهداری این موجودات دوست داشتنی روی آورده اند.

    منبع : bastami.ir

  4. 2 کاربر از karin بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  5. #13
    حـــــرفـه ای karin's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    محل سكونت
    Far away from here
    پست ها
    3,028

    پيش فرض تزيينات پنجره


    عناصر بسياري را براي تزيين و آراستن پرده، پرده کرکره و پانل مي توان يافت که همگي بر جلوه پنجره مي افزايند. اگر پنجره خانه شما داراي لبه و تاقچه باشد، مي توانيد از آن بهره هاي بسياري بگيريد. چنان که مي توان برخي وسايل با گل هايي را بر روي آن قرار داد. خود اين گونه وسايل در شمار آرايه ها و تزيينات پنجره هستند و در تابش نور خورشيد جلوه اي درخشان به نماي پنجره مي بخشد.

    استفاده از گل
    اگر به جاي پرده هاي معمولي، از پرده کرکره استفاده کرده ايد، مي توانيد فضاي داخلي آن را با انواع گل هاي تزييني و زيبا بياراييد و در عين حال، سادگي طرح اتاق را حفظ کنيد. به ياد داشته باشيد که گل ها با سادگي محيط همخواني دارند؛ گو اين که بر زيبايي آن مي افزايند. دراين ميان، استفاده از گلدان و ظروف شيشه اي مناسب تر به نظر مي رسد. همچنين، در هر فصل مي توانيد نوع گل را مناسب با فصلي که در آن قرار داريد.

    نور
    اگر مي خواهيد بر ميزان نور اتاقي تاريک بيفزاييد، از اين روش استفاده کنيد: پانل هايي را به کار بريد که نازک باشند، چنان که نور از آنها گذر کند و نيز اندازه آنها را چنان تعيين کنيد که پايين پنجره اندکي خالي بماند. سپس گلدان هايي شيشه اي را در کنار پنجره قرار دهيد. پانل هاي رنگي به جزئيات طرح مي افزايند و در ترکيب با پرده، آميزه اي از رنگ ها را به دست مي دهند.

    روبان
    با استفاده از روبان و ديگر جزئياتي با رنگ هاي تيره، مانند صورتي يا قرمز پر رنگ، مي توان تغييراتي گذرا و موقت يا حتي فصلي را در اتاقي پوشيده از رنگ سفيد پديد آورد. روباني که در تصوير مشاهده مي کنيد، در کنار پرده اي به رنگ روشن آويخته شده و به آن جلوه اي بهتر بخشيده است.

    رشته هاي درخشان
    استفاده از آويزها و رشته هاي رنگي، جلوه اين پنجره را دلپذير کرده است؛ گو اين که صميميت و گرماي فضا حفظ نشده است. ترتيب آويختن اين رشته ها به گونه اي است که عدد 8 را تداعي مي کنند. به ياد داشته باشيد که بهتر است از اين الگو براي پنجره هايي با شيشه هاي مشجر استفاده کنيد.

    آوبزهاي کريستالي
    آويختن شاخه هاي کريستالي و زيبا که بازتاب دهنده نور هستند. شاخه اي کريستالي را که داراي انشعاباتي است، برگزينيد و در مقابل پنجره بياويزيد. اين شاخه ها را مي توانيد با نخ هاي نقره اي يا نخ نايلون در جاي مناسب بياويزيد.

    حاشيه ها
    حاشيه هاي پرده همواره در ديدرس هستند، حتي اگر پرده به عقب جمع شده باشد. بنابراين، چه بسا که مناسب باشد طرح هايي ساده اما تأثير گذار را براي آراستن آن ها در نظر گرفت. در اين تصوير پرده با استفاده از صدف هايي زيبا حاشيه دوزي شده که از اين رهگذر، جلوه اي دلپذير يافته است.



    منبع : ماهنامه ی ایران آذین

  6. #14
    حـــــرفـه ای karin's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    محل سكونت
    Far away from here
    پست ها
    3,028

    پيش فرض طرح اجرائی در معماری داخلی


    هر فضای داخلی اعم از محل کار، تفریح یا سکونت، قابلیت زیبا شدن را دارد؛ تنها بایست چگونه از اصول و عوامل سازمان بندی صحیح بعلاوه کمی ذوق و سلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و دلخواه پدید آید. شروع کار در فضاسازی و تزئین باید عاری از جنبه های ذهنی و خیال پردازی غیر واقعی باشد. برخورد اول با مساله لازم است با در نظر گرفتن عینیات و امکانات صورت پذیرد. ساختن خانه‌ای در رویا آسان اما در عمل سخت و دشوار است!
    هدف از این مقدمه نفی اهمیت و نقش تخیل نیست بلکه منظور ارائه طریقتی است که تخیل نیز مانند سایر عوامل، تحت نظمی منطقی درآید و شکل عنصری سازنده به خود گیرد. به خاطر عوامل متعددی که در شکل‌گیری یک طرح موقت دخالت داردند اجرای کار نیازمند برنامه‌ای دقیق و منظم است. پیشرفت قدم به قدم و حساب شده از اتلاف دقت و هزینه می کاهد و در نتیجه حاصل کار را پر ثمر می‌سازد، لذا در طرح اجرائی عواملی چند لازم است مورد نظر قرار گیرد.

    عملکرد

    اولین عنصری که در شروع باید مدنظر قرار گیرد عملکرد و نحوه استفاده از فضای داخلی است. یک چهار دیواری می‌تواند به عنوان اطاق خواب، نشیمن، اطاق بچه، آشپزخانه، سالن ورزش، فروشگاه یا اداره شخص معین برای فعالیت مشخص قرار گیرد.... ضروری است با استفاده از عواملی چون نورپردازی و چیدن مبلمان تقسیم گردد تا عملکرد هر یک دقیقآ مشخص گردد.

    افراد

    نیازهای یک خانواده پر جمعیت با حتیاجات فردی مجرد یکسان نیست. وجود اطفال خردسال قهرآ نوع خاصی تزئین را دیکته میکند خصوصیات روانی افراد خانواده و زمانی را که با هم یا جدا از هم در منزل صرف میکنند نیز از عماملی مهم در ارایش خانه بشمار میرود لذا منظور داشتن سلیقه کلیه اعضای خانواده ضروری است.
    آسایش
    در نظر گرفتن آسایش ساکنان خانه بیش از زیبائی در دکوراسیون واجد اهمیت است. اطاق زیبا اما غیر قابل استفاده تدریجا به جایگاه ارواح بدل میگردد! محل کار زندگی یا استراحت چنانچه شرایط مناسب و راحتی فراهم ننماید دارای فضای سنگین و کسالت بار شده افراد را از خود گریزان خواهد نمود نقش عمده معماری و تزئین داخلی در حقییقت ایجاد محیطی مناسب برای زیستن و فعالیت های انسانی است.



    ویژگیها

    منظره اطاق، میزان نور طبیعی و خصوصیات معماری ساختمان از دیگر عواملی هستند که قبل از شروع تزئین باید مدنظر قرار گیرند.این عوامل اجزا ثابتی را تشکیل میدهد که تغییر آنها و پس از اتمام کار دیگران امکان پذیر نیست لذا ترکیب بندی را طوری باید انجام داد که از جنبه‌های مثبت این ویژگی‌ها حداکثر بهره‌ برده‌شود.

    نقشه

    انجام کار چه در ساختمانی نو و چه تغییر دکور یک ساختمان کهنه باشد باید با در نظر گرفتن شکل فضا و پیاده کردن نقشه آن صورت گیرد. کشیدن نقشه یکی از ضروری ترین اقدامات است. جابجائی مبلمان یا تغییر رنگ بر روی نقشه امری ساده و بدون فرج است اما ارتکاب هر اشتباه پس از اتمام کار به قیمت صرف هزینه اضافی و دوباره کاری است .نقشه نه تنها فضای قابل استفاده را پیشاپیش نمایش میدهد بلکه به کمک ان میتوان تعداد و اندازه اثاثه مورد نیاز را نیز مشخص کرد.

    نور

    ضمن کشیدن نقشه مناطقی که از آنجا نور طبیعی به داخل تابیده میشود و نواحی تاریک، همچنین تعداد چراغهای سقفی و آباژور با تعیین محل دقیق آنها لازم است مشخص گردند محاسبه رو شنائی عمومی و نقاطی که احتیاج به نور بیشتری برای مطالعه یا کار دارند واجد اهمیت خاصی است.
    سطوح
    سطوح اصلی اتاق شامل سقف و کف ودیوار ها است؛ پرده‌ها روکش مبل و صندلی، سطح درها و پنجره ها نیز سطوح کوچکتر را تشکیل می دهند. رنگ، نقش، بافت در بزرگ یا کوچک جلوه دادن اتاق موثر است نقوش درهم و رنگهای تند بر سطوح مذکور قدرت جلب توجه بیشتری داشته و فضا را شلوغ و کوچک خواهند کرد.

    منبع : aruna.ir

  7. #15
    حـــــرفـه ای karin's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    محل سكونت
    Far away from here
    پست ها
    3,028

    پيش فرض نور پردازی مدرن









    Last edited by karin; 20-02-2007 at 23:33.

  8. #16
    حـــــرفـه ای karin's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    محل سكونت
    Far away from here
    پست ها
    3,028

    پيش فرض چگونه مي توان با تزيين در و پنجره ها به خانه ي خود جلوه ببخشيم ?



    بيشتر از هر عامل ديگري، پنجره ها در بيان معماري منازل موثر هستند. پنجره هاي يك خانه مي توانند در اشكال مختلف باشند: بلند، باريك و وسيع و حتي يك آرك در بالا سر داشته باشند. يك تزئين مناسب براي پنجره ها مي تواند زيبايي هاي يك اتاق را چند برابر افزايش دهد. يك پرده مناسب قادر است يك اتاق بي روح را به مكاني آرامش بخش و روح پرور تبديل كند. همچنين عاملي براي كنترل گرما و سرما و نور باشد. پرده ها جذاب ترين نقطه ديد در يك اتاق هستند. بعضي از پنجره ها به خودي خود بسيار زيبا بوده و بنابراين پرده ها و تزئينات آن بايد مكمل اين زيبائي باشند، نه پوشاننده آن! پنجره هاي شما چه معمولي، چه زيبا و يا كاربردي، عامل بسيار مهمي در بيان سليقه و معماري هر ساختمان مي باشند. هنگامي كه كسي براي بار اول وارد اتاقي مي شود چشمانش بي اراده به سمت پنجره ها كشيده مي شوند، صرف نظر از اينكه پوشش پنجره ها از پرده سنتي، كركره ، پارچه اي و يا حتي گياهان زنده باشند. در اينجا اولين كاري كه بايد كرد نگاه دقيق به پنجره هاي خالي و پيدا كردن نقاط ضعف و قوت آن است. صرف نظر از شكل و اندازه ، يك پنجره بايد به بهترين وجه ممكن تزئين و دكور شود. اندازه و مقياس پنجره هاي ناهنجار را مي توان با استفاده از چوب پرده هاي بزرگ تر از عرض پنجره، يا پرده هاي پهن تر و بلندتر، البته با در نظر گرفتن اندازه هاي يك اتاق تناسب داد. در برخي اتاقها رادياتور يا فنكوئل در زير پنجره قرار گرفته است. در اين مواقع استفاه از تور يا حرير عملي ترين و مناسب ترين كار است. مواردي ديگر مثل اينكه آيا پنجره به داخل گشوده مي شود و يا به خارج، يا اينكه پنجره بالا رونده است و يا بطور افقي باز مي شود نيز بايد در طراحي پرده در نظر گرفته شود. در ابراز سليقه خود آزاد باشيد و از اينكه گوشه اي از شخصيت خود را در طرح پرده نمودار كنيد واهمه اي نداشته باشيد. اما در نظر داشته باشيد كه اين پرده ها هستند كه حالت و احساس اتاق را بيان مي كنند. پرده هاي كلاسيكي كه والان و كناره طراحي شده دارند صحبت از رسمي بودن مي كنند. بالاروهاي پفكي و والان هاي لَخت و ملايم ، فضايي رمانتيك براي مبلمان شما به وجود مي آورند.



    نوع و جنس

    پارچه و تور بيشتر از هرعاملي در نماي پرده هاي شما تحول ايجاد مي كند. در واقع درجه رسمي بودن پرده ها را طرح و جنس پارچه تعيين مي كند. انواع تور و حرير از نوع نازك و و يا ضخيم، بي آنكه نور يا منظره بيرون را كور كنند، قادر هستند نور مستقيم را ملايم كنند و به آرامش اتاق بيفزايند. همزمان با ايجاد يك محيط خلوت ، پرده توري براي جلوگيري ديد از بيرون و پوشاندن مناظر نامطلوب بسيار مؤثر مي باشند. تورها از انعطاف قابل توجهي براي تزئين پنجره ها برخوردارند.

    پرده توري را مي توان با چين هاي ظريف و ملايم آراست. با استفاده از شگردهاي تزئيني و طراحي مناسب ، نواقص يك پنجره را مي توان برطرف كرد. به عنوان مثال:
    1- يك پنجره بلند و باريك را مي توان به توسعه دادن و پهن تر گرفتن كناره هاي پرده عريض جلوه داد و با شروع كردن پرده از نقطه بالاتر از پنجره به آن ارتفاع داد.
    2- مي توان دو پنجره ناهمگون كه در كنار هم واقع شده اند را به وسيله استفاده از تنها يك كناره پرده براي هر كدام و با تزئين و جمع كردن آن در جهت مخالف يكديگر، به صورت جالبي همگون جلوه داد.
    3- و يا براي يكنواخت كردن پنجره هاي يك اتاق كه به اندازه اشكال مختلف هستند از اين روش استفاده كرد: اگر كه يكي از پنجره ها كوتاه تر از ديگري باشد، چوب پرده و يا والان را به بلندي پنجره ديگر نصب كنيد تا هر دو يك قد به نظر بيايند.
    سليقه خود را ابراز كنيد

    اتاقهاي نشيمن و ناهارخوري منازل كه معمولاً بيشتر از ديگر اتاقها مورد استفاده هستند بيانگر سبك و سليقه دكوراسيون شما هستند. اگر مدلهاي ساده تر و اسپرت را مي پسنديد از پرده هاي سبك، تور يا حريراستفاده كنيد. اگر مايليد فضا رسمي و مجلسي تر جلوه كند از والان دراپه يا كرواتي، و يا كناره هاي آسترشده استفاده نماييد. اين مدلها مناسب اكثر پنجره ها مي باشند. نوع پارچه و تور، مفصل بودن طرح و يراق و آلات همگي ميزان رسمي بودن طرح را بيان مي كنند. پرده از نوع كلاسيك يا پارچه هاي متين و سنگين همراه با تور و طرحي متنوع بيانگر شخصيتي رسمي و سنتي است. امروزه از نظر دكوراسيون ، به اتاق ناهارخوري بيشترين توجه را بايد معطوف داشت. اين اتاق مي تواند عملكردهاي متفاوتي در يك خانه داشته باشد . براي مثال به جهت اتاق كار و يا حتي قسمتي از اتاق نشيمن استفاده شود. اگر اتاق ناهارخوري شما فقط براي مواقع رسمي و مهماني است پرده هاي شفاف و تورهاي مرغوب و كيفيت بالا زيبائي بخش اتاق شما خواهند بود. بخصوص اين كه اين گونه پارچه ها در مجاورت نور چلچراغها و يا نور آفتاب جذاب و درخشنده جلوه مي كنند. اگر اتاق ناهارخوري شما قسمتي از اتاق نشيمن شما را تشكيل مي دهد، پارچه هايي كه خاصيت كنترل نور خورشيدي را داشته باشند و در عين زيبائي و جذابيت بتوانند ديد از بيرون به داخل منزل را محدود كنند، توصيه مي شوند. به هر حال از هر موقعيتي براي بيان احساس و سليقه دكوراسيون خود استفاده كنيد، حتي در مورد نقاط پر رفت و آمد خانه!



    سرويسهاي بهداشتي منزل

    مهمترين نكته در مورد پنجره دستشويي هاي منازل، ممنوعيت و كنترل ديد از خارج به داخل توالت مي باشد. براي اين فضاها پرده اي كه در مواقع لزوم بشود آن را كنار زد و يا بالا برد قابل استفاده مي باشد. شيد و تور مي تواند مناسب باشد. به خاطر وجود رطوبت هرگز از پارچه ابريشمي استفاده نكنيد. به طور كلي سادگي در نوع پارچه پرده، طراحي پرده و دكور مناسب ترين راه حل است.
    آشپزخانه

    به طور كلي فضاي آشپزخانه، به نور فراواني احتياج دارد، چه نور طبيعي و چه نورغيرطبيعي، تورهاي حاشيه اي مخصوص آشپزخانه به اندازه هاي 30 الي 90 سانت با كناره هاي هماهنگ، پرده هاي نيمه كه با رنگ و نقوش خود صميميت و شادي به فضا مي دهند مناسب مي باشند ولي از ورود نور جلوگيري نمي كنند. به دليل اين كه پرده هاي آشپزخانه زود كثيف مي شوند" بهتر است پرده ها از جنس پارچه هاي قابل شستشو و با طرح هاي ساده باشند. اين فضا معمولا مملو از وسائل شفاف و درخشنده و سطوح سنگي و سرد مي باشد . بنابراين سعي كنيد براي افزودن به گرمي و صميميت ، از رنگهاي شاد و فانتزي استفاده كنيد.

    اتاق كار و اتاق نشيمن

    در اين اتاقها اغلب كامپيوتر، قفسه كتاب، تلويزيون، اسباب بازي كودكان و مبلمان نرم و راحت مركزيت و اهميت بيشتري را دارند. تزئينات و دكوراسيون ، پرده ها را متين و ملايم و در عين حال قابل باز و بسته شدن انتخاب فرماييد. شيد، تور يا حرير با يك والان ساده فضائي راحت و گرم براي اتاق كار ايجاد مي كنند. براي اتاق نشيمن يا تلويزيون هر نوع پرده كركره و يا پرده پارچه اي با طرح ملايم و ساده به خوبي انجام وظيفه مي كند.

    راه حل هايي براي كنترل گرما و سرما:

    پنجره هاي بزرگ و زيبا بسيار به چشم دلپذير مي آيند، اما از طرفي هم مشكلات زيادي براي گرم و يا خنك كردن اتاق ايجاد مي كنند. با كمك پرده ها و ديگر تزئينات مي توان به اين مشكل فائق آمد. بعضي از انواع پارچه ها طبيعتا عايق هاي خوبي هستند.
    پارچه هاي مقاوم در برابر آفتاب:

    هيچ چيز به سرعت آفتاب پارچه ها را از بين نمي برد! اگر در مناطق پرآفتاب زندگي مي كنيد، يا پنجره اي داريد كه دائماً آفتاب گير است، بهتر است از پارچه هايي استفاده كنيد كه كمرنگ بوده و نور آفتاب را دفع مي كنند و در نتيجه كمتر رنگ خود را از دست مي دهند. از طرفي پارچه هاي تيره نور خورشيد را جذب كرده و رنگ خود را مي بازند. براي محافظت پرده ها از نور خوررشيد و اشعه ماوراي بنفش بهتر است كه پرده را آستري سفيد بدهيد و يا پشت آنها از تور يا شيد استفاده كنيد. مواد مصنوعي و پلي استر بيشتر در مقابل نور آفتاب مقاوم هستند و هر دوي آنها رنگشان را ثابت نگاه مي دارند. الياف استتات را در بعضي موارد با ابريشم و كتان مخلوط مي كنند تا مقاوم تر باشند.
    ممكن است شما از آن دسته افرادي باشيد كه بخواهيد پرده هاي منزل را خود طراحي كنيد و بدوزيد. قبل از اينكه به چنين كاري دست بزنيد
    چند نكته زير را در نظر بگيريد: اول طرح و نقشه و اندازه پرده ها را كاملاً مشخص كنيد. سپس محل كار خود را از قبل تعيين كنيد و اندازه كافي سطح مناسب را براي كار در نظر بگيريد. سپس مناسب ترين نوع و جنس پارچه و تور را انتخاب كنيد و تصميم بگيريد كه آيا به آستر نياز داريد يا خير. با اندازه گيري و برش دقيق، پروژه دكوراسيون شما حتي پر از لذت و موفقيت خواهد بود!

    منبع : tebyan.net

  9. #17
    حـــــرفـه ای karin's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    محل سكونت
    Far away from here
    پست ها
    3,028

    پيش فرض با كمترين هزينه يك دفتر كار كوچك در خانه داشته باشيد





    شما مي توانيد از مزاياي يك دفترخانگي بهره مند شويد. هنوز راه هايي وجود دارند كه گوشه ي يكي از اتاق ها را به يك دفتر كار كوچك اما كارآمد تبديل كنيد.
    كامپيوتر را بي شك مي توان جزء لاينفك زندگي در عصر حاضر دانست چرا كه اين دستگاه مفيد را مي توان در اغلب خانه ها يافت. چه به منظور انجام كارهاي جدي و چه به دليل حفظ ارتباط با دنياي اينترنت و استفاده هاي آموزشي. كامپيوتر، امروز در ليست وسايل متداول در خانه ها جاي گرفته است. از اين رو نياز جديدي در خانه هاي آپارتماني و كوچك براي يافتن مكاني مناسب جهت جاي دادن يك دستگاه كامپيوتر و وسايل و لوازم جانبي آن شكل گرفته است. در خانه هاي كوچك با تعداد محدود اتاق خواب ها اغلب امكان اختصاص دادن يك اتاق به اتاق كار براي قرار دادن ميز تحرير و يا ميز كامپيوتر و ايجاد يك دفتر كار خانگي وجود ندارد و به ناچار بايد از بخشي از فضاي يكي از اتاق ها اعم از اتاق خواب يا اتاق پذيرايي و نشيمن براي اين منظور استفاده كنيم. اما جاي دادن اين وسيله در يكي از اتاق ها بايد به گونه اي باشد كه به دكوراسيون و زيبايي ظاهري اتاق خدشه وارد نكند. اگر نمي توانيد از مزاياي يك دفترخانگي بهره مند شويد هنوز راه هايي وجود دارند كه گوشه ي يكي از اتاق ها را به يك دفتركار كوچك اما كارآمد تبديل كنيد، بدون آن كه به نماي ظاهري اتاق صدمه بزنيد.
    زماني كه قصد داريد گوشه اي از يك اتاق رابراي ساخت دفتركار كوچكتان انتخاب كنيد و چنانچه مايليد در اين دفتركار به پروژه هاي نيمه تمام كاري و يا امور جدي بپردازيد سعي كنيدخلوت ترين اتاق را براي اين منظور در نظر بگيريد. به خصوصاگر در منزل كودكي داريد، كم رفت و آمدترين اتاق خانه را انتخاب كنيد تا هنگام كار از سكوت و آرامش كافي برخوردار باشيد.







    فضايي در منزل را در نظر بگيريد كهاز نور كافي و متعادل برخوردار باشد.اگر اتاقي كه مي خواهيد دفتركار كوچكتان را در آن بسازيد از نور مستقيم شديدي در طول روز برخوردار است بهتر است براي پنجره هاي آن پرده هاي مناسبي تهيه كنيد تا در مواقع لازم ميزان نوري كه به درون اتاق مي تابد قابل كنترل باشد.
    در اولين گام براي ساخت اين دفتركار كوچك فضاي مورد نيازتان را محاسبه كنيد، از قبيل سطوح كافي براي جاي دادن كليه لوازم جانبي و آنچه مايليد در اين فضا در دسترس باشد. غير از لوازم ضروري مورد نياز در اين فضا جايي نيز براي برخي اشيا مورد علاقه مانند يك قاب عكس يا يك گلدان كوچك در نظر بگيريد. افزودن اين اشيا كوچك به دفتركار خانگي در ايجاد شادي و آرامش در روحيه شما تأثير بسزايي دارد.
    داشتن فضاي كافي براي نگهداري از وسايل مورد نياز كليد رسيدن به يك دفتر كار مرتب و منظم است. از اين رو از ميزهاي كشودار استفاده كنيد و در فكر نصب طبقات كوچك براي قرار دادن كتاب ها و ساير وسايل مورد نياز باشيد.
    پس از انتخاب مكان قرارگيري دفتركار در گوشه اي از خانه و محاسبه سطح كار مورد نياز بايد در فكر راهي براي پنهان كردن آن در مواقعي كه مورد استفاده قرار نمي گيرد باشيد. چرا كه نماي اين دفتركار كوچك با ميزي مملو از خرده ريزهاي گوناگون، مانيتور، صفحه كليد و ديگر لوازم كامپيوتر در گوشه اي از پذيرايي يا اتاق خواب چندان زيبا نيست. از اين رو بهتر است هنگام انتخاب ميز كامپيوتر از ميزهايي كه به صورت كمدهاي دردار و به اين منظور ساخته مي شوند، بهره بگيريد. خوشبختانه اين نوع ميز كامپيوترهاي كابينتي در كشور ما نيز ساخته مي شوند، و ابعاد و تعداد طبقات آنها متناسب با اندازه مانيتور و ديگر قسمت ها و لوازم جانبي مانند پرينتر طراحي شده است. يك تخته كشويي نيز در اين ميزها به عنوان جاي صفحه كليد تعبيه مي شود. اين نوع ميزهاي دردار به شما اين امكان را مي دهند كه پس از پايان كار كليه وسايل كارتان را از نظرها پنهان كنيد و از دفتركار شلوغ شما تنها نماي يك كمد مرتب و كوچك در كنار اتاق باقي بماند. در اين صورت تنها صندلي شما باقي مي ماند كه بهتر است داراي پايه هاي چرخ دار بوده تا به راحتي قابل جابه جايي باشد. پس از بستن درهاي كابينت مي توان صندلي را در كنار آن يا در گوشه مناسبي از اتاق قرار داد.







    گاه ممكن است شما در يكي از اتاق هاي منزل مثل اتاق خوابتان كمدهاي ديواري داشته باشيد كه از نظر اندازه و عمق قابل تبديل به يك دفتر كار كوچك و جاي مناسبي براي قرار دادن كامپيوتر و ساير وسايل جانبي آن باشد. در اين صورت كافيست با نصب طبقات مناسب و در صورت امكان چند كشوي كوچك در اين كمد ديواري ، مكان مناسبي براي قرار دادن كامپيوترتان بسازيد. علاوه بر ساختن طبقات، لازم است با نصب چراغ هاي سقفي در داخل كمد نور كافي جهت كار در اين فضا تأمين شود كه اين امر نيز با يك سيم كشي تميز روكار به راحتي قابل اجرا خواهد بود.
    چنانچه امكان خريد ميز كامپيوتر دردار و يا تبديل كمد ديواري به جاي مناسبي براي قراردادن كامپيوتر و وسايل آن نداريد، مي توانيد به روش هاي ساده تر و كم هزينه تري نيز جاي مجزايي براي كامپيوترتان بسازيد. در گوشه اي از اتاق يك ميز كامپيوتر كوچك دو طبقه قرار دهيد. ميزتان را از نوعي انتخاب كنيد كه ضمن آن كه ابعاد كوچكي دارد با استفاده بهينه از فضاي عمومي در زير ميز از طبقات و كشوهاي متعدد برخوردار باشد تا بتوانيد جهت جاي دادن لوازم و وسايل كارتان از فضايي كه ميز اشغال مي كند بيشترين بهره را ببريد. درست در بالاي ميز و با فاصله كافي از آن براي ارتفاع مانيتور يك يا دو تخته به صورت طبقات كوچك نصب كنيد. حال براي پنهان كردن اين دفتركار كوچك كافيست يك چوب پرده خميده به شكل نيم دايره يا مستطيل با گوشه هاي گردشده در بالاي ميز كامپيوتر و طبقات نصب كنيد. سپس با پرده اي به رنگ متناسب با دكوراسيون و ساير مبلمان و لوازم اتاق ، آن را در مواقع لزوم بپوشانيد.

    منبع : tebyan.net

  10. #18
    حـــــرفـه ای karin's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    محل سكونت
    Far away from here
    پست ها
    3,028

    پيش فرض طراحی اتاق کودک

    چگونگی به دنیا آوردن فضای معماری به گونه ای که بتواند برانگیزاننده غرور شود و میان آنچه ماده یی شده و میان آن کس که به بهره وری از آن پرداخته, پلی بسازد که بر روی آن بتوان دو سویه حرکت کرد,مشروط از عاملیت و عملکرداست که بدون کنش , تدبیر و ابداع تحقق نمی یابد.عاملیت و عملکرد فضا ها را تغییر میدهند و نهایتآ کنش به سوی آن تجربه های انسانی و زیبائی شناسی را دگرگون خواهد کرد.




    امروزه , کنش , تدبیر و ابداع و مفهوم گرایی , در نمودها و دغدغه های انسانی که هستی اش را می سازد اهمیتی خاص یافته است و دیگر جائی برای کسانی که خود را اربابان تفکر و معمار می دانستند , وجود ندارد.امروزه از مهمترین نمود ها و دغدغه های جامعه رشد , تعالی و پویائی انسانهاست .انسانی که بدون شک آینده ساز فردا خواهد بود .انسانهائی که در ایجاد محیطی جهت رشد و تعالی کودک که همانا پایه و اساس آن از بدو تولد شروع به شکل گیری میکند , در فراهم کردن محیطی مناسب برای او میکوشد.
    فرآیند رشد انسانها , در کودکی , تاثیر بسزایی در شخصیت آنان دارد.عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در ۷ سال اول زندگی او شکل می گیرد , فرآیند رشد کودک در سالهای اولیه زندگی متاثر از عوامل بسیاری است.فعالیت , به عنوان عامل اصلی رشد و یادگیری کودک فرآیندی است که در ارتباط با فضا و محیط کودک , رشد همه جانبه او را موجب می گردد.فضاهای مرتبط با فعالیت کودکان باید دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی , ذهنی , عاطفی و اجتماعی آنان باشد.تحقق این امر از طریق بکارگیری المانهای طراحی معماری ای که منطبق با شرایط جسمی و روانی کودک باشد , امکان پذیر است.


    طراحی اتاق کودک می بایست با روحیه کودکان در تطبیق باشد و باید طوری طراحی شود که تا مدرسه رفتن کوک مورد استفاده قرار گیرد از این رو در طراحی فضاهای کودکان , شناخت کودک اهمیتی خاص می یابد.و از آنجائی که کودکان دنیای تخیلی خاص خویش را دارند , بسیاری از آنان در سنین زیر ۷ سال , دنیا را آنطور که باید باشد مجسم می کنند , نه انگونه که هست.و همین امر باعث میشود محیط کودکان آن فضائی نباشد که معمار بدون شناخت , آن را طراحی می کند.آنچنان که وقتی معماری بر نمود های سنتی زندگی از طریق تفاوتهای مفهومی تاثیر می گذارد , بر خوردهایی مطرح می شود که قبل از آن بطور کامل پنهان بودند و این چنین است که آشکار و هویدا می شوند.
    شکل کلی فضای معماری کودکان از عناصری منحصر بفرد , برجسته و آنچه بر انگیزنده احساسات وی است , سرچشمه می گیرد.اشکال خالص هندسی رفتار ادراکی کودک را مورد توجه قرار می دهند و اجازه نمی دهند تا مفاهیم گوناگون در جزئیات تصوری کودکانه مدفون بماند.نقاشیهای کودکان نشان میدهد که کودکان در تصوراتشان , فضا را چگونه می بینند.آنها بطور دقیق و کامل , ( بعنوان کاربر ) فضا را قبول کرده و آن را با جزئیات در ترسیماتشان بیان می کنند , که خود مایه تعجب است.
    کودکان معمولآ دوست دارند در مورد اینکه کهاتاقشان چگونه دیده میشود , بحث کنند.آنها اظهارات مهمی می نمایندو نظراتی در باره رنگ اتاق و دیوارها و مبلمان مناسب خود را بیان می کنند و میخواهند در مورد آنها تصمیم پذیری شود.بدینگونه کودکان فرضیه طراحان را قطعی خواهند کرد.این فرضیه اساس طراحی خواهد بود که تصور کودکانه , اشکال معماری و شاخص مخصوص به خود را بر می انگیزد , مثل آنچه که , اینگونه توسط کودک بیان می شود : شبیه به ماهی است , سر و چشم دارد , مثل قایق است اما بدون پارو.
    اتاق کودک قلمروئی مخصوص به آنان است.آنجا برای آنان همچون جهان بزرگ تصور می شود.آنان در آنجا به موسیقی گوش فرا می دهند , بازی می کنند , در رویاهای خود فرو می روند , کتاب می خوانند و......


    از این رو کودک هواره در حال جنبش و جنبیدن است و دوست دارد کنجکاوی و کاوش را همراه با بازی در دنیای خود انجام دهد , بنابراین محیط اطرافش باید مطابق با فعل و انفعال درون کودک باشد و حواس و حس کنجکاوی او را بر انگیزد. از این رو بهترین فضا ها جهت کودکان می بایست , رنگارنگ , جاذب , پر مشغله و منظم , پر نشات ولی با این حال آرامش بخش و در عین حال بی خطر باشد.نائل گشتن بدانها تنها بوسیله برنامه ریزی دقیق میسر خواهد بود. از این رو با مد نظر گرفتن المان های زیر خواهیم توانست در ایجاد محیطی مناسب و متناسب با حال و هوای آنان و هر آنچه در رشد و تعالی آنان تاثیر گذار است , فائق گردیم.


    1.مشورت :با کودک خود صبحت کنید.و فعالیتهای مورد علاقه او را بیابید و توجه نمائید او از چه چیزهائی لذت می برد.ازصفات منحصر بفرداو به دقت مطلع شوید.و بیابید که دوست دارد محیطش چگونه آراسته شود.کودکان باید کمک کنند تا محیط خود را بیا فرینند , بدین کونه آنها یاد می گیرند , مسئولیت پذیر بوده و برای بثمر رساندن کیفیت استعداد و جودی خود کوشش نمایند.

    2.قیاس و مبلمان :طراحی فضا ی منطبق با شرایط کودکان به طور قطع بستگی به شناخت کافی از ویژگی های رشد آنان دارد.خصوصیات جسمی و روانی کودکان در مراحل مختلف رشد , اساس برنامه ریزی فضا و طراحی برای آنان است.اندازه میز و صندلی , کمد های اسباب بازی و نیز ارتفاع مناسب دستگیره درها , دستشوئی ها , شیر ها و .. ضروری است.اگر فضا و عناصر آن متناسب با اندازه های کودکان باشد , آن ها به سادگی می توانند از فضا ها و وسایل مربوط به خود استفاده کنند.قطعات متنوع مبلمان , نیمکت , میز و صندلی , تابلوها , قفسه ها و غیرهای که با مقیاس و در حد و اندازه آنان ساخته می شود , اغلب برای هر بازی شکل ویژه ای بخود می گیرند.

    3.تقسیمات فضا :اتاق کودک باید به طریقی چند منظوره طراحی شود و از آنجائی که کودکان از اتاقشان برای بسیاری از فعالیتها در کنار استراحت و خواب استفاده می کنند , تقسیمات و قلمرو های خاص و مشخص خود را طلب می کند. از قبیل فضائی برای مطالعه و بازیهای مهیج و همچنین فضائی برای سرگرمی.فضای بازی باید در کنار فضای خواب و استراحت کودک و در ارتباط مناسب با آن طراحی شود .تجهیزات مورد نیاز در فضای بازی شامل :قفسه و صندلی , پارک کودک و .... است.

    4.محدودیت ها :کودک در این مرحله کنجکاو و بی باک است.تا آنجائیکه آنها هیچگونه اطلاعی از خطر ندارند.از این رو با ایجاد قفسه ها نه تنها اشیا ئی مانند بطری و دارودر ارتفاعی مناسب و بدور از دست کودک در امان است بلکه محیط نیز نظمی دوچندان می یابد.

    5.رنگ:رنگهای روشن به چشم بچه ها با شکوه هستند.برای دیوارها از کاغذ دیواری رنگی و یا رنگ شاد استفاده کنید.و رنگ و بافت را به آنها اضافه نمائید.میتوانیم حریم ها و همچنین لبه های دیوار را مشخص و بر جسته نمائیم.و ابر ها و ستارگان را بر سقف اضافه نمائیم.کودکان رنگهای تابناک و درخشنده را دوست دارند.اما شما میتوانید با به کار بردن رنگهای شاد و تابناک در روی هر دیوارمحدوهای رنگی را نیز معین کنید.رنگهای شاد و شفاف و آزاد , تصور کودکانه را بر می انگیزند و آنان را به آفرینش و خلاقیت را تشویق می کنند.همچنین پیدایش یا ظهور دیوارهای روشن از قبیل استفاده ازکارکترهای کارتونی و مانند آن در دیوارهای اتاق های کوچک می تواند بسیار مفید باشد.

    6.روشنائی :فضاهائی با نور طبیعی و شفاف اثر مثبت بر کودکان دارند.بعبارت دیگر اتاق های تاریک با نور مصنوعی و نامناسب اثر منفی در پی خواهند داشت.از این روگزیدن نحوه و میزان روشنائی در اتاق کودک اهمیتی بس مهم را ایفا مینماید و تاثیر مهمی در خواندن و نوشتن و ایجاد آرامش و تمرکز آنان دارد.نور مناسب فضا را جهت محیطی آرام و مناسب جهت مطالعه محصور می نماید.بررسی تاثیر میزان نور در شب نیز در روحیه آنان حائز اهمیت است.

    7.پنجره ها :پنجره و جهت آن در اتاق کودک اهمیتی ویژه دارد.از طریق آن نور شمالی به داخل می تابد و شادابی و سحرخیزی را به بار می آورد. کودکان پنجره هایی را که در تقابل و مرتبه چشمانش است را بیشتر دوست میدارد , بطوریکه ایشان مجبور نیستند برای نگاه کردن به خارج قد بکشند.از سوی دیگر کودکان از میان پنجره ها حرکت خورشید را دنبال می کنند تا زمانیکه به محل مشخصی برسد و غروب کند , فعالیت های خود را خاتمه می دهند.

    در گرداگرد این عناصر کودکان بازی می کنند و از این طریق از تصوراتشان بهره می برند تا دنیای خودشان را بیافرینند.از این رو با ایجاد کنش و واکنش و ایجاد کنجکاوی خواهیم توانست کودک خود را به فکر فرو بریم .ایجاد کنش دنیای جدیدی را بر روی کودک خواهد گشود.و او را در شناخت هر چه بیشتر پیرامون و دنیای پر رمز و راز خود تشویق خواهد نمود. آنجنانکه که معماری و عناصرشبرانگیزنده نیروی حرکتی و تشویقی خواهند بود و آن هنگامدیگر پایانی بر این باور نخواهد بود.



    منبع : مجله صنعت ساختمان داریس

  11. #19
    حـــــرفـه ای karin's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    محل سكونت
    Far away from here
    پست ها
    3,028

    پيش فرض تکنيک هاي رنگ آميزي ديوار



    چاپ به وسيله مُهر
    يکي از تکنيک هاي چاپ بر روي ديوار، استفاده از مُهر است. مهرها به طور کلي قالب هاي برجسته و بافت داري هستند که در اشکال گوناگون طراحي مي شوند و مورد استفاده قرار مي گيرند.
    رايج ترين انواع آن، مهرهايي هستند از جنس پلاستيکي مخصوص و با توجه به نوشته، فرم و شکلي که مصرف کننده بخواهد به صورت سفارشي ساخته مي شوند که همه شما با نمونه هاي آن به خوبي آشنايي داريد، مانند مُهرهاي پزشکان، مُهرهاي پشت نويسي چک، مُهر شرکت ها و ادارات، مُهر جايگزين امضاء و غيره. بستر کليه اين مُهرها کاغذ است. يعني همه آنها پس از آغشته شدن به جوهر موجود در استامپ شکل و نوشته مورد نظر را بر روي کاغذ چاپ مي کنند.
    نوع تزئيني و سرگرم کننده اين مُهرها نيز وجود دارند که براي بازي بچه ها توليد شده و معمولاً به جاي کاربرد استامپ که براي بچه هاي کوچک ممکن است مضر و سمي باشد، داراي مخزن کوچکي هستند که از آن طريق رنگ به سطح مُهر انتقال مي يابد. گذشته از کاربردهاي فوق، از مُهر در دکوراسيون داخلي نيز استفاده مي شود. پوشش ديوارها، کف، لوازم دکوراسيون چوبي يا پارچه اي ، بسترهاي خوبي براي چاپ به وسيله مُهر هستند.
    از آنجا که مُهرهايي که براي موارد دکوراسيوني مورد استفاده قرار مي گيرند نسبت به مُهرهاي سفارشي و رايج داراي ابعاد بسيار بزرگتر و اشکال متنوع و متفاوت تري هستند؛ طراحان داخلي با توجه به هدف مورد نظرشان، خود اقدام به ساخت مُهر مي کنند.شما نيز مي توانيد اين کار را خودتان انجام دهيد.
    1. مرحله اول که در ساخت کليه مُهرها مشترک است، طراحي طرح مورد نظر براي مُهر، آن هم بر روي کاغذ است. سپس دور طرح و يا حتي داخل آن را به وسيله قيچي يا کاتر ببريد. پس از آنکه الگوي طرح مُهر آماده شده ابتدا جنس مورد نظر براي ساخت مُهر را انتخاب کنيد و مراحل بعدي را انجام دهيد.
    براي ساخت هر، جنس اي مختلف و راه هاي گوناگوني وجود دارد که به برخي از آنها در ذيل اشاره مي شود:
    الف) لينولئوم يا مکالئوم
    همان طور که مي دانيد لينولئوم و مکالئوم پوشش هاي لايه اي از جنس پلاستيک هستند که ضدآب بوده و به عنوان کفپوش در قسمت هاي مختلف ساختمان قابل استفاده هستند. اين لايه هاي پلاستيکي به راحتي با تيغ هاي موکت بري بريده مي شوند. بنابراين شما مي توانيد طرح مورد نظر را که در قالب الگوي کاغذي پيش از اين آماده کرده بوديد، بر روي يک تکه لينولئوم متناسب با ابعاد طرح قرار دهيد و با تيغ موکت بُري خطوط و مکان هاي معين شده را ببريد. به دليل آنکه اين لايه ها داراي قطر چند ميلي متري بوده و امکان استفاده از آنها به صورت مُهر به تنهايي وجود ندارد نيازي به دسته اي ديگر است. بنابراين دو تکه چوب عمود بر هم و متناسب با اندازه مُهر آماده کنيد و با ميخ و چسب چوب به هم متصل کنيد. سپس لايه مُهر را با چسب صنعتي به سطح تکه چوب افقي بچسبانيد و از تکه چوب عمودي به عنوان دسته مُهر استفاده کنيد. حال با آغشته کردن سطح مُهر به رنگ به وسيله غلتک و يا قلم مو، مهر را به ديوار بزنيد و چاپ را انجام دهيد.
    توضيح: نوع رنگ مورد استفاده براي چاپ با مُهر ، معمولاً رنگ هاي روغني ساختماني است ولي در مواردي که قرار است چاپ بر روي چاپ ديگر انجام گيرد و يا به طور کلي سرعت خشک شدن چاپ مورد اهميت است، از رنگ هاي آکريليک استفاده مي شود.




    ب) ساخت مُهر با ميوه جات



    براي ساخت مُهر با [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] جات راه هاي بسيار راحت و ابتکاري وجود دارد. به عنوان مثال شما مي توانيد يک سيب، گلابي، پرتقال يا نارنگي يا هر ميوه ديگري مانند آنها را به دو نيم تقسيم کنيد و از سطح داخلي هر نيمه به عنوان مُهري براي چاپ فرم ميوه انتخابي با انتقال همان بافت ميوه استفاده کنيد.



    همانطور که در تصوير ملاحظه مي کنيد، نکَته جالب توجه اين است، که سطح مقطع گلابي آماده چاپ با چند رنگ و به وسيله قلم مو رنگ آميزي شده است. بنابراين هنگامي که با سطح روي پارچه تماس پيدا مي کند شکل گلابي رنگ آميزي متنوع چاپ مي شود که پس از اتمام کار با قلم مو به طور مستقيم برگ و انتهاي ساقه نيز طراحي شده است. همانطور که در تصاوير فوق ملاحظه کرديد، براي انجام چاپ مُهر، لزومي به انتخاب ديوار، کف يا سقف نيست بلکه شما مي توانيد از لوازم [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] چوبي يا پارچه اي نيز استفاده کنيد. تنها لازمه به کارگيري چنين تکنيکي، مسطح بودن بستر چاپ است.

    منبع : ماهنامه ی ايران آذين

  12. #20
    حـــــرفـه ای karin's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    محل سكونت
    Far away from here
    پست ها
    3,028

    پيش فرض طراحی مدرن











Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •