پس مشكل از خودته نه از 206نوشته شده توسط mohammadkh
شوخي كردم.ببين ميتوني صندلي ماشين رو عوض كني.......
پس مشكل از خودته نه از 206نوشته شده توسط mohammadkh
شوخي كردم.ببين ميتوني صندلي ماشين رو عوض كني.......
***مونتاژ خودروهای خارجی با تکنولوژی منسوخ زیبنده اقتصاد ملی نیست***
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:مونتاژ خودروهای خارجی در ایران با تکنولوژی فرسوده که در اروپا و کشورهای نیمه صنعتی جهان منسوخ شده برای کسب سودهای آنی زیبنده اقتصاد ملی نیست.مونتاژ, صنعت خودروی کشور را از مسیر توسعه و جهانی شدن باز می دارد.
وی به مونتاژ خودروهای نظیر ریو در ایران اشاره کرد و گفت:وارد کردن خطوط مونتاژ خودروهائی که درصحنه بین المللی متوقف شده جز هدر رفتن سرمایه های کشور افتخاری برای ملت ایران ندارد.
نماینده خمینی شهر اظهار داشت :تاکنون 36 مجوز ساخت کارخانه خودروسازی در ایران صادر شده و این در حالی است که عدهای فقط به دنبال واردات قطعه و مونتاژ صرف خودروهای خارجی هستند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مونتاژکاری در صنعت خودرو را حرکتی برگشت به عقب توصیف کرد و گفت:صنعت خودروی کشوربرای ورود به بازارهای جهانی باید خود را تجهیز کند.
***بی.ام.و و رنو نوابغ ایمنی***
شرکت خودرو سازی رنو سالانه 100 میلیون یورو برای ایمن کردن خودروهای خود هزینه می کند .
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ایسنا ;شرکت خودروسازی رنوبا کمک 600 مهندس و هزینه 100 میلیون یورویی سعی می کند خودروهای خود را برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای ایمن کند شعار این خودروساز نیز رانندگی ایمن است.
این شرکت هم اکنون به همراه بی.ام.و در موسسه ایمن سازی خودروی اروپا Ncap به عنوان استادان طراحی خودروهای ایمنی شناخته می شوند. شرکت های رنو و بی.ام.و بیشترین تعداد خودروهایی که تاکنون پنج ستاره ایمنی کسب کرده اند را به خود اختصاص داده اند.
هم اکنون خودروهای رنومگان,ساینس , لاگونا ,ول ساتیس , مدوس , کلیو3 توانسته اند پنج ستاره ایمنی مرکز ایمنی خودرو اروپا را به خود اختصاص دهند.
شرکت های رنو و بی.ام.و سالانه صدها دستگاه دستگاه خودرو را فقط برای آزمایش ایمن بودن آن با کوبیدن به دیوارهای بتنی و شبیه سازی تصادفات از بین می برندو سعی می کنند بر اساس این آزمایش ها خودروی خود را به گونه ای طراحی کنند که در هنگام تصادف اتاق خودرو سالم بماند اما جلوی خودرو جمع شده و ضربه را در خود دفع کند در این شرایط باید خودرو به گونه ای طراحی شود که قوای محرکه به سمت داخل هدایت نشود .همچنین مواد به کار رفته در داخل خودرو هم به گونه ای ساخته شده که ضربه را دفع کند و زمان ناشی از برخورد قسمت هایی از بدن سرنشین به اجزای داخل کابینرا به حداقل برساند.
***مسولان فورد و تویوتا پنج میلیون اتومبیل را برای رفع نقص فرا خواندند***
شرکت های خودرو سازی فورد و تویوتا در اقدامی جداگانه از مشتریان خواستند تا حدود پنج میلیون اتومبیل نیمه سنگین و منظوره خود را بدلیل احتمال خطر آتش سوزی در موتور و نقص سیستم کنترل فرمان به نمایندگی ها باز گردانند.به گزارش رادیو آمریکا شرکت فورد که دومین خودروساز بزرگ آمریکا است خواستار بازگشت حدود سه میلیون و800 هزار دستگاه وانت و از جمله وانت پر فروش "اف 150" شده است.که در فاصله سالهای 1994 تا 2002 تولید شده اند. بر اساس این گزارش این فراخوان که پنجمین فراخوان بزرگ در تاریخ خودروسازی آمریکاست بعد از رسیدگی اداره ملی ایمنی حمل و نقل بزرگراهی و شرکت فورد صورت گرفته است.اداره ایمنی حمل و نقل در حال بررسی یکهزار و 170 ادعای آتش سوزی موتور است و درباره خودروهایی که امسال نیز عرضه شده اند تحقیق خواهد کرد.گفته می شود بر اثر این آتش سوزی ها سه نفر جان خود را از دست داده اند .فورد در ماه ژانویه نیز قریب به 800 هزار دستگاه از خودروهای تولیدی سال 2000 را در پی شکایت مردم درباره آتش گرفتن موتور به تعمیر گاه ها فراخوانده بود.سخنگوی این خودروساز اعلام کرد که ما راه حل این مشکل را پیدا کرده و اطمینان داریم علاج واقعی را یافته ایم.این فراخوانکه هزینه آن میلیونها دلار بر آورد می شود بر مشکلات جاری دومین خودرو ساز بزرگ آمریکا خواهد افزود.سود این شرکت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 19 درصد افت کرد و به 900 میلیون دلار رسید که دلیل اصلی آن رقابت فزاینده و هزینه بالای نیروی کار بود. فورد اعلام کرده است که تا آخر امسال بیش از دو هزار و 700 نفر از کارکنان خود را در آمریکای شمالی اخراج می کند.
از سوی دیگر شرکت ژاپنی تویوتا نیز 978 هزار دستگاه خودرو چند منظوره و وانت را به دلیل شکایت درباره سیستم کنترل فرمان فراخوانده است این مشکل زمانی رخ می دهد که فرمان چرخانده می شود ولی اتومبیل متوقف است.تویوتا اعلام کرد که فراخوانش در نیمه دوم سپتامبر آغاز می شود .سود شرکت تویوتا در سه ماهه دوم هفت درصد افت کرده و به دو میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده ولی وضع مالی آن عموما بهتر از رقبای آمریکایی است.فروش تویوتادر هشت ماه نخست امسال بیش از 11 درصد رشد داشت و حال آن که متوسط رشد فروش سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا سه ونیم درصد بود.
***سمند***
*سمند چگونه متولد شد؟
سوالي است كه هنوز هم در ذهن بسياري از افراد به صورت نقطه ابهامي باقي مانده است.
از اواسط دهه 70 كه چند سالي از واردات خودرو ميگذشت و خودروهاي كرهاي به تعداد فراوان و با مدلهاي متنوع وارد شدند. اين سوال در ذهن افكار عمومي مطرح بود كه چگونه صنعت خودروي كره كه همزمان با ايران كارش را شروع كرده بود حالا داراي مدلهاي متنوعي است اما هنوز پيكان در صنعت خودروي ايران بدون تغيير توليد ميشود و اين باعث شد فشار افكار عمومي بر روي اين صنعت سنگيني كند.
صنعت خودروي ايران پس از پايان جنگ يك دهه ركورد را تجربه كرده بود و همه از آن به عنوان صنعت مرده نام ميبردند و بسياري نيز عقيده داشتند، كارخانههاي خودروسازي بايد تعطيل شوند و ضرورتي براي حضور صنعت خودرو در كشور وجود ندارد. در اين ميان اين صنعت دوباره راه خود را با پيكان شروع كرد و حال پس از واردات خودرو و ورود خودروهاي متنوع كرهاي فشار دوبارهاي بر روي اين صنعت تشديد شده بود و اين سوال مطرح شد:« چرا ما نميتوانيم خودرو طراحي كنيم و چرا حتي قيافه پيكان نيز مدتهاست تغيير نكرده است؟» از همه جالبتر آن بود كه پژو 405 كه در ابتدا به صورت مونتاژ كامل وارد بازار ميشد، حتي اطلاعات فنياش در اختيار مهندسان ارشد ايرانخودرو نيز قرار نميگرفت.
طرح خودروي ملي كه ايده آن نيز چندان در ايران تازه نبود، دوباره پس از پايان واردات خودرو براي توليد يك پيكان جديد آغاز شد تا به همه اثبات شود ما هم ميتوانيم مانند كره خودمان به طراحي خودرو بپردازيم. نخستين بار مردم در حاشيه بازيهاي فوتبال جام ملتهاي آسيا 96 شاهد تيزري بودند كه نشان ميداد، طراحي خودروي ملي آغاز شده است. اما تا پيش از توليد سمند در سال 81 از خودروي ملي خبري نبود.
در آغاز طرح خودروي ملي چندان مشكل به نظر نميرسيد اما پس از شروع طرح عظمت آن كاملا مشخص شد. براي آغاز كار طراحي پلتفرم مطرح شد، هرچند در ابتدا اين كار غيرممكن به نظر ميرسيد، اما روش پروتن مالزي كه خودروي خود را با طراحي بدنه روي پلتفرم ميتسوبيشي قرار ميداد، انتخاب شد.
بعد از مدتي مشخص شد حتي طراحي بدنه نيز كار بسيار دشواري است در همين زمان در كشور تايوان شركت “فرستاتوميتو” انگلستان طراحي نمونه اوليه خودرويي بر روي شاسي و قواي محركه خودرو پژو 405 براي توليد در شركت تايواني را به پايان رسانده بود، ناگهان شركت تايواني ورشكست شد و شركت فرست اتوميتو كه براي طراحي خودرو بسيار هزينه كرده بود، اين طرح را به شركتهايي در ايران، آرژانتين و چين پيشنهاد كرد. اين پيشنهاد با اقدامات اوليه براي توليد خودروي ملي همزمان بود و ايرانخودرو اين طرح را با اشتياق پذيرفت، مركز تحقيقات ايرانخودرو با جمعآوري فارغالتحصيلان ممتاز دانشگاههاي اميركبير، صنعتي شريف و چند دانشگاه صنعتي ديگر در ايران طراحي خودرو ملي را در كنار مشاوران خارجي شروع كرد.
طراحي شركت فرستاتوميتو براي ايران معايب فراواني داشت. اين خودرو اتاق نسبتا كوچك و ارگونومي متناسب با افراد كوتاه قد شرق آسيا داشت. كارشناسان مركز تحقيقات ايران خودرو در كناركارشناسان فرستاتوميتو و بعضي كارشناسان خارجي ارگونومي و تا حدودي سيستم تعليق را دوباره طراحي كردند، اين طرح را حتي تا امروز شايد بتوان جديترين طرح كارآموزي كارشناسان داخلي در زمينه طراحي خودرو قلمداد كرد.
در طرح سمند مهندسان ايراني به صورت مشترك با تيم خارجي به بررسي محاسبات مهندسي خودروي سمند پرداختند و طراحي بدنه با گروه فرستاتوميتو انگليسي و با همكاري گروهي از مهندسان آلماني، اتريشي، كرهاي و ايراني آغاز شد. طراحي قالب در كره و داشپورت آن نيز با الهام از خودروهاي گروه فولكسواگن از سوي تيمي مشترك از مهندسان آلماني، اتريشي و ايراني طراحي شد.
در نهايت تغييراتي نيز در سيستم فنربندي و فرمان خودرو به دليل تغيير گرانيگاهها و ايجاد تعادل انجام شد. خودروي سمند در ابتدا قرار بود، پيكان جديد باشد و جايگزين اين خودرو با همان قيمت شود اما با ادامه كار و مشخص شدن هزينههاي فراوان قيمت خود را به گونهاي افزايش يافت كه ديگر نميتوانست جايگزين پيكان شود. در ضمن بايد تيراژ اين خودرو براي رسيدن قيمت آن به حول و حوش 9 ميليون تومان به 200 هزار دستگاه در سال ميرسيد.
تيراژ اين خودرو بعد از سه سال به يكچهارم 200 هزار دستگاه رسيده است و در نهايت اسم آن به X7 و سمند تغيير كرد. اين خودرو به دليل نشان ايراني آن مورد قضاوتهاي مختلفي قرار گرفت. عدهاي آن را خودروي اسطورهاي ميدانند و عدهاي براين عقيدهاند پژو 405 بسيار بهتر است اما به دليل اطلاعرساني نامناسب مدلهاي جديد خودرو معمولا اطلاعات درستي از خودروهاي جديد وجود ندارد. اين در حالي است كه مدلهاي جديد خودرو در اروپا بارها از سوي رسانههاي مختلف امتحان ميشود.
* واقعيتهاي فني سمند
بدنه خودرو 5/1 برابر بيشتر از پژو 405 نقطه جوش دارد. وزن خودرو نيز حدود 200 كيلوگرم سنگينتر از پژو 405 است. پلاتفرم پژو 405 و سمند تقريبا مشابه است اما درخودروي سمند پلاتفرم در زمينه سيستم فرمان و تعليق تا حدودي اصلاح و توسعه يافتهتر است. اين خودرو در انگلستان از سوي شركت “مايرا“ استانداردهاي ايمني را كسب كرده و به گفته بعضي از كارشناسان ايرانخودرو سمند آيروديناميكتر از پژو 405 است. البته عده ديگر معتقدند كه اين خودرو در سرعت بالاي 140 كيلومتر در ساعت تعادل ندارد اما فرمانپذيري آن از نظر قدرت مانور بسيار بالاتر از پژو 405 بوده و در پيچها با سرعت بالا قدرت مانور دارد به همين دليل از سوي نظرسنجيهاي اخير بهترين سيستم فرمان را حتي بين خودروهايي مانند زانتيا و ماكسيما از آن خود كرده است.
اشكال اصلي اين خودرو بر روي ترمز و اشكال ترمزگيري و صداي ناشي از ترمزگيري است. البته ايرانخودرو مدعي است كه سمندهاي مدل 83 اين مشكل را ندارند. بدنه اين خودرو در سالهاي گذشته سر صداي زيادي داشت كه علت هم مهار نكردن قاب ستونهاي كناري بود.
شركت ايرانخودرو همچنين عنوان مي كند كه اين مشكل را هم در سال 83 حل كرده است. ارگونومي خودروي سمند نيز مشكلاتي دارد؛ به عنوان مثال صندلي اين خودرو زياد مناسب نيست. در حالت تعويض دنده نيز دست در مواردي به كنسول مياني برخورد ميكند. ديد اين خودرو در جلو كمي كمتر از پژو 405 است و ديد عقب خودرو نيز تا حدودي كور است كه مسوولان ايرانخودرو ميگويند با سنسور دنده عقب اين مشكل كمي بهبود يافته است.
سيستم فنربندي اين خودرو نسبت به پژو 405 سختتر است، حال آنكه ايمني آن نيز بيشتر از پژو 405 است. البته بعضي از ايرادات از جمله كمك فنر، ياتاقانزدن موتورها jpk و ايرادات ترمز در مدل قبل از 83 تا حدودي درست است كه در مدلهاي جديد با استفاده از موتور L3 و برقي شدن صندلي در سمند LX تا حدودي برطرف شده صداي بدنه نيز با مهار قاب ستونها كنترل شده اما شايد بزرگترين عيب و يا مزيت آن نشان ايراني اين خودرو باشد كه اين خودرو را در كانون توجه قرار داده است!
***خودروی تمام الکتریکی ساخت شرکت داسوی فرانسه به بازار عرضه می شود***
اولین خودروی تمام الکتریکی معروف به "کلینووا 3" ساخت شرکت داسوی فرانسوی اواخر ماه جاری به بازار عرضه می شود.
خودروی کلینووا 3 که در ساخت آن از مدل خودرو "رنو سنیاک" اقتباس شده است دارای سرعتی حداکثر 130 کیلومتر در ساعت است. این خودرو قادر است تا مسافت 200 کیلومتر صرفا "با انرژی برق ذخیره شده در خود و تا 450 کیلومتر با استفاده توام انرژی برق و مواد سوختی طی طریق کند. قیمت اولیه این خودرو 20 هزار یورو بر آورد شده است.باطری خودرو باید هر ساله تعویض شود که خرید هر باطری مبلغ یک هزار یورو هزینه در بر دارد .برای شارژ باطری خودروی" کلینووا 3 "چهار تا هشت ساعت وقت لازم است .
این خودرو قرار است در نمایشگاه خودرو "کوربی" در جنوب غربی شهر پاریس به معرض دید مردم گذاشته شود.
شرکت داسو اعلام کرده است که از سال 2007 میلادی خودروی "کلینووا3" به تولید انبوه می رسد و میزان تولید آن در این سال به 10 هزار دستگاه خواهد رسید تولید اولین خودروی تمام الکتریک توسط شرکت داسو فرانسه در شرایطی اتفاق می افتد که در جهان و فرانسه با افزایش قیمت نفت در بازار مواجه اند.
سرج داسو صاحب شرکت داسو و نماینده مجلس سنای فرانسه در این خصوص گفت: در برابر افزایش شدید قیمت نفت ساخت یک خودروی تمام الکتریک یک اقدام معقولی است. وی افزود :علاوه بر این خودرو مذکور خاصیت آلایندگی محیط زیست نداشته و در واقع از آن می توان به خودروی آینده نام نهاد.این مقام فرانسوی به سابقه فعالیت شرکت داسو در تولید خودرو الکتریکی گفت: از سال 2001 میلادی بخش خودروسازی شرکت داسو با همکاری شرکت خودرو سازی رنو تصمیم گرفت در خصوص الکتریکی کردن خودروهای موجود با یکدیگر همکاری کنند.
دولت فرانسه با هدف کاهش مصرف فرآورده های نفتی(سوخت بنزین و گازوییل) و همچنین کاهش آلایندگی محیط زیست اعلام کرده است که به متقاضیان سه هزار یورو کمک مالی بلاعوض خواهد کرد. یازده دستگاه از تولید اولیه این نوع خودرو از 27 سپتامبر سال جاری در اداره پست شهر پاریس به کار گرفته می شوند.
سعی میکنم یه سری اطلاعات کلی از اتومبیل های ساخت ایران( البته نیمه مونتاژ) اینجا بگذارم از برای شما
**سعی میکنم مطالب خبری رو کم کنم آموزشی رو بیشتر کنم
Last edited by 3d; 16-09-2005 at 13:21.
***سیستم ترمز ضد قفل (ABS)***
سيستم ترمز ضد قفل براي اولين بار در سال 1930 در هواپيما به شكل مكانيكي مورد استفاده قرار گرفت در همان زمان تحولات زيادي در توسعه اين سيستم در صنعت هوانوردي بوجود آمد . اما جالب بود كه بررسي اين سيستم براي چندين سال متوقف شد تا اينكه در سال 1975 تا 1976 براي اولين بار اين سيستم در كاميونهاي سنگين در آمريكا براي كاهش تصادفات به خاطر از دست دادن پايداري كاميون در جاده ها مخصوصا" جاده هاي لغزنده مورد استفاده قرار گرفت . در سال 1980 در تكنولوژي ايمني خودرو تحول عظيمي رخ داد و سيستم Abs به شكل امروزي (الكترونيكي ) در خودروهاي سواري مورد استفاده قرار گرفت .
يکي از مهمترين عواملي که باعث از دست دادن کنترل خودرو مي گردد ترمز کردن ناگهاني در جاده هاي لغزنده مانند جاده هاي مرطوب ،برفي، يخي و ... است که اين عمل بعلت قفل شدن چرخها بر روي سطح جاده مي باشد براي جلوگيري از اين امر سيستم ترمز ضد قفل (abs) استفاده مي شود . در اين سيستم از طريق يک سيستم هدايت الکترونيکي کنترل شده و با دريافت اطلاعات لازم از وضعيت سرعت هر چرخها از طريق سنسورهاي سرعت نيروي ترمز بر روي چهار چرخ را کنترل و تنظيم ميکند . دراين سيستم مقدار نيروي ترمز بر روي هر يک از چرخها ميتواندمتغير باشد بدين ترتيب چرخي که داراي سرعت کمتري نسبت به چرخ ديگر باشد به همان نسبت فشار روغن ترمز در آن کاهش ميابد ، اين کاهش فشار به صورت مقطعي بوده و تا زماني ادامه مي يابد که دور چرخها يکسان شود .
سيستم Abs از سرعت 6 کيلومتر در ساعت به بالا شروع به کنترل سيستم ترمز مي نمايد و در صورتيکه به هر نحوي دچار اختلال و اشکال گردد سيستم Abs از مدار خارج شده و ترمز خودرو به صورت عادي عمل مي نمايد .
قطعات اصلي تشکيل دهنده اين سيستم عبارتند از :
*-واحد هيدروليکي : اين واحد شامل شيرهاي کنترل جريان،سولونوييدها ، محفظه ذخيره روغن،پمپ ،موتور Abs و محفظه ارتعاش گير می باشد که مجموعه اين قطعات با دريافت سيگنال از واحد کنترل الکترونيکي، کار تنظيم و تقسيم نيروي ترمز را بر روي هر کدام از چرخها به صورت مجزا انجام ميدهد
*-واحد کنترل الکترونيکي : اطلاعات بدست آمده از سنسور به اين واحد آمده و اين واحد مجموعه واحد کنترل هيدروليکي را کنترل و هدايت مي نمايد .
*-سنسور سرعت چرخ : با چرخش يک چرخ دنده به نام روتور در مقابل سنسور ، پالس هاي الکتريکي در آن ايجاد ميگردد که تعداد اين پالس ها در واحد زمان ميزان سرعت چرخ را مشخص مي نمايد .
*-رله Abs : چنانچه ولتاژ برق ورودي را قطع نموده و سيستم ترمز به صورت معمولي عمل خواهد نمود .
منبع اصلی:جناب آقای محمد (تندر) انجمن پارسیان
Last edited by 3d; 30-04-2006 at 16:05.
***نگهداری اتومبیل***
استفاده بهينه از هر وسيله اي مستلزم سرويس و نگهداري به موقع آن دستگاه است كه به عبارتي مي توان اين روش را بازبيني پيشگيرانه ناميد، زيرا عمل به دستورات وضع شده از سوي توليدكننده و همچنين رعايت استانداردهاي موجود نه تنها موجب افزايش عمر و ايجاد قابليت بكارگيري در هر زمان با بالاترين درجه ايمني واطمينان مي گردد بلكه از اتلاف بي مورد وقت و پول نيز جلوگيري مي كند. بر همين اساس اتومبيل نيز كه بعنوان مجموعه اي از سيستمها و دستگاههاي مختلف شناخته مي شود، براي قرارداشتن در بهترين موقعيت بازدهي و همينطور برخورداري از شرايط ايده آل از نظر ايمني، كارآيي، عملكرد و حتي زيبايي و... نيازمند سرويس و نگهداري مداوم وانجام دقيق دستورالعمل هاي ارائه شده توسط كمپاني خودروساز است. در اين مقاله سعي شده با جمع آوري و ارائه معتبرترين توصيه ها و زمانبندي ها براي سرويس قسمتها و اجزاي مختلف اتومبيل، شما را درنگهداري هرچه بهتر و كاملتر اتومبيلتان ياري دهيم. البته بيان اين نكته نيز ضروري به نظرمي رسد كه در صورت استفاده از خودرو در شرايط سخت و همچنين رانندگي در محيطهاي آلوده وپرگردوخاك، تعويض روغن موتور، فيلترهاي هواو روغن، شمعها و حذف ديگر بخشهايي كه تحت تأثير چنين شرايط و محيطهاي نامساعد قرارمي گيرند بايد در فواصلي كوتاهتر از آنچه تعيين شده، صورت گيرد كه براي تعيين فاصله زماني اين نوع بازديدها توصيه مي شود با سرويس كارهاي مجرب و مطمئن و يا تعميرگاههاي مجاز مشورت نماييد.
**** مهمترين بخش و يا به عبارتي قلب تپنده در اتومبيل موتور آن است و همانطور كه ميدانيد سلامت و كاركردصحيح اين قسمت براي داشتن اتومبيلي به دردخور بسيارضروري است. بنابراين ما هم از موتور شروع كرده و شرايط بازديد و سرويس آن را بررسي مي كنيم:
1) وجود روغن كافي و با چسبندگي مناسب چه در گرماو چه در سرما از مواردي است كه در طول عمر موتور نقش بسزايي دارد. با چك كردن و بازرسي روغن در فواصل800 تا 1000 كيلومتر از كافي بودن آن در موتور مطمئن شويد، روغن موتور مناسب را با توجه به دفترچه راهنماي خودرو انتخاب كرده و تعويض آنرا با در نظر گرفتن قابليت هاي روغن و توصيه هاي شركت خودروساز انجام دهيد. اگرچه درحال حاضر روغن هايي با پايايي و حفظ قابليت تا 40 هزاركيلومتر نيز در بازار يافت مي شوند اما بخاطر داشته باشيدكه هر پيشرانه اي قابليت استفاده از اين روانسازها را ندارد.توصيه مي گردد روغنهاي عادي را بين 3500 تا 4500كيلومتر كاركرد خودرو تعويض نماييد.
2) گرماي بيش از حد براحتي موتور را دچار صدمه وآسيب مي نمايد. بنابراين همواره از وجود آب كافي درسيستم خنك كننده پيشرانه (رادياتور) اطمينان حاصل كرده و در صورت عدم وجود نشتي در كل مجموعه پس ازپيمودن هر 1000 تا 1200 كيلومتر اقدام به بازديد آن نماييد. در همين رابطه توصيه مي شود بين هر 8000 تا10000 كيلومتر تسمه پروانه و يا موتور پروانه رادياتوربازرسي گردد تا تسمه سالم بوده و لقي آن در حد استانداردباشد و يا موتور پروانه بخوبي عمل كرده و با رسيدن به دماي مشخص شده شروع بكار كند.
3) به ياد داشته باشيد كه وجود ضديخ حتي در فصل تابستان نيز مفيد است زيرا همانطور كه در زمستان ازانجماد مايع درون رادياتور جلوگيري مي نمايد، در فصل گرما هم دماي جوشش آنرا بالا مي برد، به هر حال مايع درون رادياتور را مي بايست هر دو سال يكبار بطور كامل تعويض نموده و اقدام به تميزكردن و رسوب زدايي رادياتور كرد.
4) تميز و سالم بودن فيلترهاي هوا و روغن باعث كاهش مصرف سوخت و كاركرد بهتر موتور خودرو ميگردد. بنابراين با هر بار تعويض روغن ----- هوا را هم عوض كنيد و هر دو بار يكبار اقدام به تعويض ----- روغن نماييد.
5) عملكرد صحيح و كامل سيستم جرقه زني متضمن اشتعال كامل و يكي از فاكتورهاي كارآيي مناسب موتوراست. اگرچه به تازگي شمع هاي جديد و پيشرفتهاي وارد بازار كشور شده اند اما بدليل قيمت بالا هنوز چندان كاربردي ندارند، بنابراين براي ايجاد بهترين جرقه، شمعهاي كاركرده را بين 23000 تا 25000 كيلومتر با شمعهاي نو عوض كنيد، ضمنا پس از پيمودن هر 8000 كيلومتر لازم است تاكليه شمعها بازديد و تميز شوند.
6) در همين بخش توصيه مي شود كه پس از هر 8000كيلومتر كاركرد، دلكو مجددا بررسي و احتمالا تنظيم گردد ودر دلكوهاي پلاتيني بين هر 8000 تا 10000 كيلومتر،پلاتين فرسوده تعويض گردد. با اين عمل علاوه بر راحتترروشن شدن موتور، به احتراق كامل و كاستن از مصرف سوخت نيز كمك مي كنيد.
7) براي اينكه همواره سوخت كافي به موتور برسد، جا دارد تا هر 4000 تا 5000 كيلومتر، پمپ بنزين خودرو ازنظر سلامت بازديد شده و صافي آن تميز شود. ----- سوخت را هر 12000 كيلومتر تعويض نموده و اتصالات و شيلنگ هاي سوخت را بازرسي كنيد، در صورت بروز نشتي و يا هرگونه خوردگي در آنها بدون درنگ و با سرعت مبادرت به تعويض آنها با انواع مرغوب نماييد چرا كه هرگونه آسيب و كاستي دراين قسمت مي تواند خسارات جبران ناپذيري را بهمراه داشته باشد.
8 )چنانچه نميخواهيد بدليل تخليه يا دشارژ شدنباتري دچار مشكل شويد، پس از طي هر 5000 كيلومترميزان آب اسيد باتري را چك كرده و در صورت كمبود فقط آب مقطر به آن اضافه نماييد. توجه داشته باشيد كه آباسيد باتري بدليل برخورداري از اسيد سولفوريك، قابليتخورندگي شديدي دارد. بنابراين از تماس آن با پوست، لاسو حتي بدنه خودرو جلوگيري كرده و در صورت بروز چنينموردي، بلافاصله سطح تماس را با آب سرد شستشو دهيد.به ياد داشته باشيد كه گاز متصاعدشونده از خانههاي باتري،هيدروژن است كه ميل انفجاري شديدي دارد. بنابراين ازمجاورت هرگونه جرقه و يا شعله با آن اكيدا اجتناب كنيد.
**** پس از موتور نوبت به سيستم انتقال نيرو شامل جعبهدنده و در صورت وجود چرخهاي متحرك در عقب،ديفرانسيل و ميلهگاردان ميرسد. در اين بخش اهم وظايفمالك خودرو عبارتند از:
1) روانساز مورد استفاده در جعبه دنده و ديفرانسيل ازنوعي است كه اصطلاحا به آن واسكازين گفته ميشود.واسكازينها انواع مختلفي دارند كه در مورد هر خودرو بايدبه دفترچه راهنماي آن مراجعه كرد، در هر حال پس از طيهر 40000 تا 45000 كيلومتر لازم است تا ميزان اينروانساز بازديد شود و در فاصله 80000 تا 90000 كيلومتركاملا تعويض گردد.
2) ميل گاردان بعنوان انتقالدهنده نيروي موتور ازخروجي جعبه دنده به ورودي ديفرانسيل عمل ميكند،مهمترين اجزاء ميل گاردان اتصالات يونيورسال يا بهاصطلاح چهارشاخها هستند كه با بازديد آنها در هر 24000تا 25000 كيلومتر، ميتوان از خطر جداشدن احتمالي اينقطعه و بروز صدمات جبرانناپذير حاصله جلوگيري كرد.
**** يكي از عوامل مهم در راحتي سرنشينان و همچنينسهولت رانندگي، برخورداري از سيستم جلوبندي و تعليقسالم است. چنانچه لاستيكها را هم از اجزاء اين بخشمحسوب كنيم، بنابراين:
1) مجموعه جلوبندي شامل سيبكها، چپقيها،اتصالات چندگانه، ميله تعادل، طبق و... بسته به نحوهرانندگي و ناهمواري مسير حداكثر هر 20000 كيلومتر نيازبه بازديد و سرويس دارند.
2) هر دو هفته يكبار فشار باد تايرها را مطابق دستورات سازنده خودرو، تنظيم نماييد كه اين عمل بايد هنگامي كهلاستيكها سرد هستند و در شروع حركت صورت گيرد.
3) بين هر 8000 تا 10000 كيلومتر كاركرد رينگها ولاستيكها را مجددا بالانس كرده و آنها را بصورت ضربدريبا يكديگر جابجا نماييد ولي چنانچه جهت گردش در آنهاتعريض شده است، به تعويض تايرهاي محور جلو با محورعقب در همان سمت اكتفا كنيد.
4) كمك فنرها تضمينكننده نرمي و سواري راحتاتومبيل هستند، براي اينكه هميشه در بهترين حالتباشند، پس از پيمودن هر 20000 كيلومتر آنها را از لحاظ نشت روغن و صحت عملكرد بازديد نماييد.
5) بسته به نوع لاستيكها براي جلوگيري از هر نوعپيشامد ناگوار، بين 50000 تا 60000 كيلومتر تايرهايجديد را با لاستيكهاي فرسوده عوض كنيد.
6) به يادداشته باشيد كه همواره در هر محور ازلاستيكهاي هم نوع، هم نام و هم اندازه استفاده نماييد.
7) بازديد ميزان گيريس بلبرينگ چرخها ميبايست باتوجه به دفترچه راهنماي هر خودرو و مطابق با دستوركمپاني سازنده صورت گيرد.
**** ترمزها با عملكرد درست و كاملشان همواره باعثافزايش ايمني و اطمينان خاطر راننده و ديگر سرنشيناناتومبيل ميشوند، بنابراين رعايت نكات زير ضروري است:
1) لنتهاي ترمز را هر 8000 تا 10000 كيلومتر بازديدكنيد و با توجه به نوع رانندگي، حركت در سرازيري، حمل بار و... قبل از اتمام لنتها اقدام به تعويض آنها نماييد.
2) اتصالات، لولهها و شيلنگ هاي سيستم ترمز را هر12000 كيلومتر بررسي كنيد و از سلامت آنها اطمينانحاصل نماييد.
3) پس از پيمودن هر 20000 كيلومتر، اهرم ترمزدستيو ميزان بازي آنرا تنظيم كنيد.
4) لازم است ميزان روغن ترمز هر 8000 تا 10000كيلومتر بررسي شده و هر دو سال يكبار يا پس از 40000كيلومتر كاركرد، روغن مستعمل تعويض شود.
**** زيبايي اتومبيل ارتباط مستقيمي با سلامت ظاهري،تميزي و پاكيزگي رنگ و همچنين درخشندگي قسمتهايمختلف بدنه دارد. بنابراين لازم است تا در نگهداري بدنهخودرو دقت لازم را با توجه به توصيههاي زير مبذول نماييد:
1) براي شستشوي خودرو از گل و لاي و گردوخاك،ميبايست حداقل ماهي يكبار آنرا با آب سرد يا ولرم وشامپوهاي مخصوص شستشو يا مايعات ظرفشويي شستشودهيد
2) وجود فضولات پرندگان، شيره درختان، لكههاي قير يا ساير مواد آلاينده به درخشندگي رنگ خودرو شما آسيبميرساند به همين علت بلافاصله بدنه را از اين قبيل كثافاتپاك نموده و اجازه ندهيد روي بدنه اتومبيلتان انباشتهشوند.
3) سعي كنيد تا حد امكان در فصل تابستان خود را درمعرض نور مستقيم خورشيد قرار ندهيد و در چنين حالتي يا هنگام گرم بودن بدنه، آن را نشوييد.
4) در فصل زمستان خودروي خيس خود را درمحيطهاي بسته و بدون جريان هوا با دمايي بالاتر از 20درجه سانتيگراد پارك نكنيد چرا كه اين عمل موجبپوسيدگي بدنه ميگردد.
5) با پايان يافتن هر فصل بوسيله زيرشويي اتومبيل گلو لاي و مواد آلودهكننده احتمالي را شسته و به افزايش عمربدنه كمك نماييد ضمن اينكه بهتر است پس از رانندگي دربرف و گل و لاي نيز بدنه و زير اتاق را بشوييد.
6) هرگز براي پاك كردن لكههاي قير، رنگ يا موادي ازاين قبيل، بنزين يا تينر يا روغن ترمز را بكار نبريد زيرا اينمواد به رنگ اتومبيلتان آسيب جدي وارد ميكنند. برايرفع لكههاي گفته شده فقط نفت را بكار ببريد و محل را بهسرعت با آب و مواد شوينده، تميز نماييد.
7) براي پوليش كردن بدنه ابتدا خودرو را شستشو داده وپس از خشك كردن تمامي قطرات آب از روي آن، با استفادهاز واكسهاي استاندارد، اتومبيل را پوليش كنيد.
8 ) پس از هر بار شستشو درحاليكه اتومبيل را بهآهستگي میرانيد، چند بار به نرمي ترمز بگيريد تا مطمئنشويد كه آب روي لنتهاي ترمز باقي نمانده و آنها كاملاخشك شدهاند.
**** همواره در رانندگي ديده شدن نيز به اندازه ديدنمهم است و تأمينكننده ايمني پس:
1)سلامت تمامي چراغها را مدنظر قرار داده و تقريبا هر5000 كيلومتر آنها را از نظر سلامت و صحت عملكرد موردارزيابي قرار دهيد.
2) تجربه نشان داده كه آلودگي شيشهها و تيغههايبرفپاككن به مواد مختلف نظير فضولات پرندگان، حشراتو شيره درختان باعث خرابي تيغههاي برفپاككن ميشوند.براي تميز كردن تيغههاي برفپاككن از آب و موادپاككننده استفاده نموده و هرگز نفت، گازوييل، تينر وحلالهاي ديگر را مورد استفاده قرار ندهيد.
3) با برسي فصلي تيغههاي برفپاككن چنانچه در آنهابه نواقصي چون ساييدگي، پارگي و يا شكستگي برخوردكرديد، حتما تيغهها را تعويض كنيد تا شيشه اتومبيلمخدوش نگردد.
4) در صورتي كه تيغههاي برفپاككن در اثر يخزدگي يابرف زياد متوقف شده يا حركت آنها كند شود بايد بلافاصلهبرفپاككن را خاموش كرد تا از آسيب ديدگي كل مجموعهجلوگيري بعمل آيد و سپس اقدام به پاك كردن يخ و برف اززير تيغه نمود.
5) هميشه از وجود مقدار كافي آب در مخزنشيشهشوي مطمئن شويد تا در مواقع لزوم با آسايش خاطراز آن استفاده كرده و ديد كافي را براي خود بوجود آوريد.
**** به منظور جلوگيري از شروع خوردگي رنگ و بدنهخودرو، هرگونه صدمه وارده به رنگ اتومبيل را بيدرنگ لكهگيري كنيد. براي انجام چنين كاري بهتر است بهمتخصص مربوطه مراجعه نماييد اما در مورد لكههايكوچك ميتوانيد دستورالعمل هاي زير را بكار ببنديد:
1) با توجه به شماره رنگ بدنه كه روي پلاك مشخصاتحك شده است، رنگ مورد نياز را تهيه كرده و كاردك،ضدزنگ و قلم موي لكهگيري را در دسترس داشته باشيد.
2) با احتياط كاردك را بكار گرفته و محل صدمه ديده راتا ميزان شدن لبه رنگ بتراشيد.
3) از ضدزنگ استفاده كرده و صبر كنيد تا خشك شود وسپس با سمباده بسيار نرم محل را بساييد.
4) با بهرهگيري از قلم مو محل را رنگزده و اين عمل راچند بار تكرار كنيد درحاليكه هربار اجازه ميدهيد تا رنگكاملا خشك گردد.
**** آخرين بخشي كه به آن ميپردازيم داخل اتاق است:
1) براي تميز كردن كمربند ايمني فقط از آب صابوننيمگرم استفاده كرده و هرگز مواد سفيدكننده نظير وايتكس را به كار نبريد.
2) اين قسمتها را براي سهولت كاربرد، روغنكاري كنيد :لولاي در موتور، قفل در موتور، قفل در صندوق عقب، قفلدرها، لولاي درها، تسمههاي نگهدارندهها
منبع:مجله ماشین
*** مصرف سوخت***
رعایت نکات زیر موجب صرفه جوئی در مصرف سوخت میگردد:
(1)رعایت فشار مجاز باد لاستیکها و هر ماه 1 بار، فشار آن را تنظیم کنید{کم بودن باد لاستیکها موجب افزایش مصرف سوخت و استهلاک لاستیکها می شود}
(2) موتور خودرو را به موقع تنظیم کنید. فیلترهوا و روغن موتور را به موقع تعویض کنید {سرويسهاي خودرو را به موقع انجام دهيد .}
(3) از ساسات فقط برای روشن کردن خودرو استفاده کنیدو به هنگام توقف، خودرو را خاموش کنید.
(4) دنده رو بموقع عوض کنید.
(5)از باز کردن ترموستات خودداری کنید.
(6)با سرعت مجازبرانید.تغییر مسیر سریع لایی کشیدن ترمز کردن پشت سر هم و شتاب ناگهانی باعث استهلاک لنت ترمز, لاستیک و افزایش مصرف سوخت می گردد.
منبع اصلی :آقای محمد تیرکمون (تندر)
Last edited by 3d; 30-04-2006 at 16:33.
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)