سلام
در این تاپیک خبرهای مربوط به خدمات الکترونیکی و ارائه شده از طریق اینترنت مثل پست الکترونیک، گفتگوی اینترنتی و بانکداری الکترونیک که خود شاخه هایی مثل بانکداری اینترنتی، تلفنی، مبتنی بر خودپرداز و ... دارد، قرار میگیره.
Printable View
سلام
در این تاپیک خبرهای مربوط به خدمات الکترونیکی و ارائه شده از طریق اینترنت مثل پست الکترونیک، گفتگوی اینترنتی و بانکداری الکترونیک که خود شاخه هایی مثل بانکداری اینترنتی، تلفنی، مبتنی بر خودپرداز و ... دارد، قرار میگیره.
علاوه بر حل مساله پرداخت الكترونيكي و رفع نگراني مردم از اين موضوع به عنوان مهمترين هدف، در حال حاضر، جلوگيري از جابهجايي پول فيزيكي زياد در كشور نيز در دستور كار است زيرا در كشورهاي اروپايي 70 درصد پرداختها الكترونيكي و به عبارت ديگر تنها 30 درصد مبادلات از طريق پول نقد و اسكناس صورت ميگيرد.
برات قنبري - كارشناس فنآوري اطلاعات فعال در حوزه بانكداري الكترونيكي - در گفتوگو با خبرنگار فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تاكيد بر توسعه كارتهاي اعتباري و خريدهاي الكترونيكي ادامه داد: با هدف توسعه شهر و بانكداري الكترونيكي برنامهاي تهيه و تدوين كردهايم تا در سال 88 بيش از 13 درصد شهروندان كشورمان كارتهاي اعتباري دريافت كنند و اين رقم در سال 1389 به 20 درصد كل جمعيت كشور برسد.
وي يادآور شد: در برنامه چهارم توسعه يكي از الزامات دولت پيادهسازي بانكداري الكترونيكي بود و بر اين اساس هيات وزيران در اسفندماه سال 1386 آييننامه بانكداري الكترونيكي را تصويب و ابلاغ كرد. ابلاغ اين آييننامه مصادف بود با جابهجايي من از معاونت وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات به حوزه بانكداري و به تبع آن اقدام اول ما اين بود كه چگونه ميتوانيم بانكداري الكترونيكي را در سطح جامعه گسترش داده و تقويت كنيم.
*بررسي آمادگي الكترونيكي كشورقنبري افزود: امروزه عناوين زيادي با پيشوند و پسوند الكترونيكي ايجاد شده و به تعداد كارشناسان اين حوزه هم تعاريف مختلف وجود دارد. وقتي در برنامه چهارم بحث دانايي محور را داشتيم و همچنين بحث شاخصهاي توسعه فنآوري اطلاعات را دنبال ميكرديم براي من بررسي ضريب نفوذ فنآوري اطلاعات در جامعه و آمادگي الكترونيكي كشور براي چگونگي برخورد در سيستم بانكي مهم بود.
او ادامه داد: دورهاي كه مسئوليت برنامهريزي وزارت ارتباطات را داشتم، فكر ميكردم مجموعه زيرساختها و شبكه مخابراتي آماده است و بانكها هستند كه بايد از اين امكانات استفاده كنند. مسلماً وقتي كه خودم وارد بانك شدم بايد براي اين سوال جوابي پيدا و حلقههاي گمشده و موانع توسعه را شناسايي ميكردم؛ متوجه شدم بايد تعريفي از بانكداري الكترونيكي داشته باشيم، نقشه راهي تدوين و انتظارات را از اين بخش مشخص كنيم.
او ادامه داد: نقشه راه بانكداري الكترونيكي را ترسيم كرده و وارد اجرا شديم و ميخواستيم به آن اهداف برسيم و موانع چالشي خود را با وزارت ارتباطات هم حل كنيم.
*پرداخت الكترونيكي گام موثر دولت الكترونيكيوي خاطر نشان كرد: در بررسيهاي زياد به اين نقطه رسيديم كه ما اگر بتوانيم در سيستم بانكي در فاز اول بحث پرداخت الكترونيكي را حل كنيم، قدم موثري براي دولت الكترونيكي و روانسازي فعاليتهاي مردم خواهد بود بنابراين تمام هم و غم مان اين شد كه مراجعات حضوري مردم به شعبات بانكها را كاهش دهيم و آن را به مراجعات نيمه حضوري تبديل كنيم.
او ادامه داد: در آن مقطع تحليل ما اين بود كه يك ميليارد مراجعه حضوري به بانكها براي خدمات مختلف شهري، مالياتي، شهرداريها، دفاتر ثبت اسناد، پرداخت قبوض و مشابه آن وجود دارد براي اين منظور هدف اين بود كه با ارائه خدمات الكترونيكي شعب بانكي را خلوت كنيم كه اين كار موجب راحتي مردم و ثمرات خاص خود بود.
قنبري همچنين اظهار كرد: بنابراين هدف اول خود را برروي حل مشكلات پرداخت و تنوع سازي درگاههاي مختلف پرداخت معطوف كرديم. فعاليتهاي بزرگي كه در سازمانهاي مختلف همچون ثبتنام كنكور و پرداخت شهريه در سطح دانشگاه آزاد الكترونيكي شدند كه در زمينه اول سال 87، بالغ بر 400 هزار نفر ثبت نام اينترنتي داشتيم كه تا انتهاي سال 87 به يك ميليون و سيصد هزار نفر رسيد. مشابه اين كار پرداخت قبوض را شروع كرديم چرا كه پرداخت قبوض از مسائل عمدهاي بود كه بايد به آن ميپرداختيم.
*حذف ته سوش قبوض اولين اقدام روانسازياين كارشناس افزود: ابتدا تلاش كرديم ته سوش پرداختي قبوض را كه بانك به وزارتخانههاي مربوط ارسال ميكرد حذف كنيم اينكار موجب روانسازي مخاطب بين بانكها و موسسات ميشد علت مهم نيز اين بود كه قبل از آن بانكها ته سوشها را به شركتهاي آب و فاضلاب، برق، … ميفرستادند و آنها اين اطلاعات را data entery كرده و بر اساس آن تصميمگيري ميكردند كه مسلماً خطاي انساني و تأخيرات در كار تاثير ميگذاشت. بنابراين حذف ته سوش يك قدم بسيار موثري در اين زمينه بود.
او ادامه داد: بعد از اين تلاش كرديم كه راهها و درگاههاي ديگري مثل تلفن بانكها و مراجعه از طريق اينترنت را دنبال كنيم. تمام تلاش معطوف به اين بود كه پرداخت حضوري به غيرحضوري تبديل شود. يكي از موسساتي كه بيشترين قبوض را صادر ميكند شركت ارتباطات سيار است كه در سال 87 موفق شديم از حدود 5 درصد پرداخت غيرحضوري به 21 درصد در آخر سال 87 برسيم.
او گفت: اين قدم مناسبي بود كه در آن موفق شديم تهسوش را به طور كامل براي ارتباطات سيار حذف كنيم. در حال حاضر در شركت ارتباطات سيار هيچ ته سوشي را نداريم مگر در مناطق دور روستايي و آن هم در بانكهايي كه آمادگي لازم را فراهم نكردهاند.
*رسيدن به 60 درصد پرداخت غيرحضوري در سال 88عضو هيأت مديره بانك ملي ايران با اشاره به اينكه استانها و شهرستانها براي پرداخت غيرحضوري از استان تهران پيشقدم و جلوترند و بايد براي جلب اعتماد مردم خدمات را كاملتر ميكرديم، گفت: در سال 87 فعاليتها را به سمتي برديم كه اطمينان مردم را فراهم كنيد. طبق برنامه ريزي سال 88 بايد بتوانيم عدد پرداخت غيرحضوري را به حدود 60 درصد افزايش دهيم، مسلماً افزايش 60 درصدي مستلزم افزايش تلفنبانكها، فروش شارژ كارتها و در عين حال تشويق مردم به استفاده از اين خدمات است.
او تاكيد كرد: همچنين هدف ما اين بود كه مردم از مراجعه به اين خدمات پشيمان نشوند و پرداختها را بگونهاي فراهم كنيم كه هم به لحاظ زماني و هم مكاني آزادي عمل مردم فراهم باشد، سرويس 9622 به صورت رايگان با همين هدف ارائه شد. از وقتي كه تلفن 9622 راهاندازي شده به اين معني است كه تمامي هزينهها توسط شركت ارتباطات زيرساخت پرداخت ميشود و براي مخاطب تماس گيرنده هيچ هزينهاي نخواهد داشت ولي هنوز برخي اپراتورها مثل ايرانسل و تاليا بحث مجاني بودن را كنترل نميكنند.
وي افزود: بنابراين اين سيستم نبايد براي مشتري هزنيه داشته باشد و با هماهنمگي كه انجام شده شركت ارتباطات سيار هزينهها را پرداخت ميكند. مسلماً اين كار موجب نوآوري در بانك، كاهش حضور مردم در شعبات و بانكها و راحتي كارهاي آنها ميشود. اين سيستم را باز گسترش ميدهيم تا آنجاييكه فرد ديگر شناسه پرداخت و غيره را وارد نكند.
*بانكي حق ندارد سيستمش را روي بانكهاي ديگر ببنددوي با اين اعتقاد كه بانكها به اين نقطه رسيدهاند كه بايد با هم كار كنند و هيچ بانكي حق ندارد سيستم خود را روي بانكهاي ديگر ببندد البته برخي از بانكها مقصر نيستند چون مقدار تراكنشها با تعداد سيستمهايي كه آنها دارند تناسب ندارد، افزود: در برخي روزها بيش از 5 ميلون تراكنش ATM داشتيم حتي تلاش كرديم در ATMها چك پولهاي 50 هزار توماني تعريف كنيم چرا كه اگر اين كار را انجام نميداديم دچار مشكل ميشديم. اين كارها ما را به اينجا رساند كه شبكه بانكي ميتواند خود را ساماندهي و سرويسهاي پرداخت را حل كند تا تعداد مراجعات حضوري بانكي كم شود.
او خاطر نشان كرد: طبق محاسبات اقتصاد بانكداري، هزنيه يك تراكنش حضوري 10 برابر هزينه غيرحضوري است. طبق محاسبه هر تراكنش كه به صورت حضوري در بانك صورت ميگيرد حداقل 500 تومان است و در بانك ملي كه نگاه حاكميتي دارد و گستردگي آن هم وسيع است يك تراكنش حضوري 800 تا 1000 تومان هزينه دارد.
او افزود: بنابراين ما از هر اقدامي كه مراجعات مردم را كاهش ميدهد استقبال ميكنيم. حتي تلاش كردهايم در مراكزي مثل دفاتر اسناد و املاك كه بيشترين مراجعات بانكي را دارند، خدمات بانكي به شكل الكترونيكي در همان دفاتر ارائه شود و در حال حاضر اين كار شروع شده و بخشي از اين دفاتر الكترونيكي شدهاند.
وي ابراز اميدواري كرد: اميداوريم 7 تا 8 هزار دفتر اسناد و املاك كه در سراسر كشور فعال هستند به سيستم الكترونيكي پرداخت مجهز شوند، با حل پرداخت الكترونيكي در اين دفاتر، هر سال 72 ميليون سفر حذف ميشود. در اين راستا بايد مشكلات كساني كه سواد ندارند را به گونهاي حل كنيم. در ادامه تلاش خواهيم كرد پرداخت قبوض جريمه، مالياتها و عوارض نيز به صورت الكترونيكي انجام شود.
*نياز به همكاري زيرساختهاي مخابراتياين كارشناس در پاسخ به اين سوال كه چه چالشها و موانعي در مسير تحقق كامل بانكداري الكترونيكي وجود دارد؟ گفت: هدف از بانكداري الكترونيكي راحتي مردم از هزينههاي سنگين و مشكلات روزمره و صرفه جويي هزينه، وقت و مصرف انرژي است.
به گفته او لازمه رسيدن به اين هدف همكاري زيرساختهاي مخابراتي با شبكههاي سراسري بانكي كشور است. زيرا درصورت بروز مشكل در مخابرات و سيستم ارتباطي خدمتي كه در سراسر كشور از طريق بانكداري الكترونيكي ارائه ميشود، هزاران تراكنش در سراسر كشور را دچار مشكل ميكند.
*ماهانه 150 ميليون تراكنش الكترونيكي در كشوراو با بيان اينكه هر ماه 150 ميليون تراكنش الكترونيكي در بانك هاي كشور داريم، افزود: حال وقتي اين امكان براي ميليونها مشتري فراهم شده قدم مهم و اساسي اين است كه اين خدمت قطع نشود. مطالبات مردم از سرويسهايي كه راهاندازي شده جلوتر است و ما نميتوانيم سرويسهاي راهاندازي شده را به حال خود رها كنيم.
قنبري تصريح كرد: مردم مرتب خدمات ما را رصد كرده و ترجيح ميدهند حتي براي افتتاح حساب هم به بانك مراجعه نكنند ولي هنوز شرايط حقوقي اين كار فراهم نشده است.
وي ادامه داد: مردم از Mobile banking و پرداخت از طريق موبايل استقبال ميكنند ولي ما ميدانيم تا زماني كه يك اپراتور قوي موبايل پشت اين صحنه نباشد نميتوانيم به موفقيت اين سرويس اطمينان حاصل كنيم. در صورت ارئه سرويس Mobile banking تمامي كساني كه موبايل دارند ميخواهند از اين سرويس استفاده كنند ما بايد شرايط استفاده از اين سرويس را فراهم كنيم.
*هزاران تراكنش ناموفق با قطع شبكه موبايلبه گفته او الان هزينه يك تماس با موبايل گرانتر از پيامك است بنابراين مخابرات انگيزهاي براي اولويت دادن به سرويس پيامك ندارد. در سيستم پرداخت از طريق موبايل به هر شكل الكترونيكي اگر يك ثانيه قطع و وصل سيستم داشته باشيم 8 الي 10 هزار تراكنش ناموفق ميشود.
*يكپارچهسازي ارائه خدمات بانكداري الكترونيكيقنبري يكي از كارهايي كه بايد براي يكپارچهسازي ارائه خدمات انجام شود را يكپارچهسازي صدور كارتها دانست و اظهار كرد: نبايد به تعداد بانكها كارت بانكي صادر كنيم و يا چه ضرورتي دارد كه به تعداد بانكهاي كشور دستگاههاي pos داشته باشيم. اين عامل خود موجب عدم اطمينان مشتريان است.
انتهاي پيام
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اقتصاد
چهارمين همايش بانكداري الكترونيك با حضور مديرانعامل بانكها، كارشناسان مسائل پولي و بانكي و اساتيد دانشگاهي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) فرنود حسني ـ دبير اجرايي چهارمين همايش بانكداري الكترونيك ـ اظهار كرد: با توجه به اهميت پرداختن به الكترونيك شدن فعاليتها در سيستم بانكي، اين همايش با هدف بررسي آخرين دستاورهاي بانكها در زمينه بانكداري الكترونيك برگزار ميشود.
وي ادامه داد: هماكنون سيستم بانكي كشور از پيشرفت قابل قبولي در زمينه الكترونيكي شدن فعاليتها برخوردار شده اما تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي مانده است.
وي افزود: آشنايي مردم با روشهاي دريافت و پرداخت الكترونيكي گام بسيار بلندي در خصوص توسعه بانكداري الكترونيك محسوب ميشود.
در افتتاحيه اين همايش معاون بانك و بيمه و شركتهاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي حضور داشت.
اين همايش با حضور مديرانعامل بانكها، كارشناسان مسائل پولي و بانكي و اساتيد دانشگاهي به مدت دو روز در مجموعه فرهنگي، هنري وزارت كار ادامه دارد.
انتهاي پيام
مدیرعامل شرکت پست بانک ګفت: عملیات بانکی پست بانک تا دو ماه آینده از طریق تلفن همراه امکان پذیر می شود.
محمود افضلی در ګفت وګو با خبرنګار سازمان خبری موبنا اظهار داشت: مذاکرات برای عملیات موبایل پیمنت پست بانک با اپراتورهای تلفن همراه نهایی شده و هم اکنون امکان پرداخت و انتقال کارهای بانکی از طریق پیام کوتاه و تلفن همراه فراهم است.
وی ادامه داد: اقدامات عمده این طرح انجام شده و تا دو ماه آینده عملیات بانکی پست بانک با استفاده از سیمکارت های تلفن همراه ممکن می شود و مشترکان تمامی اپراتورهای تلفن همراه می توانند از این سرویس استفاده کنند.
به ګزارش موبنا اجرای سرویس پرداخت موبایل پست بانک با استفاده از فناوری ussd2 انجام می شود.
128/20
:31:ارائه سرویس جدید پرداخت آنلاین از طریق تلفن همراه و شبکه های اجتماعیسرویس پرداختهای آنلاین Paypal با هدف توسعه تجارت الکترونیک به زودی سیستمهای میکروپرداختی را عرضه می کنند که امکان تبادل پول از طریق تلفنهای همراه و شبکه های اجتماعی را فراهم می کنند.به گزارش خبرگزاری مهر، Paypal یکی از مهمترین سیستمهای پرداخت آنلاین در سطح بین المللی است. امروزه این سیستم به یکی از بزرگترین سرویسهای تبادل پول به صورت آنلاین تبدیل شده است.
اکنون این پرتال قصد دارد در پرداختهای آنلاین، سرویسهای جدیدی را ارائه کند که موجب توسعه تجارت الکترونیک و خریدهای آنلاین به روشی آسانتر و سریعتر شود.
این سرویس جدید که Api Adaptive Payments نام دارد به کاربر اجازه می دهد که از شماره حساب Paypal خود برای خرید کالا و خدمات از طریق تلفن همراه استفاده کند.
همچنین سیستم "تویئت پی" سرویس جدیدی است که کاربران میکروبلاگ توییتر می توانند با استفاده از حساب Paypal خود از طریق توییتر تبادل پول کنند.
براساس گزارش پی سی وورد، مایکروسافت نیز امکان خرید بازیهای "ایکس باکس" را از طریق Paypal فراهم کرده است.
در این خصوص یک تحلیلگر "ای- مارکتر" اظهار داشت: "تبلیغات به تنهایی قادر نیستند از طریق شبکه های اجتماعی در افزایش فروش محصولات موثر باشند. به همین منظور عملکردهای تجارت الکترونیک در حال افزایش هستند. در این میان امکان خرید و فروش و تبادل پول روی شبکه های اجتماعی می تواند برای توسعه دهندگان درآمدزایی بالایی داشته باشد."
:40:
پرداخت قبوض از طريق تلفن همراه يعني موبايلبانك هنوز جدي نشده است و براي پرداخت غيرحضوري قبوض به جز سامانه 1818 راههاي ديگري همچون ATM، اينترنت و تلفن بانك وجود دارد.
محمد روحالهي ـ مديرعامل شركت مخابرات استان تهران ـ در گفتوگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: تمام تلاش شركت مخابرات تهران بر اين اساس است كه به صورت غيرحضوري سرويسهايي كه در برنامه دارد را به مشتركان ارائه دهد.
او با اشاره به راهاندازي سامانه 1818 در دو سال گذشته براي پرداخت غيرحضوري قبوض از طريق تلفن، افزود: پرداخت از اين طريق تنها يك دقيقه زمان ميبرد. به اين منظور تنها شناسه قبض و شناسه پرداخت لازم است.
وي با بيان اين كه اطلاعات مربوط به قبض قابل پرداخت، دو هفته قبل از توزيع در سامانه 1818 موجود و آماده پرداخت است، ادامه داد: براي پرداخت از طريق سامانه 1818 فقط كافي است مشترك كارت عضو شبكه شتاب داشته باشد
*فقدان مديريت يكپارچه در IT*
يك كارشناس تاكيد كرد:
فعاليتهاي الكترونيكي كشور جزيرهيي انجام شده است
L]خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات
در حال حاضر فعاليتهاي خوبي در حوزه بانكداري الكترونيكي، آموزش الكترونيكي و تجارت الكترونيكي، هرچند به صورت جزيرهيي انجام شده است اما در سطح كلان مملكت يك مديريت يكپارچه در حوزه IT وجود ندارد.
داريوش رشيدي - كارشناس فنآوري اطلاعات - در گفتوگو با خبرنگار فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: با آغاز هزاره سوم، جهان بر پايه چند اصل بنيادي از جمله تغييرات پويا، همگرايي، رقابت پذيري و يادگيري يكپارچه بنا شده و در واكنش به اين اصول تغيير بنيادي و ساختاري كرده است.
او ادامه داد: دوره جديد دورهاي پويا، پيوسته، پرتكاپو، متحول، پيچيده و ناشناخته است. امواج فنآوري نيز پي در پي، هر روز و هر لحظه از راه ميرسد و تمامي ابعاد زندگي فردي، اجتماعي و كسب و كار را تحت تاثير قرار داده است. بنابراين در اين دوران همه فعاليتها اعم از بانكداري، اقتصادي، فعاليتهاي بازار و فعاليتهاي شهري همگي دستخوش تغيير و تحول شدهاند.
وي با بيان اينكه نااطميناني از بسياري از مسائل اقتصادي از جمله نوسانات تجاري، تازهواردان، تغيير مقررات و نوآوريهاي مختلف همگي باعث شده است كه جهان متحول و پرتكاپو باشد افزود: يك بحث جديد در اين عصر همان بحث Virtualization يا مجازي شدن است؛ با توجه به نكاتي كه گفته شد دنياي مجازي تمامي ابعاد زندگي بشر را در بر گرفته است. اين بحث مجازي مكان را از نظر فيزيكي حذف ميكند و ديگر نيازي نيست كه براي مثلاً يك كار اداري رهسپار آن سازمان شويم زيرا همه چيز تحت وب و تحت اينترنت و در دنياي مجازي در حال انجام است.
او خاطر نشان كرد: به عنوان نمونه با يك موبايل ميتوان هر كاري را انجام داد؛ تلفن زد، تلويزيون تماشا كرد، وارد كسب و كار شد، به بانك سر زد و كارهاي بانكي را انجام داد، ايميل چك كرد و به وب وصل شد و بدين ترتيب همه چيز يكپارچه شده است.
وي با تاكيد بر اينكه تمامي علوم يكپارچه شدهاند، از دوراني كه صنعت رسانه و صنعت مخابرات از هم جدا بودند ياد كرد و گفت: اما اكنون همه به يكپارچگي و همگرايي رسيدهاند و اين است كه زيربناهاي شهر الكترونيك را ميسازد. يعني اين تغييرات بنيادي و همگرايي و تغييرات پويا باعث شده است كه ما به شهر الكترونيكي برسيم.
به گفته او محصولات الكترونيكي نياز بشر را به دسترسي آسان كرده و همانگونه كه شهر الكترونيك ابعاد چند گانهاي دارد، يك چالش چند بعدي نيز براي رسيدن به آن مورد نياز است و ما نميتوانيم بگوييم كه يك حوزه سازماني به تنهايي كار كند تا به شهر الكترونيكي برسد.
رشيدي گفت: چالشهايي وجود دارد كه چند بعدي است و از طرف ديگر خود شهر الكترونيكي نيز ابعاد مختلفي دارد. در رسيدن به شهر الكترونيك بايد سازمانهايي الكترونيك از جمله، بانكداري الكترونيك، و نيز جامعه يادگيرنده داشته باشيم كه اين باعث پيدايش شهروند الكترونيكي ميشود تا بتواند كارهايش را به صورت الكترونيكي انجام دهد. بنابراين در يك تعريف ساده از شهر الكترونيكي ميتوان گفت شهري است كه افراد به صورت مجازي كارهاي روزمره خود را انجام ميدهند.
او همچنين اظهار كرد: منظور شهر مجازي يعني هم من بتوانم وارد شوم و هم طرف مقابل بتواند به صورت interactive و تعاملي پاسخ دهد. شهر الكترونيكي شهري است مجازي كه در آن كارهايي كه در حالت عادي به صورت فيزيكي انجام ميدهيم انجام ميشود. در اين شهر كسب و كار، تحصيل كردن، امور بهداشتي البته با قواعد خاص اين شهر انجام ميشود.
وي به استانداردهاي جهان براي شهر الكترونيكي اشاره و خاطر نشان كرد: استانداردهاي مختلفي توسط شهرهاي الكترونيكي در دنيا كه پيشرو هستند گذاشته شده است. درست است كه در كشور ما رشد حوزههاي الكترونيكي تدريجي است زيرا دانش و تكنولوژي به آرامي در كشور نهادينه ميشود اما من خوشبين هستم.
او گفت: با توجه به اينكه بستر مهم بخش IT نرمافزاري و سختافزاري است و با وجود جوانان بسيار شايسته در كشور، قطعاً پيشرفت خواهيم كرد و تاكنون نيز پيشرفتهاي خوبي در حوزه نرمافزاري داشتهايم. هرچند فاصله نسبتاً زيادي با استانداردهاي جهاني داريم.
رشيدي چالشهاي شهر الكترونيك را چند بعدي دانست و گفت: ما بايد از زواياي مختلف به اين چالشها بنگريم. يك بخش آن مربوط به نظام بانكي است، مثلاً نياز به يك بانكداري يكپارچه كه در هر نقطه از كشور كه هستيد بتوانيد با يك شعبه ارتباط برقرار كنيد و در هر نقطه از كشور ارتباط بين شعب برقرار شود براي ايجاد شهر الكترونيكي احساس ميشود، هرچند نميتوان منكر نياز فرهنگسازي در رسيدن به اين مهم شد.
به گفته رشيدي بايد بسترها خريداري، نرمافزارهاي مورد نياز فراهم و بوميسازي و در هر صورت به منظور استقرار شهر الكترونيكي هزينه شود. فرهنگسازي فنآوري در ايران در حال انجام است و مردم خريدهاي درشت خود را با كارت انجام ميدهند. بانكها آرام آرام شلوغي خود را از دست ميدهند و ما به آينده خوشبين هستيم.
انتهاي پيام
:27:فنآوري عامل تسريع يا كندي امور؟
بررسي لزوم بازبيني عملكرد مراكز پليس + 10 در كشورسرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعاتخبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
1388/05/28
08-19-2009
10:48:13
8805-04217: كد خبر
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات
با گذشت بيش از پنج سال از راهاندازي مراكز پليس + 10 در كشور اين مراكز به مرحلهاي از مسير خدمترساني خود رسيدهاند كه نيازمند بازبيني و مرور عملكرد و چگونگي ارائه خدمات به شهروندان از سوي مسوولان و متوليان آن هستند زيرا هدف اوليه راهاندازي آنها تنها ارايه خدمات پليس نبوده و ارايه خدمات ديگر نهادها در طرح اوليه پيشبيني شده بود كه متاسفانه با وجود ديد مالكانه و انتظامي چنين امري محقق نگرديده است.
به گزارش خبرنگار فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به عقيده كارشناسان با همافزايي ناشي از همكاري دفاتر پليس +10 و دفاتر خدمات ارتباطي، مردم ميتوانند خدمات را سريعتر و با دغدغه كمتري دريافت كنند. در راستاي تحقق دولت الكترونيكي، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي به عنوان پيشتاز در زمينه ارايه خدمات دولت الكترونيكي با اهداف كاهش تصديگري دولت و دسترسي راحتتر و سريعتر مردم به خدمات، دفاتر پليس +10 را در سراسر كشور و از سال 82 راهاندازي كرد.
اين دفاتر با بهرهگيري از فنآوري اطلاعات و ارتباطات توانستهاند نقش موثري در صرفهجويي هزينه و زمان مردم ايفا كنند، ليكن هماكنون داراي كاستيهايي هستند كه ناشي از نگاه نادرست ساختاري و انتظامي است. به طور حتم با غلبه بر نگاه نادرست مذكور ميتوان علاوه بر بهبود كيفيت و توسعه تعداد خدمات بخش انتظامي اين دفاتر، مقدمات ورود ديگر نهادها و دستگاههاي اجرايي را به عرصه ارايه خدمات توسط بخش خصوصي در راستاي تحقق دولت الكترونيكي فراهم كرد.
مهدي فقيهي - كارشناس دفتر فنآوريهاي نوين مركز پژوهشهاي مجلس - در گفتوگو با ايسنا در تشريح اهداف اصلي اجراي اين طرح اظهار ميكند: تسهيل در ارايه خدمت به مردم، كاهش تصديگري دولت، بهره گيري از فنآوري اطلاعات و ارتباطات در جهت افزايش سرعت، دقت و آسايش در ارايه خدمات، فرهنگسازي در جهت گسترش خدمات از راه دور، حذف فعاليتهاي فيزيكي غيرضروري، حداكثر يك بار مراجعه مردم براي دريافت خدمات و ارايه خدمات يكپارچه در يك نقطه از جمله اهداف اصلي اين طرح بود.
همچنين يكي از اهداف اصلي ايجاد اين دفاتر مراجعه فقط يك بار براي دريافت هر خدمت است، ليكن در حال حاضر براي دريافت هر خدمت به چند بار مراجعه به چند محل مختلف نياز است. براي مثال براي دريافت گذرنامه، متقاضي يك بار به اداره پست جهت دريافت فرم و پوشه، يك بار به بانك جهت پرداخت هزينه صدور گذرنامه و يك يا چند بار به دفاتر پليس+10 جهت تحويل مدارك بايد مراجعه كند.
*فقط يك بار مراجعه از اهداف ايجاد دفاتر
در حاليكه فقط يك بار مراجعه از اهداف اصلي ايجاد دفاتر عنوان شده است، برخي از مراجعان به دفاتر پليس +10 از بيش از يك بار مراجعه به اين دفاتر براي دريافت خدمت خبر دادهاند. يكي از اين افراد به خبرنگار ايسنا گفت: مدارك لازم براي دريافت گذرنامه را به دفتر پليس +10 تحويل دادم تا در زمان مشخص درب منزل تحويل بگيرم اما از گذرنامه خبري نشد و به مراجعه دوباره به دفتر مجبور شدم و مسوولان در دفتر مذكور با دادن شناسه رهگيري بقيه كار را به خودم سپردند. در صورتيكه اگر از ابتدا اداره گذرنامه حضور پيدا ميكردم شايد سريعتر به نتيجه ميرسيدم.
خدماتي كه در اين طرح ارائه شده در دو دسته خدمات حضوري و خدمات غيرحضوري عنوان شده است؛ پيگيري كارت سوخت خودرو، ثبتنام كارت سوخت موتورسيكلت و اطلاعرساني از خدمات پليس + 10 از خدمات غيرحضوري طرح ياد شده هستند. همچنين خدمت انگشتنگاري نيز در حال اضافه شدن به خدمات پليس + 10 است.
بنا بر اعلام تنها ارايهي خدمات انتظامي هدف اوليه دفاتر دولت الكترونيكي نبوده است و از اين دفاتر جهت ارايه ديگر خدمات نهادها و سازمانهاي دولتي نيز ميتوان بهره جست، در اين راستا ميتوان از ظرفيت و توانايي موجود در دفاتر خدمات ارتباطي وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات استفاده كرد.
*فقدان سيستم يكپارچه و اتصال همزمان مشكل دفاتر
اما فقدان يك سيستم يكپارچه اطلاعاتي و اتصال همزمان دفاتر از طريق خطوط پايدار نظير DSL به پايگاه دادههاي اصلي از مشكلات سيستمهاي موجود اعلام ميشود.
همچنين تعداد كم دفاتر در سراسر كشور نيز از مسايل موجود است، ايده اوليه سال 82 راهاندازي حدود 600 دفتر در سراسر كشور بوده است كه هم اكنون حدود 320 دفتر راهاندازي شده است. توزيع نامناسب دفاتر در سراسر كشور از مشكلاتي است كه موجب عدم دسترسي برابر مردم به خدمات ميشود و صراحتا مخالف با اصل عدالت اجتماعي است.
*سيستمهاي آفلاين كندكننده فرآيند خدمترساني
اما كارشناس دفتر فنآوريهاي نوين مركز پژوهشهاي مجلس استفاده از سيستمهاي آفلاين به جاي سيستمهاي آنلاين به لحاظ ديد انتظامي را از كند كنندههاي فرآيند خدمترساني دانست و گفت: با اتخاذ راهكار و سياستهاي مناسب ميتوان با لحاظ ديد انتظامي از سيستمهاي آنلاين استفاده كرد. ساعات كار محدود دفاتر پليس +10 نيز از آسيبهاي تحقق دولت الكترونيكي است. بر اساس شعار دولت الكترونيكي مردم بايد در هفت روز هفته و 24 ساعته بتوانند خدمات دولتي را دريافت كنند.
كارشناسان پيشنهادهايي را براي بهبود عملكرد اين دفاتر ارايه كردند؛ بدين ترتيب كه در دو گروه خدمات حضوري و خدمات غيرحضوري؛ امكان استفاده ديگر نهادها از پايگاه داده نيروي انتظامي، توسعه خدمات دفاتر پليس + 10، توسعه تعداد دفاتر و افزايش زمان كار دفاتر پليس +10 اقداماتي است كه ميشود در رديف ارائه خدمات حضوري قرار بگيرد.
امكان ارسال مدارك از طريق اينترنت و مراجعه صرف براي احراز هويت افراد، دريافت خلافي خودرو از طريق اينترنت و امكان پرداخت آن به صورت غيرحضوري، امكان پيگيري كارت خودرو از طريق اينترنت، ثبتنام جهت صدور مجوز طرح ترافيك، معرفي مراكز معاينه فني خودرو، امكان جستوجوي خودروهاي مسروقه و مكشوفه، معرفي شوراهاي حل اختلاف در سراسر كشور نيز ميتواند در راستاي ارايهي خدمات غير حضوري اعمال شود.
*نياز به ارتقاء وب سايت epolice.ir
همچنين پيشنهاد ميشود وبسايتاز موضع اطلاعرساني به تعاملي و خدمترساني ارتقاء يابد كه البته در زمينه كارت هوشمند سوخت گامهاي مناسبي برداشته شده است.کد:www.epolice.ir
*33هزار پليس در هشت هزار نقطه پاسخگوي مردم
اما قوي - مدير كل فنآوري اطلاعات و ارتباطات ناجا - نيز اظهار كرده است: از بين خدمات امنيتي ناجا و ايجاد پليس الكترونيكي، بهرهمندي از IT در پليس با شعار همه چيز، همه جا و همه وقت با سرعت، صحت و دقت در حال پيگيري است. 45 هزار تن از افراد پليس به درخواستهاي مردم در هشت هزار نقطه از سراسر كشور در آينده پاسخگو خواهند بود كه اين ميزان در حال حاضر 33 هزار نفر در هشت هزار نقطه است.
اين كارشناس با طرح اين سوال كه چرا استفاد از ICT در نيروي انتظامي مهم است، گفته بود: درابتدا بايد فعاليتهاي ناجا مبتني بر اطلاعات صورت ميگرفت. ناجا سالانه 229 ميليون نفر روز كار مبتني بر اطلاعات را توسط 15 ميليون نفر انجام ميداد كه تنها بضاعت 6.2 درصدي آن را داشت. همين امر باعث شد مردم براي خدمتگيري در صف بايستند.
به گفته وي سالانه حدود 25 ميليون نفر از جمعيت كشور با نيروي انتظامي تعامل دارند كه اگر از IT براي انجام امور استفاده شود، تصميمگيري سليقهاي حذف شده و توان پليس افزايش پيدا ميكند؛ به طوري كه IT در نهايت بررسيها براي ناجا الزامي شد.
انتهاي پيام
خدمات مخابرات در ایجاد پرتال سازمانها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شده استمشهد - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان رضوی گفت: با بستری که مخابرات فراهم کرده است بسیاری از سازمانها می توانند خدمات خود را از طریق پرتال در اختیار مردم قرار دهند که باعث کاهش سفرهای درون شهری و برون شهری و صرفه جویی در وقت و هزینه شده است.به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، مهندس علی کارگزار ظهر چهارشنبه در نشست با مدیران اداره کل منابع طبیعی استان افزود: همکاری سازمانها با یکدیگر می تواند گره گشای مشکلات مردم بوده و ضمن افزایش بهره وری کاهش هزینه ها را به دنبال داشته باشد.
وی تصریح کرد: با بستری که مخابرات فراهم کرده است بسیاری از سازمانها می توانند خدمات خود را از طریق پرتال در اختیار مردم قرار دهند که این موضوع کاهش سفرهای درون شهری و برون شهری و صرفه جویی در وقت و هزینه مردم را در پی خواهد داشت .
مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان رضوی همکاری مخابرات را با اداره منابع طبیعی را مطلوب ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: مخابرات با راه اندازی خط تلفن و یک ارتباط نقش مهمی در کاهش سفرها و به تبع آن کاهش آلودگی به عهده داشته و امروز مفتخر هستیم که با بهره برداری از هشت هزار دفتر ICT روستایی در کشور توانسته ایم نقش پیشخوان دولت را در ارائه انواع خدمات مخابراتی پستی، پست بانک، تجارت و غیره به عهده بگیریم.
همکاری در اجرای پروژه فیبر نوری به عنوان صنعت سبز و ارائه خدمات از سوی سازمانها در جهت کاهش سفرها دو نمونه دیگر از همکاری مخابرات با منابع طبیعی و شهرداری ها به شمار می رود که بدون همکاری سازمانهای یاد شده امکان پذیر نخواهد بود.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۴:۳۱ , ۱۳۸۸/۰۵/۲۸--------------------------------------------------------------------------------© 2003 Mehr News Agency
امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد
مديرامور شعب بانك رفاه استان مركزي:
از مراكز POS نصبشده به خوبي استفاده نميشود
خبرگزاري فارس: مدير امور شعب بانك رفاه استان مركزي گفت: هم اينك 85 دستگاه POS در مراكز مختلف اقتصادي در سطح استان مركزي نصب شده است كه از اين امكان ايجاد شده به خوبي بهرهبرداري نميشود.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ابراهيم اسكندري امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اراك افزود: برخي از دستگاههاي نصب شده در اين مراكز به دليل استفاده نكردن مطلوب از سوي مردم جمعآوري و در مناطق ديگري مورد استفاده قرار گرفته است كه ميطلبد با توجه به فراگير شدن كارت بانكي در ميان عموم، مردم به جاي استفاده از پول نقد خريدهاي خود را از طريق اين دستگاهها پرداخت كنند.
وي اضافه كرد: متاسفانه با وجود قوانين متعدد در زمينه ممنوعيت قرار دادن چند دستگاه از بانكهاي مختلف در يك فروشگاه، تعداد زيادي از اين دستگاهها در يك مركز خريد وجود دارد كه با توجه به يكسان بودن عملكرد آنها اين اقدام صرفا سبب اتلاف منابع و سرگردان شدن مردم در استفاده از اين دستگاهها ميشود.
مدير امور شعب بانك رفاه استان مركزي با اشاره به اينكه مردم علاقه دارند هزينههاي خريد كالاي خود را به صورت نقدي بپردازند به علل اين علاقهمندي اشاره كرد و بيان داشت: قطع شبكه، سرعت پائين در انجام عمليات بانكي، مصادره كارتها توسط سيستمهاي خودپرداز و نيز مشكلات ديگر مربوط به فعاليت الكترونيكي، سبب بيميلي مردم به استفاده از خدمات الكترونيكي شبكه بانكي شده است كه براي برطرف كردن آن بايد زيرساختهاي لازم آن فراهم شود.
اسكندري با اشاره به عملكرد بانكي سيستمهاي خودپرداز، POSها و دستگاههاي پيمپد اين بانك اظهار داشت: در تير ماه گذشته براساس تراكنشهاي به انجام رسيده در اين مراكز 11 ميليارد ريال ارزش تراكنشهايي بوده است كه در اين بانك در سطح استان مركزي به ثبت رسيده است كه اين ميزان معادل 20 درصد از منابع در دستگاههاي خودپرداز است.
وي با تاكيد بر حركت به سمت بانكداري الكترونيكي بر تقويت زيرساختهاي لازم در اين بخش تاكيد كرد و افزود: توسعه بانكداري الكترونيكي و رونق دادن به مبادلات بانكي و پولي به صورت الكترونيك براي كشور منافع بسياري در پي دارد كه براي سرعت بخشيدن به اين حركت بايد قوانين تكليفي در اين بخش تدوين و اجرا شود.
به گفته وي، در صورت تكليف كردن مردم به استفاده از خدمات بانكي به صورت الكترونيكي همان گونه كه مردم فرهنگ استفاده از كارت هوشمند سوخت را مورد پذيرش قرار داده و امروز اين كارت را بخشي از فرهنگ رانندگي ميدانند ميتوان با ديكته كردن اين موضوع به گونهاي عمل كرد كه مردم براي فعاليتهاي بانكي و پولي خود به بانكها مراجعه نكنند.
اسكندري با بيان اينكه با توجه به سياستهاي دولت در پرداخت نقدي يارانهها، هدفمند كردن يارانهها و پرداخت سودسهام عدالت، تقويت سيستمهاي بانكي الكترونيكي اجتناب ناپذير است، بيان داشت: دولت در پرداخت سود سهام عدالت دو بانك را براي پرداخت اين سود به 17 ميليون نفر مشخص كرده است كه در صورت ادامه روشهاي سنتي مراجعه مردم به بانكها براي دريافت اين سود حجم عظيمي از مراجعهكنندگان وارد شبكه بانكي شده كه اين موضوع براي اين شبكه مخاطراتي را به همراه خواهد داشت.
وي تاكيد كرد: در صورت فراگير شدن فرهنگ استفاده از خدمات بانكي به صورت الكترونيكي ميتوان به راحتي و در حداقل زمان سود سهام عدالت جامعه مشمول را به اين افراد بدون كوچكترين مشكل و نارضايتي پرداخت و از توقف فعاليتهاي عادي بانكها جلوگيري كرد.
مدير امور شعب بانك رفاه در استان مركزي استفاده مناسب از كارتهاي بانكي و سيستمهاي الكترونيكي را از امور بديهي در جامعه امروز دانست و خاطرنشان كرد: در برخي از موارد براي نهادينه كردن امور بديهي در جامعه نياز است كه اين امور به حالت اجبار در ميان مردم ترويج شود تا امكان نهادينه شدن فرهنگ آن و در نهايت بهرهگيري مردم از خدمات مورد نياز آنان فراهم شود.
وي به صدور 60 ميليون كارت در شبكه بانكي كشور اشاره كرد و بيان داشت: بانكها براي صدور اين كارتها منفعتي به دست نميآورند و هزينههايي كه در اين راستا از آنان اخذ ميشود براي تهيه كارت و پرداخت ماليات دولت مصرف شده و از رهگذر آن بانكها درآمدي كسب نميكنند.
اسكندري اظهار داشت: براي صدور هر كارت 2 هزار تومان به شركت سازنده و هزار تومان نيز تمبر ماليات دولت كسر ميشود و بانك از محل صدور آن درآمدي ندارد.
انتهاي پيام/ط10.