-
سیر تحول خودروهای پلیس راهنمایی و رانندگی طی 70 سال اخیر جالب است. از دهه 1320 که خودروهای آلمانی، انگلیسی و آمریکایی به خدمت شهربانی کل کشور درآمدند تا امروز که از بنز، پژو و زانتیا برای کارهای مربوطه استفاده میشود. شاید کمتر کسی به نوع خودروها و تجهیزات به کار رفته در آنها توجه کرده باشد ولی آنچه مسلم است اینکه صرفنظر از قدمت طولانی استفاده از خودرو در این بخش تنها ظرف چند سال اخیر شاهد ارتقای تجهیزات در این خودروها بودهایم به عبارت دیگر خودروهای پلیس شاید بیش از 60 سال جز به چراغهای گردان، بیسیم و بلندگو به چیز دیگری مجهز نبودهاند اما امروز به سیستمهایی نظیر دوربینهای خودکار، دستگاههای GPS، لوازم تشخیص مصرف نوشابههای الکلی توسط رانندگان، امکانات ماهواره ای، رایانهای و ... تجهیز شدهاند.
دهه 1340 را باید تقریباً آغاز دوباره ورود خودروهای آمریکایی به این عرصه دانست دوجهای کرنت ششسیلندر ساخت کشور آمریکا با پلاکهای سهرقمی دستنویس که حداکثر سرعت آنها به 200 کیلومتر در ساعت میرسید از سال 1346 تا 1354 مورد استفاده قرار گرفتند. دوج کرنت دارای یک بلندگوی کوچک بود که بر روی گلگیر جلو و کنار کاپوت نصب میشد و مجهز به یک بیسیم دستی، چند پروژکتور و یک چراغ گردان ثابت بود. دهه 40 همان دههای است که افسران زن با موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد میکردند (سال 1346) و ضمن راهنمایی خودروها بعضاً آنها را جریمه نیز میکردند.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
محمد جان یعنی شما میگی احتمالا از گیربکس ماشین من باشه؟؟؟دلیل علمی و فنی این اتفاق چیه که فقط توو دنده یک اینطوری میشه؟؟ببین محمد جان این مسئله رو علی هافکلاچ هم به من گفت اما اون اشاره میکرد به اینکه توی این شرایط ماشین گاز هرز و الکی میخوره.ماشین من در لحظه اول انگار کپ میکنهو دور موتور خیلی بالا نمیره اما اگر از این حالت جدا بشه و دور موتور کمی بره بالا تازه ماشین نفس میگره برای گاز خوردن(تازه توی این مرحله هم ماشین صاف گاز نمیخوره یعنی انگار یه چیزی توو گلوش گیر کرده) اونجاست که شتاب خوبی هم نمیگیره تا وقتی که برسه دنده 2 و بعدش ماشین خوب شتاب میگیره.
-
مشكل گيربكس هم ميتونه عامل اين باشه.اما با مشخصاتي كه شما در مورد وضعيت شتاب اوليه دادي من فكر ميكنم بنزين بريا شتاب اوليه به موتور نميرسه و چون سرعت اوليه نداره و براي حركت توان زيايد لازم هست اينه كه كم مياره اما در سرعتهاي بالاتر اين مشكل يا خيلي كمه يا اصلا نيست.
اگر سوپاپ برگشت بنزين كار نكنه اين مشكل بوجود مياد.
-
خب پس با اين حال ميتونه اين شتاب كم اوليه دو دليل داشته باشه:
1. اول اينكه شما سرويس و تنظيم كارب و دلكو را در تهران انجام دادي، و براي همان سطح ارتفاع و فشار هوا تنظيم شده. حالا وقتي به شهر خودتون برميگرديد بايد ببينين كه فشار هواي شهر شما چقدر كمتر يا بيشتر از تهران هست؟
اگر تفاوت زيادي داشته باشه مسلما اين تفاوت در كارايي موتور هم تاثير زيادي بجا ميگذاره. هرچقدر جرم حجمي مقدار ثابتي از هوا كمتر باشه ، توان موتور هم كمتر ميشه.درواقع با افزايش ارتفاع ،فشار هوا و جرم حجمي اون هم كم ميشه. اين وضعيت براي ما كه در خوزستان هستيم و در ارتفاعي حدود سطح دريا( حدودا 15 تا 20 متر از سطح دريا ) خيلي خوب نشون داده ميشه.زماني كه با ماشين به مناطق مرتفع ميرسيم( خودروهاي كاربراتوري) اين تفاوت فشار هوا بشدت خودشو نشون ميده و توان و قدرت موتور خيلي كم ميشه و بايد تنظيم مجدد انجام بديم.
2.اگر اين تفاوت از سطح دريا بين تهران و شهر شما چندان زياد نباشه ، پس به احتمال قوي يك مشكلي در كارب بوجود امده كه اكثرا مربوط به كثيف شدن ژيگلورها ميشه و تا حدودي روي تنظيم و درست كار كردن كارب تاثير داره.
تا جايي كه امكان داره بايد از باز كردن بي مورد كارب خودداري كرد. استفاده از اسپري خيلي خوبه. دو روش براي استفاده وجود داره.
اولي اينكه موتور روشن باشه و شما اسپري را كم كم در دهانه كارب بزني.البته هر بار كه اسپري ميكني بايد مقدار كمي بزني تا موتور خفه نكنه. و بعد از اون هم كمي گاز بدي..اين كار رو چند بار تكرار كين تا اسپري از تمام مجاري سوخت كارب عبور كنه و جرمها و غبار رو تميز كنه. روش دوم هم كه فقط براي تميز كردن بدنه كارب هست و با اسپري بدنه اون رو تميز ميكنن..
معمولا دستورالعمل استفاده رو روي خود اسپري مينويسند، اما بطور كلي اينجوري استفاده ميشه.
يك عكس با نماي نزديك و واضح از كاربراتور ماشين بگذاريد. از تمام جهات.
-
اینجایی که ما زندگی میکنیم ارتفاع از سطح دریاهای آزاد تقریبا 10 متر هست.حالا حساب کنید تهران ارتفاعش از سطح دریا رقمی بین 900 تا 1800 بسته به جاهای مختلف شهر تهران متفاوت هست.دیگه اختلاف محل زندگی من با تهران مشخصه چقدر زیاده.
دقیقا روی همین حسابه که من فکر میکنم مشکل اصلی از تنظیم دلکو باشه.
عکس از کاربرات بدون هواکش بزارم؟؟؟
راستی تا یادم نرفته بگم که ماشین در حالت سکون خوب گاز میخوره و صاف کار میکنه.
-
بله. تصوير كارب بدون ----- هوا رو بگذاريد. از تمام جهات و با وضوح.
..درياچه مازندران گويا الان چيزي حدود 40 متر از سطح آبهاي آزاد دنيا بلندتر است. پس اين عدد رو به اضافه ارتفاع شهر خودتون از سطح درياي مازندران بكنين ميشه ارتفاع شهر شما از آبهاي آزاد دنيا.و حالا تفاوت اون رو با سطح ارتفاع تهران بسنجيد.
-
درسته اون حالتی که گفتم مال صفحات گیربکسه که ضعیف شده دقیقآ ماشین زیاد گاز میخوره ولی به اون اندازه که گاز میخوره راه نمیره.
ولی اینی که شما میگی اصلآ ماشین گاز نمیخوره به احتمال زیاد از همون کاربراتوره.
-
ببينيد و لذت ببريد...
نام اتومبیل : کرایسلر Chrysler
مدل : ویندسور Windsor
سال ساخت : 1948
مدت زمان بازسازی : دو سال (شهریور 1382 تا شهریور 1384)
مالک اتومبیل : سازمان میراث فرهنگی کرمان
بازسازی کننده : هاشم نساج کریمی کارشناس اتومبیل های قدیمی و تاریخی
محل بازسازی : کرمان , مشهد
این اتومبیل از سال 1340 تا سال 1382 در گوشه یک باغ تاریخی بصورت متروک رها شده بود . بعدها این باغ
در اختیار سازمان میراث فرهنگی کرمان قرار گرفت . ظرف مدت 42 سال تقریبا 60 درصد اتومبیل نابود شده
و از بخش های داخلی و موتوری چیزی باقی نمانده بود .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
زیر کاپوت شکسته و صدمه خورده اتومبیل فقط یک موتور و پروانه باقی مانده بود و از رادیاتور , دینام , استارت
کاربراتو , دلکو و بطور کلی لوازم جانبی موتور چیزی به چشم نمی خورد .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در تابستان 1382 بدستور رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی کرمان و پیگیری سیار مسئولین آن سازمان
بازسازی اتومبیل زیر نظر آقای هاشم نساج کریمی آغاز گردید .
که بهتر است بقیه داستان را از زبان ایشان بشنویم :
برای بازسازی ابتدا مطالعات بسیاری صورت گرفت . بدین معنی که ضمن بررسی کامل وضع باقیمانده ,
عکس های متعدد از داخل و خارج اتومبیل تهیه کردیم .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اتومبیل آسیب زیاد دیده بود . طی سالهای گذشته بر اثر زلزله بخشی از دیوار گلی باغ روی اتومبیل فرو
ریخته ضمن وارد کردن صدمه به سقف و اطاق مقدار زیادی خاک و آوار به داخل اتومبیل ریخته شده بود .
ابتدا به کمک کارگران حدود 300 کیلو خاک و خاشاک و آوار 40 ساله را با بیل از درون اتومبیل تخلیه کردیم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لاستیک های اتومبیل ظرف این مدت شکسته و بصورتی خشک و محکم به رینگ چسبیده بود که ناچار
شدیم آنها را با استفاده از فرز قطعه قطعه کنیم تا رینگ ها آزاد گردد .
با تعدادی لاستیک مستعمل مجزا اتومبیل را قابل جا به جایی کردیم . ابتدا با شیلنگ آبی قوی تمام قسمت
های داخلی , بیرونی و زیرین را بدقت شستشو دادیم بطوریکه گل و لای فراوان از قسمتهای مخفی
اتومبیل خارج شد . این شستشو بدان سبب صورت گرفت که قسمتهای صدمه خورده و پوسیده مشخص
شود .
ابتدا موتور اتومبیل پیاده شد و به تعمیرگاه فرستاده شد
سپس بخش های مختلف نظیر درب ها , گلگیرها , کاپوت و رکاب ها را پیاده کردیم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
صافکاری اتومبیل با وسواس و دقت زیاد انجام شد .
تمام قسمت های آسیب دیده مرمت و بازسازی گردید و سپس قطعات پیاده شد و بصورت مجزا روی بدنه
سوار شد تا از صحیح بودن درزها و قوس های بدنه اطمینان پیدا کنیم .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بجای رادیاتور به یغما رفته یک رادیاتور جدید توسط یک رادیاتور ساز قدیمی ساخته شد
برای اطمینان از عدم پوسیدگی های مخفی و نیز صاف بودن بدنه تمام اتومبیل بصورت آهن درآمد .
کارگران نقاش با دقت بکار گرفته شدند تا با بتونه کاری صحیح بدنه را آماده ته رنگ نمایند
بدلیل بزرگی و وسعت کاپوت جلو وعقب هر قسمت مجزا پیاده شد تا کار بتونه کاری بهتر انجام شود .
موازات انجام کارهای فوق , قطعات شکسته و گم شده بدنه از طریق قالب گیری , ریخته گری و آبکاری
ساخته می شد که این بخش سخت ترین قسمت بازسازی بود .
بعنوان مثال از یک دستگیره اصلی باقیمانده دوازده عدد قالب گرفته شده ریخته گری می شد و پس از
پرداخت کاری و آبکاری پهار عدد از بین آنها انتخاب و بقیه را کنار می گذاشتیم .
تعمیر موتور قدیمی بخشی دیگر از کار بود . طی سالهای گذشته شمع های روی موتور را باز کرده و برده
بودند به همین جهت آب باران در رطوبت و خاک به درون سیلندرها نفوذ کرده و پیستون ها بدلیل زنگ زدگی
سیلندر و رسوب املاح به سیلندر چسبیده بودند بطوریکه ناچار پیستون ها را با قلم و چکش شکستیم .
تمام قطعات موتور پیاده شد و توسط استاد کاری ماهر بنام آقای محمد علی فروزش در کرمان تعمیر شد .
جلو پنجره زیبای اتومبیل توسط یک کارگر هنرمند بصورت زیر از هم جدا و پس از تمیزکاری و پرداخت , مجزا
روی هم سوار ش
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نوارهای زینتی دو طرف بدنه و روی گلگیرها مطابق نمونه اولیه از استیل ساخته شد و پس از پایان
رنگ آمیزی به دقت رو بدنه نصب شد .
لازم به توضیح است که قبل از رنگ آمیزی تمام واشرجات , جلو پنجره , سپرها و سایر قطعات تزئینی آماده
شده برای آزمایش روی اتومبیل سوار و پس از اطمینان از درست قرار گرفتن آنها مجزا پیاده شدند .
بالاخره بعد از دو سال کار مداوم و طاقت فرسا اتومبیل در شهریور 1384 به کرمان حمل و تحویل سازمان
میراث فرهنگی کرمان گردید و اینک در باغ موزه هرندی و در محلی مناسب به معرض تماشای عموم
گذاشته شده است .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بسیاری از مردم کرمان که طی سالها لاشه این اتومبیل را دیده بودند با شگفتی و شادی اتومبیل بازسازی
شده را تماشا می کردند و همین شادی ها و تحسین ها پاداش من بود و خستگی دو سال کار را از
تنم زدود . و این کوچکترین کاری بود که برای ایران عزیز و بخصوص شهر آباء و اجدادی ام انجام دادم .
ای کاش کار ارزشمند سازمان میراث فرهنگی کرمان درسی باشد برای سایر ادارات و نهادهایی که
اتومبیل های تاریخی و آنتیک در اختیار دارند و اقدامی نمیکنند ...
-
علی اقا لینک عکس کاربراتو گذاشتم با کیفیت خوب.
کد:
http://up7.--------.com/images/cftg7y38am8j6mrxau4g.jpg
کد:
http://up7.--------.com/images/nja5di2ebno0khftasox.jpg
کد:
http://up7.--------.com/images/y02nbsnbh0fm1i72fvt.jpg
کد:
http://up8.--------.com/images/91vr8bxmy1qs604vdo3.jpg
کد:
http://up8.--------.com/images/i932fzv2swib4a3j12ba.jpg
کد:
http://up8.--------.com/images/02hzt45xzc36jebaup0.jpg
در مورد مطلب اخری هم که گذاشتین باید بگم فوق العاده بود.هیچ وقت فکر نمیکردم یه ارگان دولتی توی ایران همچین کار با ارزشی رو شروع و به نحو احسن به اتمام برسون.واقعا جای تشکر و قدردانی داره از رییس وقت سازمان میراث فرهنگی کرمان و تمام کسانی که توی این بازسازی همت کردن که همچین کار ماندگاری رو انجام دادن.
از شما هم تشکر میکنم بابت این مطلب زیباتون.
-
من هم متشكرم از لطف شما آقا محسن
كارب ماشين شما 4 دهنه است و من تا حالا فكر ميكردم 2 دهنه باشه.
اين مدلهاي 4 دهنه داراي سوزن و ژيگلور هستند در حاليكه مدلهاي 2 دهنه تا اونجايي كه من ديدم فقط ژيگلور دارن و بدون سوزن كار ميكنن.
چون تنظيم مجدد كارب مشكله و نياز به مهارت خاصي داره ، من يك راه ساده براي تنظيم ابتدايي به شما ياد ميدم.
دوتا پيچ سوخت روي قسمت كفي كارب هست كه دور هركدام يك فنر وجود داره. اونها پيچهاي تنظيم سوخت در حالت معمولي موتور هستند.
موقعي كه موتور روشن و گرم هست يكي از اون پيچها رو آرام ببنديد. قبلش دقت كنين كه وضعيت پيچ در چه حالتي بوده و چند دور دارين ميبندين
در همين حال به وضعيت كار كرد موتور و صداي اون بدقت توجه كنين..
به محض اينكه صداي موتور تغيير كرد و شروع به لرزيدن كرد بستن پيچ سوخت را متوقف كنين ، و بعد دوباره آرام آرام شروع به باز كردن اون پيچ بكنين..به محض اينكه صدا و فرم كار كرد موتور نرم و روان شد و لرزشها قطع شد باز كردن رو متوقف كنين.
همين كار رو براي پيچ دوم هم انجام بديد..
حالا وضعيت شتاب و حركت رو تست كنين..اگر مشكل داشت بصورت ربع دور در هر كدام از پيچها باز كنين و مجددا آزمايش كنين..هميشه تعداد دورهايي كه براي هر پيچ باز كردين يا بستيد رو به خاطر داشته باشيد.
براي تنظيم دلكو هم در حاليكه موتور روشن هست و آرام كار ميكنه و گرم شده خيلي آهسته دلكو را به سمت چپ و يا راست حركت بديد تا در بهترين نقطه از نظر نرم كار كرن موتور و بدون لرزش بودن اون قرار بگيره.