PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تلاش برای جلوگیری از ورشکستگی ایران خودرو



bleu2u4u
18-07-2009, 04:25
تلاش برای جلوگیری از ورشکستگی ایران خودرو

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] y8wMDAwOTAvbjAwMDkwODM1LWIuanBn&b=5

پنج هزار، هفت هزار یا 10 هزار میلیارد تومان؟ ارقام متفاوت است. می‌گویند یکی از این ارقام میزان بدهی ایران خودرو به طلبکاران است. 10 هزار میلیارد تومان رقمی است که اخیراً نمایندگان مجلس نیز روی آن صحه گذاشتند. صحت این میزان بدهی یعنی اینکه ایران خودرو با فروش سالانه بیش از شش هزار میلیارد تومان، بیش از 10 هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

چهار هزار میلیارد تومان کسری (معادل چهار میلیارد دلار) رقمی نیست که این شرکت بتواند در زمانی کوتاه به طلبکاران پرداخت کند. شاید به همین خاطر باشد که مدیرعامل سابق ایران خودرو روزها و ساعت‌ها پشت اتاق رئیس کل بانک مرکزی می‌ایستاد تا بتواند با متقاعد کردن روسای سابق این بانک از سیستم بانکی کشور دوباره پول قرض بگیرد.

او سال گذشته برای قانع کردن سهامداران خود بخشی از اموال و دارایی‌های ایران خودرو را به فروش رساند و به پول نقد تبدیل کرد تا بتواند سودی را که به سهامداران خود وعده داده بود از این محل بپردازد.

کارشناسان این اقدام منطقی را به فردی تشبیه می‌کنند که برای بقا و رهایی از مشکلات عضوی از اعضای بدن خود را به فروش می‌رساند. این عضو فروشی در سال جاری متوقف شده تا مسوولان جدید ایران خودرو اعلام کنند امسال سودی به سهامداران نخواهند داد.

شنیده می‌شود مدیران جدید این شرکت برای نخستین بار قصد دارند در مجمع عمومی خود اعلام کنند سود سهامداران در 12 ماهه منتهی به اسفند 87 صفر است و این شرکت 120 میلیارد تومان ضرر داده است. اما این یک روی سکه است.

برخی کارشناسان معتقدند باید اموال و دارایی‌های اضافی این شرکت فروخته شده و با تبدیل به پول نقد بدهی‌های شرکت را جبران کنند. آنها معتقدند مدیران جدید قصد دارند با طرح چنین مسائلی هفت سال تلاش مدیران سابق ایران خودرو را زیر سوال برده و عنوان کنند که بدهکارترین شرکت کشور را تحویل گرفته و قصد بازسازی آن را دارند.

برخی دیگر پا را از این فرضیه فراتر گذاشته و می‌گویند عده‌ای قصد دارند با بدهکار جلوه دادن ایران خودرو این شرکت را تحت فشار خودورشکسته اعلام کنند تا بتوانند سهام آن را خریداری کرده و متعلق به گروهی خاص از احزاب سیاسی کنند.

درست روزی که منوچهر منطقی در آخرین دیدار خود با خبرنگاران اعلام کرد سیاست‌های دولت نهم در بخش اقتصاد 25 درصد وقت ایران خودرو را تلف کرده کمتر کسی پیش بینی می‌کرد چهار ماه بعد این شرکت در وضعیتی قرار گیرد که برخی کارشناسان آن وضعیت را ورشکستگی نامگذاری کنند.

اگرچه مدیران جدید این شرکت درباره وضعیت مالی ایران خودرو تاکنون آماری ارائه نکرده‌اند اما شنیده می‌شود وضعیت مالی ایران خودرو تا به آنجا در بحران فرو رفته که تولید برخی از خودروها در این شرکت متوقف شده تا از هزینه‌ها بکاهند و بتوانند تولید روزانه خود را به سرانجام برسانند. آخرین اخبار رسیده حاکی از آن است که این شرکت برای تولید انبوه دومین خودرو ملی خود دست نگه داشته و فعلاً قصد ندارد «رانا»ی 10 میلیونی را روانه بازار کند. این در حالی است که وعده داده بودند «رانا» را به عنوان خودرو‌ای ارزان به بازار ارائه دهند تا از محل فروش آن بتوانند بخش
مهمی از بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

از سوی دیگر گفته می‌شود این شرکت در ماه‌های گذشته برخی قطعات اجباری را روی خودروهای خود نصب نکرده تا بتواند هزینه تولید خودرو را پایین بیاورد. قطعی‌ترین رقمی که درباره میزان بدهی ایران خودرو گفته شده رقمی معادل 10 هزار میلیارد و 24 میلیون تومان (معادل 10 میلیارد دلار) است که از سوی «نادر قاضی پور» عضو کمیسیون صنایع و معادن اعلام شده است. کارشناسان معتقدند این رقم با آنچه در ایران خودرو می‌گذرد تطابق داشته و رقم رسمی بدهی این شرکت به سیستم بانکی کشور و قطعه سازان است.

بنابر گفته «محمدباقر رجال» رئیس انجمن قطعه سازان کشور، ایران خودرو در حال حاضر نزدیک به دو هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار است که این بدهی در موعد مقرر پرداخت نشده است. سیستم بانکی کشور نیز تاکنون درباره بدهی این شرکت به بانک‌ها رقم دقیقی اعلام نکرده و معلوم نیست به غیر از قطعه‌سازان و بانک‌ها چه شخصیت‌های حقوقی و حتی حقیقی دیگری طلبکار این شرکت هستند.

از بخش فروش ایران خودرو خبر می‌رسد میزان فروش خودروهای ساخت این شرکت اگرچه قبل از عید در وضعیت مورد انتظار نبود اما اکنون طبیعی شده است. ایران خودرو سال گذشته 550 هزار دستگاه خودرو سواری به فروش رسانده که از محل فروش این خودروها بیش از شش هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.

کارشناسان می‌پرسند چرا با وجود اینکه ایران خودرو در بخش بازار و فروش محصولات مشکلی ندارد و هنوز هم برای برخی محصولات آن مشتریان در صف انتظار ایستاده‌اند، این شرکت دم از مشکلات مالی می‌زند؟

آنها در پاسخ به این پرسش نیز جواب می‌دهند که به اعتقاد آنان ایران خودرو در بخش فروش مشکل ندارد.
گره کاری این شرکت در بخش‌های دیگر است و باید جست وجو کرد چه عواملی باعث شده میزان هزینه‌ها از میزان فروش بیشتر شود. پاسخ این سوال را شاید «احمد قلعه بانی» در سخنرانی اخیر خود داده باشد.

او چندی پیش در واکنش به برخی پروژه‌های تحمیلی که دولت نهم برعهده ایران خودرو گذاشته گفته است؛ عاجزانه از دولت می‌خواهم پای سیاست را از صنعت خودرو کشور بیرون بکشند و شرکتی همچون ایران خودرو را بیش از این سیاسی نکنند تا بتواند براساس فاکتورهای شناخته شده علمی و اقتصادی به تولید خود ادامه دهد.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این سخنان را در پی تکلیف دولت به ساخت برخی از سایت‌های تولید خودرو در استان‌های مازندران، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، همدان و مرکزی به ایران خودرو و سایپا عنوان کرده است.

گفته می‌شود خودروسازهای کشور برای ایجاد هر سایت تولید خودرو در داخل کشور بین 60 تا 150 میلیارد تومان هزینه می‌کنند و اگر قرار باشد در خارج از کشور نیز چنین سایتی را ایجاد کنند با توجه به هزینه حمل و نقل تجهیزات این هزینه‌ها برای هر سایت ممکن است تا 200 میلیون دلار نیز افزایش یابد. آذربایجان، مصر، الجزایر، سنگال، بلاروس، ونزوئلا و سوریه کشورهایی هستند که تاکنون این شرکت در آن مکان‌ها کارخانه تولید خودرو احداث کرده و قصد دارد کارخانه دیگری نیز در چین به بهره برداری برساند.

اگر این شرکت به‌طور متوسط برای ایجاد هر خط تولید 200 میلیون دلار هزینه کرده باشد می‌توان گفت تاکنون نزدیک به دو میلیارد دلار هزینه تحمیلی از سوی دولت به عهده این شرکت گذاشته شده تا خودرو ایرانی در کشورهای دیگر به تولید برسد.

سایت‌های تولید خودرو در خارج از کشور هم اکنون در پایین‌ترین ظرفیت، خودرو به تولید می‌رسانند و مجبورند برای رقابت در بازارهای آزاد به قیمتی پایین تر از داخل کشور محصول تولیدی خود را به فروش برسانند.

اما دستور ساخت کارخانه خودرو در داخل و خارج کشور، تنها دستور دولت به ایران خودرو نبوده و از سال 84 به بعد دستورات مختلفی را برای این شرکت صادر شده است. ساخت خودرو ارزان، تولید خودروهای دوگانه سوز، ساخت موتور پایه گازسوز و برنامه‌ریزی برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین خودروساز در سطح دنیا دستوراتی است که تاکنون دولت نهم به ایران خودرو داده تا این شرکت مجبور باشد برای اجرای هرکدام از این دستورات منابع مالی کنار بگذارد.

تمامی این عوامل باعث شده این شرکت امروز در بحران مالی بی‌سابقه‌ای دست و پا بزند. اما آیا دولت اجازه خواهد داد ایران خودرو رسماً اعلام ورشکستگی کند؟ در همین حال سایت تابناک هم در این باره نوشت: «یکی از رویدادهای عجیب که در ایران خودرو در حال پیاده شدن است، صفر نشان دادن سود ایران خودرو یا حتی زیان نشان دادن این شرکت است، حال آنکه بنا بر آخرین اطلاعات تایید شده سازمان حسابرسی و فرستاده شده به بورس تا 30/9/87 به ازای هر سهم 32 تومان و تا پایان سال پیش بینی 52 تومان سود برای هر سهم شده است. نکته مهم در این باره، قیمت این سهم و ارزش بازار سهام شرکت ایران خودرو پس از برگزاری مجمع عادی این شرکت خواهد بود».

در این گزارش با اشاره به این نکته که «در واقع ارزش بازار کنونی شرکت ایران خودرو، حدود نهصد میلیارد تومان است که پیش بینی می‌شود با اعلان سود صفر در مجمع عمومی این شرکت، قیمت این سهم از 132 تومان (قیمت تابلوی کنونی ایران خودرو) به کمتر از 80 تومان برسد»، نوشت: «این موضوع در حالی رخ می‌دهد که مختاری، از دوستان نزدیک محرابیان و عضو هیات مدیره و قائم مقام مالی و اقتصادی شرکت (پیشتر از معاونان آقای وزیر در اردبیل بوده است)، در یک سال اخیر مسوولیت مالی ایران خودرو را داشته است».

همچنین دو عضو دیگر هیات مدیره «اسماعیلی دانا» و «یامی چالشتری» نیز با هماهنگی محرابیان در هیات مدیره ایران خودرو حضور داشتند بنابراین، عملکرد ایران خودرو در یک سال اخیر را می‌توان عملکرد آقای وزیر صنایع دانست که قرار است سود 52 تومانی به صفر تبدیل شود.

اعتماد

بی باک بی بال
18-07-2009, 07:23
اقا می شود از منابع محکمی این خبر ها را بگذارید پس این فروش چند صد هزارتایی چی هست
اعتماد

مطلق السلطنه
18-07-2009, 08:15
به كوري چشم دشمنان ، ده ميليارد كه سهله، صد ميليارد هم كه بدهي داشته باشه ورشكست نميشه!!
واسه كشور ما افت داره!!!

The Black Dahlia
18-07-2009, 12:39
بهتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت تتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت تتتتتتتتتتتتتتر
کشته شدن تعداد زیادی از هم وطنامون زیر سر این بی پ.... م.... راست
که با تولید محصولات بی کیفیتشون باعث میشن

abdela85
18-07-2009, 13:14
خدا کنه ورشکست شه با این ماشینهای مونتاژی موفانگیشون.

milky way
18-07-2009, 14:26
10 میلیارد نیست 10 هزار میلیارده یعنی 10 میلیارد دلار، این ایران خودرو خیلی وقته برشکستست فقط چون پشتیبانی دولتی داره فعلا تعطیل نشده تازه فکرش رو بکنید تمام این بدیهی با وجود انحصار کامل بازار داخلیه ما و پشتیبانی 100% دولت هست با فروش 300-400 هزار دستگاه ماشینم سالانه بازم 10 میلیارد دلار بدهی دارن، تازه وضعیت وقتی بدتر میشه که فکرش بکنید ایران خودرو نماد صنعت کشوره! و نماد صنعت کشور 10 میلیارد دلار بدهی داره. با این وجود بدون شک دولت نمیزاره ایران خودرو برشکسته یا تعطیل بشه چون اقتصاد ما اقتصاد آزادی نیست وگرنه باید میزاشتن مثل جنرال موتورز برشکسته بشه بعد میفروختنش که البته یا وجود این تحریم ها و وضعیت اقتصادی ما کسی نمیخریدیش مگه 4 تا کمپانی چینی، البته باید فکر اون هزارن نفر کارگر و کارمند این کمپانی رو هم کرد.

deicide
18-07-2009, 14:33
به كوري چشم دشمنان ، ده ميليارد كه سهله، صد ميليارد هم كه بدهي داشته باشه ورشكست نميشه!!
واسه كشور ما افت داره!!!

عزيز دل، منظورت از دشمنش كيه؟ ما ها همه بدبختيم كه بايد محصولات در پيت اين شركت رو به زور و به خاطر اينكه انتخاب ديگه اي نداريم، بخريم. يكي از خائن ترين ارگانها بعد از صداوسيما همين ايران خودرو هستش كه با پول من و تو كه بايد بتونيم بهترين ماشينها رو تو ايران سوار بشيم دارن روز به روز گنده تر ميشن و صد البته طلبكار از مردم بدبخت.....


خدا کنه ورشکست شه با این ماشینهای مونتاژی موفانگیشون.

اون روز نزديكه. . . .


10 میلیارد نیست 10 هزار میلیارده یعنی 10 میلیارد دلار، این ایران خودرو خیلی وقته برشکستست فقط چون پشتیبانی دولتی داره فعلا تعطیل نشده تازه فکرش رو بکنید تمام این بدیهی با وجود انحصار کامل بازار داخلیه ما و پشتیبانی 100% دولت هست با فروش 300-400 هزار دستگاه ماشینم سالانه بازم 10 میلیارد دلار بدهی دارن، تازه وضعیت وقتی بدتر میشه که فکرش بکنید ایران خودرو نماد صنعت کشوره! و نماد صنعت کشور 10 میلیارد دلار بدهی داره. با این وجود بدون شک دولت نمیزاره ایران خودرو برشکسته یا تعطیل بشه چون اقتصاد ما اقتصاد آزادی نیست وگرنه باید میزاشتن مثل جنرال موتورز برشکسته بشه بعد میفروختنش که البته یا وجود این تحریم ها و وضعیت اقتصادی ما کسی نمیخریدیش مگه 4 تا کمپانی چینی، البته باید فکر اون هزارن نفر کارگر و کارمند این کمپانی رو هم کرد.

تاييد ميشه

rami_hemi
18-07-2009, 14:57
اینا هیچوقت حالیشون نشده بودکه توی دنیای رقابتی و بازرا آزاد نمیشه با یه شرکت دولتی کاری کرد .خیلی وقته شرکتهای بزرگ ایران ورشکست شدن صداش در نمیاد .
نوبت سایپا هم میرسه و پژو سیتروئن که چه عرض کنم اونا نه ولی احتمال میدم برادرن چینی مورد عنایت قرار بدن بزرگترین خودرو ساز خاورمیانه رو که با هیوندای کره جنوبی هر دو 40 سال پیش شروع کردن ولی الان اونا کجا ما کجا و همش هم از 30 سال پیش شروع شده یعنی از وقتی این شرکت افتاد دست بخش دولتی .
ولی بیاین یه نگاه هم به گروه بهمن بندازیم باه همه تولید کمش باز هم از وقتی وانت مزدا 1000 تولید میکرده همون گروه بهمن هستش با همون رویه .
خب امیدوارم بخش دولتی با این بحران به نتجه برسن که باید خودرو سازی رو رقابتی کنن نه انحصاری .
دیگه نمیخوام زیاد بگم مثلا چرا واسه شرکتهای مونتاژکننده اینقدر مانع تراشی میکنن تا قیمت محصولاتشون بالا بره و از این چیزا.
منتظر سایپا هم باشید.

مطلق السلطنه
18-07-2009, 18:50
عزيز دل، منظورت از دشمنش كيه؟ ما ها همه بدبختيم كه بايد محصولات در پيت اين شركت رو به زور و به خاطر اينكه انتخاب ديگه اي نداريم، بخريم. يكي از خائن ترين ارگانها بعد از صداوسيما همين ايران خودرو هستش كه با پول من و تو كه بايد بتونيم بهترين ماشينها رو تو ايران سوار بشيم دارن روز به روز گنده تر ميشن و صد البته طلبكار از مردم بدبخت.....
والا ما هم با شما هم عقيده ايم ولي اينو به طعنه يا كنايه گفتيم!! شما ناراحت نشو!!!

Stitch
18-07-2009, 21:24
برخی دیگر پا را از این فرضیه فراتر گذاشته و می‌گویند عده‌ای قصد دارند با بدهکار جلوه دادن ایران خودرو این شرکت را تحت فشار خودورشکسته اعلام کنند تا بتوانند سهام آن را خریداری کرده و متعلق به گروهی خاص از احزاب سیاسی کنند.

بعید نیست!

ر.ک : سرنوشت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بزرگترين پيمانكار در زمينه سكو سازي، كشتي سازي، پل سازي و پروژه‌هاي عظيم ساختماني كشور

amir_rahmani
18-07-2009, 21:47
ما منتظر ورشکستگی این شرکت و شرکت مثلا رقیبشون زودتر از این ها بودیم...
انشاالله این ورشکستگی به جاهای دیگه هم برسه...

bleu2u4u
18-07-2009, 21:49
منتظر سایپا هم باشید.

دقیقا
سایپا باید ظرف 5 سال اینده پراید رو از خط تولید حذف کنه و اون موقع وضع اش 100 برابر بدتر از ایرانخودرو میشه
به جرات میشه گفت اگه بخوایم سایپا رو به یه خونه با 10 ستون تشبیه کنیم از این 10 تا 9 تاش پرایده


اقا می شود از منابع محکمی این خبر ها را بگذارید پس این فروش چند صد هزارتایی چی هست
اعتماد

بی باک جان حرفت درسته که گاهی گزارش های اعتماد دروغه و یا توش حسابی اغراق شده ولی بهتره این تیکه ها رو یه بار دیگه بخونی.همه ی اینها حرفهاییه که توی این چند وقت مامورین همین دولت گفتن


قطعی‌ترین رقمی که درباره میزان بدهی ایران خودرو گفته شده رقمی معادل 10 هزار میلیارد و 24 میلیون تومان (معادل 10 میلیارد دلار) است که از سوی «نادر قاضی پور» عضو کمیسیون صنایع و معادن اعلام شده است. کارشناسان معتقدند این رقم با آنچه در ایران خودرو می‌گذرد تطابق داشته و رقم رسمی بدهی این شرکت به سیستم بانکی کشور و قطعه سازان است.


بنابر گفته «محمدباقر رجال» رئیس انجمن قطعه سازان کشور، ایران خودرو در حال حاضر نزدیک به دو هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار است که این بدهی در موعد مقرر پرداخت نشده است.


«احمد قلعه بانی» در سخنرانی اخیر خود داده باشد.
او چندی پیش در واکنش به برخی پروژه‌های تحمیلی که دولت نهم برعهده ایران خودرو گذاشته گفته است؛ عاجزانه از دولت می‌خواهم پای سیاست را از صنعت خودرو کشور بیرون بکشند و شرکتی همچون ایران خودرو را بیش از این سیاسی نکنند تا بتواند براساس فاکتورهای شناخته شده علمی و اقتصادی به تولید خود ادامه دهد.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این سخنان را در پی تکلیف دولت به ساخت برخی از سایت‌های تولید خودرو در استان‌های مازندران، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، همدان و مرکزی به ایران خودرو و سایپا عنوان کرده است.

bache pooldar
18-07-2009, 22:47
خدا را شکر! انشاءا... نوبت به سایپا هم برسه . این دو شرکت به اصطلاح خودروسازی پدر مردمو با این

محصولات بی کیفیت و گران قیمتشون درآوردن ( بلا نسبت دوستان:31:) آخه بگو شما که بلد نیستید خودرو

تولید کنید چرا اعلام موجودیت می کنید و جان مردم رو با این محصولاتتون به خطر میندازید. یا تولید نکنید یا مثله

شرکتهای ژاپنی غیرت به خرج بدید از خودتون خودرو تولید کنید . دوستان مطلع هستند که خودروی به اصطلاح

ملی ( سمند ) رو چه طور تولید کردند. الان هم این ماشین رو صد جور تغییر دادند( LX . سورن . معمولی . سریر

و ..) همون بهتر که ورشکست بشن که بعید میدونم. چون بحث بحران اقتصادی هست و میخوان هرطور شده

شرکتها رو سرپا نگه دارن تا بگن که بحران ما رو نگرفته.

total_overdose
18-07-2009, 23:27
فکر کنم این پیشامد یک آرزو قلبی و دیرینه هر ایرانی باشه.

Benygh
18-07-2009, 23:38
همونطوری که دوستان گفتند به دلیل پشتوانه ی دولتی زیاد هم عملی دیده نمیشه ولی امیدوارم این خطر برای این شرکت محلی واسه خیزش به سوی محصولات بهتر و همکاری های بیشتر با شرکت های خارجی باشه . هرچند هیچ شرکتی حاضر نیست همکاری کنه ... ولی شاید بهشون تکنولوژی فروختند که این هم خوبه ...

4ve30n4
18-07-2009, 23:43
سلامم.. هیچایرانی دل خوشی از خودرو مونتاژمنهای داخلی ندارد.. ولی با ورشکستگی این صنعت,ضربه ی مهلکی به اقتصاد و صنعت ایران هم میخورد.. قدری باید اهل مطالعه باشین تا متوجه شوی..

Stitch
18-07-2009, 23:56
چه تضمینی وجود داره که با ورشکست شدن ایران خودرو و سایپا واردات خودرو آزاد بشه یا حداقل تعرفه ها کمتر بشه؟

امکان داره با ورشکست شدن این شرکتها خودروسازهای چین و روسیه وارد بازار ایران بشن! اونوقت به جای 400 هزار قوطی پراید در سال 1 میلیون تابوت چینی در سال تولید میشه.یعنی از چاله به چاه میفتیم.

با شرایط سیاسی حال حاضر بعید میدونم شرکتهای اروپایی یا ژاپنی به بازار ایران نزدیک بشن. خرید شرکتهای آمریکایی توسط سایپا هم یک شوخی مسخرست.


پس اگر میخواهید دعا کنید برای بهبود مدیریت در این شرکتها دعا کنید وگرنه ورشکست شدن ایران خوردو و سایپا که با میلیاردها دلار از حساب بیت المال رشد کردن دردی رو دوا نمیکنه.

bleu2u4u
18-07-2009, 23:58
سلامم.. هیچایرانی دل خوشی از خودرو مونتاژمنهای داخلی ندارد.. ولی با ورشکستگی این صنعت,ضربه ی مهلکی به اقتصاد و صنعت ایران هم میخورد.. قدری باید اهل مطالعه باشین تا متوجه شوی..

مطمئنا به اقتصاد و صنعت ما هیچ ضربه ای نمیخوره تازه کلی سرحالتر هم میشه
همین دو کارخونه با تولید خودروهای بی کیفیت و پرمصرفشون کمر اقتصاد و صنعت ما رو شکوندن ( از بس دولت برای بنزین یارانه داد در صورتی که میشد این یارانه ها رو جای دیگه ای خرج کرد . مثلا داد لبنان[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] )
شاید تنها مشکلی که بعد از انهدام این دو شرکت پیش بیاد تعدادی بیکار باشه (امار دقیق ندارم ولی حداکثر 500 هزار نفر) که اونا هم میرن روی 10 میلیون بیکار دیگه ای که توی کشور هست

zahedy2006
19-07-2009, 00:00
سلامم.. هیچایرانی دل خوشی از خودرو مونتاژمنهای داخلی ندارد.. ولی با ورشکستگی این صنعت,ضربه ی مهلکی به اقتصاد و صنعت ایران هم میخورد.. قدری باید اهل مطالعه باشین تا متوجه شوی..

بذار بشه
اونوقت اوباما مياد ميگه:
نيو ايرانخودرو ويل استرانگر دن بيفر
ببخشيد احمدي نژاد ميگه

D o l f i n
19-07-2009, 00:05
خبر ورشکستگیش که حدود 9ماه پیش هم بود که دولت کمک کرد و تا الان نگهش داشت ولی با این اوصاف سخته یعنی اگه دوباره هم نجات پیدا کنن آخر خطشون ورشکستگیه
همش سیاستهای مزخرف این دولته

milky way
19-07-2009, 01:06
ولی حقیقتاً چطوری میخوان 10 هزار میلیارد سود داشته باشن تا این بدهی رو رفع کنن؟! اصلاً میشه؟!
همینطور سر انگشتی هم حساب کنی بگو از هر ماشین 5 میلیون هم درآمد سود داشته باشه یعنی باید 2 میلیون ماشین تولید کنه :18: تا بشه 10 میلیارد دلار :31::31: تازه اصلاً 5 میلیون تومن سود رو هم دست نزه که البته اینا همش تخیلات چون نه ایران خودرو رو هم ماشین 5 میلیون سود میکنه (الان که فکر کنم اصلاً سودی نداره کلاً که اوضاعش اینطور شده) نه اینکه سهامدارن n سال بیخیال سودشون میشن.

کلاً 2 راه وجود داره اول اینکه یه شرکت بزرگی بیاد ایران خودرو برشکسته رو بخره مثل پژویی، رنویی، فولکس واگنی ، که احتمال این اتفاق از صفرم کمتره چون نه با اونا (خارجی ها) میونه خوبی داریم نه اونا با ما تازه هیچ شرکت احمقی هم حاضر نیست در این شرایط کشور ما سرمایه گذاری میلیاردی که هیچی، سرمایه گذاری هزار تومنی بکنه.
راه دوم و راه حتمی و مشخص اینه که ایرانخورو داره برشکسته میشه عیبی نداره که بابا حالا چیزی نشده از خودمونه، ------ یه دستی به صندوق میبره یه چند میلیاردی میاره میده به ایران خودرو میگه بیا نوش جونت بخورید حال کنید ایشالا تا برشکستگی بعدی.
تازه معلوم نیست این ایرانخودرو تا الان چقدر از دولت پول گرفته و ما بیخبریم.

IceLord
19-07-2009, 01:19
به خدا فقط تونستم نصفشو بخونم...
داشت اشک از چشمام سرازیر می شد...
بد بختی ما رو می بینی؟
شرکتی که همه عالم و آدم (توی ایران) هواشو دارن. مالیات خفن گذاشتن روی ماشین های خارجی که یه وقت خم به ابروی این شرکت ها نیاد. به قول دوستان چند نفرو فرستادن اون دنیا با خودروهای بی کیفیتشون ولی به هیچ کس جوابگو نیستن. تا بتونن توی این شرکت ها بخور بخور می کنن. قطعات رو با بدترین کیفیت ممکن توی خودرو استفاده می کنن. بعدش وضعشون اینه...
به خدا قسم اگه یک روز توی این شرکت ها کار کنین بعدش اگه خواستیم از اهواز بیایین مشهد حاضرین پیاده بیایین تا سوار این ماشین ها بشین...
حالا اگه می خواستن با شرکت های خارجی رقابت کنن دیگه چی می شد؟؟؟

اینا رو از طرف کسی که توی این رشته درس خونده و کار کرده و به چشم خودش دیده قبول کنین...

MAJ€€D
19-07-2009, 01:26
مانیز همانند شما آرزوی همچین روزی رو داریم

rami_hemi
19-07-2009, 07:56
با این همه حمایت واقعا نمیدونم ایران خودرو داشته چیکار میکرده .
صندوق ذخیره هم نزدیک همون مقدار بدهی ایران خودرو منفی داره و نفتئ هم که دیگه 150 دلار نیست میخوام بدونم چقدر میکشن روی این لاگناشون .شاید هم یه روز اومدن گفتن سایپا خریدش (نظریه ادغام دو شکرت که توسط بذر پاش داده شد)
واقعا احتمال داره اینا همش کار یه عده باشه تا بتونن نظریه ها و خوابهای تعبیر نشده یه مدیر بی تجربه رو که مانند دیگر همراهانش در دولت هر روز خیالبافی میکنه و یه روز خبر از خرید شرکتهای آمریکایی میده (با تحریم ما نمیتونیم یه موتور اروپایی نمیتونیم بذاریم روی هواپیما هامون) و فردا معلوم نیست چی بگه و سودایبزرگترین مدیر صنعتی ایران رو در سر داره .
خلاصه هر چیزی امکان داره ولی ورشکستگی شرکتهای دولتی دور از انتظارر نبود با این وضع اقتصادی.
اینم بگم شرکتهای بزرگی مثل ماشینسازی تبریز و تراتور سازی تبریز به خاطر سیساتهای غلط اقتصادی الان ورشکسته هستن(از چین تراکتور وارد میکنیم در حالی که بهترین تراکتورهای جهان رو تحت لیسانس میس فرگوسن تولید میکنیم)تنها و تنها دلیلش هم سیاستهای حمایتی و مالی و اقتصادی دولت هستش دوستان واقعایتی هستش که گفتنش امکان داره جو فورم رو بد کنه واسه خاطر فوروم نمیگم دیگه که چطوری دولت داره با دست خودش صنعت کشاورزی ما رو هم از بین میبره.

BLACK-BLACK
19-07-2009, 08:25
به كوري چشم دشمنان ، ده ميليارد كه سهله، صد ميليارد هم كه بدهي داشته باشه ورشكست نميشه!!
واسه كشور ما افت داره!!!

با این وضع یاباید ورشکست بشه یا اینکه سیاستهاشو عوض کنه


عزيز دل، منظورت از دشمنش كيه؟ ما ها همه بدبختيم كه بايد محصولات در پيت اين شركت رو به زور و به خاطر اينكه انتخاب ديگه اي نداريم، بخريم. يكي از خائن ترين ارگانها بعد از صداوسيما همين ايران خودرو هستش كه با پول من و تو كه بايد بتونيم بهترين ماشينها رو تو ايران سوار بشيم دارن روز به روز گنده تر ميشن و صد البته طلبكار از مردم بدبخت.....



اون روز نزديكه. . . .



تاييد ميشه



ولی حقیقتاً چطوری میخوان 10 هزار میلیارد سود داشته باشن تا این بدهی رو رفع کنن؟! اصلاً میشه؟!
همینطور سر انگشتی هم حساب کنی بگو از هر ماشین 5 میلیون هم درآمد سود داشته باشه یعنی باید 2 میلیون ماشین تولید کنه [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ](24).gif تا بشه 10 میلیارد دلار :دی:دی تازه اصلاً 5 میلیون تومن سود رو هم دست نزه که البته اینا همش تخیلات چون نه ایران خودرو رو هم ماشین 5 میلیون سود میکنه (الان که فکر کنم اصلاً سودی نداره کلاً که اوضاعش اینطور شده) نه اینکه سهامدارن n سال بیخیال سودشون میشن.

کلاً 2 راه وجود داره اول اینکه یه شرکت بزرگی بیاد ایران خودرو برشکسته رو بخره مثل پژویی، رنویی، فولکس واگنی ، که احتمال این اتفاق از صفرم کمتره چون نه با اونا (خارجی ها) میونه خوبی داریم نه اونا با ما تازه هیچ شرکت احمقی هم حاضر نیست در این شرایط کشور ما سرمایه گذاری میلیاردی که هیچی، سرمایه گذاری هزار تومنی بکنه.
راه دوم و راه حتمی و مشخص اینه که ایرانخورو داره برشکسته میشه عیبی نداره که بابا حالا چیزی نشده از خودمونه، ------ یه دستی به صندوق میبره یه چند میلیاردی میاره میده به ایران خودرو میگه بیا نوش جونت بخورید حال کنید ایشالا تا برشکستگی بعدی.
تازه معلوم نیست این ایرانخودرو تا الان چقدر از دولت پول گرفته و ما بیخبریم.
.



به خدا فقط تونستم نصفشو بخونم...
داشت اشک از چشمام سرازیر می شد...
بد بختی ما رو می بینی؟
شرکتی که همه عالم و آدم (توی ایران) هواشو دارن. مالیات خفن گذاشتن روی ماشین های خارجی که یه وقت خم به ابروی این شرکت ها نیاد. به قول دوستان چند نفرو فرستادن اون دنیا با خودروهای بی کیفیتشون ولی به هیچ کس جوابگو نیستن. تا بتونن توی این شرکت ها بخور بخور می کنن. قطعات رو با بدترین کیفیت ممکن توی خودرو استفاده می کنن. بعدش وضعشون اینه...
به خدا قسم اگه یک روز توی این شرکت ها کار کنین بعدش اگه خواستیم از اهواز بیایین مشهد حاضرین پیاده بیایین تا سوار این ماشین ها بشین...
حالا اگه می خواستن با شرکت های خارجی رقابت کنن دیگه چی می شد؟؟؟

اینا رو از طرف کسی که توی این رشته درس خونده و کار کرده و به چشم خودش دیده قبول کنین...

بله درسته.شرکت سایپا هم همینه


مانیز همانند شما آرزوی همچین روزی رو داریم

چه روزی ؟روزی که ایران خودرو تعطیل شه؟ اونوقت چندین هزار تا کارگرش باید از کجا نون بخورن؟



صندوق ذخیره هم نزدیک همون مقدار بدهی ایران خودرو منفی داره و نفتئ هم که دیگه 150 دلار نیست میخوام بدونم چقدر میکشن روی این لاگناشون .شاید هم یه روز اومدن گفتن سایپا خریدش (نظریه ادغام دو شکرت که توسط بذر پاش داده شد)
واقعا احتمال داره اینا همش کار یه عده باشه تا بتونن نظریه ها و خوابهای تعبیر نشده یه مدیر بی تجربه رو که مانند دیگر همراهانش در دولت هر روز خیالبافی میکنه و یه روز خبر از خرید شرکتهای آمریکایی میده (با تحریم ما نمیتونیم یه موتور اروپایی نمیتونیم بذاریم روی هواپیما هامون) و فردا معلوم نیست چی بگه و سودایبزرگترین مدیر صنعتی ایران رو در سر داره .
خلاصه هر چیزی امکان داره ولی ورشکستگی شرکتهای دولتی دور از انتظارر نبود با این وضع اقتصادی.
اینم بگم شرکتهای بزرگی مثل ماشینسازی تبریز و تراتور سازی تبریز به خاطر سیساتهای غلط اقتصادی الان ورشکسته هستن(از چین تراکتور وارد میکنیم در حالی که بهترین تراکتورهای جهان رو تحت لیسانس میس فرگوسن تولید میکنیم)تنها و تنها دلیلش هم سیاستهای حمایتی و مالی و اقتصادی دولت هستش دوستان واقعایتی هستش که گفتنش امکان داره جو فورم رو بد کنه واسه خاطر فوروم نمیگم دیگه که چطوری دولت داره با دست خودش صنعت کشاورزی ما رو هم از بین میبره.


ایران خودرو خودش مدیر عامل داره تازه یه شرکت سهامیه
وقتی سیاستهای ایران خودرو مال عصر حجره که جنسو بکنن پاچه مردم و مردم هم چیزی نتونن بگن و پشتیبانی یعنی کشک و تنوع محصول به هیچ عنوان و جود نداره خوب انتظار ورشکستگی روهم باید داشت چون با این سیاستهای الکی مگه چقدر میتونه یه شرکت به کار خودش ادامه بده؟

مطلق السلطنه
19-07-2009, 09:37
با این وضع یاباید ورشکست بشه یا اینکه سیاستهاشو عوض کنه
مطمئنم نه ورشكست ميشه نه سياست هاشو عوض ميكنه!
اصلا تعريف ورشكستگي توي ايران با همه ي جهان فرق ميكنه!! (مثل چيز هاي ديگه!)

توي امريكا بانك لمنم برادرز ورشكست ميشه! ولي بانك هاي ايراني با همون قدر بدهي به بانك مركزي و شايد هم بيشتر ورشكست نميشن! چرا؟ به خاطر اين كه ملت خيال كنن كل صنعت مملكت داره پيشرفت ميكنه و حتي يه كارخونه هم ورشكست نميشه ولي آمريكاي جهانخوار كه بر پايه اقتصاد ليبرالي(؟!!) استوار هست پشت سر هم شاهد ورشكستگي شركت هاش هست!!!

loyalamin
19-07-2009, 09:44
خدا رو شكر كه اين شركت داره ورشكست ميشه . اميدوارم اين اتفاق زودتر بيفته.

masoudtr
19-07-2009, 09:53
10 میلیارد نیست 10 هزار میلیارده یعنی 10 میلیارد دلار، این ایران خودرو خیلی وقته برشکستست فقط چون پشتیبانی دولتی داره فعلا تعطیل نشده تازه فکرش رو بکنید تمام این بدیهی با وجود انحصار کامل بازار داخلیه ما و پشتیبانی 100% دولت هست با فروش 300-400 هزار دستگاه ماشینم سالانه بازم 10 میلیارد دلار بدهی دارن، تازه وضعیت وقتی بدتر میشه که فکرش بکنید ایران خودرو نماد صنعت کشوره! و نماد صنعت کشور 10 میلیارد دلار بدهی داره. با این وجود بدون شک دولت نمیزاره ایران خودرو برشکسته یا تعطیل بشه چون اقتصاد ما اقتصاد آزادی نیست وگرنه باید میزاشتن مثل جنرال موتورز برشکسته بشه بعد میفروختنش که البته یا وجود این تحریم ها و وضعیت اقتصادی ما کسی نمیخریدیش مگه 4 تا کمپانی چینی، البته باید فکر اون هزارن نفر کارگر و کارمند این کمپانی رو هم کرد.
اینا که ماشین های یک میلیونی را میدن 7 میلیون
دیگه چرا ورشکست بشن؟

amir_rahmani
19-07-2009, 09:55
اگه ماشین یک میلیونی را 10 میلیون هم بدهند با مدیریت غلط و تبلیغات الکی میلیاردی ................ خودتون می دونید چه کسی را می گم باید هم ورشکست بشن....

Farshadd
19-07-2009, 23:24
سلام.

دوستان عزیز حرفهای همتون کاملا درسته، ولی به دلیل محدودیت هایی که هست واقعیت تلخه.

بنابراین پستهایی که نام رئیس دولت و دولت و ... رو مستقیم بردن ویرایش شدن.

لطفا رعایت کنید.

تاپیک مجددا باز شد.

4ve30n4
19-07-2009, 23:30
آقاجون.. اوباما هم داره به صنعت چرند خودروسازی آمریکا کامیون امیون دلار تزریق میکنه تا ماشینای پرمصرفشون را بازم بسازن.. چرا دولت ژاپن یه شاهی به تویوتا موتورز و هوندا کمک نکرده..

Pario
23-07-2009, 14:11
یک پازل خوشگل :





حال پرسش اینجاست که با توجه به آخرین صورت‌های مالی ارسالی ایران خودرو به بورس، سود سیصد میلیارد تومانی چگونه صفر شده و به حدود دویست میلیارد تومان زیان انباشته، تبدیل می‌شود؟

اخبار رسیده به «تابناک»، نشان می‌دهد که به یکباره در برخی از شرکت‌های تابعه ایران خودرو، تعدیلات بسیاری شده است که حدود سیصد میلیارد تومان تعدیل منفی در شرکت ساپکو، حدود هفتاد میلیارد تومان تعدیل ضایعات در شرکت ایساکو، حدود شصت میلیارد تومان جرایم بانکی ـ که هر ساله با مذاکرات و چانه‌زنی به حداقل می‌رسد ـ حدود چهل میلیارد تومان بدهی مالیاتی، تعدیلات گاز سوز کردن خودروها و ... نمونه‌ای از این تعدیلات منفی است.

حال پرسش اینجاست که گناه سهامداران جزء که امسال سهام شرکت را خریداری کرده‌اند، چیست که باید از تعدیلات منفی فوق بهره‌مند شوند؛ ضمن آنکه عملکرد سازمان حسابرسی و سازمان بورس، باید به صورت جدی مورد بررسی بیشتری قرار گیرد که چگونه سود سیصد میلیاردی در دو ماه صفر می‌شود.

بنا بر این گزارش، با توجه به مصاحبه اخیر نجم الدین، مدیر عامل ایران خودرو و تأکید وی بر اینکه ایران خودرو به سودآورترین شرکت خاورمیانه تبدیل خواهد شد، می‌توان نتیجه گرفت که گویا سود سیصد میلیاردی امسال ایران خودرو با هدف و برنامه‌ریزی پیشین به صفر و یا حتی به زیان تبدیل شده است.

نکته آنکه با این تفاسیر، شاید بتوان به این نتیجه رسید که چگونه مدیران کنونی ایران خودرو به قهرمانان آتی این شرکت تبدیل خواهند شد!




برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید


هه هه هه هه هه هه ه ه ه ه ه

شما مقابل دوربین مخفی هستید لبخند بزنید!!!


این خبر ورشکست شدن ایران خودرو چند تا عامل داره اولیش اون بالاست .




شنيده مي شود برخي جريانات سياسي درصدد هستند با مخدوش نشان دادن رانا توليد اين خودرو را از برنامه هاي ايران خودرو خارج کنند تا سايپا بتواند مينياتور را در شرايطي غيررقابتي وارد بازار کند.



برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید



بهتون بابت بازی در فیلم ایران خودرو ورشکست میشود تبریک میگم! همه ما رو فیلم کردن...


البته این نتیجه گیری شخصی من هست و ممکنه شما از این متنها برداشت دیگری داشته باشید

bleu2u4u
24-07-2009, 10:06
در برشکسته شدن ایرانخودرو که هیچ شکی نیست
ولی خب این که چرا اعلام کردن میتونه هزار تا دلیل داشته باشه یکیش هم اونی که تو گفتیه

Pario
24-07-2009, 18:35
در برشکسته شدن ایرانخودرو که هیچ شکی نیست
ولی خب این که چرا اعلام کردن میتونه هزار تا دلیل داشته باشه یکیش هم اونی که تو گفتیه

فکر کنم یه جایی خوندم که اینها همون کاری رو که با سایپا کردن اینجا هم اجرا میکنند. صفر کردن سود و کاهش قیمت سهام سپس افزایش قیمت و سود سهام و نجات دادن شرکت از ورشکستگی! :18:



( نمیدونم کجا ؟! شاید جمع بندی چندین مقاله از سایتها و روزنامه ها در ذهنم باشه). اگر وقت کردید نگاهی کنید به ارشیو سایتها و روزنامه در زمان تغییرات مدیریتی در سایپا. ببینید وقایع مشابه اتفاق افتاده یا نه.

bleu2u4u
24-07-2009, 20:04
سهامداران به مجمع سالانه ايران‌خودرو نيامدند
تنفسي براي فرار از دست سهامداران

صبح ديروز، سهامداران ايران‌خودرو با دست خالي از مجمع عمومي سالانه اين شركت بازگشتند. قرار بود مجمع عمومي سالانه ايران‌خودرو صبح روز گذشته برگزار شود و طي آن 10روز اعلام تنفس اعلام شود، اما به دليل به حد نصاب نرسيدن نصف به علاوه يك سهامداران، رسميت پيدا نكرد.
مديران ارشد ايران‌خودرو بايد 10 روز قبل از 31 تير ماهي كه گذشت گزارشي از صورت‌هاي مالي اين شركت را به بورس تحويل مي‌دادند، اما اين اتفاق هرگز نيفتاد. در اين شرايط، قانون فرصتي 40 روزه را به اين شركت براي تشكيل جلسه بعدي مي‌دهد تا با ارائه گزارش صورت‌هاي مالي به بورس مجمع خود را تشكيل دهد.
اين در حالي است كه پيش از وعده 31 تيرماه سهامداران در انتظار اعلام سود صفر درصدي در مجمع سالانه بودند. كارشناسان بازار از چندي قبل سود صفر درصدي را براي سهامداران ايران‌خودرو پيش‌بيني كرده بودند.
به گفته كارشناسان بورس، چنين وضعيتي در تاريخ بازار سهام ايران‌خودرو بي‌سابقه است. حتي باسابقه‌ترين سهامداران اين شركت كمتر چنين روزي را در مخيله خود تجسم مي‌كردند كه ايران‌خودرو سهامدارانش را با سود صفر درصدي مواجه كند. مسوولان اين شركت تاكنون از اعلام اين خبر كه سهامداران ايران‌خودرو در سال جاري سودي نخواهند گرفت طفره رفته‌اند، اما پيش‌بيني سود هر سهم 518 ريال در سال گذشته را نيز بعيد دانسته‌اند. با اين حال، سهامداران ايران‌خودرو در شرايطي روز گذشته مجمع عمومي سالانه اين شركت را از دست دادند كه پيش از اين از سوي مسوولان ايران‌خودرو برگزاري آن با اعلام تنفس وعده داده شد.
اتفاقي كه به گفته رئيس اداره نظارت بر ناشران بورسي، مغاير با اساسنامه شركت ايران‌خودرو است. امير حمزه مالمير دراين‌باره به ايسنا گفت: در اساسنامه شركت‌ها مقرر شده كه شركت ظرف مدت چهار ماه از سال مالي نسبت به برگزاري مجمع عادي سالانه اقدام كند، بنابراين به تنفس كشيده شدن مجمع ايران‌خودرو بعد از 31 تير مغاير با اساسنامه شركت است. او در عين حال، فرصت ايران‌خودرو براي تشكيل مجمع بعدي را حداكثر 14 روز دانست.
بدهكار بزرگ در جاده مخصوص
سهامداران بزرگترين شركت خودروسازي خاورميانه روزهاي دلهره‌آوري را مي‌گذرانند. نجواي ورشكسته شدن ايران‌خودرو زير گوش سهامداران به رقص درآمده است و از گوشه و كنار نيز اخبار بدهي چند هزارميليارد توماني ايران‌خودرو به گوش مي‌رسد تا آنجا كه حتي گفته مي‌شود هيچ بانكي به دليل بي‌اعتمادي حاضر به ارائه تسهيلات به اين شركت نيست.
ايران‌خودرو چنين بي‌اعتمادي‌اي را نيز دو سال پيش تجربه كرد. در اوايل سال 86 ديوان محاسبات كشور فهرستي از اسامي 119 شخصيت حقيقي و حقوقي به عنوان بدهکاران نظام بانکي منتشر كرد كه نام شركت ايران‌خودرو نيز در آن به چشم مي‌خورد. با اين حال، امروز و در تابستان سال 88 رقم‌هاي درشت اما متفاوتي از حجم بدهي ايران‌خودرو به گوش مي‌رسد. هرچند تاكنون به‌طور رسمي خبري از ‌ميزان بدهي‌هاي ايران‌خودرو به بانک‌ها، قطعه‌سازان و ساير طلبکاران فاش نشده، اما به تازگي برخي نمايندگان مجلس دست روي رقم 10 هزار ميليارد توماني گذاشته‌اند؛ رقمي كه 4 هزار ميليارد تومان بيشتر از فروش سالانه اين شركت است.
تحليل‌هاي مختلفي نيز از بحران مالي بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه ارائه شده است. بحراني كه به‌زعم رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، چرخ‌هاي ايران‌خودرو را به گل نشانده و نفس موتور اين شركت را در جاده مالي به شماره انداخته است. اما پيكان اتهامات در اين شرايط به سوي سياست‌هاي دولت محمود احمدي‌نژاد نشانه رفته است.
احداث سايت‌هاي ايران‌خودرو در خارج از كشور روندي است كه دولت نهم پاي بر آن فشرد و طي چهار سال اخير مديران ايران‌خودرو را روانه كشورهاي دور و نزديك كرد. اما به چه قيمت؟ گزارش‌هاي رسيده از سايت ايران‌خودرو در بلاروس (روسيه سفيد) واقعيت تلخي را نشان مي‌دهد كه از اعمال سياست‌هاي نادرست در بنگاه‌هاي اقتصادي خبر مي‌دهد. توليد سال گذشته اين سايت خودروسازي تنها 200 دستگاه بود كه نشاني از سود اقتصادي در آن ديده نمي‌شود.
گفته مي‌شود براي ايجاد هر سايت توليد خودرو در داخل کشور بين 60 تا 150 ميليارد تومان هزينه مي‌شود و اگر قرار باشد در خارج از کشور نيز چنين سايتي را ايجاد كرد با توجه به هزينه حمل‌ونقل تجهيزات، براي هر سايت ممکن است تا 200ميليون دلار نيز افزايش يابد.
آذربايجان، مصر، الجزاير، سنگال، بلاروس، ونزوئلا و سوريه کشورهايي هستند که تاکنون ايران‌خودرو در آن مکان‌ها کارخانه توليد خودرو احداث کرده و قصد دارد کارخانه ديگري نيز در چين به بهره‌برداري برساند.در اين ميان، مديريت سابق ايران‌خودرو نيز زير ذره‌بين كارشناسان قرار گرفته است.
به اعتقاد برخي كارشناسان، دست و پا زدن ايران‌خودرو در بحران مالي فعلي ارثيه‌اي است از دوران مديريت هفت ساله منوچهر منطقي و عملکرد نامناسب مالي او. هرچند كه منوچهر منطقي در دوران اقامتش در جاده مخصوص، تندباد بحران مالي را حس كرده بود؛ تندبادي كه نه از جانب منطقه بادخيز شهريار تهران كه از سوي دولت جانب وزيدن گرفته و آرام نيز نمي‌گرفت.
او سال گذشته براي قانع کردن سهامداران خود بخشي از اموال و دارايي‌هاي ايران‌خودرو را به پول نقد تبديل کرد تا بتواند سودي را که به سهامداران خود وعده داده بود از اين محل بپردازد. کارشناسان اين اقدام منطقي را به فردي تشبيه مي‌کنند که براي بقا و رهايي از مشکلات عضوي از اعضاي بدن خود را به فروش مي‌رساند. به هر حال دست‌هاي سياسي به قدري در بنگاه اقتصادي ايران‌خودرو نفوذ كرده بود كه داد مديريت سابق را سرانجام در جمع اعضاي شوراي سياستگذاري خودرو به فلك رسيد؛ منطقي در آن جلسه گفته بود: «شما به پاي من سنگ بسته‌ايد و انتظار داريد بدوم».
منطقي در حالي اين جمله را در جمع اعضاي شوراي سياستگذاري خودرو بيان کرد که به اعتقاد برخي کارشناسان، وي در دوران مديريت هفت‌ساله‌اش در بزرگ‌ترين خودروسازي خاورميانه بيش از حد مرعوب دولتي‌ها بوده و همين موضوع موجبات سرمايه‌گذاري‌هاي فاقد توجيه اقتصادي و بدهکار شدن ايران‌خودرو را فراهم آورده است.
با اين حال به گفته رئيس انجمن خودروسازان، يکي از عوامل بدهکار شدن ايران‌خودرو اين است که به جاي پرداخت طلب قطعه‌سازان، پول خود را صرف سرمايه‌گذاري‌هاي دستوري و ديکته شده دولت در داخل و خارج مي‌کند. به گفته محمدباقر رجال، ايران‌خودرو هم‌اکنون زيربار بحران مالي، قد خم کرده و هر آن، بيم شکسته شدن کمرش زير اين بار مي‌رود. احمد قلعه‌باني رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع نيز چندي پيش به سياست‌هاي دولت نهم در بخش خودروسازي تاخت. او به جد از دولت خواست كه پاي خود را از صنعت خودروسازي بيرون كشيده و اختيار اين صنعت را به بخش خصوصي واگذار كند.

milky way
29-07-2009, 19:42
امروز تو روزنامه نوشته بود مثل اینکه دولت قراره 1 میلیارد به ایران خودرو وام بده، ایران خودرو هم قرار سهام بانک پارسیانش رو با یسری چیزهای دیگش رو بفروشه، با این حال پول ها 1/3 بدهی ایران خودرو هم فکر کنم نمیشه.

nima912
29-07-2009, 21:45
من با دیدن این تاپیک اینجا یاد صحبتی که دو سال قبل با یکی از مشاورای منطقی که هم دانشگاهیم بود داشتم افتادم (طرف با فامیل بازی به اونجا رسیده بود) گفت اگه ایرانخودرو همه دارایی هاشو بفروشه باز هم بدهیش صاف نمیشه.
الان هم سررسید این میزان از پولی که قرض گرفته رسیده و در آینده هم سررسید برگشت پول باقی. سرنوشت مدیریت دولتی روی هر بنگاه اقتصادی - تولیدی و بسته نگه داشتن بازار وجلوگیری از رقابت همینه! چون ایرانخودرو یه بنگاه تنبل هست (به این معنی که تا حالا با بحران مواجه نبوده و نمیتونه تهدیدهای اقتصادی رو با پیشرفت و نوآوری جواب بده) همش دست به دامان دیگران شده و دیگران هم با فروش نفت این مریض رو سر پا نگه داشتند.
همیشه مقاله‏ای که صنعت خودروسازی ما رو با کره جنوبی مقایسه کرده بود تو مجله ماشین چندین سال قبل یادمه! اونها هم زمان با ما به فکر این صنعت افتادن! اما ما سنگ بنامون رو اقتصاد بسته، در حد "خفه" بنا شده و اونها آزاد. نتیجه رو همه داریم میبینیم!

milky way
30-07-2009, 00:29
ولی خدایی 10 میلیارد خیلی مبلغ زیادیه من هرچی فکر میکنم اصلاً نمیتونم این مبلغ رو تو ذهنم آنالیز کنم، 10 میلیارد دلار!!
البته این مبلغ رو به صورت رسمی اعلام نکردن.

bleu2u4u
30-07-2009, 03:39
كمك هزارميليارد توماني دولت به خودروساز بدهكار
دوپينگ ايران خودرو پيش از مجمع

كمتر از دو روز پس از آنكه اعتماد ملي در گزارشي مبسوط به بررسي وضعيت 150 شركت بزرگ زيان ده و در رأس آنها ايران‌خودرو شركتي كه پس از 45 سال با زيان انباشته 170 ميليارد توماني رو به رو شده است پرداخت روز گذشته خبرگزاري دولتي مهر گزارش داد به منظور رهايي ايران‌خودرو از وضعيت بحران مالي و عدم توان سود دهي به سهامداران در مجمع عمومي سالانه شركت شوراي پول و اعتبار 10 هزار ميليارد ريال تسهيلات معادل 160 درصد از كل سرمايه اين شركت براي اين غول خودروسازي ايران اختصاص داده است تا مسوولان آن قادر به پرداخت سود به 300 هزار سهامدار در مجمع بيستم مرداد ماه باشند.اين در حالي است كه مسوولان بيش از سه ماه است از ارائه اطلاعات و صورت‌هاي مالي شركت خودداري مي‌كنند و حاضر به اطلاع رساني در اين زمينه نيستند. پيش از اين ايران‌خودرو در تاريخ 11 فروردين امسال براي خروج از وضعيت فعلي خود با ارائه درخواستي به شوراي پول و اعتبار خواستار ارائه تسهيلات جديد به اين شرکت شده بود تا بالاخره روز گذشته با دستور رئيس‌جمهور شوراي پول و اعتبار با اين پيشنهاد به استناد تبصره 2 ماده 13 قانون پولي و بانکي کشور- مصوب 1351 - موافقت كرد. براين اساس، مبلغ 10 هزار ميليارد ريال به سقف مانده تسهيلات شرکت ايران اضافه شد.اين در حالي است كه ايران‌خودرو با بدهي قابل توجه 50 تا 100 هزار ميليارد ريالي روبه رو است و معلوم نيست چگونه از پس پرداخت تسهيلات اضافه شده بر خواهد آمد. در مصوبه ياد شده آمده است: از اين مبلغ، 5 هزار ميليارد ريال تسهيلات در بدو امر با توافق از سوي بانک‌هاي عامل عملياتي مي‌شود و پرداخت 5 هزار ميليارد ريال ديگر منوط به اصلاح برنامه ساختار مالي و تامين مالي 2‌هزار ميليارد ريال از طريق فروش سهام بانک پارسيان، پيش فروش محصولات، افزايش سرمايه ايران‌خودرو و فروش شرکت‌هاي وابسته و انتشار اوراق مشارکت با رعايت ضوابط سياستي نظارتي شبکه بانکي کشور در سال 1388 است.پيش از اين گفته مي‌شد هيات مديره قصد دارد با فروش دارايي‌ها‌يي چون زميني در شهرك غرب تهران سود سازي كرده مجمع پيش رو را پشت سر بگذارد. اگر اين تعهدات ظرف يکسال از تاريخ ابلاغ اين مصوبه انجام نشود سقف تسهيلات شرکت ايران‌خودرو به ميزان قبلي 32 هزار و 500 ميليارد ريال تقليل مي‌يابد. نظارت بر حسن اجراي اين مصوبه بر عهده بانک مرکزي است. سهامداران معتقدند:بعيد است ايران‌خودرو در كوتاه مدت قادر به باز پرداخت وام‌ها و بدهي‌هاي خود باشد. مشكلات مديريتي شكست طرح‌هاي توليد خودرو‌هاي جديد ملي و انباشت بدهي‌ها و رشد تعديلات نوساني در ايران‌خودرو از عمده‌ترين دلايل پررنگ شدن بحران در اين شركت عنوان مي‌شود. بررسي موضوع رقم 250 تا 300 ميليارد تومان تعديلات سنواتي سه سال اخير در شركت ايران‌خودرو نشان مي‌دهد كه مديريت شركت در سه سال گذشته در كاهش تعديلات سنواتي اين شركت بزرگ تلاش نكرده ودر تمام اين مدت با مشكل كمبود منابع نقدينگي و افزايش بدهي مواجه بوده است و تلاشي براي كاهش تعديلات سنواتي صورت نداده است . كارشناسان مالي معتقدند: موضوع تعديلات سنواتي در شركت ايران‌خودرو به عنوان يكي از شركت‌هاي بزرگ صنعتي با تعداد زياد سهامداران آن از اهميت زيادي در شرايط كنوني برخوردار است و در شرايطي كه ‌پرداخت سود به سهامداران به خاطر كمبود نقدينگي و بدهي‌هاي مالي با وضعيت خاصي مواجه شده است بايد مورد بررسي قرار گيرد و عملكرد مديريت گذشته ايران‌خودرو به خصوص در سه سال گذشته ارزيابي شود تا مشخص شود كه مديريت جديد ايران‌خودرو وارث چه وضعيت مالي است و شاخص‌هاي مالي و حسابداري شركت در چه وضعيتي قرار دارند.

اعتماد ملی

bleu2u4u
30-07-2009, 04:10
خودروساز بدهكار در جاده عبور از بحران
سايت‌هاي ايران‌خودرو روي دنده تعطيلي

تالار تلاش در نزديكي پارك وي چهارشنبه شب گذشته خودرويي شده بود. جواد نجم‌الدين، مدير عامل ايران‌خودرو پس از مدت‌ها به جلسه‌اي آمد كه خبرنگاران رسانه‌ها نيز حضور داشتند. اتفاقات پيرامون شركت ايران‌خودرو اين روزها به اندازه‌اي زياد شده است كه خبرنگاران را به هر جايي كه مديران ارشد اين خودروسازي باشند، مي‌كشاند. چهارشنبه شب گذشته اين اتفاق افتاد و بالاترين مقام اين شركت در همايش سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو حاضر شد، اما نجم‌الدين خبرنگاران را با سوالات در حلقوم مانده تنها گذاشت. در اين ميان تنها خبرنگار واحد مركزي خبر توانست دقايقي مديرعامل ايران‌خودرو را جلوي دوربين تلويزيوني بكشاند و پرسش‌هايي كليشه‌اي را با او در ميان بگذارد. جواد نجم‌الدين البته در جمع قطعه‌سازان چند دقيقه‌اي نيز به ايراد سخنراني پرداخت. او عدم سرمايه‌گذاري جديد براي افزايش ظرفيت، كاهش تنوع و افزايش تيراژ توليدات، تعطيلي واحدها و سايت‌هاي ضررده و واگذاري شركت‌هاي قطعه‌ساز وابسته به بخش‌خصوصي را از راهكارهاي عبور از بحران مالي پيش‌آمده براي اين شركت عنوان كرد. مديرعامل ايران‌خودرو گفت: از اين به بعد هيچ‌گونه سرمايه‌گذاري جديدي براي افزايش ظرفيت نخواهيم داشت و يك ريال از درآمدهاي جاري صرف سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت نخواهد شد. وي با بيان اينكه از اين پس از درآمدهاي جاري صرفا براي تقويت بنيه‌هاي جاري شركت استفاده خواهيم كرد، خاطرنشان كرد: در صورت نياز به سرمايه‌گذاري جديد به‌ويژه در زمينه قطعه‌سازي، از توان بخش‌خصوصي استفاده خواهيم كرد. او در بيان راهكار ديگر بهبود وضعيت مالي ايران‌خودرو تصريح كرد: توليدات زيادي در شركت داريم كه تيراژ آنها اقتصادي نيست و به همين دليل تنوع توليدات را كاهش داده و در مقابل تيراژ توليد خودروهايي كه از نظر مصرف سوخت بهينه بوده و موردپسند مردم هستند را افزايش خواهيم داد. به اين ترتيب افزايش تيراژ، كاهش قيمت تمام شده خودروها را به دنبال خواهد داشت. نجم‌الدين از عوامل اصلي موفقيت سايپا را توليد پرايد با تيراژ بالا دانست كه سودآوري زيادي دارد و همين مساله باعث شد شركتي كه در سال 1380 حدود 10 ميليارد تومان زيان داشت، به مرز 800 ميليارد تومان سوددهي برسد. وي گفت: در حال حاضر تعداد زيادي شركت داريم كه كار قطعه‌سازي را انجام مي‌دهند، در حالي كه اصلا كار ما قطعه‌سازي نبوده و اشتباه است كه وارد اين كار شويم. هم‌اكنون همه شركت‌هايي كه كار قطعه‌سازي را براي ما انجام مي‌دهند، به دليل ساختار مالي بزرگ‌شان، قابل‌رقابت با بخش‌خصوصي نبوده و اقتصادي نيستند، بنابراين همه اين شركت‌ها را واگذار كرده و درآمدها را صرف هزينه‌ها و مشكلات جاري خواهيم كرد. او با بيان اينكه تعدادي از اين شركت‌ها را مي‌توانيم به عنوان بخشي از بدهي‌خود به قطعه‌سازان به آنها واگذار كنيم، خاطرنشان كرد: بخشي از ارزش شركت‌هاي واگذار شده را نيز به صورت اقساطي از قطعه‌سازان دريافت مي‌كنيم و براي اطمينان‌خاطر خريداران، قراردادهاي بلندمدت براي تامين قطعات با آنها منعقد خواهد شد. مديرعامل ايران‌خودرو با بيان اينكه در سال جاري برنامه افزايش 15 تا 20درصدي توليدات را داريم، افزود: با توجه به كاهش قيمت مواد اوليه، اگر بخشي از هزينه‌ها را نيز كاهش دهيم، خواهيم توانست سودآوري بيشتري نسبت به سال‌هاي گذشته كسب كنيم. وي با بيان اينكه بخش ديگر برنامه‌ها براي بهبود وضعيت، كوچك و چابك‌سازي ايران‌خودرو و شركت‌هاي تابع است، خاطرنشان كرد: ساختار ايران‌خودرو بزرگ است و بايد كوچك شود كه اين اصلاحات آغاز شده و انجام مي‌شود. ايران‌خودرو بايد شركتي چابك، كوچك و باهزينه درآمد حساب شده باشد. او با بيان اينكه برنامه ديگر آن است كه سايت‌هاي داخلي و خارجي با سودآوري فعاليت كنند و فعاليت غيرسودآور نداشته باشيم، تصريح كرد: قطعا سايتي كه زيان‌ده باشد، چه داخلي و چه خارجي تعطيل خواهد شد، زيرا نمي‌توانيم در بخشي از شركت درآمدي را كسب كرده و آن را به بخش ديگر بدهيم كه از بين ببرد، بنابراين اگر سايت‌ها به سودآوري نرسند، قطعا ديگر هزينه نكرده و تعطيل خواهند شد. مديرعامل ايران‌خودرو افزود: سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي در زمينه توسعه ظرفيت و افزايش كيفيت صورت گرفت كه اين سرمايه‌گذاري‌ها از منابع جاري و كوتاه‌مدت شركت بود. وي ادامه داد: اين سرمايه‌گذاري‌ها در حالي صورت گرفت كه سرعت مطالبات از ما بسيار بالا بوده و بانك‌ها سر سال پول خود را مي‌خواهند، در حالي كه پول دريافتي از آنها به دارايي‌هاي ثابت كه سرعت نقدشوندگي آن فوق‌العاده پايين است، تبديل شده بود و اين مساله وضعيت جاري را به وجود آورده و شركت را دچار مشكل نقدينگي كرده است. او تصريح كرد: به هر حال شركت را به اين شكل تحويل گرفتيم و با راهكارهاي اتخاذ شده به دنبال وضعيتي هستيم تا پرداخت‌هاي ما به پيمانكاران وضعيت عادي بگيرد. نجم‌الدين همچنين در بخش ديگري از سخنانش آمارهايي را در خصوص تعداد خودروهاي موجود در جهان ارائه كرد و به بيان آهنگ رشد توليد خودرو در كشور در سال‌هاي مختلف پرداخت.
مجبور به اعلام ضرر هستيم
قائم‌مقام امور مالي ايران‌خودرو نيز در اين همايش گفت: پيشنهاد كرده‌ايم كه دو هزار ميليارد تومان از بدهي‌هاي جاري ايران‌خودرو به بدهي بلندمدت تبديل شود. جمشيد ايماني توضيح داد: اين پيشنهاد را به كميسيون اقتصادي مجلس و حتي وزير اقتصاد نيز ارائه و عنوان كرده‌ايم كه اين بدهي‌ها در يك دوره سه تا پنج ساله از محل سودآوري شركت پرداخت خواهند شد. وي افزود: سودآوري ايران‌خودرو يك ضرورت بوده و در صورتي كه نتوانيم شركت را به سطح سودآوري برسانيم، به طور قطع مشكلات بيشتر خواهد شد. او در همايش انجمن قطعه‌سازان ايران با اشاره به مصوبه شوراي پول و اعتبار در زمينه تزريق هزار ميليارد تومان نقدينگي به ايران‌خودرو خاطرنشان كرد: از اين مبلغ 500 ميليارد تومان ظرف روزهاي آينده به ايران‌خودرو پرداخت مي‌شود و مابقي اين مبلغ نيز پس از فروش سهام ايران‌خودرو در بانك پارسيان به ما پرداخت خواهد شد. وي انتشار اوراق مشاركت، افزايش سرمايه و برنامه‌ريزي براي گسترش پيش‌فروش را از ديگر برنامه‌هاي اين شركت براي رسيدن به سودآوري اعلام كرد و افزود: سال گذشته سود تلفيقي گروه ايران‌خودرو به 280 ميليارد تومان رسيد، در حالي كه زيان انباشته شركت بالغ بر 367 ميليارد تومان شد كه در چنين شرايطي مجبور به اعلام ضرر هستيم.

اعتماد ملی

H A M A S
30-07-2009, 11:47
سکندر: قراره دولت هزار میلیارد تومن به ایران خودرو کمک کنه، دلیلش چیه اوستا؟

صفدر: دلیلش اینه که ایران خودرو نگین صنعت خودروسازی جهانه، به قدری مردم مشتاق خرید محصولاتش هستن که اگه بهشون خودرو بدون لوردنده، زاپاس، کپسول گاز و حتی یاتاقان بدن صداشون درنمیاد و اگه در بیاد هم ایران خودرو این تکنولوژی رو داره که صدا خفه کن نصب کنه.

سکندر: صدا خفه کن یعنی چی اوستا؟

صفدر: یعنی این که داد و فریاد و گله و شکایت کن تا جونت دربیاد و صدات خفه بشه.

سکندر: حالا این کمک ها صرف چی می شه؟

صفدر: صرف پاداش به مدیرانی که نذاشتن بدهی ایران خودرو سر به فلک بکشه.

سکندر: چرا ایران خودرو این قدر ضرر کرده؟

صفدر: چون اول این که ماشینا شو داره به یا مفت به مردم می ده، دوم: نصف تولیداتش تو آفتاب بیابونا برنزه شدن سوم: روآ پلاک نمی شه و رو دستشون مونده چهارم: بعضی خودروهاش هم تا بگی رو چشمت ابروست آتیش می گیرن پنجم: مشتری های ناسپاسی داره، مدام به جای دعای خیر، نق می زنن و آه و ناله و نفرین سر می دن.

sinath
30-07-2009, 16:49
مقایسه شکست بین ایران خودرو و جنرال موتورز


حال آن که در ماجرای جنرال موتورز ماه ها همه از چرایی و چگونگی این ماتم سخن گفتند و حتی رییس جمهور این کشور را به واکنش واداشتند و وقتی خبر مرگش را اعلام کردند ، خبرگان و آگاهان نیک دانستند تولد دیگری در راه است.نشان به همان نشان که از ورای ویرانه ای چون جنرال موتورز صنعتی نوپا و نوین در حال تولد است.اما ما ایرانی ها باور به شکست ایران خودرو را از خویش دور کرده ایم.
نمی دانم وقتی خودروساز بزرگی چون جنرال موتورز آمریکا اعلام ورشکستگی کرد و آمریکایی های بسیاری تعطیلی نماد برتری صنعتی خود را با گریه همراهی کردند ، سیاستگذاران صنعت خودرو یا بهتر بگوییم دولت و مجلس به چه فکر بودند.

از تابستان گذشته که نشانه های نخست بحران جهانی آشکارا بروز کرد تا کنون شاید ما ایرانی ها بدبختی خودروسازان جهان را به چشم خویش دیدیم ولیکن به این فکر نبودیم که این شادی ما از چه قرار است.اکنون بزرگترین خودروساز خاورمیانه به گل نشسته است و اگر قانون تجارت داخلی را هم ملاک قرار دهیم تردید ندارم که ایران خودرو ورشکسته است و شاید تاخیر در اعلام تاریخ ورشکستگی ما را امیدوار نگه داشته است.چرا؟ایران خودرو به نظرم نتیجه بدفهمی ما از الزامات قدرت صنعتی این روزهای جهان است. چه این که اندام ها بزرگتر شد و بزرگی فیزیکی ایران خودرو چنان مهم شد که غافل شدیم جهان امروز به بزرگی فیزیکی، نمره قبولی و عظمت نمی دهد که ملاک ها عوض شده و بهره وری بالا و بازدهی اقتصادی مطلوب و کیفیت خدمات و محصولات ضامن ماندن در میدان رقابت است.

به روزگاری که ایران خودرو در بازارهای داخلی با چالش خروج پیکان مواجه شده بود و این ارابه چهل ساله از تولید بازایستاد و جایش را به پراید داد تا سایپای ضررده، سود ده شود، ناگهان توهم سرمایه گذاری فرامنطقه ای با اتکا به منابع داخلی به فکرها خطور کرد که آری جهانی شده ایم! کدام جهانی شدن که غول های خودروسازی جهان از رقابت در آن به تنگنای فروش افتاده اند؟ نقدها در باب فروش یارانه ای محصولات ایران خودرو در دیگر کشورها نادیده گرفته شد و منتقدان را به حاشیه کشاندند که خلاف می گویید تا این که بازارها فروریخت و بدهی ها سربرآورد و کوتاه این که بحران عمیق ایران خودرو را در برگرفت و فراموش کرده بودیم که ایران خودرو به پیکان زنده بود و بازار انحصاری راز بقا شده بود.

البته قصد انکار توفیق های نسبی این خودروساز ملی را ندارم ولیکن اختلاف اینجاست که خطا از کجا ناشی می شود.در سخن مدیر عامل این شرکت بنگرید که سیاست های گذشته را می خواهد کنار بگذارد.جواد نجم الدین خبر از توقف سرمایه گذاری های جدید ، كاهش تنوع تولیدات و تعطیلی سایت‌های ضررده داخلی و خارجی ایران خودرو داده است.این مسئله نشان می دهد که وقتی شرکت خودروسازی بدون آینده نگری و برخورد واقع بینانه با شرایط داخلی و بین المللی به گروه صنعتی ایران خودرو تبدیل شد ، رمز موفقیت که نه ! رمز بقای این گروه در گسترش فعالیت ها ، سرمایه گذاری های داخلی و فرامنطقه ای در کشورهای خاص ، تنوع تولید و ... قلمداد شد بی آن که اندیشه شود فردا چه خواهد شد.شاهد این ادعا زمانی بود که در واپسین روزهای سال گذشته از منوچهر منطقی مدیر عامل سابق پرسیدم چرا بحران جهانی را نادیده گرفته بودید و خرید بیش از اندازه کردید حال آن که قیمت ها باید نصف شود .

او گفت ما یک ساله خرید کردیم و اکنون که قیمت ها نصف شده است توان پایین آوردن قیمت محصولاتمان را نداریم.ورشکستگی ایران خودرو به نظرم محصول نگاه حمایت آمیز در فضای انحصاری است و یکی از دردسرهای همیشگی شورای پول و اعتبار در طول 10 سال اخیر اعطای وام به این گروه بودجه خوار است اما غرض این است که تا چه زمان می توان این غول صنعتی را با تزریق صرف نقدینگی به جای نواندیشی و واقع نگری در بنگاه داری صنعتی و ضرورت مدیریت کارآمد سرپا نگه داشت. نباید از اعلام ورشکستگی ترسید که این رسم جهانی تجارت است.آن چه این روزها در پس بحران ایران خودرو دیده می شود پاسخگو بودن هیچ کس است!

حال آن که در ماجرای جنرال موتورز ماه ها همه از چرایی و چگونگی این ماتم سخن گفتند و حتی رییس جمهور این کشور را به واکنش واداشتند و وقتی خبر مرگش را اعلام کردند ، خبرگان و آگاهان نیک دانستند تولد دیگری در راه است.نشان به همان نشان که از ورای ویرانه ای چون جنرال موتورز صنعتی نوپا و نوین در حال تولد است.اما ما ایرانی ها باور به شکست ایران خودرو را از خویش دور کرده ایم.

منع: روزنامه خراسان

tatu_lover1366
30-07-2009, 20:52
فکر کنم این پیشامد یک آرزو قلبی و دیرینه هر ایرانی باشه.
من از زمانی که فهمیدم ماشین چیه همیشه آرزوی همچین لحظه ای رو داشتم و به حق که این بزرگترین آرزوی هر فرد ایرانی هستش که سر رشته ای از ماشین داره

bleu2u4u
30-07-2009, 22:59
با تعطيل شدن 10کارخانه داخلي و خارجي و توقف توليدات به جز پژو عملي مي شود
جلوگيري از ورشکستگي ايران خودرو

گروه اقتصادي،عليرضا بهداد؛«از خداوند مي خواهم ما را براي غلبه بر مشکلات زيادي که داريم ياري کند. ابتداي امسال بار سنگين مديريت ايران خودرو را بر دوش من گذاشتند. تکليف داشتم که بيايم.» مديرعامل جديد که براي نخستين بار پس از افشاي مشکلات مالي ايران خودرو پشت تريبون قرار گرفته بود، بعد از نيايشي که براي رفع مشکلات مالي ايران خودرو و قطعه سازان کرد از هفت راهکار تيم جديد مديريت اين شرکت براي رهايي از بحران مالي خبر داد.اين راهکارها عمدتاً توقف پروژه هاي مديرعامل سابق ايران خودرو است که طي هفت سال گذشته صدها ميليارد تومان براي اجرايي شدن شان هزينه شده است.

اتخاذ اين راهکارها باعث خواهد شد تا پرونده پروژه هايي که تحت عنوان «برند ملي» يا «خودرو ملي» تعريف شده براي هميشه بسته شوند و بزرگ ترين خودروساز خاورميانه به شعبه يي از کارخانه پژو فرانسه تبديل شود. اين خودروساز فرانسوي اميدوار است با توجه به وضعيت بحران مالي ايران خودرو سهم محصولاتش را در سبد توليدات بزرگ ترين خودروساز ايران افزايش داده و جايگاه خود را در خاورميانه از قبل مستحکم تر کند.

راهکار اول؛ توقف سرمايه گذاري؛ بنا بر اعلام جواد نجم الدين از اين پس ايران خودرو هيچ گونه سرمايه گذاري را براي افزايش ظرفيت انجام نخواهد داد و منابع جاري خود را صرف سرمايه گذاري هاي بلندمدت نخواهد کرد. اگر نياز به افزايش ظرفيت بود بخش خصوصي را فرا خواهيم خواند تا با سرمايه گذاري خود اين کار را انجام دهد. ظرفيت ايجادشده در ايران خودرو هم اکنون يک ميليون دستگاه در سال است که حدود 70 درصد آن فعال و مابقي غيرفعال است.

راهکار دوم؛ توقف توليد روآ، تندر90 و...؛ نجم الدين به تقليد از روشي که سايپا در پيش گرفته قصد دارد شمارگان يکي از محصولات ايران خودرو را به مرز 500 هزار دستگاه در سال برساند. به همين خاطر در تشريح راهکار دوم مي گويد؛ تنوع توليد در ايران خودرو بالاست اما شمارگان توليد آنها پايين و غيراقتصادي است. بايد مثل سايپا که پرايد را توليد مي کند يکي از محصولات را با شمارگان بالا به توليد برسانيم تا بتوانيم قيمت تمام شده را کاهش داده و محصول باکيفيتي را روانه بازار کنيم. قصد داريم جلوي توليد برخي از خودروهاي ضررده و با توليد پايين (روآ، تندر 90، بنز E200، گراندويتارا، رانا، سمند سورن و ...) را بگيريم و به جاي آن يک يا دو خودرو محبوب را در شمارگان چندصدهزار دستگاهي به توليد برسانيم. اگرچه مديرعامل ايران خودرو اشاره نمي کند کدام خودرو قرار است پرايد ايران خودرو شود اما مديرمالي اين شرکت به خبرنگار «اعتماد» مي گويد در حال حاضر پژو پارس خودرو سوددهي است و به احتمال زياد شمارگان آن افزايش يافته و با قيمت پايين تري عرضه خواهد شد. البته دو خودرو ديگر گروه پژو همچون 405 و 206 نيز چنين وضعيتي را خواهند داشت. وي در رابطه با سرنوشت سمند اظهار نظري نکرد.

راهکار سوم؛ واگذاري قطعه سازان؛ نجم الدين که در روز معارفه اش به عنوان مديرعامل جديد ايران خودرو خود را کارآموز «مهرداد بذرپاش» معرفي کرده، در بيان سومين راهکارش چنين گفت؛ شرکت هاي قطعه سازي وابسته به شرکت را واگذار خواهيم کرد. اين معني ندارد وقتي که قطعه سازان بخش خصوصي فعاليت مي کنند بياييم با آنها موازي کاري کنيم. همه اينها را واگذار خواهيم کرد و از درآمدش براي حل مشکلات مالي جاري مان استفاده مي کنيم.

راهکار چهارم؛ 20 درصد افزايش توليد؛مديرعامل جديد ايران خودرو که در جمع قطعه سازان کشور سخن مي گفت، راهکار چهارم خود را به افزايش توليد خودرو اختصاص داد؛ «برنامه داريم امسال 15 تا 20 درصد افزايش توليد داشته باشيم. قيمت مواد اوليه در بازارهاي جهاني کاهش يافته، بنابراين مي توانيم با خريدهايي که از قبل کرده ايم توليد را افزايش داده و به محصولاتي سود ده تبديل کنيم.» توليد ايران خودرو در سال گذشته حدود 550 هزار دستگاه بوده که امسال قرار است به 680 هزار دستگاه برسد.

راهکار پنجم؛ ساختار را کم هزينه مي کنيم؛ بحث به کوچک سازي و اصلاح ساختار ايران خودرو که رسيد گوش برخي خبرنگاران تيزتر شد چرا که هر گاه بحث به اصلاح ساختار مي رسد پس از آن تعديل نيرو و اخراج کارگران را در پي خواهد داشت. اين در حالي است که پيش از انتخابات (يک ماه مانده به انتخابات) وزارت صنايع و معادن در اقدامي تبليغاتي قرارداد دو هزار کارگر پيماني را به دائم تبديل کرد تا به اين صورت تعهد جديدي را براي ايران خودرو ايجاد کرده باشد. نجم الدين راهکار پنجم خود را کوچک سازي و چابک سازي نامگذاري کرد و گفت؛ ساختار فعلي ايران خودرو پرهزينه است. قصد داريم با کوچک سازي و اصلاح ساختار از وضع فعلي رهايي پيدا کنيم.

راهکار ششم؛ سايت ها را تعطيل مي کنيم، چه داخلي و چه خارجي؛مديرعامل ايران خودرو در مرحله ششم از راهکارهاي خود انگشتش را به سمت سايت هاي توليد خودرو در داخل و خارج کشور نشانه گرفت و گفت؛ سايت هاي توليد خودرو را در داخل کشور بررسي کرده ايم. دو سايت تبريز و مشهد هم اکنون سود ده هستند. بنابراين اجازه مي دهيم به توليدشان ادامه دهند اما جلوي سايت هاي ديگر (بابل، شيراز و کرمانشاه) را گرفته ايم. اين گفته نجم الدين بيانگر آن است که وعده احمدي نژاد در جمع مردم استان هاي مازندران، فارس و کرمانشاه براي ايجاد کارخانه خودرو محقق نخواهد شد چرا که غيراقتصادي است. مديرعامل ايران خودرو در بخش دوم ششمين راهکارش نيز کارخانه هاي خودرو دولت نهم در ونزوئلا، سوريه، سنگال، آذربايجان، چين، بلاروس، الجزاير و مصر را تهديد کرد اگر براي اين شرکت محرز شود توليد آنها غيراقتصادي است، درشان را مي بندد و کارخانه را تعطيل مي کند. با اين تهديد هوگو چاوس دوست و برادر عزيز محمود احمدي نژاد بايد به جاي سمند به فکر خودرو ديگري باشد تا آن را نخستين خودرو ضدامپرياليستي دنيا نامگذاري کند.

راهکار آخر

نجم الدين آخرين راهکارش را نيز به توقف يکي از برنامه هاي اساسي منوچهر منطقي در جهاني سازي اختصاص داد. مديرعامل سابق ايران خودرو که با شعار جهاني سازي قصد داشت بخشي از بازارهاي اروپايي، آفريقايي و آسيايي را به اين شرکت اختصاص دهد، امروز با توقف ايده اش مواجه شده است. نجم الدين در تشريح آخرين راهکارش گفت؛ صادرات خودرو را کنترل مي کنيم به طوري که اگر صادرات سود داشت، خودرو صادر خواهيم کرد وگرنه براي اين کار هزينه يي نمي کنيم.در آخرين راهکار نجم الدين نکته مهمي نهفته است؛ تا کنون خودرو ايراني با ضرر صادر مي شد حتي پرداخت پول خودروهاي صادراتي شش ماه پس از صادرات وصول مي شده است.نجم الدين در ادامه سخنراني خود با ارائه آماري گفت؛ بر اساس آخرين آمار، خودروهاي موجود در دنيا 950 ميليون دستگاه برآورد شده که سهم ايران از اين تعداد حدود 6/10 ميليون دستگاه است. در سال 87 نيز 83 ميليون دستگاه خودرو در کارخانه هاي خودرو دنيا به توليد رسيده است. خودروسازان ايراني با توليد 2/1 ميليون دستگاه رتبه شانزدهم دنيا را در توليد خودرو به کشورمان اختصاص داده اند.مديرعامل ايران خودرو افزود؛ صنعت خودرو پس از نفت با فروش سالانه دو هزار ميليارد يورو در مکان دوم پرفروش ترين کالاي جهان و پس از بانک ها سومين فعاليت اقتصادي سود ده دنيا به شمار مي آيد. سهم اين صنعت در توليد ناخالص جهاني 7/3 درصد بوده و 8/9 درصد از تجارت جهاني را به خود اختصاص داده و بر اساس آخرين آمار يکصد ميليون نفر در اين صنعت مشغول کارند.نجم الدين تصريح کرد؛ در حال حاضر ارزبري صنعت خودرو در ايران 1500 يورو در سال است، اين در حالي است که ميزان ارزبري اين صنعت در سال 83 ، 2/11 هزار يورو بوده است. قدرت ساخت داخلي محصولات نيز 87 درصد و تعداد شاغلان کشور در اين صنعت به 650 هزار نفر بالغ مي شود.

منبع : اعتماد

bleu2u4u
30-07-2009, 23:00
هفت راهکار ايران خودرو براي جلوگيري از ورشکستگي
توليد روآ، تندر 90،بنز، ويتارا و سمند سورن متوقف مي شود

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

اين راهکارها عمدتاً توقف پروژه هاي مديرعامل سابق ايران خودرو است که صدها ميليارد تومان براي اجرايي شدن شان هزينه شده است.اتخاذ اين راهکارها باعث خواهد شد تا پرونده پروژه هايي که تحت عنوان «برند ملي» يا «خودرو ملي» تعريف شده براي هميشه بسته و بزرگترين خودروساز خاورميانه به شعبه يي از کارخانه پژو فرانسه تبديل شود. اين خودروساز فرانسوي اميدوار است با توجه به وضعيت بحران مالي ايران خودرو سهم محصولاتش را در سبد توليدات بزرگترين خودروساز ايران افزايش داده و جايگاه خود را در خاورميانه از قبل مستحکم تر کند.

bleu2u4u
30-07-2009, 23:01
گفت وگو با مدير مالي ايران خودرو
10 هزار ميليارد تومان داريم، 9 هزار ميليارد تومان بدهکاريم


جمشيد ايماني مدير مالي ايران خودرو در گفت وگو با «اعتماد» وضعيت مالي اين شرکت را تشريح کرد.

---

-آقاي دکتر، چه خبر، شنيده ايم وضع مالي شرکت خيلي خراب است؟

اولاً اين را بگويم بنده دکتر نيستم. نکند مي خواهيد با چسباندن يک دکتر به ما برايمان دردسر ايجاد کنيد. اجازه بدهيد يک گله يي از روزنامه تان به خاطر آن خبري که به نقل از تابناک زده بوديد، بکنم. اما در رابطه با پرسشي که کرديد بايد بگويم در گزارش مالي که منتشر کرده ايم همه چيز مشخص است. در منابع جاري سه هزار و 500 ميليارد تومان کسري داريم. البته هزار ميليارد تومان در جلسه اخير، شوراي پول و اعتبار به ايران خودرو اختصاص يافت. اين ميزان حدود يک چهارم مشکلات مالي ما را برطرف مي کند.

-در خبرها آمده ايران خودرو نزديک به 10 هزار ميليارد تومان بدهي دارد، آيا اين رقم را تاييد مي کنيد؟

بدهي ايران خودرو 9 هزار ميليارد تومان است که 2/5 هزار ميليارد تومان آن بدهي به سيستم بانکي کشور است و مابقي را هم (سه هزار و 800 ميليارد تومان) به قطعه سازان و پيمانکاران بدهکاريم.

-اين 9 هزار ميليارد بدهي در برابر چقدر دارايي است؟

در حال حاضر ارزش دارايي هاي دفتري مان 10 هزار ميليارد تومان برآورد شده که اگر بخواهيم آنها را بفروشيم بيشتر از اين ميزان خواهد بود. مشکل اصلي اين است که به سرعت نمي توانيم دارايي هاي دفتري مان را به پول نقد تبديل کنيم.

-در برخي گزارش ها آمده ايران خودرو ورشکسته است. آيا واژه ورشکستگي را براي اين شرکت قبول داريد؟

اگر ورشکسته بوديم بنده که الان اينجا نبودم. بنابراين ورشکسته نيستيم. ماده 141 قانون تجارت حرف بنده را تاييد مي کند. براساس اين ماده قانون اگر زيان انباشته شرکتي نسبت به سود از 50 درصد بيشتر باشد ورشکسته است. الان در ايران خيلي از شرکت ها مثل ايران خودرو هستند. آيا مي توان گفت ورشکسته اند؟

-چقدر زمان نياز داريد تا اين بحران در شرکت خوابيده شود؟

براي حل مشکلات مالي نمي شود زمان دقيقي ارائه داد. همان طور که گفتم، در شرايط فعلي سه هزار و 500 ميليارد تومان کسري نقدينگي داريم که شوراي پول و اعتبار با تامين هزار ميليارد تومان آن موافقت کرده است. پس نمي توان براي تامين چنين مبلغ هنگفتي زمان دقيقي ارائه داد. حتي اين يک هزار ميليارد تومان را يکجا به ما نمي دهند.

500 ميليارد تومان آن از طريق بانک ها و مابقي از طريق فروش برخي دارايي ها، انتشار اوراق مشارکت و ... بايد تامين شود.

- يکي از اين دارايي ها بانک پارسيان است، چقدر قيمت گذاري شده است؟

در برخي رسانه ها عنوان شده 200 ميليارد تومان که اين رقم اشتباه است. توقع ما اين است از محل فروش بانک پارسيان 700 ميليارد تومان درآمد کسب کنيم.

- آقاي دکتر (ببخشيد شما را به دردسر مي اندازم) اعلام شده ايران خودرو امسال در مجمع خود سودي را به سهامداران نخواهد داد، آيا اين موضوع صحت دارد؟

وقتي مي گوييم سه هزار و 500 ميليارد کسري داريم اين معني را مي دهد که سودي نمي توانيم پرداخت کنيم. گزارش مالي که آن را اخيراً به سازمان بورس و سازمان حسابرسي ارائه کرده ايم، مشخص مي کند در سال 87 ، 940 ميليارد تومان به شبکه بانکي کشور پرداخت کرده ايم. سود جاري ايران خودرو در اين سال 93 ميليارد تومان و زيان انباشته شرکت 122 ميليارد تومان، سود تلفيقي نيز 280 ميليارد تومان و زيان تلفيقي 360 ميليارد تومان اعلام شده است. اين وضعيتي که گفتم کاملاً شفاف است. بنابراين دولت و مجلس بايد با آگاهي از اين وضعيت ايران خودرو را ياري کنند تا از اين بحران سلامت بيرون بيايد. خب شرايط شرکت الان چنين است. بايد در اين اوضاع دنبال راهکاري باشيم تا بيشتر از اين بدهکار نشويم. بنا داريم پرداخت دو هزار ميليارد تومان از بدهي هايمان را به بلندمدت تبديل کنيم. بدهي خود را نيز به قطعه سازان قرار است در طرحي بين 9 ماه تا يک سال پرداخت کنيم و بابت اين تاخير هم سود مشارکت به قطعه سازان بپردازيم.

- ظاهراً قصد داريد جلوي توليد برخي خودروها را بگيريد؟

بله، خودروهايي که ضررده باشند توليدشان متوقف خواهد شد. مثلاً الان پژو روآ ضررده است و توليد اين خودرو را به يک چهارم در روز رسانده ايم.

-شنيده ايم رانا هم توليد نخواهد شد؟

پرونده رانا در حال بررسي است. در شرايط فعلي توليد رانا توجيه اقتصادي ندارد. حتي اگر اين پروژه صد درصد سودده باشد، نمي توان آن را در اين شرايط به توليد رساند.

- شما قبلاً در سايپا بوديد، الان سايپا شرکتي سودآور است، چرا ايران خودرو دچار مشکل مالي شده است؟

به نظر من برخي طرح هايي که در ايران خودرو به اجرا رسيده قدري ناشيانه بوده است. گفته مي شود دولت فشار آورده، خب بياورد. ما نبايد زير بار برويم. در سايپا هم چنين فشارهايي را مي آوردند. ما قبول نمي کرديم.

منبع : اعتماد

s-b
30-07-2009, 23:26
بابا اینقدر نگران نباشید امشب تا صبح که دستگاههای چاپ پول را روشن کنند تا صبح مشکل ایرانخودرو حل شده
بعد اونوقت اینجوری میشه که تورم میشه 26 درصد
راستی یه سوال تو امریکا هم تعرفه 90 درصدی هست؟؟؟
عجب باحال اشتغال زایی میکنند با تعرفه 90 درصدی

milky way
31-07-2009, 00:26
بابا اینقدر نگران نباشید امشب تا صبح که دستگاههای چاپ پول را روشن کنند تا صبح مشکل ایرانخودرو حل شده
بعد اونوقت اینجوری میشه که تورم میشه 26 درصد
راستی یه سوال تو امریکا هم تعرفه 90 درصدی هست؟؟؟
عجب باحال اشتغال زایی میکنند با تعرفه 90 درصدی
مشکل همینه با دستگاه چاپ پول نمیشه 9 میلیارد دلار پول چاپ کرد، 9 میلیارد رقم وحشتناک زیادیه، وحشتناک.
برای مقیاس یه مثال بزنم که شاید خیلی هم مربوط نباشه ولی فقط میخوام بگم که متوجه بشین با این پول چه کارهایی میشه کرد، ایستگاه فضایی بین المللی یا همون ISS که بیش از 14-15 کشور دنیا در حال توسعه اون هستن یا درش دستی دارن از سال 1998 شروع به ساخت این ایستگاه غول فضایی کردن و سال 2011 به پایان میرسه، با تمام عظمتش و مدت طولانی پروژه کلاً 1 میلیارد دلار سرمایه گزاری بوده که انجام شده روی این پروژه که از نظر سازندگان رقم وحشتناکیه، حالا ایران خودرو جزقلی 9 میلیارد دلار بدهی داره، میدونی با این پول چه کارهایی میشد کرد حتی فکر 9 میلیارد دلار بدهی هم برای شرکتی مثل ایرانخودرو سردرد آوره، جالبه میگن برشکسته نیست :18:! من نمیدونم دیگه برشکسته یعنی چی؟!

Farshadd
31-07-2009, 00:37
من واقعا ممنون میشم از کسی که بتونه به من این رقم بدهی ( 9 میلیارد دلار ) رو با منابع معتبر اثبات کنه.

milky way
31-07-2009, 01:22
من واقعا ممنون میشم از کسی که بتونه به من این رقم بدهی ( 9 میلیارد دلار ) رو با منابع معتبر اثبات کنه.
سه تا پست بالاتر! البته اول 10 میلیارد اعلام شده بود.

gonbad city
31-07-2009, 01:34
فعلا که باز براش بودجه اختصاص دادن

bleu2u4u
31-07-2009, 03:31
من واقعا ممنون میشم از کسی که بتونه به من این رقم بدهی ( 9 میلیارد دلار ) رو با منابع معتبر اثبات کنه.

رییس خود طرف داره اقرار میکنه بعد تو میگی یکی اثبات کنه؟؟!!!


گفت وگو با مدير مالي ايران خودرو

-در خبرها آمده ايران خودرو نزديک به 10 هزار ميليارد تومان بدهي دارد، آيا اين رقم را تاييد مي کنيد؟

بدهي ايران خودرو 9 هزار ميليارد تومان است که 2/5 هزار ميليارد تومان آن بدهي به سيستم بانکي کشور است و مابقي را هم (سه هزار و 800 ميليارد تومان) به قطعه سازان و پيمانکاران بدهکاريم.

برای بدهی بانکی من منبعی ندیدم ولی این بدهی به قطعه سازها رو خود رییس صنفشون هم گفته

bleu2u4u
31-07-2009, 03:41
مشکل همینه با دستگاه چاپ پول نمیشه 9 میلیارد دلار پول چاپ کرد، 9 میلیارد رقم وحشتناک زیادیه، وحشتناک.
برای مقیاس یه مثال بزنم که شاید خیلی هم مربوط نباشه ولی فقط میخوام بگم که متوجه بشین با این پول چه کارهایی میشه کرد، ایستگاه فضایی بین المللی یا همون ISS که بیش از 14-15 کشور دنیا در حال توسعه اون هستن یا درش دستی دارن از سال 1998 شروع به ساخت این ایستگاه غول فضایی کردن و سال 2011 به پایان میرسه، با تمام عظمتش و مدت طولانی پروژه کلاً 1 میلیارد دلار سرمایه گزاری بوده که انجام شده روی این پروژه که از نظر سازندگان رقم وحشتناکیه، حالا ایران خودرو جزقلی 9 میلیارد دلار بدهی داره، میدونی با این پول چه کارهایی میشد کرد حتی فکر 9 میلیارد دلار بدهی هم برای شرکتی مثل ایرانخودرو سردرد آوره، جالبه میگن برشکسته نیست ! من نمیدونم دیگه برشکسته یعنی چی؟!

همه ی اینا به کنار با این پول میشد حداقل 15000 مگاوات برق هسته ای تولید کرد
این یعنی هم کلی از شرکتها که بخاطر دستور وزارت صنایع و نیرو مبنی بر کم کردن مصرف برقشون در حال ورشکستگی اند و هم مردم از دست این همه قطعی نجات پیدا میکردند (تازه شاید یه مقدار شم میشد فروخت به ملخ خورها)

Farshadd
31-07-2009, 09:37
سه تا پست بالاتر! البته اول 10 میلیارد اعلام شده بود.

بله. این تاپیک رو کامل میخونم و پیگیر هستم.
ولی سعید جان 10 هزار میلیارد تومان پول کمی نیست. ( میشه حدودای 1100 میلیارد دلار!!)
دولت آمریکا دفعه اول به سه شرکت خودش 700 میلیارد دلار کمک کرد... حالا ایرانخودرو اینقدر بدهکاره... شاید از خوشحالی زیاده که به راحتی باور نمیکنم. ای کاش سایپا هم به همین مقدار بدهی داشته باشه. (البته سایپا سیاست هاش محافظه کارانه تره و گامهاشو کوچیکتر برمیداره واسه همین شاید الان اینقدر بدهکار نباشه، ولی روزی میشه.

به هر حال ممنون از دوستان:12:

sinath
31-07-2009, 11:56
دلايل زياندهي ايران خودرو



عضو هئيت مديره سازمان بورس از تعيين تكليف حذف 15 شركت از محاسبات شاخص و ارزش بازار، دلايل زياندهي ايران خودرو ، لزوم رفع بندهاي مشروط و با اهميت صدرا و مسائل مربوط به شاخص بورس خبر داد.
سيدعلي حسيني در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با حذف 15 شركت از محاسبات شاخص بورس و ارزش بازار، وضعيت دو شركت ايران خودرو و صدرا و بحث دستكاري شاخص بورس به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
* تكليف حذف 15 شركت از محاسبات شاخص و ارزش بازار
وي در برابر اين سؤال كه آيا 15 شركت اخراجي از شاخص بورس و ارزش بازار نيز حذف شده‌اند يا خير پاسخ داد: براساس مصوبه سال 84 شوراي بورس، آن دسته از شركت‌هايي كه به تابلوي غير رسمي (تابلوي چهارم) منتقل شده بودند از شاخص بورس و ارزش بازار حذف شده‌اند اما برخي از 15 شركت اخراجي مربوط به بازار دوم بودند كه به دليل ابلاغ مصوبه سازمان بورس درباره تجديد نظرخواهي معترضين، هنوز از محاسبات شاخص و ارزش بازار حذف نشده‌اند .
حسيني ادامه داد: اما به محض ابلاغيه مصوبه سازمان بورس، اين دسته شركت‌ها از محاسبات شاخص و ارزش حذف مي‌شوند كه تعداد اندكي را شامل شده و تأثير محدودي در محاسبات دارند.
*دلايل زياندهي ايران خودرو
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران بورسي سازمان بورس واوراق بهادار در خصوص مجمع ساليانه ايران خودرو اظهار داشت: مجمع ساليانه اين شركت در 31 تيرماه برگزار شد اما به رسميت نرسيد. بر اين اساس ايران خودرو مي‌‌تواند حداكثر 40 روز بعد از 31 تيرماه اقدام به برگزاري مجمع ساليانه در نوبت دوم كند.
حسيني با اشاره به پيگيري‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص وضعيت ايران خودرو خاطرنشان كرد: از سال گذشته تاكنون جلسات و مذاكرات متعددي با مديران ارشد سابق و وقت ايران خودرو برگزار كرده‌ايم و طي آن ضمن دريافت توضيحات، موارد و مشكلات اين شركت به مديران منتقل شده است.
به گفته وي، كما اينكه سال گذشته اين شركت را از تابلوي اصلي بورس به تابلوي فرعي تنزل داديم كه مقاومت‌هايي هم صورت گرفت اما با توجه به اينكه تابلوها و بازارهاي مختلف بورس نشان دهنده ريسك شركت‌ها هستند ما موظف بوديم كه اين كار را انجام و به بازار اطلاع بدهيم كه ريسك ايران خودرو افزايش پيدا كرده است. با اين اوصاف سازمان اقدامات و اطلاع‌رساني لازم را در خصوص ايران‌خودرو انجام داده است.
اين مقام مسئول در سازمان بورس در واكنش به اين سؤال كه روند كاهش سودآوري ايران‌خودرو و اعلام زيان 177 ميليارد توماني در صورت‌هاي مالي حسابرسي نشده سال 87 آن ناشي از چه عواملي است و آيا باور برخي مبني بر دستكاري صورت‌هاي مالي ايران خودرو وجود دارد يا خير پاسخ داد: در گزارش‌هاي ساليانه ميان دوره‌اي ايران‌ خودرو بند شرط‌هاي متعددي وجود داشت كه قاعدتاً بازار و مخاطب بايد با لحاظ كردن بندهاي شرط، اطلاعات ايران خودرو را تحليل مي‌كرد. الآن وضعيت به اين شكل است كه مديران ايران خودرو به اين نتيجه رسيده‌اند كه با سازمان حسابرسي به توافق برسند تا يكسري هزينه‌ها را شناسايي و ذخيره لازم را بگيرند . به همين علت است كه اين شركت وارد زيان (177 ميليارد تومان) شده است.
وي ادامه داد: زيان ايران خودرو از دو محل عملياتي و غير عملياتي است منتهي اينكه چرا پيش‌بيني سود هر سهم ايران خودرو به زيان تبديل شده ناشي از اين است كه مديران شركت‌ پذيرفته‌اند اصلاحاتي را اعمال كرده تا به طور مشخص يكسري از هزينه‌ها را معلوم و ساختار مالي را درست كنند.
حسيني در برابر اين سؤال كه آيا بعد از برگزاري مجمع ساليانه ايران خودرو، امكان بازگشت اين شركت به بازار سهام وجود دارد تأكيد كرد: قطعاً بازگشت ايران خودرو به بازار وجود خواهد داشت. حتي سازمان بورس براي شركت‌هايي كه مشمول ماده 141 قانون تجارت (اعلام زيان و معاف از ماليات) مي‌شوند فرصتي را به شرط دريافت برنامه‌هاي اصلاحي آتي در نظر مي‌گيرد تا نسبت به اصلاح ساختار اقدام كرده و سودآور شوند. براين اساس هر شركتي كه زيان‌ده شد و يا مشمول ماده 141 شد بلافاصله از بورس حذف نمي‌شود.
* رفع بندهاي مشروط و با اهميت صدرا توسط مديران
عضو هيئت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با وضعيت صورت‌هاي مالي صدرا نيز توضيح داد: حسابرس اين شركت سعي كرد در سال جاري مشكلات اساسي واقعي صدرا را در گزارش مربوطه ارائه كند و يادآوري و هشدار لازم رابه مديران و ناظرين بدهد كه اتفاق مثبتي بود.
حسيني ادامه داد: موضع ما در سازمان‌ بورس است كه بايد برخي از بندها و شروط مهمي كه ناشي از عدم توافق بين مديران و حسابرسي شركت است حل‌وفصل شود. از طرف ديگر طبق دستورالعمل پذيرش اگر شركتي بندهاي مشروط با اهميتي داشته باشد كه در درآمد و بدهي‌هاي شركت اثرگذار است بايد رفع شود.
وي گفت: طبق اين دستورالعمل، قبل از بازگشايي نماد صدرا قطعاً از مديران و مالكان صدرا خواهيم خواست نسبت به رفع بندهاي با اهميت و اعلام اثرات آن در صورت سود و زيان و با توافق حسابرس اقدام كنند.
به گفته وي سازمان بورس براساس جايگاه قانوني خود پيگيري‌هاي لازم را خواهد داد و مديران جديد شركت نيز علاقمند به بازگشايي نماد با شفافيت بالا هستند كه الزام قانوني است.
*شاخص بورس دستكاري نشده است
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران بورسي سازمان بورس در پاسخ به اين مطلب كه برخي معتقدند در جريان استفاده از سيستم معاملات جديد در آذر سال گذشته شاخص بورس به نوعي دستكاري شده و تداوم روند گذشته وجود ندارد، پاسخ داد: چنين نيست و شاخص دستكاري نشده است.
به گفته وي، براساس تغييراتي كه موقع بكارگيري سامانه جديد معاملات اتفاق افتاد ناچار بوديم يكسري از محدوديت‌ها را بپذيريم اما با توجه به رفع برخي اشكالات و بروز شدن كاربران و همكاران، فرصت بيشتري براي لحاظ كردن نيازها مانند محاسبات شاخص و اصلاحات لازم به وجود آمده و كميته شاخص با برگزاري جلسات منظم، اصلاحات لازم را مصوب كرده و به شركت مديريت فناوري نيز اعلام شده است. قرار است ظرف مدت دو سه ماه اين اصلاحات انجام شود.
حسيني در خصوص نحوه اصلاحات شاخص بورس نيز گفت: سري زماني كليه شاخص‌هايي كه قبلاً محاسبه و به بازار اراه مي‌شد تكميل شده و بعد از اين هم به بازار داده مي شود تا در كنار ديگر شاخص‌ها مانند شاخص سهام شناور به كار گرفته شود.
وي افزود: قضيه از اين قرار است كه محاسبه شاخص بورس از يك مقطعي به اين سو قطع شده و انتظار بازار اين است كه چون شاخص ملاك مقايسه و تصميم‌گيري بوده با هر ايرادي كه دارد به كار گرفته و اطلاع‌رساني شود كه اين برنامه را در حال پيگيري هستيم تا ضمن استفاده از آن شاخص، ديگر شاخص‌ها نيز به كار گرفته شود.
حسيني در خاتمه گفت: براين اساس و با تكيه بر وعده شركت مديريت فناوري تمام شاخص‌هاي قديمي و جديد تا پايان شهريور به كار گرفته خواهند شد.

DJ POLESTAR
31-07-2009, 12:26
فقط خداوند متعال عنایت فرماید این شرکت تمام دولتی ورشکست که نه انشا الله محو بشه:33::12:!
کارخانه خودروسازی ای که مال مردم نباشه و از ریشه زیر نظر دولت باشه (با فلان کشور قرارداد نمی بندیم,فلان خط تولید رو متوقف میکنیم,رژیم صهیونیستی از آن خودرو استفاده میکند پس آن خودرو نباید وارد کشور شود :tongue:) حقشه!
_~*ایول ایول ورشکستگی رو ایول*~_

a.z.p.z
31-07-2009, 12:33
واقعا خوشحال شدیم از این خبر ....
حالا الان وضعیتش واقعا این قدر داغون شده ؟ حالا فکر میکنید کی درشو میبندند ؟

milky way
31-07-2009, 17:24
بله. این تاپیک رو کامل میخونم و پیگیر هستم.
ولی سعید جان 10 هزار میلیارد تومان پول کمی نیست. ( میشه حدودای 1100 میلیارد دلار!!)
دولت آمریکا دفعه اول به سه شرکت خودش 700 میلیارد دلار کمک کرد... حالا ایرانخودرو اینقدر بدهکاره... شاید از خوشحالی زیاده که به راحتی باور نمیکنم. ای کاش سایپا هم به همین مقدار بدهی داشته باشه. (البته سایپا سیاست هاش محافظه کارانه تره و گامهاشو کوچیکتر برمیداره واسه همین شاید الان اینقدر بدهکار نباشه، ولی روزی میشه.

به هر حال ممنون از دوستان:12:
نه 10 هزار میلیارد تومن میشه 10 میلیارد دلار (یا بیلیون دلار) با دلاری 1000 تومن :31:، دولت امریکا هم 700 میلیون دلار به شرکت های خودرو سازیش کمک کرد البته دفعه اول، 700 میلیارد دلار که از بودجه یکسال کل دولتشون هم بیشتره.
یه نکته جالبم اینکه مثلا Tata موتور هند با 2.3 میلیارد دلار امسال جگوار و لندرور رو باهم خرید حالا فکرش رو بکنید با این پول میشد چندین کارخونه بزرگ ماشین سازی دنیا رو خرید میتونست همین جگوار و لندرور رو بخره با 1/3 این پول بجاش احمقا رفتن دقیقاً نزدیک به همین پول در کشورهای دیگه کارخونه ساختن و سرمایه گزاری کردن، که حالا همش شده ضرر و سالی 200 تا ماشینم تولید نمیکنن والان مجبورن همش رو تعطیل کنن الان اگر ایرانخودرو بجای باز کردن کارخونه تو سوریه و بلاروس جگوار رو لندرور رو خریده بود ایرانخودرو دیگه ایرانخودرو نبود :31: با هم بجای سمند، XFR سوار میشدیم :31:.

BBNHFAK
31-07-2009, 21:08
انشاا... دره سایپا، ایرانخودرو و امثال این شرکت های ایرانی مفت خور تعطیل شود تا واردات آزاد و صنعت به رونق برسد:39:
آمین:42:

bleu2u4u
01-08-2009, 00:18
سازمان بورس سرانجام موضع‌گيري كرد:
اعلام دلايل زيان‌دهي ايران خودرو

در حالي كه بيش از 300 هزار سهامدار شركت ايران خودرو پس از چندين ماه بي‌خبري از وضعيت مالي شركت طي هفته‌هاي اخير به صورت پراكنده اخباري از وضعيت زيان اين شركت و تلاش‌ها براي برگزاري مجمع ساليانه اين شركت همراه با تقسيم سود مي‌شنوند روز گذشته بالاخره شاهد واكنش بورس به رخداد‌هاي اخير پيرامون اقدامات صورت گرفته براي خروج اين شركت از بحران و برگزاري مجمع بودند. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران بورسي سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص زيان‌هاي شركت و تعليق در برگزاري مجمع ساليانه ايران خودرو به فارس گفت: از سال گذشته تاكنون جلسات و مذاكرات متعددي با مديران ارشد سابق و وقت ايران خودرو برگزار كرده‌ايم و طي آن ضمن دريافت توضيحات، موارد و مشكلات اين شركت به مديران منتقل شده است. بر اين اساس سال گذشته اين شركت را از تابلوي اصلي بورس به تابلوي فرعي تنزل داديم كه مقاومت‌هايي هم صورت گرفت اما با توجه به اينكه تابلوها و بازارهاي مختلف بورس نشان دهنده ريسك شركت‌ها هستند ما موظف بوديم كه اين كار را انجام و به بازار اطلاع بدهيم كه ريسك ايران خودرو افزايش پيدا كرده است. با اين اوصاف سازمان اقدامات و اطلاع‌رساني لازم را در خصوص ايران‌خودرو انجام داده است.
اين مقام مسوول در سازمان بورس در واكنش به اين سوال كه روند كاهش سودآوري ايران‌خودرو و اعلام زيان 177 ميليارد توماني در صورت‌هاي مالي حسابرسي نشده سال 87 آن ناشي از چه عواملي است و آيا باور برخي مبني بر دستكاري صورت‌هاي مالي ايران خودرو وجود دارد يا خير پاسخ داد: در گزارش‌هاي ساليانه ميان دوره‌اي ايران‌خودرو بند شرط‌هاي متعددي وجود داشت كه قاعدتا بازار و مخاطب بايد با لحاظ كردن بندهاي شرط، اطلاعات ايران خودرو را تحليل مي‌كرد. الان وضعيت به اين شكل است كه مديران ايران خودرو به اين نتيجه رسيده‌اند كه با سازمان حسابرسي به توافق برسند تا يكسري هزينه‌ها را شناسايي و ذخيره لازم را بگيرند. به همين علت است كه اين شركت وارد زيان (177 ميليارد تومان) شده است. وي ادامه داد: زيان ايران خودرو از دو محل عملياتي و غير عملياتي است منتها اينكه چرا پيش‌بيني سود هر سهم ايران خودرو به زيان تبديل شده ناشي از اين است كه مديران شركت‌پذيرفته‌اند اصلاحاتي را اعمال كرده تا به طور مشخص يكسري از هزينه‌ها را معلوم و ساختار مالي را درست كنند. حسيني در برابر اين سوال كه آيا بعد از برگزاري مجمع ساليانه ايران خودرو، امكان بازگشت اين شركت به بازار سهام وجود دارد تاكيد كرد: قطعا بازگشت ايران خودرو به بازار وجود خواهد داشت. حتي سازمان بورس براي شركت‌هايي كه مشمول ماده 141 قانون تجارت (اعلام زيان و معاف از ماليات) مي‌شوند فرصتي را به شرط دريافت برنامه‌هاي اصلاحي آتي در نظر مي‌گيرد تا نسبت به اصلاح ساختار اقدام كرده و سودآور شوند. براين اساس هر شركتي كه زيان‌ده شد و يا مشمول ماده 141 شد بلافاصله از بورس حذف نمي‌شود. عضو هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با وضعيت صورت‌هاي مالي صدرا نيز توضيح داد: حسابرس اين شركت سعي كرد در سال جاري مشكلات اساسي واقعي صدرا را در گزارش مربوطه ارائه كند و يادآوري و هشدار لازم رابه مديران و ناظران بدهد كه اتفاق مثبتي بود.
حسيني ادامه داد: موضع ما در سازمان‌بورس است كه بايد برخي از بندها و شروط مهمي كه ناشي از عدم توافق بين مديران و حسابرسي شركت است حل‌وفصل شود. از طرف ديگر طبق دستورالعمل پذيرش اگر شركتي بندهاي مشروط با اهميتي داشته باشد كه در درآمد و بدهي‌هاي شركت اثرگذار است بايد رفع شود.
وي گفت: طبق اين دستورالعمل، قبل از بازگشايي نماد صدرا قطعا از مديران و مالكان صدرا خواهيم خواست نسبت به رفع بندهاي با اهميت و اعلام اثرات آن در صورت سود و زيان و با توافق حسابرس اقدام كنند. به گفته وي سازمان بورس براساس جايگاه قانوني خود پيگيري‌هاي لازم را خواهد داد و مديران جديد شركت نيز علاقمند به بازگشايي نماد با شفافيت بالا هستند كه الزام قانوني است.
(خبر رو یکی از دوستان از یه منبع دیگه گذاشته بود ولی این یکی یه کوچولو فرق فوکوله)

Farshadd
01-08-2009, 16:44
نه 10 هزار میلیارد تومن میشه 10 میلیارد دلار (یا بیلیون دلار) با دلاری 1000 تومن :31:، دولت امریکا هم 700 میلیون دلار به شرکت های خودرو سازیش کمک کرد البته دفعه اول، 700 میلیارد دلار که از بودجه یکسال کل دولتشون هم بیشتره.
یه نکته جالبم اینکه مثلا Tata موتور هند با 2.3 میلیارد دلار امسال جگوار و لندرور رو باهم خرید حالا فکرش رو بکنید با این پول میشد چندین کارخونه بزرگ ماشین سازی دنیا رو خرید میتونست همین جگوار و لندرور رو بخره با 1/3 این پول بجاش احمقا رفتن دقیقاً نزدیک به همین پول در کشورهای دیگه کارخونه ساختن و سرمایه گزاری کردن، که حالا همش شده ضرر و سالی 200 تا ماشینم تولید نمیکنن والان مجبورن همش رو تعطیل کنن الان اگر ایرانخودرو بجای باز کردن کارخونه تو سوریه و بلاروس جگوار رو لندرور رو خریده بود ایرانخودرو دیگه ایرانخودرو نبود :31: با هم بجای سمند، XFR سوار میشدیم :31:.

آره.
اشتباه من محاسباتی بود.
واسه همین باورم نمیشد.
حرفت کاملا صحیح هست.

از همگی عذر میخوام.

vroom
01-08-2009, 22:50
دوستان قرار شده شورای ملی پول و اعتبار 1000 میلیارد تومن به ایران خودرو کمک کنه!!
500 میلیارد تومن بدون پیش شرط و 500 میلیارد تومن دیگه به شرط اینکه ایران خودرو سهام بانک پارسیان که داره را بفروشه

vatan2009
02-08-2009, 13:49
تا کی میخوان اینطوری صنعت رو روپا نگه دارند مگه 3 سال پیش هم نبود که ایرانخودرو ضرر کرد
دوباره این بلا سرش خواهد اومد

BBNHFAK
02-08-2009, 15:17
تا کی میخوان اینطوری صنعت رو روپا نگه دارند مگه 3 سال پیش هم نبود که ایرانخودرو ضرر کرد
دوباره این بلا سرش خواهد اومد
تا وقتی که می بینن دولت نمی زاره ورشکسته بشن خوب پول ها رو بین خود آقایون برمی دارن بعد می گن پول نداریم داریم ورشکست می شیم دولت کمک کنه.
آخه کجای دنیا دیدین(البته نمی شه دید چون تلا جایی که من می دونم فقط تو چند تا کشور مثل ایران ،مالزی و چند تا کشور دیگه اینجوریه) که تو یه بازار فوق انحصاری یه شرکت ور شکست بشه .
اونم تو ایران که به گفته مسئولین اصلا بحران اقتصاد جهنی تو ایران نیومده (احتمالا فکر کرده ایران میدونه دورش زده).

shiraz13
02-08-2009, 15:51
لطفا تلاشی نکنید بگذارید مردم ایران از این نعمت بزرگ استفاده کنند و این فرغون های ایران خودرو برشکست شوند بزار بقیه مردم هم لذت رانندگی نکردن توی مملکت جهان سومی رو ببینن اخه من هم رانندگی نمی کنم اوضاع جهان سوم افتضاح هست به جای کاری انجام دادن انجام ندادن اون کار باارزش تر هست حداقل یه خورده آروم تر زندگی می کنیم پس هم وطن بی خیال موبایل ماشین این چرت و پرتا بشو حالشو ببر به جاش ورزش و تفریح کن الکی اعصاب خودتو خورد نکن فدات شم

bache pooldar
02-08-2009, 16:09
بدبختی اینجاست که محصولاتشون هم کیفیت ندارن. ماشینهای به اصطلاح ساخت داخل به پای بدترین محصولات اروپایی و

آسیای شرقی هم نمی رسند.

milky way
03-08-2009, 01:25
تا وقتی که می بینن دولت نمی زاره ورشکسته بشن خوب پول ها رو بین خود آقایون برمی دارن بعد می گن پول نداریم داریم ورشکست می شیم دولت کمک کنه.
آخه کجای دنیا دیدین(البته نمی شه دید چون تلا جایی که من می دونم فقط تو چند تا کشور مثل ایران ،مالزی و چند تا کشور دیگه اینجوریه) که تو یه بازار فوق انحصاری یه شرکت ور شکست بشه .
اونم تو ایران که به گفته مسئولین اصلا بحران اقتصاد جهنی تو ایران نیومده (احتمالا فکر کرده ایران میدونه دورش زده).
کجا مالزی اینطوریه درسته اونا هم گمرک بالا روی واردات ماشین میگیرن ولی هدف از این گمرک بالا چیه واقعا؟ مگر غیر از کمک به خودروسازاشونه، واقعاً الان پروتن رو میشه با ایران خودرو مقایسه کرد، حداقلش اینه که پروتن مالک یه کمپانی خیلی خوب ماشین سازی مثل لوتوس هست به جای اینکه نه میلیون دلار سالانه هزینه طراحی بکنه از فناوری و متخصیصن لوتوس مجانی استفاده میکنه، ولی حالا ایرانخودرو رو نگاه کن اون زمانی که میتونست راحت یکی دو تا کمپانی بزرگ ماشین سازی خارجی رو بخره و از تکنولوژی و فناوریشون (دقیقاً مثل پروتن و لوتوس) استفاده کنه دولت مجبورش کرد بره بیشتر از دو میلیارد دلار در کشورهای دیگه سرمایه گذاری ضرر ده انجام بده در صورتی که با همین پول میتونست جگوار و لندرور رو با هم بخره.

sinath
05-08-2009, 15:42
طلب 120میلیاردی قطعه سازان از ایران خودرو



مهر: رئیس سازمان صنایع و معادن مازندران با اشاره به برگزاری جلسات مکرر برای حمایت از قطعه سازان خودروی استان، از طلب 120 میلیارد تومانی فعالان این بخش از شرکت ایران خودرو خبر داد.
مرتضی هاشم پور پیش از ظهر چهارشنبه در کارگروه صنایع لبنی مازندران با بیان اینکه اکثر صنایع کوچک و متوسط نمی توانند از حقوق خود دفاع کنند، افزود: عدم آشنایی به حقوق و یا عدم توانایی برای احقاق حق از دلایل این امر است و تشکیل یک کنسرسیوم در بخشهای مختلف واحدهای تولیدی می تواند در این امر تاثیر گذار باشد.
به گفته وی، پیگیری مطالبات صنفی و بررسی مشکلات واحدهای صنعتی از وظایف سازمان صنایع و معادن است.
هاشم پور با اشاره به اینکه سازمان بر اساس اهداف تعیین شده در حال پیشرفت است، گفت: تدوین سند استراتژیک صنعت و معدن، افزایش سهم صنعت در برنامه پنجم، تاسیس اتاق راهنمای سرمایه گذاری و شناسنامه دار کردن واحدهای صنعتی از جمله این اهداف است.
وی به حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در استان و برگزاری سمینارهای مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش سهم صنعت مازندران در برنامه پنجم توسعه کشور جهت جبران دو دهه عقب ماندگی صنعتی ضروری است و مسئولان و نمایندگان مازندران به شدت پیگیر این مسئله هستند.
وی خواستار برقراری تعامل و همکاری بیشتر با انجمنهای صنعتی استان شد و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف بزرگ سازمان کاهش تصدی گری و واگذاری بخشی از وظایف به انجمنهای صنعتی است.
رئیس سازمان صنایع و معادن با تاکید بر اینکه انجمنهای صنایع مختلف مشکلات و نارسایی ها را اطلاع دهند، عنوان کرد: بررسی نارسایی ها و مشکلات موجب شناسایی ظرفیتهای جدید واحدهای صنعتی می شود.
یکپارچه سازی نظارتها، افزایش کیفیت شیر خام تولید شده در واحدهای سنتی، مدیریت متمرکز بر شیر وارداتی، اجرای شهرک دامپروری با کار کارشناسی، حذف یارانه ها در دراز مدت، سیاست گذاری در عرضه و تقاضای تولید شیر خام، قیمت گذاری شیر خام بر اساس کیفیت، تعیین قیمت یارانه شیر خام در ابتدای هر سال و اجرای برنامه ها و تصمیمات اتخاذ شده در جلسات مختلف از خواسته های مدیران واحدهای تولیدی لبنی مازندران در این کارگروه بود.

s-b
05-08-2009, 16:46
اوضاع خرابتر از این حرفهاست کاش فقط ایرانخودرو ورشکست شده بود کشور داره میترکه بزودی منتظر سایپا شرکت های فولادسازی و... هم باشید

SANR
07-08-2009, 14:04
وقتی خبر ورشکستگی رو شنیدم،خیلی خوشحال شدم.

بنا بود چند روز پیش ماشین بخرم،اما منصرف شدم.

فعلآ بایستی منتظر بمونیم وضعیت قیمت ماشین ها چگونه خواهد شد.

red_waves
07-08-2009, 17:39
بزرگترین شرکت خودروسازی ایران با مشکلات مالی عظیمی دست به گریبان است. محافل موافق و مخالف دولت احمدی‌نژاد توضیحات متفاوتی در باره‌ی ریشه‌ی این بحران دارند، اما در باره‌ی بحرانی‌بودن وضعیت ایران خودرو اتفاق نظردارند.

ایران خودرو، بزرگترین شرکت اتوموبیل‌سازی ایران با مشکلات مالی عظیمی دست به گریبان است به گونه‌ای که شایعه‌ی ورشکستگی آن نیز گهگاه بر سر زبان‌ها می‌افتد.

سال گذشته ایران خودرو بخشی از اموال و دارایی خود را فروخت تا بتواند سودی را که به سهامداران خود وعده داده بود، بپردازد. به نوشته‌ی روزنامه‌ی اعتماد، امسال ظاهراَ مدیران ایران خودرو قصد دارند به سهامداران اعلام کنند که سود آنها از تولیدات و معاملات این شرکت در سال ۱۳۸۷ صفر بوده و ۱۲۰ میلیارد تومان نیز ضرر و زیان به بار آمده است.

سابقه‌ی بحران

تا ۴ ماه پیش که منوچهر منطقی از مدیرعاملی ایران‌خودرو استعفا داد، دولت نهم در چارچوب رقابت‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی، به این شرکت نگاه چندان مثبتی نداشت. شرکت خودروسازی مورد علاقه دولت، سایپا بود که مدیران آن بیشتر "خودی" بودند. گرچه برخی از رسانه‌ها و کارشناسان، این رقابت‌ها و نیز تلاش برای بدنام‌کردن مدیریت قبلی را، یکی از دلایل طرح "بحران مالی" در ایران خودرو می‌دانند، اما اظهارات مدیران قبلی این شرکت نیز بر وجوهی از بحران در آن دلالت داشت. منوچهر منطقی در آخرین دیدار خود با خبرنگاران قبل از استعفا، اعلام کرد که سیاست‌های اقتصادی دولت نهم ۲۵ درصد وقت ایران خودرو را تلف کرده است.


اخیراَ رسانه‌های ایران خبر دادند که ایران خودرو برای مقابله با بحران مالی خود برخی قطعات ضروری را در اتوموبیل‌های ساخت این شرکت نصب نمی‌کند. روز ۱۴ تیر سال جاری، یک مقام ارشد راهنمایی و رانندگی تهران اعلام کرد که اتوموبیل‌های جدید ساخت ایران‌خودرو فاقد کنیستر هستند. فقدان این قطعه باعث ورود بخار بنزین به هوای شهرها و افزایش خطر سرطان ریه در میان اهالی می‌شود. ظاهراً اقدام ایران خودرو برای کاستن از هزینه‌ی تولید اتوموبیل‌های‌ ساخت این شرکت و مهار بخشی از فشارهای ناشی از بحران مالی بوده است.


آمار و ارقامی نجومی


گرچه در باره‌ی میزان بدهی واقعی ایران خودرو رسماَ رقمی اعلام نمی‌شود، اما نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس این رقم را بیش از ده میلیارد تومان اعلام کرده است.

ایران‌ خودرو در زمینه‌ی فروش محصولات خود در داخل مشکلی ندارد و برای برخی از تولیدات آن، مشتریان باید در صف انتظار بمانند. سال گذشته این شرکت ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو فروخته که به دلیل فقدان رقابت در بازار و انحصاری‌بودن بازار داخلی، از کیفیت و استانداردهای بین‌المللی لازم برخوردار نبوده‌اند، اما ۶ هزارمیلیارد تومان درآمد ایجاد کرده‌اند. برخی از صاحبنظران و کارشناسان با استناد به این سطح بالای درآمد، معتقدند که دلیل بحران مالی ایران خودرو نه در بازاریابی و عدم فروش محصولات آن که در پروژه‌های سیاسی و غیراقتصادی‌یی است که دولت محمود احمدی‌نژاد خواهان اجرای آنها بوده است.

اخیراَ احمد قلعه بانی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در اشاره به برخی این نوع پروژه‌ها از دولت محمود احمدی‌نژاد "عاجزانه" خواست که " پای سیاست را از صنعت خودرو کشور بیرون" بکشد و "شرکتی همچون ایران خودرو را بیش از این سیاسی نکنند تا بتوانند بر اساس فاکتورهای شناخته شده علمی و اقتصادی به تولید خود ادامه دهد." سخنان قلعه‌بانی در واکنش به اقدام دولت در موظف‌ساختن ایران‌خودرو به ساخت برخی از سایت های تولید خودرو در استان های مازندران، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، همدان و مرکزی بود.


تکالیف اجبای دولت

هزینه ایجاد هر سایت تولید خودرو در داخل کشور بین ۶۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. ایجاد چنین سایتی در خارج از کشور تا ۲۰۰ میلیون دلار هزینه دارد. ایران خودرو در حال حاضر در کشورهایی مانند آذربایجان، مصر، الجزایر، سنگال، بلاروس، ونزوئلا و سوریه خط تولید راه انداخته است. به نوشته‌ی روزنامه‌ی اعتماد، این گونه سرمایه‌گذاری‌ها " تاکنون نزدیک به دو میلیارد دلار هزینه تحمیلی از سوی دولت به عهده این شرکت گذاشته شده تا خودرو ایرانی در کشورهای دیگر به تولید برسد." اعتماد در ادامه می‌نویسد: " سایت های تولید خودرو در خارج از کشور هم اکنون در پایین ترین ظرفیت، خودرو به تولید می رسانند و مجبورند برای رقابت در بازارهای آزاد به قیمتی پایین تر از داخل کشور محصول تولیدی خود را به فروش برسانند. اما دستور ساخت کارخانه خودرو در داخل و خارج کشور، تنها دستور دولت به ایران خودرو نبوده و از سال ۸۴ به بعد دستورات مختلفی را برای این شرکت صادر شده است... تا این شرکت مجبور باشد برای اجرای هرکدام از این دستورات منابع مالی کنار بگذارد."


استدلال دولتی‌ها

در برابر این استدلال‌ها، مدیران جدید ایران خودرو معتقدند مشکلات مالی به وجود آمده به سبب عملکرد هفت ساله مدیران سابق این شرکت است. به گمان هواداران دولت احمدی‌نژاد، بحران مالی و مدیریتی پاشنه آشیل مدیریت سابق بوده است. در همین راستا، رسانه‌های نزدیک به دولت، عامل اصلی بحران ایران خودرو، یعنی کمبود نقدینگی را ناشی از نگاه سیاسی مدیریت سابق به فعالیت این شرکت، تصمیمات غیر واقع بینانه و سرمایه گذاری‏های سیاسی به جای توجیه فنی و اقتصادی و چابک نبودن سیستم مدیریتی آن در سال‌های گذشته می‌دانند.

این که ایران خودرو، به عنوان بزرگترین شرکت اتوموبیل‌سازی ایران دچار بحرانی مالی است، ظاهراَ کمتر مورد تردید است. ولی ظاهراَ توضیح ریشه‌های این بحران، ابعاد آن و راه برون‌رفت از آن که با زندگی ۳۵ هزار شاغل ایران خودرو گره خورده همچون بسیاری از مسائل دیگر در ایران به تابعی از دسته‌بندی‌ها و رقابت‌های جناحی بدل شده است.

منبع دویچه وله

red_waves
07-08-2009, 20:51
علل بحران شدید مالی و نتایج سقوط این کارخانه در چه ابعادی می دانید؟

بی باک بی بال
08-08-2009, 06:57
گرچه در باره‌ی میزان بدهی واقعی ایران خودرو رسماَ رقمی اعلام نمی‌شود، اما نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس این رقم را بیش از ده میلیارد تومان اعلام کرده است

فکر نمی کنم ده میلیارد تومان پولی برای ایران خودرو باشه سر مایه این شرکت 2500 میلیارد است

red_waves
08-08-2009, 08:22
مسلما اگر موضوع با ده میلیاد تومان حل می شد خیلی پیش از این تزریق مالی انجام می شد

به نظر من دو عامل باعث شده که ایران خودرو با بحران مواجه شود
1- احداث واحدهای تولیدی در کشورهای جهان سوم تنها برای اینکه نشان دهد که ایران خودرو به شکوفایی بین المللی رسیده است؛ بسیار جای تعجب است که چرا فکر کرده اند مردم این خودروهای غیراستاندارد که هر لحظه امکان آتش گرفتن را دارد نمی بینند!
2- سیاست های غلط اقتصادی دولت که باعث شد که رکورد همراه با تورم بالا در سراسر کشور دیده شود که ابتدا رکورد در املاک و خانه رخ داد و اخیراً در ماشین و با این وضع به پیش بینی می کنم به لوازم خانگی هم برسد

Makan_noor
08-08-2009, 10:01
فقط 10 میلیارد تومن؟توی تاپیک خبرها بود که من یه خبری درباره ی بدهی های ایران خودرو خوندم.اونجا صحبت از ارقام میلیارد دلاری بود نه میلیارد تومنی!!

Gesher
08-08-2009, 10:08
علل بحران شدید مالی و نتایج سقوط این کارخانه در چه ابعادی می دانید؟
مدیریت ضعیف که همیشه داشته ولی علت اصلی این بحران به گفته ی منابع آگاه بخاطر سرمایه گذاری بی حد و حساب ایرانخودرو روی سایتهای تولید خارج از کشورش بوده که بازگشت سرمایه را هم در پی نداشته

مجید فینا
10-08-2009, 21:05
ای کاش میشد یه برنامه مثل برنامه 90 میذاشتن و مدیران دو شرکت عظیم خودروسازی رو میاوردن و سوال پیچشون میکردن
ولی افسوس

Pario
12-08-2009, 18:43
ای کاش میشد یه برنامه مثل برنامه 90 میذاشتن و مدیران دو شرکت عظیم خودروسازی رو میاوردن و سوال پیچشون میکردن
ولی افسوس

اگر تمام مسایل دخیل در ورشکستگی ایران خودرو مربوط به اختلافهای نظری در اقتصاد و یا صنعت خودروسازی بود برنامه ای مثل 90 جواب میداد اما

تصمیم گیری در صنعت تولید خودروی ایران تابع مسائل سیاسی نظامی! اجتماعی و ... هست که برای توضیحات در موردش باید تمام نمایندگان مجلس و وزرای دولت و سفرا و رییس جمهوران این 30 سال به برنامه بیان.

mdmehry
18-08-2009, 11:36
به نظر شما اگه ایران خودرو ورشکست بشه به خانواده های ایرانی فشار زیادی وارد میشه .نه بابا هیچ اتفاقی نمیفته پس چه بهتر که ورشکست بشه بلکه یه تغییری تو تولیداتش داده بشه اینقدر سر ملت شیره نماله.

bleu2u4u
24-08-2009, 23:08
اقا امروز عجب خبری زده بود اعتماد
بخوانید
خواستید باور کنید , نخواستید باور نکنید
___________
با ارسال نامه يي به سازمان بورس
منوچهر منطقي خواستار پس گرفتن امضايش شد


گروه اقتصادي؛ رئيس هيات مديره ايران خودرو طي نامه يي رسمي به سازمان بورس خواستار پس گرفتن امضايش از پاي صورت هاي مالي اين شرکت شد.

منوچهر منطقي در بيان دلايل اين اقدام گفت؛ قبل از اينکه صورت هاي مالي سال 87 را امضا کنم، مي دانستم مشکل دارد با اين حال سه شرط را گذاشتم و مديران جديد ايران خودرو نيز با اين سه شرط من موافقت کردند اما وقتي امضا گرفتند به هيچ يک از اين شروط عمل نکردند و من نيز طي نامه يي رسمي خواستار بازپس گيري امضاي خود شدم.

به اعتقاد منطقي در حال حاضر سه اتفاق در صورت هاي مالي ايران خودرو افتاده که باعث شد او درخواست کند امضايش پس گرفته شود؛ اول اينکه يکسري زيان ها بيش از حد واقعي ديده شده، دوم آنکه برخي سودها را کم در نظر گرفته يا اعمال نکرده اند و سوم هم برخي هزينه ها را بالاتر از حد واقعي به حساب آورده اند.

منطقي در حالي خواستار پس گرفتن امضاي خود شده که قرار است شنبه آينده ايران خودرو با بيش از يک ماه تاخير مجمع عمومي خود را برگزار کند. شنيده ها حاکي از آن است که رئيس هيات مديره اين شرکت در اعتراض به شفاف نبودن عملکرد مالي ايران خودرو در اين نشست شرکت نخواهد کرد. تماس خبرنگار ما با شرکت بورس اوراق بهادار حاکي از بي خبري اين شرکت درباره پس گرفتن امضاي مديرعامل سابق ايران خودرو است. سازمان بورس نيز در اين رابطه واکنشي نشان نداده است. منطقي که طي هفته هاي اخير از سوي مديران جديد ايران خودرو متهم شده که باعث بروز مشکلات مالي اين شرکت شده است شايد براي اولين بار به عنوان رئيس هيات مديره يک بنگاه بزرگ اقتصادي ايران در اقدامي نادر امضاي خود را پس بگيرد و حتي حاضر نيست در مجمع عمومي اين شرکت حضور يابد.

آخرين خبرها حاکي از آن است که به رغم پس گرفتن امضاي رئيس هيات مديره ايران خودرو و اعلام عدم حضور وي در مجمع عمومي اين شرکت، مسوولان وزارت صنايع و معادن در تلاشند مجمع عمومي اين شرکت را هفته آينده برگزار کنند. اين در حالي است که مديرعامل سابق ايران خودرو مدعي شده نگرشي که هم اکنون به وضعيت مالي ايران خودرو وجود دارد سختگيرانه و جهت گيرانه است.

شنيده مي شود عده يي با در نظر گرفتن مقاصدي خاص درصددند با ضررده نشان دادن ايران خودرو و کاهش ارزش سهام آن در بازار بورس، در چند ماه آينده اقدام به خريد گسترده اين سهام کنند تا سال آينده با پمپاژ صوري که صورت مي گيرد ارزش اين سهام را يکباره بالا ببرند.

bleu2u4u
24-08-2009, 23:09
دَبل سِند کرد !!!

Pario
25-08-2009, 01:24
روز روشن - بدون درگیری و حتی شلیک یک گلوله! میلیاردها تومن از جیب مردم میدزدند...


سایپا ( یادم نیست)
صدرا ( 331 میلیارد تومان)
ایران خودرو ( 300 میلیارد (تعدیل سود) + 300 میلیارد فروش سهام بانک پارسیان + این داستان ادامه دارد)

شرکت بعدی این لیست ؟



اینها همونهایی که هستند که پژوهای 405 رو در پادگان ... انبار کردند و وقتی قیمت 405 شد 14 تومن فروختند...

mdmehry
25-08-2009, 09:50
تو همین ماه رمضون با دهان روزه از خدا میخوام ورشکستگی ایران خودرو و سایپا رو هر چه زودتر عملی کنه تا این نامردا اینقدر مردمو سرکیسه نکنن.

rami_hemi
25-08-2009, 09:53
رسما یه بازی هستش
چطور بعد از برکناری منطقی میان و اینا رو رومیکنن و درست وقتی که یکی از سایپا میاد و مدیر عمال میشه.
به نظرم بازی هستش واسه اینکه همونطور که یه عده وابسطه به به نهادهای دولتی بتونن سهام بنگاههای بزرگ اقتصادی رو به دست بگیرن
سایپا رو گرفتن حالامونده ایران خودرو .

keratus
28-08-2009, 01:01
آقا اینطوری نمیشه باید کاری کرد تا بیشتر تو ورشکستگی فرو بره وقتی 405درپیت میده13میلیون بایدم این بلا سرش بیاد به نظر من باید جلوی کسانی رو که قصد خرید دارندو بگیریم یا ازشون بخوایم 3یا4ماه خریدشونه عقب بندازن اگه میتونه بره پولشو از سایتهایی که تو ونزوئلا مصر الجزایر و..... زده بگیره زورش به مردم رسیده
حاضر نمیشن1قرون از قیمتاشونو کم کنن
من خودم می خواستم 206بخرم ولی با این وضع حالا حالاها نمیخرم.بد میگم:13::13:

AB
01-09-2009, 14:05
انشالله که درشو گل بگیرن.

همه بگین آمین.