PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : واسه شروع موسيقي...چه سازي؟؟؟



fingulii
16-07-2009, 15:04
سلام من دوست دارم يه ساز موسيقي رو ياد بگيرم .. خودم به ويولن و تار علاقه دارم اما هيچ تجربه اي ندارم ميخواستم بدونم واسه شروع از چه سازي شروع كنم ...يه كم اطلاعات ميخوام در مورد سازها

nafe-bandar
16-07-2009, 23:40
به نظر من زیباترین هاشون 3 تار و سنتور البته تو اصیل های ایرانیش!
شما گیتار هم کار کنید بد نیست!
حالا واسه چه کاری می خواید؟
کسب درآمد؟:31:

tirdad_60
17-07-2009, 00:12
سلام من دوست دارم يه ساز موسيقي رو ياد بگيرم .. خودم به ويولن و تار علاقه دارم اما هيچ تجربه اي ندارم ميخواستم بدونم واسه شروع از چه سازي شروع كنم ...يه كم اطلاعات ميخوام در مورد سازها
تبریک میگم که تصمیم گرفتید وارد دنیای موسیقی بشید
اما در مورد انتخاب یک ساز معیار خاصی وجود نداره و انتخاب خاص بیشتر یک مساله شخصی و احساسی هستش و هر فردی باید در درون خودش جستجو کنه تا ببینه با چه سازی و صدایی میتونه ارتباط بهتری برقرار کنه اما اگه بخوام یه توضیح مختصری راجع به این دو ساز بدم :


تار از سازهای زهی است که با مضراب نواخته می‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند آذربایجان و ارمنستان برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشورها رایج است. در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود.
کاسهٔ تار بیشتر از کنده کهنه چوب توت ساخته می‌شود که هرچه این چوب کهنه‌تر باشد به دلیل خشک بودن تارهای آن چوب تار دارای صدای بهتری خواهد بود. پرده‌ها از جنس روده گوسفند و دسته و پنجه معمولاً از چوب گردو تهیه می‌شوند. شکل کاسهٔ تار مانند دو دل به هم چسبیده و از پشت شبیه به انسان نشسته‌ای است. تار آذربایجانی شکل کمی متفاوتی دارد و سیم‌های آن بیشتر است. جنس خرک از شاخ بز کوهی است. در دو طرف دسته از استخوان شتر استفاده می‌شود. نوازندگی تار تا اندازه ای شبیه سه تار است تعداد پرده‌ها نیز با هم شباهت دارند. صدای تار به دلیل وجود پوستی که روی آن است از شفافیت خاصی برخوردار است. به خصوص سازهایی که ساخت قدیم هستند از شیوهٔ صدای دیگری برخوردارند


ویولون: ويولون در اصل سازى شرقى است که بعد از جنگ‌هاى صليبى به اروپا راه يافت. بعضی معتقدند ویولون تکمیل یافته ساز رباب است که از آسیا به اروپا راه یافته نخستين سازندگان معروف ويولون در ايتاليا پيدا شدند. ويولون داراى چهار سيم است و به دو روش اجرا مى‌شود. با آرشه وپيتسيکاتو آهنگ بدون آرشه و با ضربات انگشتاست. اين ساز کوچک از جمله سازهاى زهى است.
ويولون اصيل جنسش از چوب است و وزن سبک و انداه‌اى کوچک دارد. ويولون داراى بدنه، دسته و سراست.
ويولون از اواخر دورهٔ ناصرالدين‌شاه جاى کمانچه را در ايران گرفت؛ و نوازندگان کمانچه تکنيک خود را به ويولون انتقال دادند و جز استاد ابوالحسن صبا و ساير شاگردان مدرسهٔ عالى موسيقى که ويولون را با تکنيک حقيقى آن مى‌نواختند، بقيه ويولونيست‌هاى ايرانى از روش کمانچه‌کش‌ها پيروى مى‌کردند. شيوهٔ استاد صبا با شاگردانش منتقل شد و آنها با تغييراتى چند، ويولون را تا حدودى از تکنيک کمانچه‌کشى جدا کردند. از اين‌رو نوازندگان اين دو ساز، گاه هر دو را مى‌نواخته‌اند و به هر دو تسط داشته‌اند. استادان نوازندهٔ ويولون چون على‌نقى وزيرى و ابوالحسن صبا، مکاتبى را براى اجراى موسيقى با اين ساز بوجود آوردند.


اما در مورد انتخاب به نظر من ساز باید شما رو به خودش جذب کنه و به اصطلاح کششی درونی بوجود بیاره که انرژی راه تعلیم باشه

vioman
17-07-2009, 03:01
سلام من دوست دارم يه ساز موسيقي رو ياد بگيرم .. خودم به ويولن و تار علاقه دارم اما هيچ تجربه اي ندارم ميخواستم بدونم واسه شروع از چه سازي شروع كنم ...يه كم اطلاعات ميخوام در مورد سازها

دوست عزیز

در تعین ساز چند عامل تاثیر مستقیم داره.

اول علاقه
دوم سن شخص
سوم پشتکار
و چهارم هدف یا دیدگاه

علاقه چیزی نیست که با مشورت به نتیجه برسه ، کاملا شخصیه و به خود شما بر میگرده.

سن ورودی به دنیای موسیقی خیلی در آینده ی موسیقیایی شخص تاثیر گذاره.

برای کودکان زیر 10 سال ارف مناسبه.

برای کودکان بین 10 تا 15 سال سلفژ ، ساز مورد علاقه (در صورت سهل الوصول بودن) و ساز های پایه مثل پیانو ،ارگ یا ساز های ریتمیک مناسبه.

برای سنین بالاتر از 15 سال ساز مورد علاقه تاکید میشه ، چون بعد از این سن هم شخص با مسائل پیچده ی زندگی مواجه میشه و هم اینکه فرصتی براش باقی نمیمونه تا بخواد چندین سال پایه ای کار کنه.

پشتکار و تمرین هم خیلی در موسیقی تعین کنندست.
یک استاد هرچقدر هم که بی نظیر باشه فقط راه رو نشون میده ، پیمودن این راه با هنرجو هستش
این راه ابتدای سخت و مشکلی نداره اما برای به اوج رسیدن باید سختی ها رو تحمل کنید
تمرین ، تمرین ، تمرین ، تمرین ....

تعین هدف هم از واجباته!
اگر کسی تصمیم داشته باشه برای دل خودش ساز بزنه میتونه هر زمانی و با هر سازی شروع کنه.

اما اگر کسی تصمیم داره که اوج قلل موسیقی کشورش و یا حتی دنیا رو فتح کنه هم باید زود شروع کنه هم دیر تموم کنه ، باید خودش رو وقف موسیقی کنه:8:

با توجه به تفاسیر بالا ، نظرتون چیه؟
خودتون رو با کدام شرایط مطابق میبینید؟


:11:

vioman
17-07-2009, 04:07
تبریک میگم که تصمیم گرفتید وارد دنیای موسیقی بشید
اما در مورد انتخاب یک ساز معیار خاصی وجود نداره و انتخاب خاص بیشتر یک مساله شخصی و احساسی هستش و هر فردی باید در درون خودش جستجو کنه تا ببینه با چه سازی و صدایی میتونه ارتباط بهتری برقرار کنه اما اگه بخوام یه توضیح مختصری راجع به این دو ساز بدم :


تار از سازهای زهی است که با مضراب نواخته می‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند آذربایجان و ارمنستان برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشورها رایج است. در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود.
کاسهٔ تار بیشتر از کنده کهنه چوب توت ساخته می‌شود که هرچه این چوب کهنه‌تر باشد به دلیل خشک بودن تارهای آن چوب تار دارای صدای بهتری خواهد بود. پرده‌ها از جنس روده گوسفند و دسته و پنجه معمولاً از چوب گردو تهیه می‌شوند. شکل کاسهٔ تار مانند دو دل به هم چسبیده و از پشت شبیه به انسان نشسته‌ای است. تار آذربایجانی شکل کمی متفاوتی دارد و سیم‌های آن بیشتر است. جنس خرک از شاخ بز کوهی است. در دو طرف دسته از استخوان شتر استفاده می‌شود. نوازندگی تار تا اندازه ای شبیه سه تار است تعداد پرده‌ها نیز با هم شباهت دارند. صدای تار به دلیل وجود پوستی که روی آن است از شفافیت خاصی برخوردار است. به خصوص سازهایی که ساخت قدیم هستند از شیوهٔ صدای دیگری برخوردارند


ویولون: ويولون در اصل سازى شرقى است که بعد از جنگ‌هاى صليبى به اروپا راه يافت. بعضی معتقدند ویولون تکمیل یافته ساز رباب است که از آسیا به اروپا راه یافته نخستين سازندگان معروف ويولون در ايتاليا پيدا شدند. ويولون داراى چهار سيم است و به دو روش اجرا مى‌شود. با آرشه وپيتسيکاتو آهنگ بدون آرشه و با ضربات انگشتاست. اين ساز کوچک از جمله سازهاى زهى است.
ويولون اصيل جنسش از چوب است و وزن سبک و انداه‌اى کوچک دارد. ويولون داراى بدنه، دسته و سراست.
ويولون از اواخر دورهٔ ناصرالدين‌شاه جاى کمانچه را در ايران گرفت؛ و نوازندگان کمانچه تکنيک خود را به ويولون انتقال دادند و جز استاد ابوالحسن صبا و ساير شاگردان مدرسهٔ عالى موسيقى که ويولون را با تکنيک حقيقى آن مى‌نواختند، بقيه ويولونيست‌هاى ايرانى از روش کمانچه‌کش‌ها پيروى مى‌کردند. شيوهٔ استاد صبا با شاگردانش منتقل شد و آنها با تغييراتى چند، ويولون را تا حدودى از تکنيک کمانچه‌کشى جدا کردند. از اين‌رو نوازندگان اين دو ساز، گاه هر دو را مى‌نواخته‌اند و به هر دو تسط داشته‌اند. استادان نوازندهٔ ويولون چون على‌نقى وزيرى و ابوالحسن صبا، مکاتبى را براى اجراى موسيقى با اين ساز بوجود آوردند.


اما در مورد انتخاب به نظر من ساز باید شما رو به خودش جذب کنه و به اصطلاح کششی درونی بوجود بیاره که انرژی راه تعلیم باشه

دوست عزیز
میشه لطف کنید در مورد ساز ویلن و مطالبی که عنوان کردید بیشتر توضیح بدید؟
اللخصوص در مورد شرقی بودن ساز و ارتباط اون با ساز رباب!!!:blink:

tirdad_60
17-07-2009, 14:39
دوست عزیز
میشه لطف کنید در مورد ساز ویلن و مطالبی که عنوان کردید بیشتر توضیح بدید؟
اللخصوص در مورد شرقی بودن ساز و ارتباط اون با ساز رباب!!!:blink:




طبق مطالعات انجام شده بر روي آثار و متون ادبي و آثار هنري(نقاشي، کنده کاري و …) تاريخچه ي سازهاي آرشه به سازي تک-سيم از خانواده ي رباب که هنوز هم نواختن نوعي از آن در مناطقي از هند رواچ دارد، باز مي گردد. به مرور زمان اين گروه سازي در قسمتهايي از هند، ايران، شمال آفريقا و عراق امروزي کامل شده و از گستره ي صوتي بيشتري نيز بهره مند مي شوند که سازهاي "قيچک" و "کمانچه" از باز ماندگان اين خانواده هستند. تمامي سازهاي آرشه اي آن زمان که در منطقه ي خاورميانه متداول بوده اند، از کاسه اي چوبي به اشکال مختلف و رويه اي از پوست تشکيل مي شدند به طوري که خرک ساز بر روي اين صفحه ي پوستي قرار مي گرفته است. لازم به ذکر است که تمامي اين سازها به صورت عمودي(همانند کمانچه) يا با کمي زاويه، مايل به سمتي نواخته ميشدند. طبق شواهد موجود، اين سازها در سده ي نهم ميلادي وارد اروپا شده و با سازهايي از خانواده ي بربط که قبل از اين به اروپا رفته بود تلفيق شدند و گروه سازي جديدي با بدنه اي کاملا چوبي پديد آمد که "ربک" و "فيدل" از اين گروهند. در سده ي دهم ميلادي سازها از کليسا اخراج شدند و به جز ارگ بقيه تا مدتها در هنر مذهبي مسيحي جايي نداشتند چرا که از نظر کليسا، موسيقي سازي آن زمان کفر آميز بود و موسيقي مذهبي منحصر به موسيقي آوازي ميشد. در نتيجه موسيقي سازي در بين مردم به حيات خود ادامه داد. البته اين تحريم چندان نپاييد و با تاسيس مذاهب جديد، موسيقي سازي دوباره به مراسم مذهبي راه يافت.




همزمان با تکامل سازهاي آرشه اي که ايستاده نواخته مي شدند، نوعي از فيدل در سده ي دوازدهم ميلادي وارد موسيقي مذهبي شد که به صورت افقي نواخته مي شد و روي سينه ي نوازنده قرار مي گرفت (شبيه به نحوه ي ويولن نواختن اقوام کولي). به تدريج انواعي ديگري از خانواده ي فيدل با نام "ويول" در سده هاي پانزدهم و شانزدهم ميلادي پديد آمدند. ويول ها در اندازه هاي مختلف و به اشکال مختلف ساخته شدند. برخي داراي سيم هاي "واخوان" (مانند ليرا دا براچو ??) بودند که با نواخته شدن برخي نتها، سيمهاي واخوان که از زير خرک و در برخي نمونه ها از کنار دسته عبور مي کردند مرتعش مي شدند و برخي ديگر مانند "ويولا دا گامبا" در دسته داراي پرده هايي از روده ي گوسفند بودند(همچون لوت).

N O V A L I S
17-07-2009, 20:00
- برای شروع موسیقی هیچ وقت دیر نیست! به عنوان یک نمونه چایکوفسکی موسیقی رو از 23 سالگی شروع کرد.. اما در مورد تموم کردنش کاملا موافقم.. کسی که عاشقانه شروع کنه هیچ وقت تمومش نمی کنه...
- ویولون اساسا سازی شرقی هست.. دوست عزیزمون به نمونه های خوبی اشاره کرد.. سعی می کنم منابع معتبری رو معرفی کنم..

ALt3rnA
17-07-2009, 21:31
دوست عزیز من خودم پیانو کار میکنم
واقعا پدرم درومده !
دو تا ساز رو بهت توصیه میکنم اگه علاقه نداری اصلا طرفش نری : یکی پیانو و یکی هم ویالون
بسیار سخت هستن این دوتا
و من نمیدونم چرا اون دوستمون پیانو رو برای بچه های زیر 15 تجویز کرده ! نیاز به انگشتانی بسیار نیرومند داره و باید هر روز کلی تمرین کنید و ورزش بدید دستاتونو
من فعلا گیتارو توصیه میکنم

موفق باشید

vioman
18-07-2009, 04:44
طبق مطالعات انجام شده بر روي آثار و متون ادبي و آثار هنري(نقاشي، کنده کاري و …) تاريخچه ي سازهاي آرشه به سازي تک-سيم از خانواده ي رباب که هنوز هم نواختن نوعي از آن در مناطقي از هند رواچ دارد، باز مي گردد. به مرور زمان اين گروه سازي در قسمتهايي از هند، ايران، شمال آفريقا و عراق امروزي کامل شده و از گستره ي صوتي بيشتري نيز بهره مند مي شوند که سازهاي "قيچک" و "کمانچه" از باز ماندگان اين خانواده هستند. تمامي سازهاي آرشه اي آن زمان که در منطقه ي خاورميانه متداول بوده اند، از کاسه اي چوبي به اشکال مختلف و رويه اي از پوست تشکيل مي شدند به طوري که خرک ساز بر روي اين صفحه ي پوستي قرار مي گرفته است. لازم به ذکر است که تمامي اين سازها به صورت عمودي(همانند کمانچه) يا با کمي زاويه، مايل به سمتي نواخته ميشدند. طبق شواهد موجود، اين سازها در سده ي نهم ميلادي وارد اروپا شده و با سازهايي از خانواده ي بربط که قبل از اين به اروپا رفته بود تلفيق شدند و گروه سازي جديدي با بدنه اي کاملا چوبي پديد آمد که "ربک" و "فيدل" از اين گروهند. در سده ي دهم ميلادي سازها از کليسا اخراج شدند و به جز ارگ بقيه تا مدتها در هنر مذهبي مسيحي جايي نداشتند چرا که از نظر کليسا، موسيقي سازي آن زمان کفر آميز بود و موسيقي مذهبي منحصر به موسيقي آوازي ميشد. در نتيجه موسيقي سازي در بين مردم به حيات خود ادامه داد. البته اين تحريم چندان نپاييد و با تاسيس مذاهب جديد، موسيقي سازي دوباره به مراسم مذهبي راه يافت.



همزمان با تکامل سازهاي آرشه اي که ايستاده نواخته مي شدند، نوعي از فيدل در سده ي دوازدهم ميلادي وارد موسيقي مذهبي شد که به صورت افقي نواخته مي شد و روي سينه ي نوازنده قرار مي گرفت (شبيه به نحوه ي ويولن نواختن اقوام کولي). به تدريج انواعي ديگري از خانواده ي فيدل با نام "ويول" در سده هاي پانزدهم و شانزدهم ميلادي پديد آمدند. ويول ها در اندازه هاي مختلف و به اشکال مختلف ساخته شدند. برخي داراي سيم هاي "واخوان" (مانند ليرا دا براچو ??) بودند که با نواخته شدن برخي نتها، سيمهاي واخوان که از زير خرک و در برخي نمونه ها از کنار دسته عبور مي کردند مرتعش مي شدند و برخي ديگر مانند "ويولا دا گامبا" در دسته داراي پرده هايي از روده ي گوسفند بودند(همچون لوت).

دوست عزیز سلام
انتظار داشتم پاسخی محکم تری از شما دریافت کنم ، این انتقال(Copy & paste) مجازی اطلاعات تا حدودی خوبه اما اگر متن اشکال اساسی داشته باشه این اطلاعات پخش میشه و دیگه اصلاحش امکان پذیر نیست.

اطلاعاتی که شما قرار دادین درسته اما ویولنی که امروزه اون رو میبینیم قدمتی 400 ساله داره و اجداد سازیی چون ربک ، ویول ، لیرادا براچه و فیدل داره.
امکان اینکه این سازهای به تاریخ پیوسته از ساز رباب کمانه ای که اون هم به تاریخ پیوسته ساخته شده باشند خیلی زیادی اما ویولن بطور مستقیم از رباب ساخته نشده.
امروزه هم دیگه رباب رو با آرشه یا کمانه نمی نوازند و تبدیل شده به یک ساز زخمه ای.

بطور کلی ریشه 90 درصد ساز های بشر به مشرق زمین بر میگرده اما اثبات اون واقعا مشکله ، چون هم شمار زیادی از کتب و ابنیه نابود شده و هم غرب با طمع عجیبی سعی در ثبت آلات موسیقی به نام خودش داره.

:11:


- برای شروع موسیقی هیچ وقت دیر نیست! به عنوان یک نمونه چایکوفسکی موسیقی رو از 23 سالگی شروع کرد.. اما در مورد تموم کردنش کاملا موافقم.. کسی که عاشقانه شروع کنه هیچ وقت تمومش نمی کنه...
- ویولون اساسا سازی شرقی هست.. دوست عزیزمون به نمونه های خوبی اشاره کرد.. سعی می کنم منابع معتبری رو معرفی کنم..

دوست من سلام
خیلی دوست دارم در این زمینه یک رفرنس معتبر رو معرفی کنید ، من تشنه ی همچین کتاب هایی هستم:20:
متشکرم:11:


دوست عزیز من خودم پیانو کار میکنم
واقعا پدرم درومده !
دو تا ساز رو بهت توصیه میکنم اگه علاقه نداری اصلا طرفش نری : یکی پیانو و یکی هم ویالون
بسیار سخت هستن این دوتا
و من نمیدونم چرا اون دوستمون پیانو رو برای بچه های زیر 15 تجویز کرده ! نیاز به انگشتانی بسیار نیرومند داره و باید هر روز کلی تمرین کنید و ورزش بدید دستاتونو
من فعلا گیتارو توصیه میکنم

موفق باشید

دوست عزیز سلام

از قدیم گفتن " هرکه را طاووس خواهد جور هندوستان کشد!":46:
درسته که 2 سازی که بهش اشاره داشتین خیلی سعب الوصوله اما نتیجه ای که داره با هیچ چیز قابل مقایسه نیست .
پیانو رو من تجویز نکردم ، بزرگان موسیقی این ساز مادر رو برای کودکان تجویز میکنند که اون در کنار ارف ، و سپس مسائل تئوریک فرا بگیرند.
مسلما پیانوی مد نظر یک گراند پیانو نیست ، در ابتدا مهم صدای ژوست این سازه .
خیلی ها از سازهای کلاویه ای ساده شروع میکنند .

کودکان در ابتدا تکنیک خاصی رو فرا نمیگیرند که نیاز به قدرت بالا داشته باشه ، از محدوده ی اکتاو های میانی فرا تر نمیرند که با کلاویه های سنگین روبرو بشند.
من حتی خیلی از کودکان زیر 10 سال رو دیدم (حتی دختر) که واقعا پیانو رو عالی مینوازند بدون اینکه احساس عدم توانایی قدرتی رو داشته باشند.:20:

:11:

fingulii
18-07-2009, 11:13
دوست عزیز من خودم پیانو کار میکنم
واقعا پدرم درومده !
دو تا ساز رو بهت توصیه میکنم اگه علاقه نداری اصلا طرفش نری : یکی پیانو و یکی هم ویالون
بسیار سخت هستن این دوتا
و من نمیدونم چرا اون دوستمون پیانو رو برای بچه های زیر 15 تجویز کرده ! نیاز به انگشتانی بسیار نیرومند داره و باید هر روز کلی تمرین کنید و ورزش بدید دستاتونو
من فعلا گیتارو توصیه میکنم

موفق باشید

مرسي دوست عزيز من هم به پيانو علاقه دارم اما ميدونم خيلي سخته ... با تشكر

fingulii
18-07-2009, 11:16
دوست عزیز

در تعین ساز چند عامل تاثیر مستقیم داره.

اول علاقه
دوم سن شخص
سوم پشتکار
و چهارم هدف یا دیدگاه

علاقه چیزی نیست که با مشورت به نتیجه برسه ، کاملا شخصیه و به خود شما بر میگرده.

سن ورودی به دنیای موسیقی خیلی در آینده ی موسیقیایی شخص تاثیر گذاره.

برای کودکان زیر 10 سال ارف مناسبه.

برای کودکان بین 10 تا 15 سال سلفژ ، ساز مورد علاقه (در صورت سهل الوصول بودن) و ساز های پایه مثل پیانو ،ارگ یا ساز های ریتمیک مناسبه.

برای سنین بالاتر از 15 سال ساز مورد علاقه تاکید میشه ، چون بعد از این سن هم شخص با مسائل پیچده ی زندگی مواجه میشه و هم اینکه فرصتی براش باقی نمیمونه تا بخواد چندین سال پایه ای کار کنه.

پشتکار و تمرین هم خیلی در موسیقی تعین کنندست.
یک استاد هرچقدر هم که بی نظیر باشه فقط راه رو نشون میده ، پیمودن این راه با هنرجو هستش
این راه ابتدای سخت و مشکلی نداره اما برای به اوج رسیدن باید سختی ها رو تحمل کنید
تمرین ، تمرین ، تمرین ، تمرین ....

تعین هدف هم از واجباته!
اگر کسی تصمیم داشته باشه برای دل خودش ساز بزنه میتونه هر زمانی و با هر سازی شروع کنه.

اما اگر کسی تصمیم داره که اوج قلل موسیقی کشورش و یا حتی دنیا رو فتح کنه هم باید زود شروع کنه هم دیر تموم کنه ، باید خودش رو وقف موسیقی کنه:8:

با توجه به تفاسیر بالا ، نظرتون چیه؟
خودتون رو با کدام شرایط مطابق میبینید؟


:11:
راستش من 22.5 سالمه ...درس ميخونم (كارشناسي ارشد) و دوست دارم ياد بگيرم اما نه اين بخوام بطور حرفه اي وارد دنياي موسيقي بشم ... راستش زياد از گيتار خوشم نمياد ...حالا شما تفسيرتون چيه؟

ALt3rnA
18-07-2009, 19:18
دوست عزیز سلام

از قدیم گفتن " هرکه را طاووس خواهد جور هندوستان کشد!"[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
درسته که 2 سازی که بهش اشاره داشتین خیلی سعب الوصوله اما نتیجه ای که داره با هیچ چیز قابل مقایسه نیست .
پیانو رو من تجویز نکردم ، بزرگان موسیقی این ساز مادر رو برای کودکان تجویز میکنند که اون در کنار ارف ، و سپس مسائل تئوریک فرا بگیرند.
مسلما پیانوی مد نظر یک گراند پیانو نیست ، در ابتدا مهم صدای ژوست این سازه .
خیلی ها از سازهای کلاویه ای ساده شروع میکنند .

کودکان در ابتدا تکنیک خاصی رو فرا نمیگیرند که نیاز به قدرت بالا داشته باشه ، از محدوده ی اکتاو های میانی فرا تر نمیرند که با کلاویه های سنگین روبرو بشند.
من حتی خیلی از کودکان زیر 10 سال رو دیدم (حتی دختر) که واقعا پیانو رو عالی مینوازند بدون اینکه احساس عدم توانایی قدرتی رو داشته باشند.

خیلی ممنون از جواب شما
منظورم این بود که کسی که علاقه نداره نمیتونه موفق شه چون واقعا انگیزه میخواد .
در مورد کودکان هم من هم زیاد دیدم که واقعا نت ها رو خوب تشخیص دادن و عکس العملشون هم عالی بوده ولی قدرت زیادی که میخواد اونا رو از موفقیت باز میداره .
حالا انتخاب با خودشونه . من توصیم فقط ساز مورد علاقشونه نه چیز دیگه .

Doyenfery
21-07-2009, 00:59
واسه شروع موسيقي...چه سازي؟؟؟

--------------------------------------------------------------------------------

سلام من دوست دارم يه ساز موسيقي رو ياد بگيرم .. خودم به ويولن و تار علاقه دارم اما هيچ تجربه اي ندارم ميخواستم بدونم واسه شروع از چه سازي شروع كنم ...يه كم اطلاعات ميخوام در مورد سازها
__________________
.................................................. ..

اگه به موسیقی سنتی علاقه مندی سه تار کار کن

fingulii
30-07-2009, 12:22
اگه به موسیقی سنتی علاقه مندی سه تار کار کن

بله خودم تصميم گرفتم برم تار يا 3 تار اما نميدونم چه فرقي دارن باهم؟؟ كسي ميدونه؟

time prince
30-07-2009, 12:26
تار 6 تا سیم داره که 2تا 2تا جفتن !
سه تار 4 تا سیم داره !

Doyenfery
30-07-2009, 13:10
بله خودم تصميم گرفتم برم تار يا 3 تار اما نميدونم چه فرقي دارن باهم؟؟ كسي ميدونه؟

مطالب پست بالا + اینکه سه تار رو با انگشت سبابه می زنن و لی تار رو با مضراب

این مطلب رو هم بخون :


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

و اگه تصمیمت تار بود من شماره یه شخص که قبلا استاد سولقژ ِ من بود رو بهت می دم که هر نوع اطلاعات خاصی

خواستی ازش بگیری .

[ ایشون لیسانس موسیقی هستن با گرایش سنتی و ساز اصلیه تار ]

موفق باشی

tirdad_60
01-08-2009, 22:37
بله خودم تصميم گرفتم برم تار يا 3 تار اما نميدونم چه فرقي دارن باهم؟؟ كسي ميدونه؟

تار و سه تار همیشه بصورت جمع و در کنار هم بکار میرند و از لحاظ پرده بندی ساز و کوک تا حدود زیادی به هم شبیه هستند بصورتیکه الان کتابهای آموزشی یکسانی دارند
اما مساله اینه که در نواختن و حسی که از یادگیری هر کدوم و نوازندگی هر یک از این سازها به آدم دست میده کاملا متفاوته یعنی دو دنیای متفاوت که باید با توجه به روحیات و علایقتون یکی رو انتخاب کنید

سه تار سازی هست که با ناخن نواخته میشه بسیار ظریف هستش و از لحاظ صدا دهی هم صدایی آروم و دلنشین داره که به قول یکی از اساتید موسیقی سه تار برای یه نفر کمه و برای دو نفر زیاده سازی هست که میشه باهاش خلوت کرد و از بودن باهاش لذت برد
تار سازی هست که با مضراب نواخته میشه و از سه تار بزرگتر و سنگین تر هست و از کاسه ای دو تکه تشکیل شده که روی اونو با پوست میپوشونند شش تا سیم داره البته جهار تا سیم اول دوتا دوتا کوک میشند و با هم مضراب میخورند از لحاظ صدا دهی و وسعت هم از سه تار وسیعتر و دارای صدایی رسا و دلنواز هست که به نظر من بهترین و کاملترین ساز برای اجرای موسیقی ایرانی هست
شما ببین روحیات و علاقه مندی هاتون به چه شکل و با فکر یکی از این دو رو انتخاب کن
هر کدوم از این سازها رو انخاب کنی بهترین انتخاب رو کردی

tirdad_60
01-08-2009, 22:44
راستی یه مطلب رو یادآوری کنم که هزینه ای هم که میخوای در نظر بگیری مهمه یه سه تار مناسب رو میشه با 100 تا 150 تومن تهیه کرد اما برای یه تار مناسب باید 300 تا 500 تومن هزینه کنی
اگه دوست داشتی میتونی از اینجا تکنوازی تار و سه تار رو دانلود کنی شاید برات مفید باشه




برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید




برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

.SA33D.
01-08-2009, 23:15
به نظر من اگه برای شروع با سازی کار کنی که فواصل خوب توی ذهنت جا بیافته و گوش موسیقی رو قوی کنه بهتره و بعدش میتونی راحت تر با هر سازی کار کنی.پیانو یا کیبورد.
سه تار واقعا صدای نازی داره واقعا دلنشینه.
ویولن هم که سلطان سازهاست.البته برای ویولن زدن استعداد از علاقه هم مهمتره. وگرنه خیلی کند پیش میری وبعد یه مدت دل زده میشی.

elfy
01-08-2009, 23:28
بچه ها من علاقه ی وافری به ارگ دارم نظرتون چیه ؟ اطلاعاتی در مورد ارگ قیمت ها و از کجا میتونم تو شیراز تهییه کنم ؟ من تا 500 600 برای شروع حاضرم هزینه کنم

tirdad_60
02-08-2009, 23:26
به نظر من اگه برای شروع با سازی کار کنی که فواصل خوب توی ذهنت جا بیافته و گوش موسیقی رو قوی کنه بهتره و بعدش میتونی راحت تر با هر سازی کار کنی.پیانو یا کیبورد.
سه تار واقعا صدای نازی داره واقعا دلنشینه.
ویولن هم که سلطان سازهاست.البته برای ویولن زدن استعداد از علاقه هم مهمتره. وگرنه خیلی کند پیش میری وبعد یه مدت دل زده میشی.

در مورد فواصل باید بگم که زیاد ربطی به نوع ساز نداره مگه فواصل در تار و سه تار و سنتور فرق دارند و کسی که میخواد ساز رو شروع کنه اصلا نمیدونه فواصل چیه که بخواد در موردش تصمیم بگیره
یعنی برای اینکه پیانو بزنی که سازی پایه هست باید اول ساز دیگه ای بزنیم؟
کی گفته ویولن سلطان سازهاست ؟
برای ویولن زدن استعداد از علاقه مهمتره ؟ برای سازهای دیگه چی ؟
قصد ایراد گرفتن نداشتم فقط اگه بهتر راهنمایی کنیم مفیدتره

Layken
03-08-2009, 00:10
سلام من تازه 2 ماهی است که شروع به کار با گیتار الکتریک شدم ولی نمی دونم
تازگیها چی شده که نمی تونم بزنم اصلا دیگه به طرف گیتار نمی رم یه جورایی زده شدم از هر چی گیتار وسازه..
با ان شورو شوقی که داشتم گفتم ستاره می شم تمام ...نمی دونم چرا این طور شدم..
لطفا .....کمکم کنید تا ادامه بدم ..

SA3EDLORD
03-08-2009, 17:04
فقط ویالون.
چه سازی.چه صذایی داره.

tirdad_60
03-08-2009, 18:31
سلام من تازه 2 ماهی است که شروع به کار با گیتار الکتریک شدم ولی نمی دونم
تازگیها چی شده که نمی تونم بزنم اصلا دیگه به طرف گیتار نمی رم یه جورایی زده شدم از هر چی گیتار وسازه..
با ان شورو شوقی که داشتم گفتم ستاره می شم تمام ...نمی دونم چرا این طور شدم..
لطفا .....کمکم کنید تا ادامه بدم ..

سلام دوست عزیز در مقوله یادگیری موسیقی حالا چه موسیقی ایرانی باشه چه موسیقی غربی یه نکته ای خیلی مهمه و اون هدف از یادگیری هست
خیلی از آدما فقط به خاطر اینکه از صدای سازی یا ظاهر ساز یا حتی به خاطر اینکه از نوازندگان یه ساز خوششون میاد در ابتدا جذب ساز میشند
اما پس از مدتی بدلیل نداشتن علاقه کافی یا استعداد ویا پشتکار لازم و این نکته که هیچکدوم از این عوامل برای ادامه دادن راه سخت آموزش و مهارت در نواختن و در نهایت به مراحل عالی رسیدن کافی نیست از اون ساز خسته میشند
حالا شما باید دلیل خودتونو برای ساز زدن و زحمت کشیدن برای یادگیری اون پیدا کنید تا بتونید راه خودتونو ادامه بدید

یه نکته دیگه که باید بگم داشتن پشتکار و نداشتن توقع بالا در هنگام یادگیری هست چرا که شما در مراحل ابتدایی سختی بیشتری داری چون اصل هدف که نواختن ملودی هست رو نمیتونید انجام بدید

اما باید همیشه به این فکر کرد که یک نجار یا نقاش یا ... هم در ابتدا به این صورت قادر به خلق آثار زیبا نبودند و در سایه ممارست به این مرحله رسیده اند

vioman
04-08-2009, 01:24
در مورد فواصل باید بگم که زیاد ربطی به نوع ساز نداره مگه فواصل در تار و سه تار و سنتور فرق دارند و کسی که میخواد ساز رو شروع کنه اصلا نمیدونه فواصل چیه که بخواد در موردش تصمیم بگیره
یعنی برای اینکه پیانو بزنی که سازی پایه هست باید اول ساز دیگه ای بزنیم؟
کی گفته ویولن سلطان سازهاست ؟
برای ویولن زدن استعداد از علاقه مهمتره ؟ برای سازهای دیگه چی ؟
قصد ایراد گرفتن نداشتم فقط اگه بهتر راهنمایی کنیم مفیدتره

من فکر میکنم منظور دوستمون سازهایی بود که فواصل ربع پرده نداشته باشند ، مثل پیانو

به نظر شما ویولن با اون قدرت بی بدیل در ملودی و شبیه سازی فرکانس ها ، سلطان ساز ها نیست؟!:13:

elfy
06-08-2009, 02:47
پس من چی کسی جواب منو نمیده ؟

Leyth
06-08-2009, 09:54
بله خودم تصميم گرفتم برم تار يا 3 تار اما نميدونم چه فرقي دارن باهم؟؟ كسي ميدونه؟


بین تار و سه تار شدیدا توصیه می شه که تار رو انتخاب کنید.
بعد از مدتی (مثلا 3 یا چهار سال) می تونید سه تار هم بزنید. فقط باید چند روزی مضراب رو بگذارید کنار و حستون رو از گوشه ی ناخن به ساز منتقل کنید و سه تار بنوازید.

از نظر ظاهر دسته، کاملا یکسان هستند ولی دسته ی تار کمی پهن تر هست. وسعت صدای تار و سه تار متفاوت هست. در تار میشه چند تا پرده پایین دسته بست و اکتاو رو کامل کرد. حتی بعضی از نوازنده های ترک تا روی صفحه ی تار هم پرده بستند. اما روی سه تار نمیشه این کار رو کرد. اگر سه تار کیفیت ساخت خوبی هم نداشته باشه (یعنی اغلب سه تار های ما) حتی در پرده های بعد از سل روی پایین دسته روی سیم سل آنقدر صدا ناهنجار هست که نوازنده عطایش را به لقایش می بخشه!

اما مهم ترین تفاوت تار و سه تار نه در ظاهر هست و نه در بلندی صدا. مهم ترین تفاوت تکنیک هست! تکنیک نوازندگی تار خیلی پیشرفته تر و مترقی تر از تکنیک سه تاره. حتی تکنیک های مشابه مثل کندن سیم باید متفاوت اجرا بشن که به خاطر جفت سیم بودن اون هست. درّاب زدن با انگشت سبابه خیلی راحت تر از اجرای اون با مچ دسته. و حتی ریز گرفتن با مچ دست نیاز به هفته ها تمرین داره ولی با دو روز میشه ریز مناسبی با سه تار اجرا کرد.:8:




بچه ها من علاقه ی وافری به ارگ دارم نظرتون چیه ؟ اطلاعاتی در مورد ارگ قیمت ها و از کجا میتونم تو شیراز تهییه کنم ؟ من تا 500 600 برای شروع حاضرم هزینه کنم

در این تاپیک بپرسید:


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

Doyenfery
06-08-2009, 16:16
نکته دیگه که باید بگم داشتن پشتکار و نداشتن توقع بالا در هنگام یادگیری هست چرا که شما در مراحل ابتدایی سختی بیشتری داری
Answer Is :

Positive


سلام دوست عزیز در مقوله یادگیری موسیقی حالا چه موسیقی ایرانی باشه چه موسیقی غربی یه نکته ای خیلی مهمه و اون هدف از یادگیری هست
خیلی از آدما فقط به خاطر اینکه از صدای سازی یا ظاهر ساز یا حتی به خاطر اینکه از نوازندگان یه ساز خوششون میاد در ابتدا جذب ساز میشند
اما پس از مدتی بدلیل نداشتن علاقه کافی یا استعداد ویا پشتکار لازم و این نکته که هیچکدوم از این عوامل برای ادامه دادن راه سخت آموزش و مهارت در نواختن و در نهایت به مراحل عالی رسیدن کافی نیست از اون ساز خسته میشند


Answer :

Negative !

معلومه که این بدیهی ترین راهه برایی یافتن ساز ( سازی که بهش علاقه داری )


چون اصل هدف که نواختن ملودی هست رو نمیتونید انجام بدید


فقط ملودی ؟

از کجا میگی هدف فقط زدن لودیه ؟ (با این ساز ) - یا شاید با این ساز فقط میشه ملودی زد ؟ ! ؟ ! . . .



اما باید همیشه به این فکر کرد که یک نجار یا نقاش یا ... هم در ابتدا به این صورت قادر به خلق آثار زیبا نبودند و در سایه ممارست به این مرحله رسیده اند



سلام من تازه 2 ماهی است که شروع به کار با گیتار الکتریک شدم ولی نمی دونم
تازگیها چی شده که نمی تونم بزنم اصلا دیگه به طرف گیتار نمی رم یه جورایی زده شدم از هر چی گیتار وسازه..
با ان شورو شوقی که داشتم گفتم ستاره می شم تمام ...نمی دونم چرا این طور شدم..
لطفا .....کمکم کنید تا ادامه بدم ..

سریع شد 2 ماه ؟! ;)

جواب :

نظم شخصی

فقط اینو می خوای

به من بگو چه تجهیزاتی خریدی (1)
چجور کلاسی داری میری ( چی توش یاد میدن ) (2)

تو پروفایلم هم فک کنم که ازم پرسیده بودی راجبه این موضوع ..

من فراموشم شد.

tirdad_60
06-08-2009, 17:30
Answer Is :

Positive



Answer :

Negative !

معلومه که این بدیهی ترین راهه برایی یافتن ساز ( سازی که بهش علاقه داری )



فقط ملودی ؟

از کجا میگی هدف فقط زدن لودیه ؟ (با این ساز ) - یا شاید با این ساز فقط میشه ملودی زد ؟ ! ؟ ! . . .



من چون تحصیلات عالیه ندارم زبون مادری رو فقط بلدم بخاطر همین اولاشو نگرفتم
من نمیدونم هدف دیگه این ساز چیه منو راهنمایی کنید ممنون
شرمنده اما فکر کنم نظم شخصی فکر کنم واسه وقتی باشه که ساز میزنی اما درست حسابی نمیزنی نه واسه وقتی که اصلا سمت ساز نمیری

Doyenfery
07-08-2009, 04:07
تحصیلات عالیه زیاد مهم نیست نه برای زبان نه برای نوازنندگی .

_____

positive

یعنی با نقل قول اولت موافقم

Negative

یعنی با نقل دوم مخالفم و دلیل هم گفتم
_________

با الکتریک میشه ریتم زد - ریف زد .. همین 5 دقیقه پیش تو تاپیک هوادارن متایلکا بودم ...برو اونجا صحبت سر الکتریک زدن نواززنده

هایه مشهوره.. مالمستین - مایکل آنجلو - جان پتروچی - استیو وای - جو ساتریانی و ....

همونطور که دوستم امیر [unforgiven2] اشاره کرد ...


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
_________

tirdad_60
09-08-2009, 23:28
با الکتریک میشه ریتم زد - ریف زد .. همین 5 دقیقه پیش تو تاپیک هوادارن متایلکا بودم ...برو اونجا صحبت سر الکتریک زدن نواززنده

هایه مشهوره.. مالمستین - مایکل آنجلو - جان پتروچی - استیو وای - جو ساتریانی و ....

همونطور که دوستم امیر [unforgiven2] اشاره کرد ...


من چون تخصصی راجع به گیتار الکتریک ندارم نمیتونم اظهار نظر کنم اما به نظرم توی هر ساز اصل نواختن ملودی هست و کارهای دیگه در راستای زیبا شدن ملودی اصلی انجام میگیره
اینو هم نمیدونم که برای یه نفر که میخواد شروع کنه به ساز زدن گیتار الکتریک مناسبه یا بهتره با گیتار کلاسیک شروع کنه که فکر کنم در این زمینه نظرها متفاوته
راستی گیتار الکتریک هم فقط گری مور گوش میدم مخصوصا تکنوازی هاش که واقعا زیباست:46:

Doyenfery
11-08-2009, 00:38
نه بعضی جاها مثلا تو موسیقی متال اینطور نیست

___________

نه برای الکتریک کار کدن نیازی نیست که کلاسیک یاد گرفت .

(و دنیایه این دو ساز کاملا متفاوته)

موفق باشید

mehdiney navaz
12-01-2010, 15:09
سلام بنظرم تحقیق کن برو تو یه اموزشگاه موسیقی یا کارگاه موسیقی یا با یه هنرمند واقعی موسیقی که از الات موسیقی سر در میاره صحبت کن ... برای شروع هیچ وقت دیر نیست مهم کشفه استعداد ایجاد انگیزه و علاقه است که با تحقیق میتونی بهش دست بیابی !!
فقط چند وقتی تو امور موسیقی واینکه چه سازی با روحیاتت سازگاره تمرکز کن و حتما با اهل فنی مشورت کن و اگه بهش اعتقاد و اعتماد داری اجازه بده اون شخص استعدادت رو کشف کنه !!
ببین هر سازی سختی خواص خودشه داره وبنظرم سختی های اولیه یاد گرفتن تئوری موسیقیه و نت سلفز و... بعد که اینارو یاد گرفتی میوفتی رو غلتک و ردیف اوازی هم که یاد بگیری میتونی خودت بداهه نوازی کنی و دیگه میتونی خودت با ساز خودت مانور بدی و بنوازی ... پس بقولی نگران اویل یادگیری سختی هاش نباش ... اگه دنبال عشق بازی سخن گفتن با ساز و ... هستی حتما شروع کن !!
دوستی گفته بودند که ساز پیانو ویولون سراغش نری ... چون سخته !!( اگه نی نوازی میکردی چی میگفتی !! ) پیانو از لحاظ تکمیل بودن اکتاوی صداها توی سازها یه سازه تکمیلیه بی نقصه و بله سختی رو هر سازی داره( حتی سوت زدن ساده ) ولی اگر عشق باشه سختی ها تبدیل به شیرینی و لذت میشه !! فقط علاقه و استعدادت کشف کن ..!!!
من مختصری راجبه خودم میگم 6 سال نی کار میکنم و برای یادگیری و ... واقعا سختی ریاضت کشیدم و میکشمم هنوز .... چند تا استاد و عوض کرد الان پیش یکی از استادان معروف و بنام نی تو ایران میرم که هر هفته کلی مسافت فقط برای رفتن به کلاس طی میکنم سوای هزینه و .... ولی عاشق این سازم ....
ساز دومم تنبوره ولی نی سازیه که با علاقه استعداد یابی کشفش کردم و .... تا نهایت (البته موسیقی نهایتی نداره 1) ادامش میدم تا بلاخره سازمو با خودم تکمیلش کنم ...
امیدوارم موفق باشی

pandemonium
15-02-2010, 19:25
بین تار و سه تار شدیدا توصیه می شه که تار رو انتخاب کنید.
بعد از مدتی (مثلا 3 یا چهار سال) می تونید سه تار هم بزنید. فقط باید چند روزی مضراب رو بگذارید کنار و حستون رو از گوشه ی ناخن به ساز منتقل کنید و سه تار بنوازید.

از نظر ظاهر دسته، کاملا یکسان هستند ولی دسته ی تار کمی پهن تر هست. وسعت صدای تار و سه تار متفاوت هست. در تار میشه چند تا پرده پایین دسته بست و اکتاو رو کامل کرد. حتی بعضی از نوازنده های ترک تا روی صفحه ی تار هم پرده بستند. اما روی سه تار نمیشه این کار رو کرد. اگر سه تار کیفیت ساخت خوبی هم نداشته باشه (یعنی اغلب سه تار های ما) حتی در پرده های بعد از سل روی پایین دسته روی سیم سل آنقدر صدا ناهنجار هست که نوازنده عطایش را به لقایش می بخشه!

اما مهم ترین تفاوت تار و سه تار نه در ظاهر هست و نه در بلندی صدا. مهم ترین تفاوت تکنیک هست! تکنیک نوازندگی تار خیلی پیشرفته تر و مترقی تر از تکنیک سه تاره. حتی تکنیک های مشابه مثل کندن سیم باید متفاوت اجرا بشن که به خاطر جفت سیم بودن اون هست. درّاب زدن با انگشت سبابه خیلی راحت تر از اجرای اون با مچ دسته. و حتی ریز گرفتن با مچ دست نیاز به هفته ها تمرین داره ولی با دو روز میشه ریز مناسبی با سه تار اجرا کرد.:8:




اینها همه یک طرف ، زیبایی فوق العاده صدای سه تار هم یک طرف دیگه !


به نظر من خیلی وقتها این طور ملاحظاتی که نوشته اید برای انتخاب ساز صدق نخواهند کرد .


مثلا اگر کسانی صدای سه تار رو خیلی بیشتر بپسندند، مسلما بهتر هست که مستقیما همون سه تار رو یاد بگیرند و نه تار !!


من خودم به شخصه، صدای سه تار رو به مراتب بیشتر میپسندم تا صدای تار . (البته صدای تار هم زیباست و دوست دارم )


راستی دوتار هم صدای بسیار زیبا و دلنشینی داره .(همین جوری!)

Leyth
15-02-2010, 21:41
اینها همه یک طرف ، زیبایی فوق العاده صدای سه تار هم یک طرف دیگه !


به نظر من خیلی وقتها این طور ملاحظاتی که نوشته اید برای انتخاب ساز صدق نخواهند کرد .


مثلا اگر کسانی صدای سه تار رو خیلی بیشتر بپسندند، مسلما بهتر هست که مستقیما همون سه تار رو یاد بگیرند و نه تار !!


من خودم به شخصه، صدای سه تار رو به مراتب بیشتر میپسندم تا صدای تار . (البته صدای تار هم زیباست و دوست دارم )


راستی دوتار هم صدای بسیار زیبا و دلنشینی داره .(همین جوری!)

بله؛ با جملهٔ اول که موافقم!
من در مورد جنس صدای ساز حرف نزدم. خودم نوازنده سه‌تار هستم و برای اون صدای مخملین سه‌تار ارزش زیادی قائلم.

نکاتی که نوشتم ارائهٔ مسیر برای انتخاب نبود. بیشتر به تفاوت‌ها و شباهت‌ها اشاره کردم که با افزایش اطلاعات فرد باعث بشه انتخاب آگاهانه‌ای انجام بده.

یکی به صدا توجه می کنه، دیگری به شکل. خواستم کمک کنم از جهات دیگه‌ای هم نگاه کنه...

:11:

arashbi2
18-02-2010, 20:07
سلام دیدم این تایپکت هست دیگه خودم تایپکت نزدم
منم میخوام این تابستون ساز یادبگیرم
به غیر از 1 یا 2 ماه که فکر کنم برای یادگیری نت ها طول بکشه (( از این بیشتر که نمیشه نه؟؟؟)) بعدش میخوام برم ساز درام میخوام نظر شما رو بدونم اینکه سخته راحته چه جوری؟؟؟

danavan
18-02-2010, 21:44
با تشکر از تمام اساتیدی که در این 36 پست گذشته به بسیاری از سوالات با حوصله پاسخ دادن
می خام بدونم به کسی مثل من که انگشتان نسبتا کوتاهی داره و به یک میزان به سه تار و گیتار علاقه داره و میخواد به آموختن یکی از این دو ساز بپردازه کدام یک رو پیشنهاد میدید؟
اصلا فرم انگشتان دست چقدر میتونه در توانایی نواختن سازهای زهی موثر باشه؟

tirdad_60
18-02-2010, 23:53
با تشکر از تمام اساتیدی که در این 36 پست گذشته به بسیاری از سوالات با حوصله پاسخ دادن
می خام بدونم به کسی مثل من که انگشتان نسبتا کوتاهی داره و به یک میزان به سه تار و گیتار علاقه داره و میخواد به آموختن یکی از این دو ساز بپردازه کدام یک رو پیشنهاد میدید؟
اصلا فرم انگشتان دست چقدر میتونه در توانایی نواختن سازهای زهی موثر باشه؟

درود بر شما

فرم دست عامل موثری در نوازندگی هست اما نه به اندازه ای که مانع از نوازندگی بشه
اساتید زیادی هستند که انگشتان بلندی ندارند اما با تسلط مینوازند

چرا؟ چون عاشق سازشون هستند و برای نواختن اون هر زحمتی رو به جان میخرند

(مثله استفاده از انگشت چهارم در مواردی که افرادی با انگشت بلند به راحتی همان پرده را با انگشت سوم میگیرند)

بلندی انگشتان باعث راحت تر شدن نوازندگی میشه
اما همانطور که عرض کردم کوتاهی نسبی اون مانع محسوب نمیشه

در مورد سه تار یا گیتار به نظر من برای نوازندگی گیتار بیشتر به انگشتان بلند نیاز هست تا سه تار

البته با توجه به قطر دسته گیتار عرض کردم که طبیعتا انگشتان بلند تری را میطلبد

نیکی پناهتان:40:

Leyth
19-02-2010, 21:35
سلام دیدم این تایپکت هست دیگه خودم تایپکت نزدم
منم میخوام این تابستون ساز یادبگیرم
به غیر از 1 یا 2 ماه که فکر کنم برای یادگیری نت ها طول بکشه (( از این بیشتر که نمیشه نه؟؟؟)) بعدش میخوام برم ساز درام میخوام نظر شما رو بدونم اینکه سخته راحته چه جوری؟؟؟

سلام.
من البته در این زمینه تخصصی ندارم اما چیزی که دیدم این بوده که نواختن سازهای ضربی، نیاز به نت‌خوانی آنچنانی ندارن. (دارن ولی نه در حد و اندازه‌های سازهای ملودیک)

درامز ساز سختیه. اما یه نوازندهٔ خوب ِ درامز رو همه جا مورد لطف قرار می‌دن. :46:


با تشکر از تمام اساتیدی که در این 36 پست گذشته به بسیاری از سوالات با حوصله پاسخ دادن
می خام بدونم به کسی مثل من که انگشتان نسبتا کوتاهی داره و به یک میزان به سه تار و گیتار علاقه داره و میخواد به آموختن یکی از این دو ساز بپردازه کدام یک رو پیشنهاد میدید؟
اصلا فرم انگشتان دست چقدر میتونه در توانایی نواختن سازهای زهی موثر باشه؟


درود بر شما

فرم دست عامل موثری در نوازندگی هست اما نه به اندازه ای که مانع از نوازندگی بشه
اساتید زیادی هستند که انگشتان بلندی ندارند اما با تسلط مینوازند

چرا؟ چون عاشق سازشون هستند و برای نواختن اون هر زحمتی رو به جان میخرند

(مثله استفاده از انگشت چهارم در مواردی که افرادی با انگشت بلند به راحتی همان پرده را با انگشت سوم میگیرند)

بلندی انگشتان باعث راحت تر شدن نوازندگی میشه
اما همانطور که عرض کردم کوتاهی نسبی اون مانع محسوب نمیشه

در مورد سه تار یا گیتار به نظر من برای نوازندگی گیتار بیشتر به انگشتان بلند نیاز هست تا سه تار

البته با توجه به قطر دسته گیتار عرض کردم که طبیعتا انگشتان بلند تری را میطلبد

نیکی پناهتان:40:

من نظر تیرداد عزیز رو قبول دارم.

اما مکان انگشت‌گذاری روی گیتار عرضی هست و روی سه‌تار طولی و طبیعتا نوازنده‌ای که دارای انگشت بلند باشه کارش در سه‌تار بسیار راحت‌تره. نوازنده‌های خانم زیادی هستن در گیتار که کارشون حرفه‌ایه و در عین حال انگشتان ظریفی دارن. برای گیتار، قوی بودن انگشت‌های دست چپ اولویت داره به کشیده بودنشون.

من به دوستمون danavan پیشنهاد می کنم که هر دو ساز موردعلاقه شون رو از نزدیک ببینن و پوزیشن‌های مختلف انگشت‌ها رو امتحان کنند.

majid_potter7
21-02-2010, 10:31
به نظر من توي پاپ گيتار مناسبتره..
اگه سنتي هم بخواي تار و سه تار....صداي تار محشره....:40:

...ALI...
24-02-2010, 02:11
فقط اون چیزی که علاقه داری

از همه چی مهمتر همینه.

s.w.a.t
24-02-2010, 13:52
معمولا هر کی که میخواد موسیقی یاد بگیره از فلوت شروع میکنه....
یعنی از ساز هایه ساده!

kiano_rivs
24-02-2010, 21:22
- برای شروع موسیقی هیچ وقت دیر نیست! به عنوان یک نمونه چایکوفسکی موسیقی رو از 23 سالگی شروع کرد.. اما در مورد تموم کردنش کاملا موافقم.. کسی که عاشقانه شروع کنه هیچ وقت تمومش نمی کنه...
- ویولون اساسا سازی شرقی هست.. دوست عزیزمون به نمونه های خوبی اشاره کرد.. سعی می کنم منابع معتبری رو معرفی کنم..

آقای عزیز جوک میگی ؟! درسته که چایکوفسکی نابغه بوده ولی دلیل نمیشه که هر حرف بی منطقی رو درموردش بشنوی اعلان کنی !:13: . چایکوفسکی از 5 سالگی استاد موسیقی داشته و پیانو کار می کرده . اون 23 که دیدی احتمالا روز وفاتش بوده !!! چایکوفسکی 23 مارچ 1881 مرده . با اون اشتباه کردی !

اما در مورد شروع موسیقی . من به هرکسی که می خواد موسیقی رو شروع کنه بهش پیشنهاد می کنم تا جایی که میتونه صدای سازای مختلف رو بشنوه و با سبک های مختلف آشنایی نسبی پیدا کنه . همچنین اگه مقدوره خودش یه دستی به چندتا ساز بزنه ببینه از کدوم واقعا خوشش میاد . مهمترین چیزی که باعث میشه ساز رو ول نکنی علاقه به صدای اون سازه . اگه سازی اولش براتون جالبه اما وقتی یه مدتی میشنوین خیلی ازش خسته میشین به هیچ وجه سراغش نرین . به طور کلی علاقه شخصی مهمترین عامل در تعیین ساز تخصصی آدمه . اما یه پیشنهاد دارم من بهتون و اون اینه که بیشتر سراغ سازایی برین که تو ایران نوازنده های زیادی براشون نیست . ببینید بین اون سازها از کدوم خوشتون میاد . مثلا ساز چنگ سازیه با صدای فوق العاده و کاربرد بسیار وسیع در موسیقی که البته تعداد نوازنده هاش هم در ایران خیلی محدوده .

Martanima 21
05-03-2010, 21:21
نظر من
1.سنتور
2.ویالن
3.گیتار

NaKhoda BiBaK
05-03-2010, 21:28
واسه شروع موسیقی تمبک برای ریتم شناسی بهترین ساز هست !
واسه آموزش نت و نت خوانی و تبلیچر و ... گیتار عالی هست !
برای آهنگسازی هم مسلما پیانو بهتر از همه هست !

---------- Post added at 09:28 PM ---------- Previous post was at 09:24 PM ----------

من خودم گیتار کار میکنم !
ساز خوبی هست ! 3-4 ماه اول واست سخته اما کم کم خیلی خوب عاششششققققشششش میشی !!!

Lord007
22-03-2010, 21:40
هر سازی که دوست داری و البته توانایی مالی خریدشو هم داری.ولی ترجیحا یه ساز جهانی باشه.

a.z.p.z
22-03-2010, 21:48
البته ساز های سنتی هم فوق العاده هستند نظیر کمانچه و 3تار و بسیار پر محتوا تر از گیتار هست و و بسیار سخت تر !
میتونید برای 3 تار کارهای محمد علیزاده رو گوش کنید که البته شما وقتی 2 سال گیتار میرید خیلی کارها میتونید بکنید ولی با این ساز ها خیر سازهایی هستند که یاد گیریشون زمان زیادی میبره و بعد از اون هم باید ردیف هارو یاد بگیرید که چندین سال باید تلاش بکنید
ولی وقتی به یه جایی که میرسی فوق العاده میشه !
...................................
البته نظر شخصی خودم رو ویالون سل هست ( میتونی کارهای گروه Apocalyptica رو برای تنوع گوش کنی که ببینی چه ویالون سلی میزنن .

RatAtouille
26-03-2010, 12:27
واسه شروع موسیقی تمبک برای ریتم شناسی بهترین ساز هست !
واسه آموزش نت و نت خوانی و تبلیچر و ... گیتار عالی هست !
برای آهنگسازی هم مسلما پیانو بهتر از همه هست !

واسه آموزش نت و نت خوانی پيانو هم خوبه و اگر دقت كني يكي از فاميل هاي ما حدود 9 سال گيتار ميزنه نت ها رو نگاه كني ميبيني كه از روي نت نمخونه از علامت هاي آن استفاده ميكند ولي اگر به يك پيانيست نگاه كني در يك زمان واحد هم كليد سل و هم كليد فا را ميخواند پس با اين براي نت خواني پيانو و در آهنگ سازي هر كه نگه پيانو يعني از خودش ميگه و در ريتم هم بعد از تنبك دف هم بد نيست !!!!

ولي در كل چند عامل رو ملاك بگير ::3:
1- علاقه
2-پشت كار خودت
3- استعداد
4-توان مالي (چون هم ساز گرونه هم شهريه كلاس)
5-توانايي جسمي (براي پيانو دست ها و پا ها و گوش و چشم بايد سالم باشد ولي بزرگترين هاي پيانو كر بودند مثل بتون كه اواخر زندگي كر شد)
6-حالات رواني خودت( اهل ديمبل و دامبولي يا اهل آهنگ كلاسيك)
7-اعتقاد هاي خانواده
و...

راستي مهم نيست سازت جهاني باشه فقط خوب بزني همه تحسينت ميكنند:8: