PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : همه چیز در مورد تکنولوژی جدید WiMAX



SALMAN_LOOLOO
28-09-2007, 07:49
سلام خدمت همه دوستان عزیز ...:31:

من می خواستم تکنولوژی جدید WiMAX رو که شدیدا خفن:27: هستش رو خدمت شما معرفی کنم اگه کسی هم در این مورد جایی مقاله و یا برنامه ای بود به این قسمت منتقلش کنه ...

با تشکر ...:11:

SALMAN_LOOLOO
28-09-2007, 07:51
اول از همه بگم که من توی وبلاگ خودم در این مورد کامل توضیح دادم ...


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

....

SALMAN_LOOLOO
28-09-2007, 07:52
WiMAX اصطلاحی ابداعی است که مخفف کلاماتی است که به معنای قابلیت تبادل و استفاده اطلاعات در سطح جهانی برای دستیابی های میکرو ویوها می باشد ( WiMAX ). چیزی که WiMAX در هسته خود دارد شامل استانداردهای مبتکرانه ای می شود و هدف آن تضمین کارکرد و هماهنگی امواج رادیویی پهن باند بی سیم برای استفاده ی مشتریان از فروشنده ای به فروشنده ی دیگر می باشد.



فواید اولیه و اصلی استانداردهای WiMAX قادر ساختن پذیرش ویژگی های رادیویی پیشرفته در شکلی همسان می باشد و البته کاهش هزینه های همه ی امواج رادیویی تولید شده توسط شرکت هایی که بخشی از گروه Forum در WiMAX می باشند. محتوای این استانداردها بدین منظور شکل گرفته اند که قابیت تبادل و استفاده ی اطلاعات را از طریق آزمایش مطمئن سازند.



_________________________________________



WiMAX: Worldwide Interoperability for Microwave Access

SALMAN_LOOLOO
28-09-2007, 07:53
WiMAX سیستم ارتباطی و دیجیتالی بی سیم می باشد. همچنین به عنوان پروتکل 802.16 ( توسط IEEE ) شناخته شده است که جایگزینی برای شبکه های بی سیم نواحی شهری تعیین شده است. WiMAX می تواند دستیابی بی سیم پهن باند فراهم سازد ( BWA ) که تا 30 مایل ( 50 کیلومتر ) برای ایستگاه های ثابت و 3 تا 10 مایل ( 5 تا 15 کیلومتر ) برای ایستگاه های سیار را پوشش می دهد. برعکس، استاندارد های شبکه های بی سیم محلی برای سیستم Wi-Fi در پروتکل 802.11 در اکثر حالت ها به تنها 100 تا 300 فوت ( 30 تا 100 متر ) محدود شده است.



با WiMAX، سرعت داده ها در شبکه هایی مانند Wi-Fi به سادگی پشتیبانی می شود. اما موضوع تداخل امواج کاهش می یابد. WiMAX بر روی هر دو فرکانس های مجاز و غیر مجاز قابل اجراست که بدین وسیله محیطی تحت کنترل فراهم ساخته و الگوی اقتصادی قابل رشدی را برای امواج قابل حمل بی سیم ایجاد می سازد.



WiMAX می تواند برای شبکه های بی سیم دقیقا به طور مشابه ای با پروتکل های رایج Wi-Fi مورد استفاده قرار گیرد. WiMAX نسل دوم پروتکلی است که استفاده موثرتری از پهنای باند و جلوگیری از تداخل امواج را امکان پذیر ساخته و امکان سرعت های داده ی بالاتری بر روی مسافت های طولانی تر ممکن می سازد.



استاندارد 802.16 از IEEE ویژگی های تکنیکی از پروتکل های ارتباطی را تعیین می سازد. گروه orum در WiMAX وسیله ای برای تست تجهیزات تولید کنندگان برای سازگاری بیشتر پیشنهاد می کند که همان طور که برای یک گروه صنعتی چنین محیطی را فراهم می سازد که مختص پرورش تجاری سازی و توسعه ی تکنولوژی می باشد.



WiMAX می تواند یک نقطه مرکزی را برای مشتریان فراهم سازد. علاوه بر آنکه چنین امکاناتی برای فراهم کنندگان خدمات، تولید کنندگان، تحلیل گران و محققانی که به تکنولوژی WiMAX، خدمات و محصولات آن علاقه مندند نیز امکان پذیر است. به زودی، WiMAX اصطلاحی به خوبی شناخته شده ای برای توصیف دستیابی اینترنت بی سیم در سرتاسر دنیا خواهد شد.

__________________________________________



BWA: Broadband Wireless Access

SALMAN_LOOLOO
28-09-2007, 07:54
دسترسی به اینترنت امروزه بیشتر به سه مورد زیر محدود شده است:



A) دسترسی باند پهن (Broad Band) که دسترسی خانگی از طریق DSL یا مودم های کابلی صورت می گیرد و در ادارات نیز از خطوط E1 یا E3 استفاده می شود.

B) دسترسیWi-Fi که امکان دستیابی اینترنت را در منزل٬ رستوران ها٬ کتابخانه ها و یا محدوده ای کوچک امکان پذیر می سازد.

C) دسترسیDial-Up که در صورت عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت٬ راه نهایی استفاده از آن می باشد.



مشکل اصلی دسترسی به اینترنت پرسرعت٬ قیمت بالای آن و فراهم نبودن آن در تمام مناطق میباشد.

و مشکل اصلی دسترسی از طریق Wi-Fi نیز محدوده ی کم تحت پوشش آن است.

پس باید به دنبال تکنولوژی جدیدی باشیم که بتواند این مشکلات را حل کرده و دارای ویژگی های زیر باشد:

- سرعت بالای سرویس باند پهن

- سیستم بی سیم به جای سیستم کابلی که باید نسبت بهDSL یا مودم کابلی بسیار ارزانتر باشد و گسترش آن به مناطق حومه و روستایی آسانتر باشد.



که در حال حاضر تکنولوژی جدید WiMAX با استاندارد بین المللی IEEE 802.16a ٬پا به عرصه ی فناوری اطلاعات و شبکه های بی سیم نهاده است که می تواند در دو حالت Point To Point (PTP) و Point To Multipoint (PTM) مورد استفاده قرار گیرد.



WiMAX شامل دو قسمت عمده می باشد:

1) دکل WiMAX که همانند دکل های BTS های موبایل بوده و می تواند حداکثر 8000 کیلومتر مربع را تحت پوشش خود قرار دهد.

2) گیرنده ی WiMAX و آنتن آن که در اندازه های کوچکی طراحی شده اند و به راحتی قابل نصب اند.



WiMAX می تواند دو نوع مختلف از سرویس را ارائه دهد:

A) سرویس بدون دید مستقیم (NLOS) :

در این روش از فرکانس های پائین در محدوده ی 2 تا 11 گیگا هرتز استفاده می شود که ارسال امواج کوتاه در این روش٬ این امر را امکان پذیر می سازد که امواج به راحتی از موانع عبور کرده و موانع شهری در ارسال امواج تاثیر کمتری خواهد گذاشت.

B) سرویس با دید مستقیم (LOS) :

در این روش یک آنتن در دید مستقیم دکل WiMAX قرار دارد.

این روش نسبت به روش قبلی٬ قوی تر و پایدارتر است و داده ها را با خطای کمتری ارسال می کند که فرکانس های مورد استفاده ی آن٬ محدوده ی 10 تا 66 گیگا هرتزی می باشد.

سرویس بدون دید مستقیم شعاع 6 تا 9 کیلومتری را پوشش می دهد ( حدود 65 کیلومتر مربع٬ تقریبا همان محدوده ی تحت پوشش موبایل ) و سرویس بادید مستقیم شعاع 50 کیلومتری را پوشش می دهد

( حدود 9300 کیلومتر مربع ) که این محدوده ای بسیار وسیع است.

و البته دستیابی به چنین پوششی بسته به ارتفاع دکل٬ دستیابی به آنتن و قدرت انتقال آن تا چنین شعاعی امکان پذیر می باشد.



268 را شامل می شود. Mbps و ماکزیمم 70 Mbps پهنای باند میانگینWiMAX

که پهنای باند کافی ایست برای پشتیبانی همزمان بیش از 60 مرکز تجاری با ارتباط و بیش از ۱۰۰۰ منزل مسکونی با ارتباط DSL. E1

تکنولوژی WiMAX این امکان را به کاربران می دهد که از اینترنت خود به صورت سیار استفاده کنند که در این صورت بر طبق استاندارد IEEE 802.16eعمل کرده و در بازه ی فرکانسی 2 تا 6 گیگا هرتزی کار می کند. این نوع سرویس سرعت انتقال داده ای معادل 15 مگا بیت در ثانیه را در محدوده 3 تا 5 کیلومتری پشتیبانی می کند.



امکان استفاده ی سیار قابلیتی است که در هیچ یک از تکنولوژی های مشابه آن نیامده است و این در حالی است که در این تکنولوژی با داشتن تجهیزات بسیار کوچکی که در لپ تاپ ها جاسازی می شود و بدون نیاز به هیچ آنتنی کاربر می تواند در هر نقطه ای که در محدوده ی تحت پوشش باشد به آسانی در حال حرکت به شبکه ی بی سیم متصل شده و با سرعت بالای اختصاص داده شده از اینترنت استفاده نماید.



علاوه بر این در برنامه های آینده ی این تکنولوژی٬ استفاده از سرویس هایی همچون VOIP نيز گنجانده شده است که ممکن است این تکنولوژی را به یکی از رقبای سیستم موبایل کلاسیک تبدیل کند.

------------------------------------------------------------------------

WiMAX: Worldwide Interoperability for Microwave Access



BTS: Base Transceiver Station

LOS: Line Of Sight

NLOS: Non-Line Of Sight

DSL: Digital Subscriber Line

Wi-Fi: Wireless Fidelity

VoIP: Voice over Internet Protocol


[PARS LEARN]

mobiledead
28-09-2007, 10:52
تکراریه:46:


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

miladf
09-11-2008, 17:10
سلام خدمت همه دوستان عزیز ...:31:

من می خواستم تکنولوژی جدید WiMAX رو که شدیدا خفن:27: هستش رو خدمت شما معرفی کنم اگه کسی هم در این مورد جایی مقاله و یا برنامه ای بود به این قسمت منتقلش کنه ...

با تشکر ...:11:

مقاله کامل Wimax میخوام . ممنون میشم اگه برام برستید.